עפ”א 41356/04/14 – עבד אגבאריה נגד מדינת ישראל
בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית-משפט לערעורים פליליים |
|
|
|
עפ"א 41356-04-14 אגבאריה נ' מדינת ישראל |
1
בפני |
כב' השופטת תמר נאות פרי
|
|
המערער |
עבד אגבאריה |
|
נגד
|
||
המשיבה |
מדינת ישראל |
|
פסק דין |
לפני ערעור על החלטת בית המשפט השלום בחיפה מיום 13/3/2014 (כב' השופט קוטון) במסגרת ת"פ תו"ח 35631-02-10 (להלן: "ההחלטה").
1.
תחילת הסיפור בשנת 2003, אז הוצאו כנגד
המערער צו הפסקה שיפוטי וצו מניעת פעולות מכח
2. ההליכים המשפטיים סביב המבנה ארכו יותר מעשר שנים וכללו לא פחות מ-12 הליכים שונים, לרבות תיק פלילי נוסף, ערעורים, בקשות, עררים, עתירה מינהלית, ערעורים, בקשות רשות ערעור פלילי לבהמ"ש העליון ועוד. בשלב זה, לצורך הבנת המחלוקת נשוא הערעור, יש לציין רק את "אבני הדרך" הבאות:
א. ביום 26.3.2007 ניתן על ידי בהמ"ש השלום בחדרה צו הריסה לגבי המבנה אותו על המערער לבצע תוך 18 חודשים (עד סוף ספטמבר 2008 בערך), ועוד נקבע באותו שלב כי ככל שהמערער לא יבצע בעצמו את ההריסה - המשיבה תוכל לבצעה תוך 3 חודשים לאחר מכן (דהיינו, עד סוף דצמבר 2008). צו הריסה זה לא בוצע.
ב. ביום 14.10.2010 ניתן צו הריסה שני, על ידי בהמ"ש השלום בחיפה (במסגרת תיק נוסף שעניינו אי קיום צו שיפוטי), ואשר מכוחו היה על המערער להרוס את המבנה עד יום 1.5.2011, ולמקרה והוא לא יבצע את הצו, נקבע כי המשיבה רשאית לבצע את הצו בעצמה - החל מיום 1.9.2011 וללא הגבלת זמן (להלן: "צו ההריסה" או "הצו"). יובהר כי החובה לבצע את הצו לא הוסרה משכמו של המערער, ורק נקבע כי גם המשיבה יכולה לבצעו.
ג. ביום 26.10.2011 נקבע כי המשיבה יכולה לבצע את צו ההריסה החל מיום 18.12.2011 (וזאת במסגרת בקשה לעיכוב ביצוע).
ד. ביום 20.2.2013 נקבע כי יש לבצע את צו ההריסה עד יום 20.4.2013 (כאשר החלטה זו ניתנה על ידי בהמ"ש העליון במסגרת הליך של רשות ערעור פלילי שהגיש המערער).
2
ה. ביום 12.8.2013 נקבע כי על המשיבה לבצע את צו ההריסה עד יום 12.10.2013 (וזאת על ידי בהמ"ש המחוזי במסגרת ערעור על החלטה נוספת בשרשרת ההחלטות בתיק). גם בשלב זה לא ניתן היה להבין שהמערער פטור מהחובה לקיים בעצמו את הצו.
ו. ביום 1.10.2013 ביקשה המשיבה ארכה לביצוע צו ההריסה עד יום 1.1.2014. הבקשה התקבלה.
ז.
ביום 31.12.2013, יום לפני המועד האחרון
לביצוע הצו - ביקשה המשיבה שוב ארכה לביצוע צו ההריסה (להלן: "בקשת הארכה"),
וזאת מכח סעיף
ח. בהחלטה מיום 13.3.2014 קיבל בהמ"ש קמא את בקשת הארכה וקבע כי המשיבה תוכל לבצע את צו ההריסה עד יום 1.9.2014. החלטה זו היא נשוא הערעור הנוכחי (וכפי שהוגדרה לעיל ולהלן - "ההחלטה").
3. בהודעת הערעור ובמהלך הדיון העלה המערער כמה טענות אשר עיקרן כדלקמן:
א.
המשיבה אינה יכולה לפנות ולבקש ארכה לביצוע
צו הריסה מכח סעיף
ב.
אף אם המשיבה יכולה לעשות שימוש בסעיף 207 -
הוראות ה
ג. לא ניתנה למערער האפשרות לזמן לחקירה בבהמ"ש את הגורמים אשר אותם ביקש לחקור במהלך הדיון עובר למתן ההחלטה.
ד. לגופם של דברים - לא היה מקום ליתן את הארכה, אשר התבקשה מטעמים של "צרכים מבצעיים".
ה. קיים "אופק תיכנוני" לגבי האפשרות להכשיר את הבניה, ואין להורות על ההריסה.
4. המשיבה סומכת ידה על החלטת בהמ"ש קמא והשיבה בדיון לטענות המערער - כפי שפורט בפרוטוקול ולא אחזור על הדברים על מנת לקצר.
3
5. לאחר ששקלתי את טענות הצדדים ולאחר עיון במסמכים שהוצגו לעיוני - עמדתי כי דין הערעור להדחות. אשתדל לפרט את נימוקי בקיצור ככל הניתן - בהתאם לסדר הופעת טענות המערער.
האם המשיבה יכולה לבקש ארכה לביצוע צו הריסה מכח סעיף
6.
הוראות ה
"207. בית המשפט רשאי, בזמן מתן צו לפי סעיפים 205 או 206 ובכל עת לאחר מכן, לקבוע את המועד לביצועו, ורשאי הוא להאריך מועד שקבע, אם ראה טעם לעשות כן.
207א. (א) הטיל בית משפט על הועדה המקומית לבצע צו לפי סעיף 205(1) או (2) תבצע אותו הועדה תוך המועד שנקבע בו.
(ב) הועדה המקומית רשאית, לאחר שעיינה בחוות דעתו של מפקד משטרת המחוז, לבקש שבית המשפט יצווה על הנשפט לבצע צו כאמור בסעיף קטן (א) במקום הועדה המקומית.
(ג) עברו שלושה חדשים מהמועד שנקבע לביצוע צו כאמור בסעיף קטן (א) והוא לא בוצע, יפנו הועדה המקומית, הועדה המחוזית או היועץ המשפטי לממשלה או נציגו אל בית המשפט ויבקשוהו שיצווה כי ביצוע הצו יוטל על הנשפט במקום על הועדה המקומית; פניה של אחת הרשויות האמורות משחררת את השאר מחיובן.
207ב. הטיל בית המשפט על הנשפט לבצע צו על פי סעיף 207א(ב) או (ג) והוא לא ביצע אותו, רשאי בית המשפט, על פי פנייה של אחת הרשויות האמורות בסעיף 207א(ג), לצוות על מעצר הנשפט עד לביצוע הצו.
207ג. האמור בסעיפים 207א ו-207ב אינו בא לגרוע מהוראות כל דין אחר אלא להוסיף עליהן."
7.
מהאמור עולה כי בהתאם לסעיף
8.
יש לראות כי עד שנת 1995 נוסח הסעיף היה שונה
ובמסגרת תיקון מספר 43 ל
4
9.
האם הסמכות שקמה לבית המשפט "להאריך את
המועד שקבע" מוגבלת רק למקרים בהם הנאשם הוא שמבקש את הארכה? נדמה לי שהתשובה
אינה יכולה להיות חיובית. בדיקה של הצעת ה
10.
יש עוד לראות כי התיקון לסעיף
11. אמנם כמעט תמיד מי שמבקש מבית המשפט להפעיל את סמכותו מכח סעיף 207 הוא הנאשם, אך ניתן להעלות על הדעת מקרים בהם גם למדינה יש אינטרס לגיטימי לבקש ארכה כאמור (כגון במקרה דכאן) - ולא הגיוני לשלול ממנה א-פריורי את האפשרות לבקש מבהמ"ש להאריך את המועד ולחייב אותה (אם לא "הספיקה" לבצע את הצו) לבקש להעביר את ביצועו לשכם הנאשם (ובמיוחד שעה שברור שהסיכוי שהמדינה תבצע את הצו במקרים הרלבנטיים גבוה יותר מאשר הסיכוי שהנאשם יבצע את הצו אחרי שהאחריות "תוחזר" אליו).
12.
לכן, לא אוכל לקבל את העמדה המקדמית של
המערער לפיה המשיבה לא יכולה לעשות שימוש בסעיף
האם התקיימו הוראות ה
13.
הטענה השניה של המערער היתה שאם מותר למשיבה
לעשות שימוש בסעיף 207 - אזי שעליה להגיש את הבקשה מטעמה בהתאם להוראות ה
(א) לפי תקנה 2(א) יש להגיש את הבקשה לא יאוחר מעשרים ואחת יום לפני המועד האחרון לביצוע הצו. במקרה דכאן, היה צריך לבצע את הצו עד יום 1.1.2014 אך הבקשה הוגשה יום לפני כן, ביום 31.12.2013, ובוודאי שלא 21 יום לפני המועד.
(ב) לפי תקנה 2(ב) יש לצרף לבקשה העתק של כל ההחלטות הקודמות שניתנו בנוגע לבנייה הרלבנטית, ולבקשת הארכה לא צורפו העתקים של כל המסמכים כנדרש.
5
(ג) לפי תקנה 2(ג) יש לצרף לבקשה תצהיר לאימות העובדות העומדות בבסיסה - אך בעניינינו לא צורף לבקשה תצהיר.
(ג) לפי תקנה 3 יש לצרף לבקשה תגובה בכתב של המשיב - והדבר לא בוצע.
14.
עמדת המערער הינה שהיה מקום לסלק על הסף את
בקשת הארכה היות ולא הוגשה בהתאם ל
15.
במהלך הדיון בבהמ"ש קמא ובפני הועלו
מטעם המדינה טענות לגבי הוראות ה
16.
עמדתי היא כי ה
17.
לגבי שאלת תכולתן של ה
6
18.
לגבי השאלה אם ה
19.
לכן, ה
20.
אתייחס תחילה לכך שלא הוגש תצהיר ביחד עם
בקשת הארכה. הדבר אמנם אינו עולה בקנה אחד עם ה
21. ראשית, בהמ"ש קמא לא הסתפק בקיום דיון אחד אלא קיים שני דיונים על מנת לאפשר בירור של כל הנתונים הדרושים בירור. בהמ"ש קבע לאחר הדיון הראשון שלאור אי הגשת תצהיר - יש לקבוע דיון נוסף כדי לשמוע את חקירתו של הגורם המוסמך מטעם המשטרה אשר עמדתו היא אשר בבסיס בקשת הארכה. יש בכך כדי לרפא את העדר התצהיר, מה גם שהוגש מכתבו של אותו גורם משטרתי אשר מפרט מהם ה"קשיים המבצעיים" שקיימים במקרה זה. גם המכתב אינו תצהיר - אך הוא כולל את המידע הרלבנטי ומאפשר למערער להשיב לגופם של דברים.
7
22.
שנית, יש לראות כי אמנם
ה
23.
שלישית, יש לדחות מכל וכל
את טענת המערער לפיה הוא ביקש לזמן לדיון עדים נוספים וכי דחית בקשתו גרמה לו נזק.
ה
24.
עתה יש עוד להתייחס לכך שבקשת הארכה הוגשה
יום לפני המועד האחרון לביצועו של הצו מבחינת המשיבה. אף כאן, עסקינן
בהפרה של ה
25.
לכן, אם נסכם נושא זה נראה כי המשיבה אמורה
היתה לעמוד בהוראות ה
האם היה מוצדק להיעתר לבקשת הארכה?
8
26. עתה, משעברנו את המשוכה הפרוצדורלית - יש לבחון את החלטת בהמ"ש קמא לגופה ולבדוק אם אכן היה מוצדק לתת ארכה לקיום הצו. אף כאן - עמדתי כעמדת בהמ"ש קמא.
27. ראשית, שוכנעתי כי אכן היה קושי מבצעי לקיים את הצו. אמנם המועד לקיומו המקורי (1.1.2014) נקבע לבקשת המשיבה - אך מחקירתו של רפ"ק לוי ומחקירתה של עו"ד ברנשטיין עולה כי אכן ניצב קושי ממשי מלפני המשטרה בכל הנוגע לביצוע הצו.
28. רפ"ק לוי העיד - והדברים לא נסתרו - כי לצורך ביצוע צו הריסה כגון זה יש צורך בהערכות מצד 350 שוטרים בערך, לרבות לאור מידע מודיעיני שיש לגבי הצפי להפרות סדר במהלך ביצוע הצו; כי באותה הגזרה בוצע צו הריסה ביוני 2013 בהשתתפות כ-351 שוטרים (משפחת שרקייה); כי בינואר 2014 בוצע צו נוסף בהשתתפות 470 שוטרים (משפחת אגבריה); כי ביצוע של צו מחייב תגבור של כוחות גם שבועיים אחרי הביצוע כיון שיש "הפגנות ומחאות" גם אחרי הביצוע (עמ' 24 שורה 15); כי כבר נקבע מועד לביצוע הצו בו עסקינן אך אז הוא בוטל מחמת תנאי מזג אויר קשים; כי יש החלטה חד משמעית לבצע את הצו, כי גורמי האכיפה "לא חוששים ולא נרתעים" (עמ' 24 שורה 13), כי הדחיה נובעת רק משיקולים מבצעיים; וכי מתכנס "פורום" שדן מעת לעת בצווי ההריסה שיש לבצע וקובע מהו סדר העדיפויות לגבי ביצועם.
29. עו"ד ברנשטיין העידה - ואף דבריה לא נסתרו - כי ה"פורום" אשר אליו התייחס רפ"ק לוי אכן מתכנס בערך אחת לחודש ומחליט אילו צווים יבוצעו ראשונים, כי לאחרונה ישנה עליה במספר הנאשמים אשר מבצעים לבד את ההריסה (שכן כאשר המדינה מבצעת את ההריסה היא מגישה תביעות אזרחיות להשבת העלויות); כי התקיים דיון לגבי הצו הספציפי בנוכחות בנו של המערער (מסמך שסומן במ/10); כי היתה פניה מצד גורמי האכיפה כבר ביום 5.12.2013 לקבלת ארכה לביצוע הצו (למרות שהבקשה הוגשה לבהמ"ש רק ביום 31.12.2013); כי לא ניתן להתחייב שההריסה תבוצע עד יום 1.5.2014 כיון שיש צורך בפרק זמן של חצי שנה על מנת להיערך כראוי לביצוע; וכי המשיבה נחושה לבצע את צו ההריסה במקרה זה.
30.
האם הדבר מצדיק מתן ארכה? אין בנמצא
קריטריונים ברורים לבחינת בקשות מכח סעיף 207, ובוודאי שלא בקשות שמוגשות מטעם
המדינה. לגבי בקשות שמוגשות מטעם נאשמים, נפסק כי על בהמ"ש להביא במניין שיקוליו
את אינטרס הפרט ואת אינטרס הכלל, תוך שבית המשפט עורך "איזון לשעה" בין
הצורך לעמוד על קיומו של ה
9
31. לכן לא מצאתי להתערב בעמדת בהמ"ש קמא לפיה המדובר בהסברים סבירים והגיוניים, המקובלים עליו, והמצדיקים להעתר לבקשה - במיוחד בשים לב לכך שביצועו של צו ההריסה מסור במקביל גם בידיו של המערער, אשר לא עושה ולא עשה דבר.
32. שלישית, מבלי לקבוע מסמרות בעניין - אעיר כי לא ברור מהו רף ההוכחה שנדרש לצורך קבלת בקשות מכח סעיף 207. לשיטתי, ככל שבהמ"ש קמא מוצא שהנימוקים שפורטו בבקשה (העובדתיים והמשפטיים) מבוססים וסבירים - שיקול הדעת שלו לגבי מתן ארכה קצובה ומדודה חייב להיות שיקול דעת רחב. במקרה דכאן, השיקולים נשקלו ולא אוכל להיעתר לטענות ב"כ המערער לפיהן לא הוכח ברמה הנדרשת שאכן נדרשים כל כך הרבה שוטרים לצורך ביצוע ההריסה, או שאכן קיימים כל כך הרבה צווים שממתינים לביצוע, או שאכן קיים מידע לגבי צפי להתנגדות וכיוצ"ב טענות.
33. עוד אעיר בהקשר זה - בהתייחס לטווח שיקול הדעת של בהמ"ש קמא - כי ההחלטה היתה ליתן ארכה עד יום 1.9.2014 למרות שהתבקשה ארכה עד יום 1.5.2014. היות והדיון בבקשה הסתיים רק ביום 13.3.2014 - בהמ"ש קמא שוכנע שיש מקום להאריך את המועד מעבר למבוקש. לכשעצמי אולי הייתי קובעת שהמועד יהא 1.5.2014, כפי שהתבקש, אך היות והמערער לא מלין על התאריך שנקבע - 1.9.2014, והיות ו"הזמן פועל לטובתו" - אזי שהערעור שהוגש אינו מתייחס לרכיב זה של ההחלטה ולכן לא אשנה מקביעת בהמ"ש קמא גם לגבי נושא זה.
34. רביעית, יש לראות כי לו תתקבל עמדתו של המערער - לפיה אין מקום להעניק למשיבה ארכה לביצוע הצו - אזי שהתוצאה תהא שהמבנה הלא חוקי ישאר לעולם ועד. תוצאה זו לא תעלה על הדעת. כלומר, שאף אם נפלו פגמים בהגשת הבקשה - יש לבחון מה תהא המשמעות של החלטה לגבי כך שאין להעניק למשיבה ארכה לביצוע הצו. שהרי המערער עצמו לא מתכוון לבצע את הצו (והוא עיקש לגבי אי קיום צווים של בתי המשפט, לרבות בית המשפט העליון, מאז שנת 2003 ועד היום) - ואם המשיבה לא תבצע את הצו הנוכחי - צו חלוט של ערכאה מוסמכת משנת 2010 - כנראה שאף אחד אחר לא יבצע את הצו.
35. חמישית, זה המקום להוסיף ולהזכיר כי עסקינן בצו הריסה ראשון משנת 2003 וצו שני משנת 2010 וכי המערער לא הזניח כל הליך אפשרי במטרה לדחות את רוע הגזירה - לרבות ערעור על גזר הדין שמורה על ביצוע צו ההריסה, הגשת בקשה מטעמו לפי סעיף 207, ערעור על ההחלטה שלא לקבל את בקשת עיכוב הביצוע, עתירה מינהלית לבהמ"ש המחוזי שתכליתה להורות על אי קיום צו ההריסה, ערעור לבהמ"ש העליון לגבי דחית העתירה המינהלית, בקשה חוזרת לעיכוב ביצוע, ערעור לבהמ"ש המחוזי על ההחלטה שלא לעכב את הצו, הגשת בקשת רשות ערעור פלילי לבהמ"ש העליון לגבי דחיית הערעור הקודם, הגשת בקשה לעיון חוזר ועוד. הגיעה העת לשים לדבר סוף. עמדת הפסיקה בהקשר זה ברורה, ואפנה לדוגמא לע"פ 563/14 יניב נ' עיריית תל אביב (2.2.2014) שם ציין בית המשפט העליון (כבוד השופט רובינשטיין) לאמור:
10
"בניה ללא היתר, היתה
מכבר לחזון נפרץ במחוזותינו, ורבים המבקשים להכשיר את השרץ לאחר פתיחת הליך פלילי.
הוראות ה
36. דומה, כי הדברים שהובאו לעיל מדברים בעד עצמם.
37. עסקינן במי שאינו מקיים החלטות שיפוטיות במשך יותר מעשר שנים, ומעלה עתה טרוניות כאשר המשיבה ביקשה אורכה למשך כמה חודשים, על מנת לבצע את מה שהוא היה צריך לבצע מזמן. בל נשכח את "התמונה הגדולה" כאשר אנו דנים בסוגיות שעל הפרק - דיוניות ומהותיות.
"אופק תכנוני" -
38. טענתו האחרונה של המערער הינה כי אין מקום לבצע את צו ההריסה שכן "יש אור בקצה המנהרה" וישנה אפשרות ממשית לכך שישונה הייעוד של הקרקע אשר עליה ניצב המבנה ואז הוא יוכל לבקש (ואולי לקבל) היתר בניה לגבי המבנה.
39. אף בטענה זו אין כדי לשנות ממסקנתי לפיה דין הערעור להדחות.
40. אותו "אופק תכנוני" לא הוכח. אני מודעת לפסיקה אשר קבעה כי במקרים המתאימים, כאשר הסיכוי להכשרת הבניה מצוי "בהישג יד" יש לעכב את ההריסה על מנת למצות את האפשרות להותיר את המבנה על כנו (ובמיוחד שעה שמדובר בבית מגורים); ועם זאת, לא שוכנעתי כי שינוי הייעוד במקרה זה "בהישג יד" ואף לא האפשרות לקבל היתר בניה - ויש לראות כי אותן הטענות הועלו גם בדיונים בשנת 2010. עברו 4 שנים ודבר מהותי לא השתנה, ונכון לעתה אפילו לא ניתן להגיש בקשה לקבלת היתר. הדברים שהובאו לעיל מתוך לע"פ 563/14 יניב נ' עיריית תל אביב (2.2.2014), יפים הם גם בהקשר זה (שם נדחתה בקשה לארכה לביצוע צו הריסה לאחר שקודם לכן התבקשו וניתנו 13 ארכות לביצועו של אותו הצו לבקשת המבקשת, בהתבסס על הטענה כי קיים "אופק תכנוני" וכי התב"ע צפויה להשתנות). כמו כן, יש לראות כי על מי שמעלה את הטענה בדבר "היתר בהישג יד" רובץ הנטל להראות כי יש בה ממש (ע"פ 654/10 אורה מושב עובדים להתיישבות ואח' נ' מ"י (9.2.2010)) - והמערער כאן לא עמד בנטל זה.
11
41. אשר על כן - הערעור נדחה.
אבקש מהמזכירות לסרוק לתיק את המסמכים הבאים אשר הוגשו לעיוני במהלך הדיון ביום 8.5.2014 - תיק ת"פ 11938/03 והנחיות פרקליטות המדינה. את פסק הדין הנוסף שאוזכר - ע"פ 40062/07 אין צורך לסרוק כיון שהוא אותר במאגרים והודפסו עותקים לנוכחים במהלך הדיון).
ניתן היום, י"ב אייר תשע"ד, 12 מאי 2014, בהעדר הצדדים.
![text](https://www.verdicts.co.il/wp-content/themes/verdicts/images/plain_text_icon.gif)