בש”פ 4804/17 – אמיר ברמלי נגד מדינת ישראל,קלע – הקרן לעידוד יזמות (בישראל) בע”מ בפירוק,רוביקון ביזנס גרופ בע”מ,קרן קלע לבטוחות והשלמות הון בע”מ,עפר ישראל
1
בבית המשפט העליון |
בש"פ 4804/17 |
לפני: |
העורר: |
אמיר ברמלי |
|
נ ג ד |
המשיבים: |
1. מדינת ישראל |
|
2. קלע - הקרן לעידוד יזמות (בישראל) בע"מ בפירוק |
|
3. רוביקון ביזנס גרופ בע"מ (בפירוק) |
|
4. קרן קלע לבטוחות והשלמות הון בע"מ |
|
5. עפר ישראל |
ערר לפי סעיף |
תאריך הישיבה: כ"ו בתמוז התשע"ז (20.7.2017)
בשם העורר: עו"ד איל רוזובסקי; עו"ד סיון רמות;
עו"ד ליאור רייכרט
בשם המשיבה 1: עו"ד נעמי גרנות; עו"ד חנה קורין
1. ענייננו
בכתב ערר שכותרתו "כתב ערר לפי סעיף
2
2. נגד העורר, איש עסקים במקצועו, הוגש בבית המשפט המחוזי כתב אישום בן 3 אישומים, ולפיו בתקופה הרלבנטית לאישומים היה העורר "היזם, הרוח החיה והגורם הדומיננטי והמחליט" במשיבות 4-2, חברות אשר עיקר עיסוקן הוא בהשקעות, מתן הלוואות וגיוס כספים ממשקיעים. כתב האישום, אשר תוקן 3 פעמים, מייחס לעורר ביצוע של מאות רבות של עבירות שעניינן קבלה במרמה של כספי משקיעים, גניבתם והלבנתם; הצעה לציבור ללא תשקיף; הטעייה של הרשות לניירות ערך; ומשיכת כספים ללא אישור מקרן קלע להשקעות בע"מ, חברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה לניירות ערך ואשר המשיבה 3 הייתה בעלת השליטה בה.
3. לטענת העורר, חרף האישומים החמורים המיוחסים לו, בחרה הרשות לניירות ערך (להלן: הרשות), אשר ניהלה את החקירה בפרשה, לזמן לחקירה במשרדי הרשות רק 17 משקיעים שהשקיעו בחברות שבשליטת העורר ואשר עדותם הינה רלבנטית לכאורה לאישומים נגדו, מתוך 386 משקיעים הכלולים ברשימת עדי התביעה שבכתב האישום (להלן: המשקיעים). ביחס ליתר המשקיעים - 369 במספר - הסתפקה הרשות בשליחת שאלון כתוב כללי ואחיד הכולל 18 שאלות בלבד. משקיעים אלה לא זומנו לחקירה "פרונטלית" במשרדי הרשות, ומשכך לא נגבתה מהם כל הודעה כתובה. לשאלונים שנשלחו מטעם הרשות נלווה מכתב אזהרה, בו צוין בין היתר כי "במידה והגיליון והמסמכים אשר אתה נדרש לצרף לא יתקבלו בחזרה במשרדי רשות ניירות ערך תוך 14 יום ממועד משלוח מכתב זה, או במידה והשאלות לא יענו במלואן, יישקל זימונך למשרדי המחלקה למטרת גביית עדות" (ההדגשה במקור).
4. ביום
21.3.2017 הגיש העורר בבית משפט קמא בקשה שהוכתרה כ- "בקשה
מקדמית", במסגרתה טען כי הכללתם ברשימת העדים של 369 המשקיעים
הנ"ל, אשר נחקרו באמצעות שאלונים במקום בחקירה פרונטלית, פוגעת בזכותו של
העורר להליך הוגן, מהווה פגם או פסול בכתב האישום ומביאה לכך שההליך הפלילי ינוהל תוך סתירה מהותית לעקרונות של צדק
והגינות משפטית. משכך, טען העורר, יש לבטל את כתב האישום מכוח סעיפים
3
5. עם תום הדיון בבקשת העורר שנערך ביום 28.3.2017, קבע בית משפט קמא כי בשלב זה הוא אינו רואה מקום לקבל את טענותיו המקדמיות של העורר, אך "משום חשיבות הסוגיה המשפטית שהועלתה על ידי ההגנה", החלטה מפורטת יותר בבקשה תינתן בהקדם. יצוין כי ביום 4.5.2017 הורה בית משפט קמא, בהסכמת הצדדים, על תיקון כתב האישום, באופן שיימחקו ממנו 39 מעדי התביעה מבין המשקיעים אשר לא נחקרו במשרדי הרשות.
6. ביום 14.5.2017 ניתנה החלטתו המפורטת של בית משפט קמא בבקשתו המקדמית של העורר, במסגרתה נדחו כלל הסעדים (לרבות החלופיים) להם עתר העורר. בית המשפט קבע כי מזכותו של נאשם להליך הוגן נגזרת זכותו לכך שהרשות החוקרת תגבה מעדים במשפטו גרסה מלאה, ממצה ולא תמציתית, וזאת כדי שהנאשם לא יופתע מדברים שנמסרים על ידי העדים בבית המשפט. עם זאת, קבע בית המשפט, יש לאזן זכות זו אל מול הכורח שבחקירת עדים באמצעות שאלון חלף גביית הודעה במסגרת חקירה פרונטלית, מקום בו המעשים המיוחסים לנאשם בוצעו לכאורה כלפי מאות קרבנות, כגון במקרה דנן, באופן שעריכת מאות ואף אלפי חקירות פרונטליות "תהפוך את ההליך המשפטי לבלתי יעיל בעליל" ותפגע "פגיעה בלתי מידתית ביכולתה [של הרשות] להמשיך ולנהל חקירות בתיק זה ובתיקים אחרים" (שם, בפסקאות 38-37). עוד קבע בית המשפט, כי לא הוצגה כל ראיה לכך שהשאלונים שנשלחו למשקיעים היו מוטים באופן ש"מזהם" את העדות שתינתן על ידם במשפט או פוגע ביכולתם למסור גרסת אמת, וכי ממילא טענותיו של העורר בדבר השפעת השאלונים על מהימנות העדים תיבחנה בתום ההליך המשפטי, ולא בשלב הטענות המקדמיות.
4
זאת ועוד, בית המשפט קבע כי אין חובה לבצע חקירה אך
ורק בדרך המתוארת בסעיף
7. על החלטה זו של בית משפט קמא משיג העורר במסמך
רחב יריעה הנושא כאמור את הכותרת "כתב ערר לפי סעיף
לגופו של ענין, חוזר
למעשה העורר על טענותיו לפני בית משפט קמא. נטען כי בהעדפת חקירתם של המשקיעים
באמצעות שאלונים חלף חקירה בעל פה, נפגעה היכולת להגיע לחקר האמת בפרשה דנן, וכן
נמנעה מהחוקר האפשרות להתרשם באופן בלתי אמצעי ובזמן אמת מהנחקר. לטענת העורר,
הליך זה מונע ממנו ומסנגוריו גם את היכולת ללמוד את גרסתם של עדי המפתח ולהתכונן
לחקירתם הנגדית בבית המשפט. לבסוף נטען, כי סעיף
5
מנגד, בתגובתה לערר טוענת המדינה כי החלטת בית משפט
קמא מושא הערר הינה "החלטת ביניים בפלילים" שעליה אין זכות להשיג אלא
בסופו של ההליך, וכי בנסיבות הענין היא אינה נכנסת לגדר אותם חריגים נדירים שנמנו
בפסיקה המאפשרים ערעור על החלטת ביניים. כמו כן, טוענת המדינה כי אף אם אחד
מהסעדים החלופיים להם עתר העורר בבית משפט קמא הינו לפי סעיף
8. בדיון בעל פה שנערך לפני חזרו באי כוח הצדדים
על עיקרי טיעוניהם בכתב, תוך מיקוד, לבקשתי, בשאלת זכותו של העורר להגיש ערר על
החלטת בית משפט קמא לפי סעיף
דיון והכרעה
9. לאחר עיון הגעתי למסקנה כי דין הערר להידחות.
א. העדר ערעור על החלטת ביניים בהליך הפלילי
10. כידוע, בהליך הפלילי, בניגוד להליך האזרחי, אין זכות להשיג על "החלטת ביניים" או "החלטה אחרת" בדרך של ערר או ערעור אלא במסגרת ערעור על פסק הדין הסופי, למעט במקרים חריגים וספציפיים שנקבעו במפורש בחוק (ע"פ 217/64 קפלן נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד יט(1) 357, 360 (1965); ע"פ 121/88 מדינת ישראל נ' דרוויש, פ"ד מה(2) 663, 677 (1991), להלן: ענין דרוויש; רע"פ 6016/06 קובן נ' מדינת ישראל, פסקה 5 (17.7.2007), להלן: ענין קובן; ע"פ 3996/15 מדינת ישראל נ' פלוני, פסקה 18 (10.11.2015); בג"ץ 179/17 ביטון נ' בית המשפט המחוזי בירושלים, פסקה 7 (9.1.2017), להלן: ענין ביטון; ויעקב קדמי על סדר הדין בפלילים 1837 (מהדורה מעודכנת, 2009), להלן: קדמי).
6
11.
"זכות הערעור אינה זכות הנקנית אוטומטית, או הקמה כאילו על אתר עקב עצם שפיטתו של אדם על-ידי ערכאה שיפוטית ראשונה כלשהי או לאחר התדיינות לפניה; היא נולדת אך ורק מכוחה של הוראה מפורשת שבחוק, היוצרת אותה ומגדירה תחומיה...
בהעדר הוראה בחוק החרות, זכות הערעור איננה יכולה להיווצר מכוח דברו של בית המשפט בלבד...
כדי להקים זכות זו דרושה הוראה של החוק החרות, ובהעדרה של הוראת חוק, אין הזכות קיימת..." (בג"ץ 87/85 ארג'וב נ' מפקד כוחות צה"ל באיו"ש, פ"ד מב(1) 353, 362-360 (1988)).
וראו גם: ע"פ 426/87 שוקרי נ' מדינת ישראל, פ"ד מב(1) 732, 736-735 (1988); בש"פ 658/88 חסן נ' מדינת ישראל, פ"ד מה(1) 670, 680 (1991), להלן: ענין חסן; ובג"ץ 1082/02 המוסד לביטוח לאומי נ' בית-הדין הארצי לעבודה, פ"ד נז(4) 443, 465 (2003).
12. בין ההוראות החקוקות המעטות המעניקות זכות
לערור או לערער על החלטות ביניים בהליך פלילי ניתן למנות את הוראת סעיף
7
"הרצון לרכז את העניינים הנידונים במסגרת התיק הפלילי לכדי מסלול אחד, שבבסיסו עומד החשש מפני פיצול הליכים בלתי נסבל, התמשכות הליכים, סרבול והארכת הדיונים וכן עינוי דין נוסף לנאשם בפלילים" (ענין קובן לעיל. וכן: בג"ץ 361/67 גולדנברג נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד כב(1) 365, 370-369 (1968), להלן: ענין גולדנברג; ענין דרוויש, בעמ' 678-677).
13. כאמור, בהעדר הוראה ספציפית המעניקה זכות ערר או ערעור על "החלטה אחרת" (החלטת ביניים) בהליך פלילי, להבדיל מפסק דין, לא קיימת זכות כזו, ובית המשפט אינו מוסמך לדון בערר או ערעור כזה, או לתת רשות להגשת ערר או ערער על החלטה כזו (המ' 455/66 (בג"ץ 209/66) שר המשפטים נ' קמיאר, פ"ד כ(3) 608, 610 (1966), להלן: ענין קמיאר). עם זאת, ראוי להעיר כי לענין סיווגה של החלטה כ"פסק דין" או כ"החלטה אחרת", לא כותרתה הפורמלית של ההחלטה הנדונה היא הקובעת. סיווג ההחלטה יוכרע לפי בחינה מהותית דו-שלבית שיערוך בית המשפט, במסגרתה תיבחן שאלת סופיותה של ההחלטה, כמו גם עוצמת הקשר שבין ההחלטה שעליה משיגים לבין נושא המחלוקת העיקרית שבין הצדדים:
"ההבחנה בין פסק דין לבין החלטה אחרת, הן בהליך אזרחי, הן בהליך פלילי כזה שלפנינו, נעוצה בשניים: ראשית, יש לבחון האם הכרעתו של בית המשפט סיימה את בירור המחלוקת הכוללת שבין הצדדים והאם הכריע בית המשפט באופן סופי ביחס לסעדים שנתבקשו במסגרת התובענה. סיום הדיון בתיק עם מתן ההחלטה יהווה שיקול מרכזי התומך בסיווגה כ'פסק דין' (ראו בש"פ 658/88 חסן נ' מדינת ישראל, פ"ד מה(1) 670 (1991) (להלן: עניין חסן); ע"א 2817/91 מימון נ' שאולי, פ"ד מז(1) 152 (1993)). שנית, יש לבחון את תוכנה ונושאה של ההחלטה. בקשה שנושאה טפל לנושא המחלוקת העיקרית תסווג במרבית המקרים כ'החלטה אחרת'. יצוין כי שלב זה של ההבחנה בין 'פסק-דין' ל'החלטה אחרת' רלוונטי בעיקר להחלטות שניתנו לאחר מתן פסק-דין (ראו: ד"ר יואל זוסמן סדרי הדין האזרחי 768-766 (מהדורה שביעית, 1995) (להלן: זוסמן); ע"פ 2525/05 זיינלוב נ' מדינת ישראל, תק-על 2005(2) 2585 (2005) (להלן: עניין זיינלוב))." (ענין קובן לעיל).
8
בהתאם לכך נקבע, למשל, בענין חסן כי החלטתו
של בית המשפט בערכאה ראשונה כי עד הוא סרבן ולפיכך יש להטיל עליו עונש מאסר לפי
סעיף
לעומת זאת, בענין מרדינגר (בש"פ 8735/09 מרדינגר נ' מדינת ישראל (11.11.2009)) נקבע כי אין מקום לסווג כ"פסק דין" החלטה הדוחה בקשה למחיקה על הסף של הודעת ערעור שהוגשה ללא נימוקים, מאחר ש"אין מדובר בהחלטה המסיימת את ההליך, שלאחריה לא יתאפשר עוד לעוררים לשוב ולתקוף את נכונותה" (שם). בענין קובן נדונה שאלת סיווגה של החלטה שבגדרה נדחתה בקשתו של המבקש לביטול החלטת בית המשפט לדחות את ערעורו מחמת אי התייצבותו של המבקש לדיון. בית המשפט העליון קבע כי אמנם "דחייתה של בקשה מעין זו סותמת את הגולל על הדיון בתיק", אולם אין לראות בה "פסק דין", "באשר היא עוסקת בנושא שהוא טפל לנושא פסק הדין העיקרי" (שם, בפסקה 8).
ודוק: הקביעה כי
החלטה מסוימת תסווג כ"פסק דין" ולא כ"החלטה אחרת", גם כאשר
נדמה אולי כי הסיווג כ"פסק דין" הינו פרי "מאמץ פרשני" - אינה
מהווה חריג לכלל הקשיח לפיו אין ערעור על החלטת ביניים
בהליך הפלילי, כי אם יישום של הכלל לפיו זכות הערעור מוגבלת ל"פסק דין", להבדיל מ"החלטה
אחרת". כאמור,
9
14. בקביעת סיווגה של החלטה כ"פסק דין"
או כ"החלטה אחרת" יש ליתן משקל גם לתכלית של הכלל השולל ערעור ביניים
בפלילים - ייעול ההליך הפלילי ומניעת עינוי דין. בהתאם לכך, אין מקום לעקיפת הכלל
על ידי מתן פרשנות מרחיבה או מלאכותית להוראות החקוקות המוגבלות המעניקות זכות ערר
על החלטות ביניים בהליכים פליליים, ויש להקפיד כי ערר לפי הוראות אלה אכן יוגבל אך
לסוגי ההחלטות לגביהם העניק המחוקק במפורש זכות ערר.
בהתאם לכך, מקום בו נאשם ביקש לערור על החלטת בית המשפט שדחתה את בקשתו להורות
למשטרה לבצע השלמת חקירה בטענה שמדובר בערר בגדר זכותו לערור על "ענין הנוגע
למעצר" (לפי סעיף
"...תוצאה זו מבטיחה שהעניינים נושאי הערר הם אכן אלה בגינם הוקנתה על ידי המחוקק הראשי זכות הערר. בד בבד נשמר המבנה הבסיסי של ההליך הפלילי, והעיקרון שאין ערעור על החלטות ביניים, מקום שלא הוקנתה זכות לכך. אם לא תאמר כן, ניתן יהיה לטעון במקרים רבים לקשר רעיוני עקיף בין החלטות שונות של בית משפט לשאלת המעצר הגם שזו האחרונה לא עומדת להכרעה באותם מקרים, ומצאנו את עצמנו מסכלים את התכלית בדבר סיום יעיל ומהיר ככל הניתן של המשפט..." (בש"פ 6393/10 פלוני נ' מדינת ישראל, פסקה 7 (22.9.2010)).
ואכן, בית משפט זה
הדגיש לא אחת - בפסיקה שנראית כמעט מובנת מאליה - כי סעיף
15. אשר על כן, המבקש להשיג על החלטת ביניים של בית המשפט במסגרת הליך פלילי, אשר אינה מהווה "פסק דין" ואינה בגדר אחד מאותם חריגים הקבועים במפורש בחוק, עליו להמתין ולכלול את השגתו על אותה החלטה, ככל שימצא לנכון, במסגרת ערעור על פסק הדין הסופי באותו הליך.
ב. תקיפת החלטת ביניים בהליך פלילי במסגרת עתירה לבג"ץ
10
16. כאמור, בהעדר הוראה בחוק החרות, אין זכות לערר
או ערעור על החלטת ביניים בהליך פלילי, ובית המשפט של ערעור אינו מוסמך לדון בערר
או ערעור כזה. עם זאת, כידוע, נתונה לבית המשפט גבוה לצדק הסמכות לדון "בעניינים אשר הוא רואה צורך לתת בהם סעד למען הצדק ואשר אינם בסמכותו של בית
משפט או של בית דין אחר", וכן מוסמך הוא "לתת צווים לרשויות המדינה..., לפקידיהן ולגופים ולאנשים אחרים הממלאים
תפקידים ציבוריים על פי דין, לעשות מעשה או להימנע מעשות מעשה במילוי תפקידיהם
כדין" (סעיפים
"למעשה מוצא העותר את עצמו מקופח על־ידי כך שאין בידו האפשרות לערער לפני בית־המשפט המחוזי על החלטת־ביניים זו, בה נדחתה טענתו הטרומית. ואולם משנקבע בסעיף 29 לחוק הנ"ל שברשות בית-המשפט ניתן לערער על החלטת־ביניים במשפט אזרחי, ואילו על החלטת־ביניים במשפט פלילי לא ניתן לערער אפילו ברשות, לא ייתכן שכל החלטת־ביניים שכזאת תשמש בדרך עקיפין, בשל עתירה המופנית כלפי היועץ המשפטי כבעל־דין, פניה לבית־משפט זה בשבתו כבית משפט גבוה לצדק" (בג"ץ 142/64 מחויטי נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד יח(3) 449, 451 (1964)).
ובמקום אחר:
"כידוע, אין ערעור על החלטות ביניים של בית המשפט הדיוני בפלילים, גם לא ברשות, אך אין לפרש העדר זכות כזאת כפתיחת שעריו של בית המשפט הגבוה לצדק. לפיכך, אפילו בהנחה שיש לטענותיו של העותר, כולן או בחלקן, על מה שיסמכו, עניין הוא לערכאה הערעורית לדון בו במסגרת של ערעור על פסק הדין, לכשיינתן" (בג"ץ 164/87 דגני נ' מדינת ישראל, פ"ד מא(2) 812 (1987)).
עמדתי על הלכה זו לאחרונה ממש בענין ביטון הנזכר לעיל כדלקמן:
11
"כידוע, בהליך הפלילי בחר המחוקק שלא להקנות זכות להשיג על החלטות ביניים, בדרך של ערר או ערעור, למעט במקרים חריגים שנקבעו במפורש בחוק, ועל כן הדרך להשיג על החלטות אלה היא במסגרת ערעור על פסק הדין הסופי. מטעם זה, עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק אינה יכולה לשמש 'נתיב חלופי' לתקיפת החלטת ביניים בהליך פלילי לשם עקיפת הכלל השולל ערעור על החלטות ביניים בהליך פלילי, והיא תידחה על הסף. זאת, למעט במקרים חריגים שבחריגים - כאשר מדובר בשאלה שבסמכות (עניינית) היורדת לשורשו של ענין, או כשמדובר בענין מהותי ועקרוני אשר הכרעה מאוחרת בו עלולה להסב נזק בלתי הפיך (בג"ץ 398/83 אביטן נ' הרכב שלושה שופטים, פ"ד לז(3) 467 (1983); בג"ץ 583/87 הלפרין נ' סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, פ"ד מא(4) 683 (1987); בג"ץ 11038/07 בן אריה נ' היועץ המשפטי לממשלה (13.2.2008); בג"ץ 1382/13 פלוני נ' בית המשפט המחוזי בחיפה (27.2.2013); בג"ץ 669/15 גריב נ' כבוד השופטת עינת רון (2.2.2015); ורבים זולתם)".
וראו עוד: ענין קמיאר, בעמ' 612-611; ענין גולדנברג, בעמ' 370-368; בג"ץ 687/78 לוי נ' כבוד השופט מ' בוכויץ, פ"ד לג(1) 389 (1979); בג"ץ 398/83 אביטן נ' הרכב שלושה שופטים, פ"ד לז(3) 467, 471-470 (1983); בג"ץ 565/85 סביחי נ' בית המשפט המחוזי חיפה, פ"ד לט(4) 355, 356 (1985); בג"ץ 6371/94 דרעי נ' בית המשפט המחוזי בירושלים, פ"ד מט(1) 133, 135 (1995); בג"ץ 6876/01 ברלאי נ' שופטת בית משפט השלום בתל-אביב (18.11.2001); בג"ץ 2522/02 עטיה נ' בית המשפט המחוזי, פסקה 4 (24.4.2002); גור נ' בית המשפט המחוזי בתל-אביב (2.3.2003); בג"ץ 8808/04 אפק נ' פרקליטות מחוז תל-אביב (27.10.2004); בג"ץ 3209/06 שורפי נ' בית המשפט המחוזי בתל אביב (17.4.2006); בג"ץ 11038/07 בן אריה נ' היועץ המשפטי לממשלה, פסקה ד (13.2.2008); בג"ץ 7456/09 מידברג נ' בית משפט השלום בראשון לציון, פסקה 5 (21.1.2010); בג"ץ 8501/11 גבר נ' כב' השופט רון, פסקה 6 (15.12.2011); בג"ץ 669/15 גריב נ' השופטת רון, פסקה 3 (2.2.2015); בג"ץ 1382/13 פלוני נ' בית המשפט המחוזי בחיפה, פסקה 9 (27.2.2013); ע"פ 3996/15 מדינת ישראל נ' פלוני, פסקה 19 (10.11.2015); ובג"ץ 8551/16 שר נ' בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, פסקה 15 (11.12.2016), להלן: ענין שר).
12
17. כאמור, בית משפט זה בשבתו כבית משפט גבוה לצדק ידון בעתירה נגד בית משפט או נגד רשויות התביעה בענין הנוגע להחלטת ביניים בהליך פלילי רק "במקרים חריגים שבחריגים - כאשר מדובר בשאלה שבסמכות (עניינית) היורדת לשורשו של ענין, או כשמדובר בענין מהותי ועקרוני אשר הכרעה מאוחרת בו עלולה להסב נזק בלתי הפיך" (ענין ביטון לעיל).
ואכן, המקרים בהם מצא בית משפט זה לראוי לדון בהחלטת ביניים בהליך פלילי במסגרת עתירה, הם חריגים וספורים (ראו למשל: בג"ץ 603/76 רוט נ' בית משפט השלום ת"א-יפו, פ"ד לא(2) 757, 759 (1977); בג"ץ 541/81 בוז'ו נ' שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, פ"ד לה(4) 807, 810 (1981); בג"ץ 11339/05 מדינת ישראל נ' בית המשפט המחוזי בבאר שבע, פ"ד סא(3) 93, 132-130 (2006)).
18. להשלמת התמונה אעיר בהקשר הנוגע לענין דנן, כי
עד שנת 1995 לא היה קבוע ב
19. סיכום ביניים -
א. במסגרת
הליך פלילי אינה מוקנית זכות לערר או לערעור על החלטה שאינה בגדר "פסק
דין", ואין סמכות לבית המשפט לדון בערעור או בערר שכזה או לתת רשות להגישו;
זאת, למעט באותם מקרים בהם נקבעה זכות כזו במפורש בחוק, כגון לענין פסלות שופט או
לענין "חומר חקירה" (סעיפים
13
ב. בית המשפט הגבוה לצדק מוסמך אמנם לדון בהשגות נגד החלטת ביניים של בית משפט או החלטה של רשות מרשויות התביעה הנוגעות לניהול ההליך הפלילי, במסגרת עתירה נגד רשויות אלה, ואולם הוא לא יעשה שימוש בסמכותו זו אלא במקרים חריגים שבחריגים, כאשר מדובר בשאלה שבסמכות עניינית היורדת לשורשו של ענין, או כאשר מדובר בענין מהותי ועקרוני אשר הכרעה מאוחרת בו עלולה להסב נזק בלתי הפיך והתערבותו של בית המשפט דרושה למען הצדק.
ג. ומן הכלל אל הפרט
20. העורר משיג
כאמור על דחיית הבקשה המקדמית שהגיש בבית משפט קמא, במסגרתה עתר ל- 3 סעדים
חלופיים: ביטול כתב האישום
מכוח סעיפים
21. אשר
לשני הסעדים הראשונים, גלוי וברור לעין
כי השגות העורר בעררו על החלטת בית משפט קמא לדחות את בקשותיו שבגדר שני סעדים אלה
- ביטול
כתב האישום,
ולחלופין, מחיקת כל עדי התביעה שלא נחקרו בחקירה פרונטלית מרשימת עדי התביעה - חורגות לחלוטין ממסגרת ערר לפי סעיף
22. באשר באשר לסעד החלופי השלישי לו עתר
העורר, בגדרו ביקש כי בית המשפט יורה לרשות לזמן לחקירה בעל פה את עדי התביעה שלא נחקרו באופן
פרונטלי, אין ממש בערר. סעיף
"נאשם רשאי לבקש, מבית המשפט שאליו הוגש כתב האישום, להורות לתובע להתיר לו לעיין בחומר שהוא לטענתו חומר חקירה ולא הועמד לעיונו".
14
ככלל, הזכות לעיון בחומר חקירה ולהעתיקו מתייחסת ל"חומר החקירה... שנאסף... בידי הרשות החוקרת, והנוגע לאישום שבידי התובע". עם זאת נפסק כי לא כל חומר שנאסף בחקירה מהווה בהכרח "חומר חקירה", שכן במהלך חקירה עשוי להיאסף גם חומר שיסתבר שאינו "נוגע לאישום". ההכרעה בשאלה אם חומר פלוני מהווה "חומר חקירה" תיעשה אפוא באופן פרטני "על-פי טיבו של החומר ומידת זיקתו לסוגיות הנדונות בהליך הפלילי אשר במסגרתו הוא מבוקש" (בש"פ 11042/04 פלוני נ' מדינת ישראל (30.12.2004). ראו גם: בש"פ 3099/08 אברהמי נ' מדינת ישראל (23.2.2009); בש"פ 8252/13 מדינת ישראל נ' שיינר (23.1.2014); ובש"פ 5335/16 מדינת ישראל נ' מלק (19.7.2016)), כאשר המבחן הוא של רלבנטיות החומר בו מדובר (בג"ץ 233/85 אל הוזייל נ' משטרת ישראל, פ"ד לט(4) 124 (1985); בש"פ 1355/98 בן ארי נ' מדינת ישראל, פ"ד נג(2) 1 (1998); בש"פ 7064/08 מדינת ישראל נ' ברקו (13.8.2009); ובש"פ 2886/16 גורבאן נ' מדינת ישראל (11.5.2016)).
לצד זאת, המונח
"חומר חקירה" לענין סעיף
15
23. בענייננו, העורר מבקש כי בית המשפט יורה לרשות
לזמן לחקירה ולגבות הודעות מכ- 330 משקיעים אשר מילאו את השאלונים שנשלחו להם מאת
הרשות, כתחליף לחקירה פרונטלית, ונכללו ברשימת עדי התביעה. מבלי צורך ללנקוט עמדה
לגבי הדרך בה בחרה הרשות לנקוט, ברור בעיני כי בקשתו זו של העורר (לחלופי חלופין),
חורגת במובהק מגדר הסמכות לפי סעיף
אעיר בשולי הדברים
ולמעלה מן הצורך, כי גם לגופו של ענין אינה מקובלת עלי עמדתו של העורר לפיה
"הודעת עד" לעולם צריכה להיות בדרך המלך של גביית הודעה בכתב מעד היושב
מול חוקר. יש לזכור כי
"We do not inquire… what the legislature willed a century ago, but what he would have willed if he had known what our present conditions would be" (B. N. Cardozo, The Nature of Judicial Process 84 (1921, Yale University Press .(
פרשנות מהותית
ותכליתית של ה
16
24. ולבסוף, אינה מקובלת עלי גם טענת העורר כי
"השלכותיה וקשיותה של הסוגיה שבענייננו" מחייבות את בחינת טענותיו כבר
בשלב הנוכחי בגדר הערר שהגיש. אין חולק כי ההחלטה מושא הערר אינה בגדר "פסק
דין" אלא החלטת ביניים בהליך פלילי, אשר אינה נתונה לערעור, וגם בפועל ההליך
בו נקט העורר לא היה הגשת ערעור פלילי על פסק דין אלא כאמור ערר (בש"פ) לפי
סעיף
העורר גם לא הגיש את השגותיו על החלטת בית משפט קמא במסגרת עתירה לבג"ץ, וממילא השאלה, האם אכן "השלכותיה וקשיותה של הסוגיה שבענייננו", כנטען, מצדיקות בירורה כבר בשלב זה על ידי בית משפט זה בגדר סמכותו כבית המשפט הגבוה לצדק - אינה יכולה להתברר במסגרת הערר (בש"פ) שהוגש. אעיר עם זאת, כי על פני הדברים, נוכח המבחנים המחמירים והמצמצמים שנקבעו כאמור בפסיקה להתערבות בית המשפט הגבוה לצדק בהחלטות ביניים בפלילים, קשה להניח שבית משפט זה היה נזקק לעתירה. השאלות שמעלה העורר, שחלקן ראויות לכאורה לבירור, תוכלנה להתברר בדרך המלך במסגרת ערעור שיוגש, ככל שיוגש, על פסק הדין הסופי שיינתן בהליך זה, ואין הצדקה לבררן בדרך עקיפה במסגרת עתירה לבג"ץ.
25. סוף דבר: הערר נדחה.
ניתנה היום, י"ז באב התשע"ז (9.8.2017).
|
|
ש ו פ ט
|
_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 17048040_B03.doc אב
מרכז מידע, טל' 077-2703333 ; אתר אינטרנט,