הת (באר שבע) 53877-09-24 – סלים אלעמראת נ' מדינת ישראל – אכ"ל להב 433
ה"ת (באר-שבע) 53877-09-24 - סלים אלעמראת ואח' נ' מדינת ישראל - אכ"ל להב 433 שלום באר-שבע ה"ת (באר-שבע) 53877-09-24 1. סלים אלעמראת 2. סולטאן אלעמראת 3. ריאד אלעמראת 4. סאלח אלעמראת 5. עומר אלעמראת נ ג ד מדינת ישראל - אכ"ל להב 433 (דרום) בית משפט השלום בבאר-שבע [02.12.2024] לפני כבוד השופט אסיף גיל החלטה
1. עניינה של החלטה זו היא ביחס לרכב בבעלות המבקש 4 מסוג דודג' ראם מ.ר. 60897802 (להלן: "הרכב"), אשר נתפס במסגרת חקירה המתנהלת אצל המשיבה.
2. בהחלטתי מיום 10/10/2024 במסגרת הליך זה (בקשה להחזרת תפוסים בפרשה), קבעתי כי הרכב יושב למבקש 4 בתנאים הבאים: רישום איסור דיספוזיציה, ביטוח צד ג' והפקדה בסך 25% משווי הרכב בכפוף להערכת שמאי או מסמך רשמי בדבר שווי הרכב מטעם האפוטרופוס הכללי. עוד קבעתי כי המשיבה תפיק מחירון עדכני.
3. בהחלטתי מיום 26/11/2024 במסגרת ה"ת 9757-07-24 (בקשה להארכת תוקף ההחזקה בתפוסים באותה הפרשה), קבעתי כי שני רכבים מסוג טויוטה לנדקרוזר יושבו למבקשים 1 ו-5 (סלים אלעמראת ועומר אלעמראת) בתנאים שאינם כוללים ביטוח מקיף, וזאת בשים לב להסכמת הצדדים שהוצגה בדיון מיום 26/9/2024. באותה ההחלטה הרחבתי באשר לחשיבותו של רכיב הביטוח המקיף בהליכי החזרת התפוס וציינתי כי ויתור על רכיב זה, בנסיבות המיוחדות שתוארו, הוא בעיקר בשל אינטרס ההסתמכות של המבקשים 1 ו-5.
4. בבקשה הנוכחית ציין המבקש 4 כי המשיבה לא הפיקה מחירון לרכב, ועל כן הוא עותר להורות על שחרור הרכב בתנאים הכוללים הפקת סך של 30,000 ₪ במזומן, ערבות עצמית, שתי ערבויות צד ג' וצו איסור דיספוזיציה. |
|
5. המשיבה מתנגדת לבקשה. צורף דו"ח שמאי המעריך את הרכב בסך של 614,250 ₪. אשר לתנאים שנקבעו בהחלטה מיום 10/10/2024 ביחס לרכב - צוין כי אין תוחלת לביטוח צד ג', כאשר הסכמת המשיבה בדיון מיום 26/9/2024 (עמ' 5 בשו' 18) היא בתנאי "חלופת תפיסה" כפי שנקבעו בפסיקה, דהיינו הפקדה כספית בסך של 30% משווי הרכב, צו איסור דיספוזיציה וכן פוליסת ביטוח מקיף שתשועבד לטובת משטרת ישראל. בנסיבות אלו, עותרת המשיבה לעיין מחדש בהחלטה מיום 10/10/2024 ולקבוע כי תתוקן הטעות ביחס לרכיב הביטוח.
6. במחלוקת בין הצדדים בבקשה זו - הדין עם המבקשת. ראשית, בדיון שהתקיים ביום 26/9/2024 הסכימה המשיבה על שחרור הרכב בתנאי ״חלופת תפיסה״ המקובלים בפסיקה, כאשר אין חולק שמדובר בתנאים הכוללים גם ביטוח מקיף. בכך, שונה עניינו של המבקש 4 מהמבקשים 1 ו-5, אשר בעניינם הוצגה הסכמה כאמור (למשמעות המשפטית של ההסכמה שהוצגה בין הצדדים התייחסתי בסעיפים 28-31 להחלטה מיום 26/11/2024). שנית, אין לי אלא להפנות גם לסעיף 27 להחלטה, בו קבעתי כי "תמים דעים אני עם עמדת המבקשת. שעבוד פוליסת ביטוח מקיף לטובת משטרת ישראל הינה תנאי שאין בלתו בהליכי החזרת תפוס. כך בהתאם להלכה הפסוקה מקדמת דנא וכך לפי הגיונם של דברים: כאשר הרכב מושב לידי בעליו, המדינה מבקשת להבטיח את החילוט העתידי בסיום ההליך הפלילי בתנאים, ובין היתר מבקשת למנוע עמידה בפני שוקת שבורה מקום בו הרכב ייגנב או יינזק. בכך גם מבקשת המדינה להבטיח את ערכו הממשי של הרכב באמצעות שעבוד הפוליסה, וזאת באם ייגרם אירוע ביטוחי משמעותי".
7. לאור המקובץ, אני מקבל את בקשת המשיבה ומורה על השבת הרכב למבקש 4 בתנאים הבאים: א. צו איסור דיספוזיציה. ב. הפקדה בסך 25% משווי הרכב בהתאם לדו"ח הערכת שמאי, דהיינו 153,562 ₪. ג. הרכב יבוטח בפוליסת ביטוח מקיף. הפוליסה תשועבד למשיבה אשר תירשם בה כמוטב.
המזכירות תמציא ההחלטה לצדדים. זכות ערר כחוק.
ניתנה היום, א' כסלו תשפ"ה, 02 דצמבר 2024, בהעדר הצדדים. |
|
אסיף גיל, שופט
|
