מ"ת 6972/04/23 – מדינת ישראל נגד לואי בדארנה
בפני |
כבוד השופט ניצן סילמן
|
|
מבקשת |
מדינת ישראל |
|
נגד
|
||
משיב |
לואי בדארנה (עציר) |
|
החלטה
|
בקשת מעצר עד תום ההליכים של המשיב כנגדו הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, חבלה במזיד לרכב, חציית צומת באור אדום, נהיגה בזמן פסילה, סטייה מנתיב נסיעה, ומהירות בלתי סבירה.
העובדות עפ"י כתב האישום -
1. ביום 23.3.23 סמוך לשעה 20:30 נהג המשיב ברכב סקודה בבעלות אחיו בכביש 6 לכיוון דרום.
2. רס"ל מישל שיני שנסע אותה העת בניידת סמויה הבחין במשיב נוהג במהירות מופרזת ומבצע עקיפות מימין וסוטה בין נתיבים.
3. השוטר מישל הדליק את אורות הניידת, נסע במקביל לסקודה וסימן למשיב לעצור. המשיב הבחין בשוטר החל בנסיעה מהירה, עקף רכבים תוך נסיעה בשול הימני ומעט לפני מחלף עין תות, עלה על שטח הפרדה בנוי ופנה ביציאה ימינה לכביש 67.
4. השוטר מישל ביקש בקשר שניידת תבצע חסימה לפני צומת שפייה. השוטר מארון והמתנדב נור שהיו בניידת משטרתית הקימו מחסום סמוך למחצבת שפייה, כך שנחסמו שני נתיבים, ונותרה פנייה ימינה. בשלב זה, השוטר מישל כיבה את האמצעים בניידת.
5. המשיב המשיך בנסיעה במהירות העולה על 200 קמ"ש, ועת שהגיע למחסום, עלה על שטח הפרדה, עקף את המחסום מימין והמשיך בנסיעה, כאשר השוטר מארון והשוטר מישל בנסיעה אחריו.
6. השוטר מארון הפעיל אורות ניידת ומערכת כריזה, הגיע מקביל לסקודה, כרז למשיב וסימן לו לעצור. המשיב המשיך בהימלטות כשהוא נוסע בשול הדרך. השוטר מארון הגביר את המהירות, התקדם קדימה כאשר הסקודה מאחוריו, והאט נסיעתו על מנת לגרום למשיב לעצור. המשיב סטה לכיוון נתיב הנסיעה של הניידת, פגע באמצעות צד שמאל קדמי, בצד אחורי ימני של הניידת וגרם לשוטר מארון לאבד שליטה ולהתנגש במעקה הבטיחות מימין.
7. השוטר מישל המשיך במרדף אחרי הסקודה כאשר הוא בקשר עין רציף. המשיב המשיך בנסיעה לכיוון צומת פרדיס, סטה לנתיב ימני, עלה על שטח הפרדה בנוי, וביצע פניה ימינה בצומת במהירות, כאשר הוא גורם לסקודה להחליק לנתיב השמאלי של כביש 4 לצפון.
8. המשיב עלה עם שני גלגלים על הכיכר הראשונה בכניסה לצומת והמשיך ישר בכביש 4. המשיב ביצע עקיפות רכבים כשהוא חוצה קו הפרדה רצוף, ובצומת מחצבת עין איילה עלה על שטח הפרדה והמשיך לכיוון צומת עופר.
9. בצומת עופר עבר המשיב באור אדום תוך ביצוע עקיפות מסוכנות. בשלב זה, השוטר מישל איבד באופן רגעי קשר עין עם הסקודה, ועוברי אורח הכווינו אותו לכיוון נסיעת הסקודה. בעליה לעין הוד, זיהה השוטר מישל שוב את הרכב פונה שמאלה לחניון קטן וחונה.
10. השוטר חסם באמצעות הניידת את הסקודה, יצא זיהה את המשיב והודיע לו שהוא עצור. המשיב ניסה להתנגד למעצר, דחף את השוטר והכה אותו במכת אגרוף לכיוון החזה. השוטר מישל הצליח לאזוק את המשיב בעזרת אזרח שהיה במקום עד שהגיעה ניידת נוספת.
המשיב חלק על קיומו של מסד לכאורי
11. לטענת המשיב יש סתירות בהודעות ועדויות השוטרים, ותיאום גרסאות ביניהם. כמו כן, בהתאם לדו"ח בוחן תנועה התאונה בניידת נגרמה כתוצאה מסטיית הרכב המשטרתי, ולא כתוצאה מפגיעה של רכב אחר. הרכב של המשיב לא פגע באף רכב.
12. עוד נטען, כי השוטר מישל לא הדליק אורות של הניידת לפני ואחרי שאיבד קשר עין עמו. בנוסף אין כלל אינדיקציה בסרטון לנסיעה באור אדום.
13. המבקשת הפנתה לדו"ח הפעולה המפורט של השוטר שיני וסרטון מצלמת גוף, מהם עולה נסיעה במהירות מופרזת העולה על 200 קמ"ש, עקיפות מסוכנות, חציית קו הפרדה רצוף, חציית צומת באור אדום וכן התרחשות התאונה עם הניידת המשטרתית.
הראיות -
14. דו"ח פעולה רס"ל מישל - סמוך לשעה 20:23 היה בניידת סמויה בכביש 6 לדרום כשזיהה רכב מסוג סקודה עוקף אותו ומגביר מהירות. נסע אחריו וראה אותו מבצע עקיפות תוך סטייה בין נתיבים במהירות מופרזת. הדליק כחולים, נסע מקביל לרכב, זיהה את הנהג שהיה לבדו, היה לו זקן ולבש מעיל כהה פתוח וחולצה לבנה. הנהג הסתכל לכיוונו והתחיל לברוח. הוא כרז לו מס' פעמים "סקודה אוקטביה תעצור בצד", אך הוא המשיך להאיץ וביצע עקיפות מסוכנות. לפני מחלף עין תות הסקודה סטתה מנתיב 3 מימין בסטייה חדה ליציאה מהמחלף לכביש 67 תוך עליה על שטח הפרדה. הוא הגביר את המהירות במרדף והפעיל מצלמת גוף. עלה בקשר מול השוטר מארון וביקש ממנו לחסום את הכביש. לפני צומת שפייה כיבה אמצעים כדי שהנהג יחשוב שהוא כבר לא אחריו והוא יעצור אותו בעומס שיווצר מהמחסום.
במרדף אחרי הסקודה הוא הגיע למהירות 206 קמ"ש.
הם הגיעו לחסימה של השוטר מארון, הסקודה הגיעה במהירות מופרזת, עלתה על שטח הפרדה, עקפה את החסימה והמשיכה בנסיעה. זיהה את השוטר מארון מתחיל בנסיעה אחרי הרכב בניידת. נסע אחרי מארון ואז נצמד אליו במקביל ואישר לשוטר מארון שזה אכן הרכב המדובר.
השוטר מארון היה בניידת עם כל האמצעים כולל כחולים דולקים, ושמע אותו כורז לסקודה לעצור.
זיהה את הסקודה נוסע בנתיב ימני, ואז סטה מנתיבו לנתיב האמצעי לכיוון הניידת ופגע בה עם חזית הרכב בחלק אחורי ימני. השוטר מארון איבד שליטה ונזרק לכיוון גדר הבטיחות. המשיך לנסוע אחרי הרכב לכיוון צומת פרדיס, וזיהה את הרכב בסטייה חדה לנתיב ימני, תוך עליה על שטח הפרדה פונה ימינה בצומת ונזרק לנתיב שמאלי של כביש 4.
בכיכר הראשונה הרכב עלה עם שני גלגלים ובהמשך ביצע עקיפות מסוכנות תוך חציית קו לבן רצוף. בצומת עופר הרכב עבר באור אדום. הוא המשיך בנסיעה אחריו עם אורות כחולים, עד שהגיעו לצומת עין הוד שם איבד קשר עין רגעי. אנשים בצומת כיוונו אותו לעליה לעין הוד. שם זיהה את הרכב פונה שמאלה לחניון קטן וחונה. נכנס אחריו, וזיהה את הנהג יוצא מהרכב. חסם עם הניידת את הסקודה, פרק מהניידת, ועצר את אותו אדם שזיהה גם לפי פניו בכביש 6. היו על פניו סימני דם ככל הנראה עקב התאונה עם הניידת בשפייה.
הודיע לנהג שהוא עצור, והוא ניסה להתנגד. הופעל כוח סביר. הנהג דחף אותו ונתן לו אגרוף לחזה. הוא אזק אותו בידיו בעזרת אזרח שהיה במקום.
בחיפוש ברכב ועל החשוד לא נמצא דבר. בעת המעצר הריח ריח חזק של קנאביס מהחשוד. זיהה אותו עפ"י תז
15. דו"ח פעולה רס"ל צדוק - הגיע למגרש החניה ליד עין הוד, החשוד זוהה עפ"י ת.ז. חזית רכב הסקודה פגועה, אין פנס קדמי ימני.
16. סיכום מחלקה לרפואה דחופה - 24.3 לדברי המשיב הותקף ע"י שוטרים בכל חלקי גופו.
לצרציה שטחית מעל גשר האף, גשר האף נפוח, המטומה במצח מימין, סימני דמם רצנטי מהאף והפה, סימן חבלה בצוואר מימין.
17. דו"ח בוחן תנועה - מחומר החקירה וסרטון שוטר עולה שהמשיב נסע לכיוון מערב בכביש 67 וסטה לשול ימין והמשיך בנסיעה. ניידת הייתה בנסיעה בנתיב ימין לכיוון שול.
עפ"י הנזק לניידת קובע שהיה מגע ראשוני בין פינה ימנית קדמית של הניידת לבין המעקה. מעוצמת הפגיעה הניידת דחפה את המעקה וחלקה האחורי נצמד למעקה אף הוא.
הגורם לתאונה הוא סטייה מנתיב הנסיעה, לא ניתן לקבוע אם היה מגע בין הרכבים.
באזור הארוע נמצא שבר פלסטיק כסוף שלא ניתן לקשור אותו לרכב המשיב.
18. מזכר רסר דהן - דו"ח צפייה במצלמות נתיבי ישראל כביש 4 פרדיס - רואים את הרכב החשוד נוסע במהירות בכביש 67 ופונה ימינה לכביש 4 לכיוון פרדיס, תוך כדי שעולה על קו הפרדה ואי תנועה וממשיך בנהיגה פרועה, עוקף מימין תוך כדי שיורד לשול הדרך. מאחור רואים בבירור ניידת עם אורות כחולים.
19. מעבדת טוקסיקולוגיה - לא נתגלה אלכוהול או סמים בבדיקת דם של המשיב.
הודעות -
20. נור א-דין זראע - מתנדב במשטרה. ביום האירוע היה עם שותפו השוטר מארון והם ביצעו חסימה בכביש 67. הם נשארו בניידת כי ידעו שמתקיים מרדף. ראו רכב מסוג סקודה מגיע עולה על אי תנועה. השוטר מארון כרז לו לעצור, אבל הסקודה המשיכה בנסיעה עלה על האי תנועה ונכנס בניידת והצמיד אותם למעקה הבטיחות.
לא ידע לתאר את החשוד.
הסקודה נכנסה בהם מצד הנהג מאחור והצמידה אותם למעקה. המכה הייתה בצד שלו. התאונה הייתה מכוונת. הם היו בניידת גלויה, עם כחולים וכרזו לו מס' פעמים.
נגרמו לו מכות יבשות פנימיות בגב, בצוואר ובכתף ימין. סובל מכאבים וצריך לעבור פיזיותרפיה.
21. מארון סמעאן - נהג ביום האירוע בניידת גלויה, ובעקבות דיווח של השוטר מישל על סקודה שלא עוצר והוא במרדף אחריו במהירות גבוהה, התבקש לחסום את הצומת. חסם שני נתיבי תנועה, ונשארה רק פניה ימינה לכיוון מחצבת שפייה ואי תנועה בנוי. הוא עמד עם כחולים דולקים ואז הבחין ברכב מגיע במהירות גבוהה, עולה על אי תנועה וממשיך בבריחה בשוליים. התחיל בנסיעה אחריו וצמצם מרחק כך שנהג מקביל אליו, כרז לנהג וסימן לו לעצור. הנהג המשיך בנהיגה פרועה בשול הדרך. הוא התקדם ועבר את הסקודה, נשאר בנתיב הנסיעה שלו והחל להאט על מנת שנהג הסקודה יאט. הסקודה סטתה ונגחה בניידת בצד אחורי ימני. בשל המהירות הגבוהה הוא איבד שליטה על הרכב והתנגש במעקה הבטיחות. הסקודה המשיך בהימלטות, והשוטר מישל המשיך במרדף אחריו.
היה חשוך מועד האירוע, הנהג היה צעיר ממוצא ערבי, היה לו זקן מלא בולט. הנהג ראה אותו מסמן לו לעצור.
הרגיש שהמכה בסקודה הייתה בצד שמאלי קדמי, לא ראה את הנזק שלו
22. משיב - 24.3 נסע רכב אחריו, הוא לא ידע שמדובר בשוטר, הוא פחד ולכן לא עצר. בחצי הנסיעה הוא הפעיל סירנה "הרכב רגיל בלי סירנה מלמעלה ואני לא ידעתי שזה משטרה והייתי מפחד...", לכן ברח.
לפני מס' ימים בכפר שלו סחנין מישהו הסתכל עליו לא טוב והוא פחד ממנו. חשב שהוא רודף אחריו. הוא לא פגע בניידת, השוטר עקף אותו מימין, והתנגש ברכב שלו.
כשנעצר השוטר הרביץ לו וקילל אותו, הוא ביקש מאנשים עזרה. גם כשהגיעו לתחנה השוטר התעצבן, דיבר בטלפון עם מישהו ואמר לו שאתה עם מארון, שיגיד שיש לו כאבים ושלא יוותר, ושוב הרביץ לו.
השוטר לא קרא לו במערכת כריזה. הוא ביצע את העקיפות המסוכנות כי פחד.
כשנאמר לו שביציאה מכיוון עין תות הניידת נסעה אחריו והגיעה למהירות 206 קמ"ש השיב "בסדר מהפחד".
לא הכחיש שעבר את המחסום מימין, חזר וטען כי זה בגלל הפחד והלחץ.
בהמשך כשנשאל מדוע המשיך להימלט ולנסוע במהירות כשניידת נסעה אחריו כשהפעילה את כל האמצעים, אמר שהתבלבל.
לא מעשן סמים
27.3 הרכב שנסע אחריו בהתחלה לא הפעיל אמצעים, הוא פחד. היה מאוים בעבר מאנשים בכפר, לא זוכר שמות. לא משתמש בסמים.
כשהגיע למחסום ראה שהרכב עדיין אחריו ולכן המשיך בנסיעה.
הניידת המשטרתית התנגשה בו ולא הפוך.
לא נסע רכב אחריו עם כחולים בצומת עופר. לא התנגד למעצר. השוטר הרביץ לו וקילל אותו
3.4 הרכב שלו ישן לא נוסע במהירות 200, לא היו רכבים נוספים על הכביש. לא עבר ברמזור אדום. לא ידע שיש לו פסילת רישיון מיום 31.5.22.
דיון והכרעה -
23. עיון בחומר החקירה מביא למסקנה כי למעט קושי ראייתי ביחס לתאונה על כל העבירות המיוחסות לה בכתב האישום, קיימת תשתית לכאורית בעוצמה תקינה ביחס ליתר העבירות המיוחסות למשיב.
24. ראשית, כידוע, לשם הכרעה בבקשה למעצר עד תום ההליכים, יבחן בית המשפט האם יש בחומר הראיות הגולמי הקיים בשלב זה, כדי להקים תשתית לכאורית המלמדת על סיכוי סביר להרשעה, לאחר שתעבורנה הראיות את כור ההיתוך של ההליך הפלילי (בש"פ 3409/18 בריל נ' מדינת ישראל). ביהמ"ש אינו נדרש בשלב זה לבחון מהימנות עדים או משקלן של ראיות, למעט במקרים בהם נגלות בחומר החקירה סתירות מהותיות המכרסמות באופן מהותי בעוצמת התשתית.
(ראה - בש"פ 4698/20 פלוני נ' מדינת ישראל, מיום 16.8.20; בש"פ 1597/20 מדינת ישראל נ' אבו סעב, מיום 11.3.20).
לא מצאתי בגרסאות השוטרים סתירות מהותיות שיש בהן כדי לפגום בעוצמת התשתית.
25. שנית, המשיב למעשה בחקירותיו מודה בנסיעה במהירות מופרזת, תוך סטייה מנתיבים ועקיפות מסוכנות, בטענה כי פחד מרכב שרדף אחריו ולא ידע שמדובר במשטרה.
יודגש, טענתו זו של המשיב אינה מתיישבת עם ההיגיון הסביר, משהודה כי אכן הבחין בניידת במחסום, שהפעילה בהמשך את כל האמצעים וכרזה לו לעצור, ומשנראית בבירור בסרטוני מצלמות גוף ומצלמות כביש 4 פרדיס ניידת עם אורות כחולים במרדף אחרי רכבו של המשיב.
26. שלישית, צפייה במצלמות גוף של השוטר מישל מעלה נסיעת הסקודה במהירות של למעלה מ 200 קמ"ש, נסיעת הניידת אחרי הרכב עם אורות כחולים, בקשת השוטר מישל לחסום את צומת שפייה ודיווח על התאונה והמשך מרדף אחרי הרכב במהירות מופרזת.
27. עם זאת, בכל הנוגע לעבירת חבלה במזיד לרכב, ועובדת הפגיעה הנטענת בכתב האישום, קיימים קשיים ראייתיים נוכח דו"ח בוחן תנועה הקובע כי הגורם לתאונה הוא סטייה של הניידת מנתיב הנסיעה, אך לא ניתן לקבוע אם היה מגע בין הרכבים, והעדר ממצאים ברכב הסקודה המעידים על פגיעה בניידת. כלומר בהיבט התאונה או המגע בין הרכבים קיים קושי ראייתי.
28. לאור האמור, אני קובע קיומן של ראיות לכאורה לעבירות המיוחסות למשיב בכתב האישום, למעט קושי בכל הנוגע לפגיעה בניידת על כל המשתמע מכך.
ניתנה היום, כ"ה אייר תשפ"ג, 16 מאי 2023, בהעדר הצדדים.
