ע”פ 25319/07/14 – ווקף חפיזה אבו ריש נגד מדינת ישראל
בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית-משפט לערעורים פליליים |
|
|
|
ע"פ 25319-07-14 ווקף חפיזה אבו ריש ע"י מינהל הווקף נ' מדינת ישראל
|
1
בפני |
||
מערער |
ווקף חפיזה אבו ריש ע"י מינהל הווקף |
|
נגד
|
||
משיבה |
מדינת ישראל |
|
פסק דין |
1.
ערעור על החלטת בית משפט לעניינים מקומיים בירושלים
(כב' השופט פאול שטרק) מיום 11.6.14 בב"ש 6057/09, שדחה את התנגדות המערער
לצו ההריסה שניתן לפי סעיף
2.
ביום 15.7.09 הגישה המשיבה בקשה למתן צו הריסה למבנה לפי סעיף
בבקשה ציינה המשיבה
כי בניית המבנה מהווה עבירה על
המשיבה אף הבהירה כי בת.פ. 13155/04 בו הוגש כתב אישום נגד שני בני משפחת גרגור ניתן צו איסור שימוש במבנה ללא צו הריסה.
מאחר שעבירת הבנייה התיישנה ממילא לא ניתן לחייב את האחראי לבנייה בדין, ככל שהיה נמצא כזה.
2
עוד טענה כי המבנה מצוי באיזור מגורים מיוחד ומהווה פגיעה בתכנון, וכי כל בנייה בשטח המצוי באיזור מגורים מיוחד זה, בשטחי העיר העתיקה, טעונה הכנת תב"ע מיוחדת וקיים אינטרס ציבורי "בעל חשיבות רבה שהבנייה תהרס זאת לאור כך שהיא נמצאת בעיר העתיקה ופוגעת בערכים המוגנים הייחודיים באיזור וכבר נפסק כי לעיר העתיקה ישנה חשיבות הסטורית, אדריכלית ותכנונית מן המעלה הראשונה".
המשיבה טענה כי
מתקיימים כל הקריטריונים למתן צו ההריסה לפי סעיף
3.
בהחלטתו נשוא הערעור, קבל בית המשפט את טענת המשיבה וקבע כי מאחר שמתקיימים כל
שלושת התנאים למתן צו הריסה לפי סעיף
4. על החלטת בית המשפט קמא נסב הערעור שלפני.
בערעור שהגיש המערער
טען כי היה על בית המשפט לקבל את ההתנגדות למתן הצו ולבטל את צו ההריסה שניתן לפי
לסעיף
5. לאחר ששמעתי את טיעוני הצדדים ועיינתי בהחלטת בית המשפט קמא, ראיתי לדחות את הערעור.
3
6.
סעיף
7. בית משפט קמא שמע ראיות, בחן
את הנסיבות שהוצגו לו, ולאחר אלה שקל וקבע כי שתי החלופות של סעיף
כידוע ההלכה היא כי אין ערכאת ערעור נוהגת להתערב בקביעות עובדתיות של הערכאה הדיונית, קביעות המבוססות על התרשמותה מעדים שהופיעו בפניה ולא ראיתי לחרוג מההלכה הנוהגת כי אין מקום להתערבות בקביעות העובדתיות ובממצאים שמצא בית משפט קמא לאחר שבחן את הראיות, התרשם מהעדים והתייחס אליהם.
אוסיף ואומר כי גם לגוף הדברים לא מצאתי כי יש מקום להתערב בקביעות אלה.
8. בפני בית המשפט קמא העיד הפקח אפי קרויז שציין כי התוספת לבנייה אותרה בשנת 1998 ואף הציג תמונה "שמראה שהבית בבנייה", כי לא הצליח לאתר את האחראים לביצוע הבנייה "וכי אם הייתי מאתר הייתי מכין כתב אישום" (עמ' 2 לפרוטוקול בי"מ קמא), וכן ציין כי מנהל הווקף, שמנהל את הבניין, ציין בעצמו כי אין הוא יודע מתי נבנתה התוספת, עוד העיד הפקח כי אין למבנה שהוסף היתר בנייה; יאמר כי בית המשפט קמא קבל את עדות הפקח לגבי מועד הבנייה, מועד שכשלעצמו מעיד כי חלה התיישנות, ולמעשה דחה את הטענה הסתמית כי התוספת נבנתה לפי שנת 1967 (אף טענה זו מגלמת בתוכה התיישנות) שכן המערער ועדיו לא ידעו מתי נבנתה התוספת וטענה בעלמא של בנייה שנעשתה עובר לשנת 1967, טענה שאינה מבוססת על ראיות כלשהן - לא יכולה לעמוד נגד עדות הפקח שתוספת הבנייה אותרה בשנת 98 במהלך בנייה כפי שהעיד הפקח, כפי שניתן לראות בתיק הבנייה של התוספת המצוייה בשלבי הקמה. זאת ועוד, בית המשפט קבע כי הוכח לו שאין היתר בנייה לבניית התוספת בהתבסס על עדות הפקח ועל עדות עד ההגנה; בהעדר כל ראייה לסתירת העובדות הללו ראה לאמץ את עדות הפקח גם לעניין העדר היתר בנייה.
לא ראיתי מקום להתערב בקביעה זו של בית משפט קמא, המבוססת כאמור על עדות הפקח הנתמכת בתיק הבנייה ועל דברי עד ההגנה, בודאי כשמנגד לא הוצגה ראייה אחרת שיש בה כדי לסתור את עדות הפקח, אלא הועלתה כטענה בעלמא ללא תימוכין.
זאת ועוד, המשיבה הציגה את נסיונה לאתר את האחראי לבנייה ובמסגרת מאמציה אף הגישה כתב אישום נגד מי שסברה כי הוא האחראי לבנייה, אך נאלצה לחזור בה מהאישום שכן לא היו בידיה ראיות לסתור את טענת הנאשמים שם כי אין להם זיקה לבנייה (סעיף 4 לבקשה למתן צו הריסה).
4
9. גם לא מצאתי בטענה כי צו
איסור שימוש שהוצא בעבר נגד ה"ה גרגור בת.פ. 13155/04 (ולא הוצג כחלק מחומר
הראיות) מהווה חסם להגשת בקשה למתן צו הריסה למבנה לפי סעיף
ההלכה
היא כי בהתאם לסעיף
צו ההריסה דנא איננו נגד הנאשמים בת.פ. 13155/04 שהורשעו בדין, כפי שצויין בבקשה ובטענות המערער, ושניתן נגדם צו איסור שימוש אלא מדובר בצו הריסה של מבנה המצוי בחזקת המערער, צו ללא הרשעה שתוצאתו שונה לחלוטין מהחלטת בית המשפט ליתן צו איסור שימוש נגד הנאשמים ה"ה גרגור.
אין
לומר כי בכל מקרה בו היתה הרשעה בעבר, (ואדגיש כי לא הובאו ראיות לשאלה במה הורשעו
הנאשמים שם), לא ניתן לפנות במסלול שהתווה סעיף
בת"פ 13155/04 שאודותיו נלמד רק בקצרה בתצהיר המשיבה ונזכר גם בטענות המערער, וכאמור לא הובאה כל ראייה באיזו עבירה הורשעו, עולה כי ניתן נגד הנאשמים שם צו איסור שימוש, ואין ספק כי הם זכאים מכוח עקרון 'סופיות הדיון' שלא להיות מוטרדים יותר מפעם אחת בשל אותה עילה ואין להעמיד אותם בפני אותו סיכון.
אלא
שבדנן ניתן לנקוט בדרך של צו הריסת התוספת שנבנתה לפי סעיף
5
10. זאת ועוד - בהתבסס על התצהיר שצורף לבקשה ובו מובהר האינטרס הציבורי בהיות הבנייה הבלתי חוקית בעיר העתיקה בירושלים בניה הפוגעת בערכים המוגנים באיזור וכי כל בנייה בעיר העתיקה - בשל הרגישות במקום, מצריכה הכנת תב"ע מיוחדת, קבע בית משפט קמא כי יש לדחות את טענת המערער שלא הוכח אינטרס ציבורי המצדיק את הריסת התוספת וכי מאחר שלא הביא ראיות לסתור את הקביעה בדבר האינטרס הצבורי ולא הזים את טענות עדי המשיבה בדבר האינטרס הציבורי, קיבל את עמדת המשיבה.
הוסף לכך את דברי כב' השופט ג'ובראן ברע"פ 8025/09 (אוזכר בסעיף 6 לעיל) כי עת מדובר בבנייה בעיר העתיקה בירושלים "מתקיים אינטרס ציבורי חשוב, המצדיק את ההריסה.." שכן "מדובר באזור רגיש מאוד מבחינה תכנונית, אדריכלית, היסטורית, דתית ואזור בעל חשיבות תיירותית (לעניין חשיבותה של העיר העתיקה בירושלים ראו דבריי ברע"פ 5315/08 נווה ג'נין נ' מדינת ישראל [פורסם בנבו] ניתנה ביום 18.6.08) וכן דברי ברע"פ 9432/08 האשם סלאימה נ' מדינת ישראל ([פורסם בנבו]ניתנה ביום 22.12.08))".
לאור אלה- לא מצאתי להתערב גם בקביעה זו של בית משפט קמא.
11. מטעמים אלה, שוכנעתי, כי התנאים
הנדרשים לצורך מתן צו הריסה לפי סעיף
המזכירות תשלח את פסק הדין לצדדים.
ניתן היום, ו' חשוון תשע"ה, 30 אוקטובר 2014, בהעדר הצדדים.
