עת"א 55329/03/18 – זאב שמר נגד הממונה על עבודות שירות – מפקדת גוש צפון,מדינת ישראל
בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים
|
|
|
|
עת"א 55329-03-18 שמר נ' הממונה על עבודות שירות - מפקדת גוש צפון ואח'
תיק חיצוני: |
1
בפני |
כבוד הנשיא רון שפירא |
|
עותר |
זאב שמר ע"י ב"כ עו"ד מ. גלעד ואח'
|
|
נגד
|
||
משיבים |
1.הממונה על עבודות שירות - מפקדת גוש צפון 2.מדינת ישראל
|
|
פסק דין |
הרקע לעתירה וטענות הצדדים:
בפני עתירת אסיר, במסגרתה מלין העותר כנגד החלטת המשיב מיום 19.3.18, שלא לאפשר לעותר חופשה מיוחדת ליציאה לצורך חתונתו בחו"ל, במהלך ריצוי מאסרו בדרך של עבודות שירות.
העותר מרצה עונש
מאסר בדרך של עבודות שירות, שנגזר עליו על ידי בימ"ש השלום בחיפה (כב' השופט
ג' קרזבום, ס. נשיא) בת"פ 69049-11-16 בגזר דינו מיום 14/8/17, זאת בעקבות
הרשעת העותר, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות בנשק לפי סעיף
2
לטענת העותר, זמן רב
עובר לתחילת ריצוי עונשו הכיר את בת זוגתו הנוכחית, שהינה יהודייה אזרחית מדינת
פנמה, והשניים החליטו לבוא בברית נישואין. מועד החתונה נקבע ליום 17.5.18, מועד
אשר תואם לפני זמן רב, כדי לאפשר לבני משפחה וחברים של הזוג, אשר מתגוררים במקומות
שונים בעולם, להיערך להשתתפות בטקס החתונה שעתיד להתקיים בפנמה. העותר טוען כי
ניהל את מרבית משפטו, בערכאה הראשונה וגם בערעור, כשהוא מתגורר בארה"ב, תוך
שהוא תומך בבתו שמגדלת שם את נכדיו לאחר תהליך גירושין קשה. נגד העותר לא היה צו
עיכוב יציאה מן הארץ במהלך ההליכים העיקריים והוא התייצב לכל הדיונים במשפטו כך
שהוא מגיע במיוחד מחו"ל וכן התייצב לנשיאת עונש המאסר ללא דופי. נטען כי עם
תחילת ריצוי עונש עבודות השירות פנה העותר לרשויות שב"ס בבקשה לאפשר לו חופשה
ליציאה לחו"ל בת 8 ימים, מיום 12.5.18 ועד ליום 21.5.18, כדי שיתאפשר לו
להתחתן. המשיב דחה את בקשתו, זאת לאור סעיף
העותר טוען כי החלטת המשיב לוקה בחוסר סבירות קיצוני המצדיק התערבותו של ביהמ"ש. נטען כי המשיב לא שקל באופן מלא את השיקולים הנדרשים וכי עניינו של העותר נכנס בגדר חריג של נסיבות הומניטריות חריגות ומיוחדות, דבר שלא נשקל על ידי המשיב. נטען כי לחתונה מוזמנים כ-150 אורחים אשר נערכים זמן רב מראש להגיע למדינת פנמה לחתונה ודחיית בקשתו של העותר פוגעת לא רק בו ובארוסתו אלא בבני משפחה וחברים שחלקם כבר עשו הסדרים כדי להתייצב לחתונה. נטען כי במועד החתונה המתוכנן העותר יהיה בשלב שבו ריצה למעלה ממחצית מאסרו ומדובר בעותר שלא התחמק מעולם מהליכי שפיטה או מריצוי עונשו, כך שהסיכוי שלא ישוב להמשך ריצוי העונש מזערי, אם בכלל קיים. כן נטען כי העותר מוכן לעמוד בכל תנאי, לרבות הפקדת ערובה, כדי להבטיח חזרתו להמשך ריצוי העונש. לטענת העותר, מדובר בניסיון של העותר לשקם את חייו שכן העותר בן 53 ולאחר שאשתו ואם ילדיו עזבה אותו, הצליח להכיר אישה שמוכנה להתחתן עמו והוא אינו רוצה לאבד אותה. נטען כי קיים חשש לאובדן מערכת היחסים עם ארוסתו במקרה שייאלץ לדחות את החתונה. נטען כי ביהמ"ש לעניינים מנהליים, כמו בג"צ, מונחה גם ע"י שיקולי צדק וכי בנסיבות המקרה יהיה זה צודק לאפשר לעותר להתחתן גם במהלך תקופת עבודות השירות. נטען כי מדובר במקרה הומניטרי חריג שלא ייקבע כתקדים שכן אין לו אח ורע.
3
המשיב טוען כי לא נפל פגם בהחלטת המשיב המצדיק את התערבותו של ביהמ"ש. נטען כי דינו של העותר נגזר בתאריך 14.8.17 והיה עליו להתחיל לרצות את עבודות השירות החל מתאריך 14.9.17, אך המועד נדחה בשל בקשת העותר נוכח נסיעתו לארה"ב ולאחר מכן עוכב ביצוע עבודות השירות במסגרת הערעור שהגיש העותר על גזר הדין. כן הגיש לאחר מתן פסק הדין בערעור בקשה לדחייה נוספת של ריצוי עבודות השירות על מנת לאפשר לו לצאת לארה"ב לתמוך בבתו, אך בימ"ש דחה את הבקשה. בתאריך 5.3.18 החל העותר בביצוע עבודות השירות ובתאריך 17.3.18 פנה אל הממונה על עבודות השירות בבקשה כי יתאפשר לו להיעדר מריצוי עונשו למטרת נישואיו עם אישה בפנמה. הממונה בחן את בקשתו של העותר והחליט שלא להיענות לה שכן עובד שירות אסור ביציאה מהארץ במהלך תקופת עבודות השירות ובקשה לצאת את הארץ לצורך חתונה אינה עולה כדי מקרה חריג המצדיק אישור יציאה לחו"ל.
לטענת המשיב, האפשרות
לרצות את עונש המאסר בדרך של עבודות שירות מחוץ לכותלי בית הכלא מוענקת לנאשם
ועובד שירות אינו יכול להיעדר מן העבודות כל אימת שיחפוץ, כשם שאין ביכולתו של
אסיר המרצה את עונשו בבית הכלא לצאת ולבוא בשעריו כרצונו. נטען כי סמכות הממונה על
עבודות שירות מוסדרת בסימן ב1 לפרק ו' ל
המשיב טוען כי החלטת הממונה על עבודות השירות בעניינו של העותר התקבלה לאחר בחינת כלל הנתונים והעובדות הדרושים בעניינו של העותר ובהתאם לחקיקה הקיימת ופסיקת ביהמ"ש העליון. לכן נטען כי ההחלטה סבירה ולא נפל בה פגם המצדיק התערבות. נטען כי התנהלות העותר בעייתית משום שלא העלה את הטענה לפיה הוא עומד להתחתן בחודש מאי 2018 בהקדם, על אף שטרם ריצוי העונש הוגשה על ידו בקשה ליציאה מן הארץ. נטען כי נקודת המוצא העולה מלשון החוק הינה כי עבודות שירות הן חלופה לעונש מאסר בפועל וגישה זו עולה מפסיקת בתי המשפט. נטען כי נקודת המוצא היא גם שלא עומדת לעובד שירות זכות מוקנית להיעדרות מן השירות לצורך נסיעה לשם אירוע חתונה וודאי לא לאירוע שנקבע מחוץ לגבולות מדינת ישראל. נטען כי תשובה ברוח זו נמסרה לעותר בתגובת הממונה על עבודות השירות, שם צוין, בין היתר, כי תקופת ריצוי מאסר בעבודות שירות כמוה כריצוי מאסר בפועל וכשם שאין הוצאת אסיר לחו"ל בתקופת מאסרו, כך אין מקום לאישור יציאה לחו"ל לעובד שירות בתקופת ריצוי עונשו, הנדרש להתבצע באופן רצוף.
4
לטענת המשיב,
היעתרות לבקשת העותר ומתן אישור לעובד שירות לצאת מגבולות המדינה לצורך פעילותו
האישית, שהוא ידע עליה מראש ותכנן בעצמו, אינם עולים בקנה אחד עם תכלית
דיון והכרעה:
לאחר שבחנתי את טענות הצדדים ואת המסמכים שהוצגו לעיוני הגעתי למסקנה כי יש מקום, בנסיבותיו המיוחדות של המקרה ותוך התייחסות לנתוני העותר, לקבל את העתירה.
5
אין ספק כי עבודות
השירות מהוות עונש מאסר שניתנה לנאשם האפשרות לרצותו מחוץ לכותלי בית הסוהר. עובד
השירות מרצה עונש ואין הוא יכול להיעדר מן העבודות כל אימת שיחפוץ. האסיר המרצה
עונשו בעבודות שירות זקוק לאישור מן הממונה או המפקח על עבודות השירות אם ברצונו
להיעדר מעבודתו [רע"ב 10509/06 פרידמן נ' שירות בתי הסוהר
(4.2.2007)]. בהתאם לסעיף
תקנה
"הממונה, רכז עבודת שירות או מפקח רשאים לאשר או להורות לעובד שירות להיעדר מעבודת שירות, ובלבד שעובד השירות ישלים את שעות ההיעדרות, בכל אחד מהמקרים האלה:
(1) בימי אבל במשפחה שמטעמי דת או נוהג לא עובדים בהם;
(2) מסיבה מיוחדת אחרת ובלבד שההיעדרות לא תעלה על עשרה ימים רצופים; התקיימו טעמים מיוחדים המצדיקים הארכת תקופת ההיעדרות מעבר לעשרה ימים, מתן האישור בסמכות הממונה ובלבד שהתקופה האמורה לא תעלה על ארבעים וחמישה ימים;
(3) לרגל שביתה או השבתה במקום עבודת השירות;
(4) מחמת הפסקה זמנית בעבודה מטעם מקום העבודה אשר אינה כלולה בימי המנוחה של עובד השירות וימי שבתון על-פי חוק;
(5) בימים שבהם היקף ההעסקה במקום עבודת השירות נמוך מ-6 שעות עבודה".
עמדת המשיב כי תקנה
10 עוסקת אך ורק במצבים שאינם תלויים בעובד השירות ואינם נמצאים בשליטתו או
בתכנונו אינה עולה מלשון התקנה. תקנה
6
אמנם אין לאפשר
לאסירים, בין אם מרצים הם את עונשם בין כותלי הכלא ובין אם בעבודות שירות, להפסיק
את ריצוי עונשם כל אימת שיבקשו זאת ואין לאפשר לעובדי שירות להיעדר מעבודות השירות
מטעמים של מה בכך [רע"ב 1781/07 רביב נ' שירות בתי הסוהר (12.3.2007)].
יש לאשר היעדרות מעבודות השירות ובכלל זה יציאה מהארץ רק במקרים בהם קיימת סיבה
מיוחדת לכך, כאמור בחוק וב
בענייננו, קבע המשיב
בהחלטתו כי הכלל הוא שעל עובד שירות נאסר לצאת את הארץ במהלך תקופת עבודות השירות.
כן נכתב בהחלטה כי בהתאמה לחוק נקבע בנהלי שב"ס כי עובדי שירות מנועים לצאת
מהארץ במהלך ריצוי עונשים וכי לממונה ארצי ניתנה סמכות לאשר יציאה לחו"ל של
עובד שירות וזאת במקרים חריגים ובנסיבות מיוחדות (מות קרוב מדרגה ראשונה/טיפול
רפואי דחוף וכד'). עם זאת, נכתב בהחלטה כי בקשת העותר לצאת את הארץ לצורך חתונה
בפנמה בתאריכים 12.5.18 עד 21.5.18 אינה נכנסת במסגרת החריגים וכי יש לבצע את
עבודות השירות ברציפות. סבורני כי בעניין זה נקלע המשיב לכלל טעות ופגם בהליך קבלת
ההחלטה המנהלית. המשיב אינו מתייחס בהחלטתו לתקנה
לעניין זה ראוי להזכיר כי הליך קבלת החלטה על ידי גורמי שב"ס הוא הליך מנהלי ואולם לא ניתן לנתקו, ככל שהדבר נוגע להפעלת שיקול הדעת המנהלי, מההליך הפלילי שקדם לו ומהנתונים שנוגעים לאסיר, כפי שבאו לידי ביטוי בהליך הפלילי [ראו בהקשר זה דברים שכתבתי בעבר במאמר בשם "הליך מנהלי כקובע גבולותיה ומסגרתה של ענישה פלילית" פורסם בקובץ המאמרים שבספר עדי אזר ז"ל, "המשפט", כרך יב' (דצמבר 2007) עמ' 485 ]. כך, לטעמי, גם במקרה שבפני ושעמד להחלטה מנהלית ע"י גורמי שב"ס. מכלול הנתונים של האסיר, כפי שבאו לידי ביטוי גם בהליך הפלילי, כל אלו היו צריכים להישקל במסגרת הליך קבלת ההחלטה. משלא נשקלו ולא ניתן להם משקל, נפל פגם מנהלי בהליך קבלת ההחלטה.
7
מדובר בעותר שאין לגביו טענות כי הינו מרצה את עבודות השירות בצורה לא תקינה או נעדר מעבודות השירות. כמו כן, במועד שבו מבקש העותר לצאת לחו"ל הוא מתעתד להיות לאחר ריצוי של יותר מחצי מעונשו, שכן מדובר בעונש מאסר קצר של 4 חודשים בעבודות שירות. נראה כי אין חשש שיימלט מריצוי יתרת עונשו ולא יחזור לארץ, שכן הן במהלך ניהול משפטו בבית משפט השלום והן במהלך ניהול הליך הערעור בבית המשפט המחוזי יצא העותר מהארץ מספר פעמים וחזר לשם ניהול ההליכים וריצוי עונשו, זאת גם כאשר לא היה כנגדו כל צו עיכוב יציאה וללא שהופקדו ערבויות או בטחונות לחזרתו. העותר החל בריצוי עונשו במועד שנקבע על ידי ביהמ"ש וכאמור לא נשמעו טענות לעניין ריצוי לא תקין של העונש עד כה. בהתחשב באמור לעיל, ובהתחשב בכך שמדובר באדם נורמטיבי שזוהי עבירתו הראשונה וריצוי עונש ראשון בגיל 53, אשר בתסקיר שירות המבחן שהוגש לבימ"ש השלום נכתב כי מדובר באדם חיובי ביסודו, ללא עבר פלילי, אשר ממשיך לעבוד וללמד סטודנטים במכללה ומומלץ להטיל עליו ענישה חינוכית, כגון צו של"צ. בשים לב לאמור בהתחשב בטענותיו של העותר לפיהן החתונה המתוכננת היא ההזדמנות שלו לשיקום חייו, לאחר שנישואיו הקודמים התמוטטו ומשפחתו התפרקה בעקבות ניהול ההליך הפלילי נגדו, נראה כי מדובר בסיבה מיוחדת וחריגה. כאמור, העותר מבקש הפסקה קצרה בריצוי עבודות השירות למשך מספר ימים ואישור יציאה לחו"ל לצורך עריכת חתונתו. מכיוון שאין אפשרות לערוך את החתונה בישראל, מדובר בסיבה מיוחדת, זאת בהצטרף לנסיבות שפורטו לעיל, שכן לו היה ניתן לערוך את החתונה בישראל העותר לא היה נזקק כלל לאישור המשיב לכך. כמו כן, בנסיבות המפורטות לעיל ולאור טענותיו של העותר כי זו ההזדמנות שלו לשקם את חייו האישיים לאחר שנישואיו הקודמים התפרקו וכי הוא חושש שאם החתונה תדחה, ארוסתו תכעס ותבטל את החתונה לחלוטין, היה מקום להיעתר לבקשתו שכן מדובר במקרה מיוחד וחריג, כמפורט לעיל.
אוסיף עוד כי בהתאם
להוראות
8
סעיף
נזכיר עוד כי על פי החזון האסטרטגי של
שב"ס "שירות בתי הסוהר הינו ארגון כליאה לאומי , ארגון ביטחוני בעל
ייעוד חברתי, המשתייך למערכת אכיפת החוק. תמצית תפקידו - החזקת אסירים ועצורים
במשמרת בטוחה ונאותה, תוך שמירה על כבודם, מילוי צרכיהם הבסיסיים והקניית כלים
מתקנים לכל האסירים המתאימים לכך, על מנת לשפר את יכולתם להיקלט בחברה עם
שחרורם. זאת, תוך שיתוף פעולה עם גורמי ממסד וקהילה שונים".
[ההדגשות הוספו. ראו, למשל, בדו"ח מבקר המדינה 64ג' משנת 2014, בפרק הדן
בהיבטים בשיקום אסירים, עמ' 475; דו"ח שנתי של שב"ס לשנת 2012, פרק
הפתיחה]. עקרונות אלו, המפורטים בחזון האסטרטגי של שב"ס, הרואים בשיקום כיעד
נכונים, בהתאמה המתחייבת, גם לגבי אסיר המרצה מאסר בעבודות שירות. גם מכאן החובה לשקול
שיקולי שיקום במסגרת ההחלטה המנהלית בעניין עבודות שירות. חובה זו מתיישבת עם
המעמד שיש לתת לשיקולי שיקום בכל הנוגע לקביעת העונש ההולם בהתאם להוראות
במסגרת מכלול שיקולי השיקום יש חשיבות גם לחיי המשפחה של אסיר ככלל, ושל העותר הנוכחי בפרט. יש להביא בחשבון בעת שקילת בקשתו את החשיבות בחיי משפחה מלאים ותומכים. נראה כי שיקול זה ושיקולי שיקום ככלל לא נשקלו ולא באו לידי ביטוי בהחלטת שב"ס וגם מכאן עילת ההתערבות המנהלית בהחלטה.
עוד יש לזכור כי למעשה העותר ייעדר מעבודות השירות רק למשך 6 ימי עבודה בתקופה המבוקשת וכאמור החשש שיימלט מהמשך ריצוי עבודות השירות איננו חשש ממשי בנסיבות העניין וניתן אף לחייב את העותר להפקיד ערובה או בטוחה להבטחת חזרתו. אין ספק כי הגישה של הממונה על עבודות השירות, כפי שמצופה ממנו וברוח הנחיית הפסיקה, היא לאפשר לעובדי השירות להשלים עבודתם למרות היעדרויות כאלה ואחרות, וגם כאשר אינם ממלאים בדווקנות אחר ההוראות ותנאי עבודות השירות, ניתנת להם הזדמנות נוספת להמשיך לרצות את עונש המאסר בעבודות שירות ולא במתקן כליאה, שכן ההיגיון בגישה זו טמון בכך שמלכתחילה בית המשפט סבר שהדרך הראויה היא לרצות את עונש המאסר בעבודות שירות [רע"ב 4124/17 טועמה נ' שב"ס (2.7.2017); עת"א 39600-10-17 הנ"ל]. במקרה זה, כאמור, מדובר בהיעדרות מעבודות השירות למשך 6 ימי עבודה, כאשר יש להביא בחשבון את שיקולי השיקום, נסיבותיו האישיות של העותר והעדר חשש ממשי להמלטות מהמשך ריצוי עבודות השירות.
9
על כן, בנסיבות
העניין החריגות, אני קובע כי נפל בהחלטה פגם מנהלי המצדיק את התערבותו של בית המשפט.
המשיב לא התייחס בהחלטתו לתקנה 10(2) ולא פירט מדוע לטעמו המקרה של העותר, על
נסיבותיו המיוחדות, אינו נכנס לגדר סיבה מיוחדת בהתאם לתקנה
יוער כי מאחר ושב"ס דחה את הבקשה לצאת לחתונה לא נשקלו, וממילא לא נקבעו, בטוחות להבטחת חזרתו לארץ. בנסיבות אלו אני מורה על הפקדת בטוחה כספית להבטחת חזרתו של העותר לארץ לשם השלמת ריצוי עבודות השירות.
בהתאם אני מורה כדלקמן:
העתירה להתיר הפסקה בריצוי עבודות שירות לתקופה של כ 10 ימים, שהם שישה ימי עבודות שירות (בשים לב לחג השבועות) ולאפשר יציאה של העותר מהארץ לצורך חתונתו מתקבלת.
העותר יהיה רשאי להפסקה בעבודות השירות ויציאה מהארץ לצורך חתונתו מיום 12.5.18 ועד ליום 21.5.18, זאת בכפוף להפקדת סכום של 20,000 ₪ בקופת בית המשפט המחוזי בחיפה, לצורך הבטחת חזרתו לארץ והמשך ביצוע עבודות השירות.
מאחר ומועד היציאה מהארץ נקבע ליום 12.5.18 לא מצאתי מקום לתת, במסגרת זו, החלטה על סעד של עיכוב ביצוע כפי שביקשה הפרקליטות. ראוי כי הפרקליטות תבחן עמדתה בנוגע להחלטתי זו בהקדם אפשרי. ככל שתחליט כי יש מקום למצות הליכי ערעור תעשה זה בדחיפות. זאת כדי לאפשר למצות הליך ערעור קודם למועד המיועד לחתונת העותר.
המזכירות תעביר עותק מפסק הדין בדחיפות לב"כ הצדדים.
ניתן היום, י' אייר תשע"ח, 25 אפריל 2018, בהעדר הצדדים.
