בש”פ 3405/14 – מדינת ישראל נגד חמלני טכנולוגיות (2007) בע”מ
1
לפני: |
|
נ ג ד |
המשיבה: |
חמלני טכנולוגיות (2007) בע"מ |
בקשת רשות לערור על החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה מיום 28.4.2014 בע"ח 18563-04-14 שניתנה על-ידי כבוד השופט א' טובי |
בשם המבקשת: |
עו"ד סטיב בוארון |
בשם המשיבה: |
עו"ד חגי נצר |
1.
לפני
בקשת רשות לערור על החלטתו של בית המשפט המחוזי בחיפה מיום 28.4.2014 (ע"ח
18563-04-14, השופט א' טובי) בהתאם לסעיף
רקע והליכים קודמים
2. ביום 31.12.2012 ערכה משטרת ישראל חיפוש במשרדי המשיבה, חמלני טכנולוגיות (2007) בע"מ (להלן: חמלני טכנולוגיות) בעקבות תלונה שהוגשה מטעם חברת Schaeffer Technologies AG (להלן: המתלוננת), לפיה חמלני טכנולוגיות משווקת מיסבים הנושאים סימני מסחר של המתלוננת. במסגרת החיפוש נתפסו 60 ארגזים, המכילים כ-1,630 מיסבים (להלן: התפוסים).
2
3. בהמשך לנטילת התפוסים ממשרדיה של חמלני טכנולוגיות חקרה המשטרה את אריאל חמלני, אשר משמש כבעלים וכמנכ"ל של חמלני טכנולוגיות, בחשד להפרת סימני מסחר. ממצאי החקירה הועברו לפרקליטות מחוז חיפה, אשר החליטה ביום 7.8.2013 לסגור את התיק מחוסר ראיות. עם זאת, חרף ההחלטה שלא להגיש כתב אישום נגד חמלני טכנולוגיות או בעליה, המשטרה לא השיבה את התפוסים לידי חמלני טכנולוגיות.
4.
ביום
12.12.2013 הגישה חמלני טכנולוגיות בקשה לבית משפט השלום בחיפה להשבת התפוסים.
במסגרת הבקשה טענה חמלני טכנולוגיות כי בהתחשב בסגירת התיק נגד אריאל חמלני, אין
עוד מקום להותרת התפוסים ברשות המשטרה. חמלני טכנולוגיות טענה עוד כי החזקתם של
התפוסים על-ידי המשטרה מהווה חריגה מסמכות מאחר וחלפו יותר משישה חודשים ממועד
נטילת התפוסים על ידה (תוך הפניה להוראות סעיף
5.
המשטרה
התנגדה לבקשה, ובתגובה שהגישה ביום 17.12.2013 טענה כי יש להורות על השארת התפוסים
ברשותה מאחר שמדובר בסחורה מזויפת. המשטרה ביססה את טענתה על חוות דעת מטעם נציג
המתלוננת, אשר בחן את התפוסים וציין כי האריזות והמדבקות של התפוסים אינן מקוריות
וכי המידע המופיע על המדבקות הוא שגוי. המשטרה ציינה כי אין בסגירת התיק נגד אריאל
חמלני כדי לשנות מהקביעה שהתפוסים מזויפים. המשטרה טענה כי אחזקתם של התפוסים
על-ידי חמלני טכנולוגיות מהווה אפוא עבירה על-פי סעיף
6. ביום 19.2.2014 נערך דיון בבקשת חמלני טכנולוגיות להחזרת התפוסים בבית משפט השלום בחיפה. עם תום הדיון הורה בית משפט השלום על מחיקת הבקשה שהגישה חמלני טכנולוגיות, שהוגדרה על ידו כבקשה "שלא להשמיד המוצגים" (אם כי בפועל, כאמור, חמלני טכנולוגיות כיוונה בקשתה להשבתם של המוצגים לידיה). כן הורה בית המשפט כי השמדת התפוסים תעוכב למשך 30 יום.
3
7.
על
החלטה זו הגישה חמלני טכנולוגיות ערר לבית המשפט המחוזי. חמלני טכנולוגיות טענה כי
החלטתו של בית משפט השלום להורות על השמדת התפוסים הייתה שגויה – הן מכיוון שלא
הוגשה כל בקשה לכך מטעם המדינה (נטען כי סוגיית השמדת התפוסים עלתה רק כחלק
מתגובתה של המשטרה לבקשת חמלני טכנולוגיות לשחרורם) והן בשל היעדרו של עיגון חוקי
להשמדתם. מנגד, המשטרה טענה כי העיגון החוקי להשמדת התפוסים נמצא בסעיף
8.
ביום
28.4.2014 נתן בית המשפט המחוזי את החלטתו בערר. בית המשפט המחוזי נדרש לכך שתקופת
ששת החודשים המנויה בסעיף
הבקשה והתגובה לה
4
9. ביום 13.5.2014 הוגשה הבקשה שבפני, שעניינה מתן רשות לערור על החלטתו של בית המשפט המחוזי. בתוך כך, התבקשתי גם לעכב את ביצועה של החלטתו של בית המשפט המחוזי עד להחלטה בבקשה דנן. המבקשת התמקדה בבקשתה בקביעתו של בית המשפט המחוזי בדבר הבעייתיות הקיימת בכך שמקורה של חוות הדעת עליה נסמכה המשטרה היא בנציג של המתלוננת. לשיטת המבקשת, חוות דעת מומחה מטעם בעל הזכות היא הראיה הטובה ביותר להוכחת הפרת סימני מסחר, נוכח מאפייניהן הייחודיים של עבירות מסוג זה. המבקשת סבורה שלשאלת המשקל הראייתי שיש לייחס לחוות דעת מטעם בעל הזכות במקרים מסוג זה ישנן השלכות אשר חורגות מגבולותיו של המקרה הנדון, ועל כן יש הצדקה למתן רשות לערור במקרה זה.
10. ביום 13.5.2014 הוריתי על מתן צו עיכוב ביצוע ארעי של החלטתו של בית המשפט המחוזי עד למתן החלטה אחרת. כמו כן, נתבקשה תגובתה של חמלני טכנולוגיות לבקשה.
11.
בתגובתה
מיום 22.5.2014 טענה חמלני טכנולוגיות כי לדחות את הבקשה בהיותה נעדרת יסוד משפטי
או עובדתי. חמלני טכנולוגיות ציינה כי לא זו בלבד שהתייחסותו של בית המשפט המחוזי
לחוות הדעת מטעם המתלוננת לא מעוררת שאלה בעלת חשיבות כללית או ציבורית, אלא גם
שהיא אף לא עמדה במוקד ההכרעה של בית המשפט המחוזי במקרה הקונקרטי. חמלני
טכנולוגיות הצביעה על כך שהחלטתו של בית המשפט המחוזי התמקדה בהוראות סעיפים
דיון והכרעה
5
12.
לאחר
שעיינתי בבקשה ובתגובה לה, הגעתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה להידחות. בית משפט זה
קבע זה מכבר כי רשות לערור על החלטה לפי סעיף
13.
השאלה
בדבר המשקל הראוי שיש ליתן לחוות דעת שהגיש גורם שטוען להפרת סימני מסחר – אשר לה
מייחסת המבקשת חשיבות עקרונית וציבורית – לא עמדה בבסיס החלטתו של בית המשפט
המחוזי. השאלה המרכזית שעמדה לפניו היא האופן שבו יש ליישם את הוראות סעיפים
14.
סעיף
"רשאי שוטר לתפוס חפץ, אם יש לו יסוד סביר להניח כי באותו חפץ נעברה, או עומדים לעבור, עבירה, או שהוא עשוי לשמש ראיה בהליך משפטי בשל עבירה, או שניתן כשכר בעד ביצוע עבירה או כאמצעי לביצועה".
בהמשך לכך, מסדיר סעיף
"על פי בקשת שוטר שהוסמך לכך על ידי קצין משטרה בדרגת מפקח משנה או בדרגה גבוהה מזו דרך כלל או לענין מסויים (להלן – שוטר מוסמך), או על פי בקשת אדם התובע זכות בחפץ, רשאי בית משפט שלום לצוות כי החפץ יימסר לתובע הזכות או לאדם פלוני, או שינהגו בו אחרת כפי שיורה בית המשפט - הכל בתנאים שייקבעו בצו".
לבסוף, מסדיר סעיף
"אם תוך ששה חדשים מיום תפיסת החפץ על ידי המשטרה, או מיום שהגיע לידיה, לא הוגש המשפט אשר בו צריך החפץ לשמש ראיה ולא ניתן צו על אותו חפץ לפי סעיף 34, תחזיר המשטרה את החפץ לאדם אשר מידיו נלקח; אך רשאי בית משפט שלום, על-פי בקשת שוטר מוסמך או אדם מעוניין, להאריך את התקופה בתנאים שיקבע".
6
15.
כזכור,
חמלני טכנולוגיות טענה כי משחלפה תקופת ששת החודשים המנויה בסעיף 35, על המשטרה
להשיב לידיה את התפוסים. מנגד, המשטרה סברה כי בית המשפט יכול להורות על השמדתם של
התפוסים גם לאחר תום התקופה המנויה בסעיף
16.
בית
המשפט המחוזי הכריע בעניין זה על-פי הקווים המנחים שנקבעו בעניין עובדיה, אשר דן בהרחבה בצורך לאזן בין האינטרס הציבורי שבמניעת ביצוען
של עבירות תוך שימוש בתפוסים לבין זכות הקניין של הפרט, ובאמות המידה לפיהן יש
לבצע את האיזון כאמור. במסגרת כך, נקבע בעניין עובדיה כי, ככלל,
בקשות של המשטרה להשמדת תפוסים מכוח סעיף
17.
בהתאם
לכך, השיקול המרכזי שעמד בפני בית המשפט המחוזי הוא העובדה שהתיק הפלילי נגד אריאל
חמלני נסגר, וכי המשטרה לא נקטה כל פעולה לצורך הארכת מועד החזקתם של התפוסים מעבר
לתקופה המנויה בסעיף
7
18.
מן
הראוי לציין, כי אפילו היה צורך לדון בשאלת מעמדה של חוות הדעת מטעם המתלוננת,
המבקשת לא השכילה להראות מדוע יש בה כדי לעורר שאלה כללית המצדיקה רשות לערור
במקרה זה. טענותיה של המבקשת בהקשר זה נטענו בעלמא, ללא פירוט על השלכות הרוחב
הטמונות כנטען בשאלה זו, ומבלי שהמבקשת התייחסה כלל למסגרת הנורמטיבית הרלוונטית
המצויה בהוראות
19.
בשולי
הדברים ולמעלה מן הצורך, אני סבורה שעמדתה של המבקשת מעוררת קשיים לא מעטים גם
לגופם של דברים. כך למשל, המבקשת לא הבהירה כיצד מתיישבת בקשתה להשמיד את התפוסים
עם ההחלטה לסגור את התיק נגד בעליה של חמלני טכנולוגיות (הבהרה שהיא לכאורה נחוצה,
וזאת מבלי לנקוט עמדה לגופם של דברים). בנוסף לכך, אף לא ניתנה התייחסות לשאלה
מדוע לא נקטה המשטרה כל פעולה יזומה בעניין התפוסים, ובקשתה להשמידם באה רק כתגובה
לבקשתה של חמלני טכנולוגיות בדבר השבתם. לבסוף, דומה שאכן, כפי שסבר בית המשפט
המחוזי, קיימת לכאורה בעייתיות בכך שהמשטרה הסתמכה במקרה זה באופן בלעדי על חוות
דעת של גורם בעל אינטרס מובהק. אם כן, במבט הצופה פני עתיד, ראוי שהמשטרה ורשויות
האכיפה יקפידו לפעול בהתאם להוראות סעיפים
20. סוף דבר: דין הבקשה להידחות. התפוסים יושבו לאלתר לידי חמלני טכנולוגיות. אין צריך לומר שזכויותיה של המתלוננת לנקוט בהליכים אחרים ככל שתמצא לנכון שמורות לה.
ניתנה היום, ג' בסיון התשע"ד (1.6.2014).
|
|
ש ו פ ט ת |
_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 14034050_A04.doc יק