מ"ת 3470/07/21 – אסמא דיאב (עצירה) נגד מדינת ישראל
בית משפט השלום לתעבורה בחיפה |
|
|
|
מ"ת 3470-07-21 מדינת ישראל נ' דיאב(עצירה)
תיק חיצוני: 485368/2021 |
1
|
מספר בקשה:1 |
||
בפני |
כבוד השופט גיל קרזבום
|
||
מבקשת |
אסמא דיאב (עצירה)
|
||
נגד
|
|||
משיבה |
מדינת ישראל
|
||
|
החלטה בבקשה לעיון חוזר |
הבקשה וטענות הצדדים.
1. לפניי בקשה לעיון חוזר בהחלטת מעצרה של המבקשת עד תום ההליכים נגדה מיום 19.07.21. בהחלטה נקבע בין היתר, כי ככל שתוצג חלופת מעצר, היא תיבחן על ידי שירות המבחן במסגרת תסקיר מעצר. ביום 13.09.21 התקבל תסקיר מעצר בעניינה של המבקשת אשר בחן את חלופת המעצר שהוצעה על ידי המבקשת בכפר מזרעה. מהתסקיר עולה כי המפקחות המוצעות אינן מהוות חלופה ראויה מהטעם שהן שוללות מצבי סיכון אפשריים אם תשוחרר ממעצר, ובהתאם אינן מתאימות לצמצום הסיכון הנשקף ממנה.
2
2. ב"כ המבקשת הפנה להלכה לפיה מעצר עד תום ההליכים בתיקי תעבורה הוא החריג ולא הכלל, וככל שקימת חלופה מתאימה שיש בה כדי להפיג את המסוכנות הנשקפת, גם אם מדובר במסוכנות גבוהה מאוד, יש לשקול בחיוב את הוצאתה של המבקשת ממעצר מאחורי סורג ובריח. הפנה לאמור בתסקיר שירות המבחן וציין כי אמנם ההלכה היא כי רק במקרים חריגים בית המשפט יסטה מהמלצות שירות המבחן, אולם בתיקי תעבורה המבחנים נוקשים פחות. עוד הפנה לפסיקה לפיה ניתן לשחרר ממעצר גם במקרים בהם שירות המבחן מביע הסתייגות, בפרט במקרים בהם בית המשפט התרשם באופן בלתי אמצעי מהמפקחים המוצעים. הפנה לעדותן של המפקחות וטען כי הן ראויות לפקח על המבקשת ומבינות את משמעות הפיקוח, ויש בחלופה המוצעת כי לאיין את מסוכנותה של המבקשת. הפנה לפסיקה רלוונטית. לאור כל האמור לעיל, ביקש להורות על שחרורה של המבקשת למעצר בית ולחילופין, להורות על מעצרה בפיקוח אלקטרוני.
3. המבקשת עצמה ביקשה סליחה, הביעה חרטה על מעשיה, וביקשה להשתחרר ממעצר.
4. המשיבה מתנגדת לבקשה, וציינה כי אין באמור בבקשתה של המבקשת כדי להצדיק את שחרורה או את מעצרה בפיקוח אלקטרוני. הפנתה למסכנותה של המבקשת כאשר ריצתה בעבר מספר מאסרים בפועל מאחורי סורג ובריח, וכי ביצעה את העבירות בתיק זה כאשר תלוי ועומד נגדה מאסר על תנאי בר הפעלה. בנוסף, הפנתה לתסקיר שירות המבחן לפיה אין בחלופה המוצעת כדי להפחית ממסוכנותה של המבקשת. בכל הקשור לאפשרות מעצרה באזוק אלקטרוני הפנתה לפסיקה לפיה אזוק ללא פיקוח אנושי מתאים אינו ישים. בהתאם ביקשה לדחות את הבקשה.
דיון והכרעה
5. בהחלטתי מיום 19.07.21, קבעתי כי נשקפת מהמבקשת מסוכנות גבוהה, והאמון שניתן לתת בה אינו גבוה, ורק מעצר בפיקוח אלקטרוני בשילוב עם מפקחים ראויים, יכול להבטיח את שלום הציבור. עוד נקבע על ידי כי כל חלופה שתוצע צריכה להיבחן גם על ידי שירות המבחן למבוגרים, במסגרת תסקיר מעצר.
6. מתסקיר המעצר אשר הוגש בעניינה של המבקשת עולה כי היא מתקשה להתייחס לבעייתיות החוזרת בהתנהלותה במישור התעבורתי, ומתמקדת בהצגת נסיבות חייה המורכבות. שירות המבחן התרשם כי המבקשת מבטאת עמדה קורבנית, ונמנעת מבחינת מצבה באופן ענייני. כגורמי סיכוי שירות המבחן לקח בחשבון את העובדה שהמבקשת נמנעה ממעורבות פלילית למעלה מ- 10 שנים, הצליחה לשמור על יציבות תעסוקתית, וניסתה לנהל אורח חיים תקין על אף הקשיים עמם היא מתמודדת. כגורמי סיכון שרות המבחן הצביע על דפוסי התנהגות אימפולסיביים ומניפולטיביים, קושי להיענות לגבולות חיצוניים חרף עונשים שהוטלו עליה בעבר, ורצידיביזם בתחום התעבורה. בכל הנוגע לחלופה המוצעת בכפר מזרעה, שירות המבחן ציין כי המפקחות הן נשים שומרות חוק המנהלות אורח חיים תקין ונורמטיבי. עם זאת, הן מתקשות להתייחס לבעייתיות בהתנהלותה של המבקשת, וניכר כי מצמצמות מחומרת מעשיה, ומהסיכון הנשקף ממנה, והן עסוקות ברצון לסייע למבקשת להשתחרר ממעצר. בהתאם, שירות המבחן העריך שאין בחלופה המוצעת כדי לצמצם ממסוכנותה של המבקשת, ולא בא בהמלצה על שחרורה ממעצר.
3
7. בדיון שהתקיים בפניי העידו שתי המפקחות: הגב' מרוות שווק, אחות של בעלה המבקשת, והגב' עפאף אבו ג'אד דודתה של המבקשת. שתיהן העידו כי הן מוכנות לפקח על המבקשת ואף לחתום על ערבות כספית להבטחת התנאים כפי שייקבעו. אציין כי חקירתן הראשית של המפקחות הייתה ברובה בתשובות לשאלות בית המשפט במטרה לברר לעומק את אופן התייחסות המפקחות למעשיה של המבקשת. בהקשר זה אציין, כי התרשמתי לטובה מהמפקחות, וניכר כי מבינות היטב את משמעות הפיקוח והחובות שתוטלנה עליהן בהקשר זה. כך גם התרשמתי שהמפקחות מתייחסות ברצינות רבה למעשיה של המבקשת, ולפחות בפניי לא ניכר היה שהן מצמצמות מחומרת מעשיה או מקלות בהן ראש, נהפוך הוא. אינני שולל את האפשרות שהמפקחות הוכנו לחקירה, ואף ייתכן שבמהלך הזמן שחלף מאז פגישתן עם קצינת המבחן, חל שינוי בגישתן, ובהתייחסותן למבקשת ולמעשיה. כך גם התרשמתי שהמפקחות לא תהססנה לדווח על כל הפרה מצד המבקשת.
אשר להתרשמות שירות המבחן מכך שהמפקחות עסוקות ברצון לסייע למבקשת להשתחרר ממעצר, נמצאות בהזדהות יתרה עם קשייה, אני סבור שאין בכך כדי לפסול אותן מלשמש כמפקחות.
8. בנוסף אני סבור שיש להביא בחשבון גם את העובדה שהמבקשת מצויה במעצר מאחורי סורג ובריח יותר משלושה חודשים (מתאריך 12.7.21), והדיון קבוע להקראה לתאריך 23.11.21. מדובר בתקופת מעצר לא מבוטלת שיש בה כדי להוות גורם "מצנן" ומפחית מסוכנות.
9. לאור כל האמור לעיל, והגם שמתקיימת עילת מעצר, ונשקפת מסוכנות מצד המבקשת, אני סבור שנכון בנקודת זמן זו לשקול בחיוב את סיום מעצרה של המבקשת מאחורי סורג ובריח. נוכח הסתייגותו של שרות המבחן מהמפקחות שהוצעו (הגם שהתרשמותי הייתה מעט שונה), ומסוכנותה של המבקשת בתחום התעבורה, אני סבור שלא ניתן להסתפק בשחרורה של המבקשת למעצר בית בפיקוח אנושי בלבד. בהתאם, יש לבחון את אפשרות מעצרה של המבקשת בפיקוח אלקטרוני, מעצר שבשילוב עם הפיקוח האנושי שהוצע וערבויות נוספות, יהיה בו לטעמי כדי להבטיח את השגת תכלית המעצר.
10. לאור כל האמור לעיל אני קובע כדלקמן:
היחידה לפיקוח אלקטרוני מתבקשת להגיש לבית המשפט "דיווח" ביחס להיתכנות המעצר בפיקוח אלקטרוני בביתם של הגב' מרוות שווק ומר איסמאעיל שווק ליד המועצה המקומית בכפר מזרעה.
לצורך תיאום הגעה לכתובתו המעצר בפיקוח, היחידה לפיקוח אלקטרוני יכולה ליצור קשר עם הגב' שווק מרוות בטלפון נייד: 052-8169444 בזק: 04-6091313, ועם הסנגור עורך הדין בוריס שרמן טל: 8667715 04 פקס: 8667705 04
11. נקבע להמשך דיון בבקשה ליום 31.10.21 בשעה 11:00.
12. המבקשת תובא באמצעות שב"ס.
13. המזכירות תעביר עותק החלטה זו ליחידה לפיקוח אלקטרוני אשר מתבקשת להגיש את חוות דעתהּ עד למועד הדיון.
4
להודיע לצדדים, ליחידה לפיקוח אלקטרוני ולשב"ס.
ניתנה היום, י"ח חשוון תשפ"ב, 24 אוקטובר 2021, בהעדר הצדדים.
