מ”י 1436/09/17 – מדינת ישראל נגד דוד עמיחי שרן
בית משפט השלום בראשון לציון |
|
|
|
מ"י 1436-09-17 מדינת ישראל נ' שרן
תיק חיצוני: 515531/2016 |
1
בפני |
כבוד השופטת - נשיאה עינת רון
|
|
מבקשת |
מדינת ישראל
|
|
נגד
|
||
משיב |
דוד עמיחי שרן
|
|
|
||
החלטה
|
זוהי בקשה שניה להרחקתו של החשוד ממשרדי קצא"א וממשרדי ממשלה אחרים.
עיקרי העובדות המשמשות כבסיס לבקשה הן בתמצית כדלקמן:
המשיב, כמו גם מעורבים רבים אחרים, נחקר במסגרת פרשה, המכונה "תיק 3000".
ביום 12/9/17, בהסכמת הצדדים, שוחרר המשיב ממעצרו בתנאים מגבילים, אשר כללו בין היתר הרחקתו של המשיב ממשרדי קצא"א - מקום עבודתו, למשך 21 ימים וממשרדי ממשלה אחרים למשך 30 ימים.
ביום 3/10/17, לאחר דיון במעמד הצדדים, ניתנה החלטתי, על הארכת הרחקתו של המשיב ממשרדי קצא"א וממשרדי ממשלה אחרים למשך 30 ימים נוספים.
על החלטה זו הוגש ערר לביהמ"ש המחוזי וביום 15/10/17 נדחה הערר על ידי כב' ביהמ"ש המחוזי מרכז.
נקבע כי באותו שלב קיימות היו מספר פעולות חקירה, אשר אם תבוטל הרחקתו של המשיב מהמשרדים כאמור, עלול הדבר להוביל לשיבוש החקירה.
2
ביהמ"ש המחוזי ציין כי שוכנע מהסבריה של המבקשת כי כך יהיה וכי אף לא ניתן לקצר את משכה של התקופה.
הוא ציין כי הגיע להחלטתו זו על אף שהוא ער לפגיעה שנגרמת לתעסוקתו של העורר ולפגיעה בפרנסתו.
עם זאת, ציין ביהמ"ש המחוזי כי ככל שתתבקש הארכת התקופה על ידי המבקשת, מון הראוי כי המשטרה תמסור בדיון בבימ"ש השלום צפי מדוייק, ככל האפשר בדבר מועד ביצוע פעולות הניתנות לשיבוש וככל שלא תוכל לעשות כן, מן הראוי כי המשטרה תשקול את עמדתה בנוגע לצורך להמשך הרחקתו של העורר ממשרדי קצא"א.
במהלך הדיון באשר לבקשה דנן, הסבירה ב"כ המבקשת כי מדובר בחקירה רגישה, מורכבת, מסועפת ומרובת מעורבים. פעולות חקירה רבות מבוצעות מדי יום בחקירה זו והדרך לגילוי האמת ארוכה ומפותלת ועוד רחוקה מאוד מסיומה. המבקשת עושה מאמצים ניכרים לצמצום האשפרות לשיבוש הליכי החקירה, אולם אפשרות כזו קיימת. המשטרה מבקשת לבצע חקירתה מבלי שזו תשובש ועל כן ביקשה להענות לבקשתה ולהורות על הרחקתו של המשיב ממשרדי קצא"א וממשרדי ממשלה אחרים למשך תקופה נוספת של 30 ימים.
במענה לשאלות ב"כ המשיב, הפנתה נציגת המבקשת אל הנספח הסודי שהוגש לביהמ"ש (במ/1) ובו פירוט הפעולות שבוצעו במהלך התקופה הקודמת וכן פירוט הפעולות העתידיות המבוקשות., כן הוסיפה כי מדובר בחקירה המתפתחת מדי יום ביומו ועל כן מעת לעת מתווספות פעולות חקירה נוספות, וכי כיום מצוי בידי היחידה החוקרת מידע שלא היה בפניה חודשיים קודם לכן.
נציגת המבקשת השיבה במענה לשאלות כי היא ערה לכך כי למעשה, על המשיב לא נאסר להיות בקשר עם עובדי קצא"א ועובדי משרדי ממשלה, למעט עם מעורבים בפרשה זו, ועם זאת, כך ציינה ישנה חשיבות לכך כי יורחק ממשרדי קצא"א וממשרדי ממשלה, על כל המשתמע מכך, דהיינו לרבות עבודה הקשורה למשרדים אלה.
לטעמו של ב"כ המשיב יש לדחות את בקשתה של המבקשת משום שיש פגיעה מוגזמת במשיב ןבפרנסתו.
לחלופין, יש לקבוע אמצעי ביניים. דהיינו, המשיב יורחק אמנם ממשרדי קצא"א, אך יוכל לעסוק בעבודתו ממקומות אחרים.
ב"כ המשיב הדגיש כי זה למעלה מחודשיים שהמשיב אינו עובד ולמעלה מכך שפרנסתו שלו נפגעה הרי שהחברה שמתנהלת תקופה כזו ללא מזכיר נפגעת אף היא.
3
לטעמו, ניתן לאפשר תקופה נוספת של הרחקה מן המשרדים עצמם , על מנת לאפשר ליחידה החוקרת לסיים חקירתה ובלבד שהמשיב יוכל להמשיך בעבודתו שלו ממקומות אחרים.
באשר לצורך להרחיק חשוד ממקום עבודתו על מנת שלא לפגוע בחקירה, ראה החלטתי בעניינו של משיב זה בתיק זה, מיום 3/10/17.
כפי שציינתי באותה החלטה, יש לבחון את שאלת האיזון בין פגיעה אפשרית במכלול זכויותיו של המשיב, לבין מתן האפשרות למשטרה לסיים את חקירתה מבלי שזו תשובש ותפגע באופן משמעותי.
הפרשה בה עסקינן היא פרשה נרחבת במיוחד, מסועפת ומורכבת ועוסקת במעורבים רבים, שאחד מהם הוא המשיב.
הגם שעד כה, ביצעה המשטרה פעולות חקירה רבות מאוד, הן בעניינו של משיב זה והן בעניינם של אחרים, הרי שהחקירה מצוייה בעיצומה והערכתה של המשטרה כי זו לא תסתיים בקרוב ותארך עוד זמן רב, היא ככל הנראה הערכה נכונה.
טיבה של חקירה מעין זו, אשר במסגרתה מתבצעות פעולות חקירה רבות כל כך, שיש בה חדשים לבקרים התפתחויות רבות וחלקן הן התפתחויות משמעותיות.
יש בהן כדי להביא לצורך בפעולות חקירה נוספות מעת לעת וחלק מאלה אינן פשוטות כלל ועיקר ומצריכות אישורים, משאבים והערכות מתאימה.
עיינתי בחומר החקירה שנאסף עד כה וברשימת הפעולות שמתעתדת המשטרה לבצע.
כן קיבלתי הסברים באשר לפעולות שבוצעו בעניינו של המשיב ובעניינם של אחרים, מאז החלטתי האחרונה ומאז שניתנה ההחלטה בערר בביהמ"ש המחוזי, כמפורט לעיל והסברים באשר לפעולות שטרם בוצעו ומדוע לא ניתן היה לבצען עד כה.
נחה דעתי כי המשטרה לא שקטה על שמריה ועשתה ועושה מאמצים ניכרים לבצע פעולות חקירה במהירות וביעילות.
כאמור לעיל, מעת לעת מתווספות פעולות חקירה נוספות בהתאם להתפתחויות בחקירה ובהתחשב במהות החקירה, אופיה וטיב הפעולות הנדרשות, הרי שאלה נדרשות לאישורים, הערכות ומשאבים מתאימים.
בהתחשב בכל אלה, לא מצאתי כי המשטרה פעלה שלא ביעילות הנדרשת ממנה.
4
לא מעט פעולות מאלה שעתידה המשטרה לבצע הן כאלה הניתנות לשיבוש ומשכך להביא לפגיעה משמעותית ביותר בחקירה.
ועוד אוסיף ואציין כי בענייננו, וכעולה מהחומר שהובא לעיוני אף קיים חשש קונקרטי לשיבוש הליכי חקירה.
על כן, ואף שאני ערה לכך שהמשיב מורחק מזה תקופה לא קצרה ממקום עבודתו וממשרדי ממשלה, הרי שבאיזון הנדרש ועל מנת לאפשר למשטרה להמשיך בחקירתה בפרשה חשובה, מורכבת, רגישה ומסועפת זו, יש להעדיף את צרכי החקירה ואת האינטרס הציבורי כי חקירה זו וכזו לא תשובש.
לא אוכל לקבל את בקשת ב"כ המשיב כי המשיב יוכל לעסוק בענייני עבודתו ממקומות אחרים שאינם משרדי קצא"א או משרדי ממשלה.
אין בכך כדי לאיין את החשש לשיבוש החקירה.
ההרחקה מן המשרדים כאמור, אינה הרי לצורך הרחקתו הפיזית ממבנים אלה דווקא, אלא מהיותם משרדי חברת קצא"א ומשרדי ממשלה על תוכנם ותכולתם ועל כל המשתמע מכך, וברי לרבות עיסוק בעבודת המשרדים.
אין בעובדה כי לא נאסר על המשיב להפגש עם עובדי המשרדים ולשוחח עימם כדי להביא לקבלת הבקשה. אין דינה של שיחה ופגישה כדין עיסוק בתחומי העבודה וברי כי אין הכוונה בהיתר פגישה ושיחה עם העובדים כדי מתן היתר לשיחה אודות נושאים שיש בהם כדי שיבוש החקירה.
לאור כל האמור לעיל, אני מקבלת את הבקשה והמורה על הרחקתו של המשיב ממשרדי קצא"א וממשרדי ממשלה למשך 30 ימים נוספים. איסור זה חל, למען הסר ספק וכאמור לעיל, גם על עבודתו של המשיב בתחומי עבודתו מכל מקום אחר.
ההחלטה תועבר אל הצדדים.
ניתנה היום, ט"ז חשוון תשע"ח, 05 נובמבר 2017, בהעדר הצדדים.
5
