ע”פ 4563/19 – יגאל דור נגד מדינת ישראל- הוועדה המקומית לתכנון ובניה
1
בבית המשפט העליון |
לפני: |
|
נגד |
המשיבה: |
מדינת ישראל- הוועדה המקומית לתכנון ובניה |
הוגש הליך; תגובת המשיבה; הודעה מטעם המערער; הודעה מטעם המשיבה |
1.
האם ניתן להשיג על החלטה של בית המשפט המחוזי שלא לעכב ביצוע צו הריסה עד להכרעה
בבקשת רשות ערעור שהוגשה לו לפי סעיף
עובדות המקרה
2
2. בבסיס
ההליך שבכותרת עומד צו הריסה שהוצא לפי סעיף
3. בהמשך לכך הגיש המערער בקשה לעיכוב ביצוע צו ההריסה וזו נדחתה בהחלטתו של בית המשפט לעניינים מקומיים מיום 3.6.2019. נגד החלטה זו הגיש המערער "ערעור" לבית המשפט המחוזי ולצדו בקשה לעיכוב ביצוע של צו ההריסה עד להחלטה בערעור. הבקשה לעיכוב הביצוע של צו ההריסה עד להכרעה בערעור נדחתה בהחלטתו של בית המשפט המחוזי מיום 2.7.2019 (עתפ"ב 14252-06-19; כבוד השופט א' הימן), ומכאן הערעור שבכותרת אשר הוגש על החלטה זו.
טענות הצדדים
4. ההליך הועבר לטיפולי בהתאם להחלטתה של כבוד השופטת ע' ברוןמיום 16.7.2019. בהחלטתי מיום 18.7.2019 אפשרתי למערער להסביר מדוע לא אורה על מחיקת ההליך בשים לב להחלטתו של כבוד השופט ג' קרא ברע"פ 2694/19 אבוריאנ' הוועדההמקומיתלתכנוןובניהחיפה(5.6.2019) (להלן: עניין אבו ריא).
5. בהודעת המערער מיום 22.7.2019 נטען כי אין להורות על מחיקת ההליך שבכותרת שכן הוא מכוון נגד "החלטת ביניים" של בית המשפט המחוזי שלא לעכב את צו ההריסה עד להכרעה בערעור שהוגש לבית המשפט המחוזי. זאת, בשונה מנסיבותיה של ההחלטה בעניין אבו ריא, שם נדחה על הסף הליך שכוון כנגד החלטה סופית של בית המשפט המחוזי שבגדרה נדחתה בקשת רשות ערעור על החלטה של בית משפט לעניינים מקומיים שלא לעכב ביצוע צו הריסה.
3
6. בהחלטתי
מיום 24.7.2019 הוריתי למשיבה להבהיר את עמדתה בשאלה האם נתונה למערער האפשרות
להגיש ערעור על החלטתו של בית המשפט המחוזי מכוח סעיף
דיון והכרעה - סעיף
7. ביום
25.10.2017 נכנס לתוקפו תיקון 116 ל
8. סעיף
9. סעיף 254ט(ט) מורה כי ניתן להגיש בקשת רשות ערעור על החלטה של בית משפט בבקשה לעיכוב ביצוע של צו הריסה סופי, וזו לשונו:
"החלטת בית המשפט בבקשה לעיכוב ביצוע לפי סעיף זה דינה כדין החלטה אחרת של בית משפט והיא ניתנת לערעור לפני בית משפט של ערעור אם ניתנה לכך רשות מאת שופט של בית המשפט של ערעור".
בעניין אבו ריא קבע כבוד השופט ג' קראשבהתאם להוראות סעיף 254ט(ט), על החלטה בבקשת רשות ערעור שניתנה בבית המשפט המחוזי מכוח סעיף זה, לא ניתן להגיש בקשת רשות ערעור נוספת לבית המשפט העליון, כך:
4
"מלשון החוק עולה אפוא כי החלטה בבקשה לעיכוב ביצוע לפי סעיף 254ט לחוק, דינה כדין החלטה אחרת של בית משפט, והיא ניתנת לערעור לפני בית משפט שלערעור אם ניתנה לכך רשות. אני סבור כי במקרה בו הוגשה בקשת רשות ערעור לבית המשפט שלערעור, לא ניתן להגיש בקשת רשות ערעור נוספת, לערכאה גבוהה יותר" (שם, בפסקה 3).
10. בענייננו עלתה, כאמור,
השאלה האם ניתן להגיש ערעור לבית משפט זה על החלטה בבקשה שלא לעכב צו הריסה עד
להכרעה בהליך ערעורי שהוגש לבית המשפט המחוזי מכוח סעיף
11. ככל שנבחן את השאלה
בראי ההסדר הקבוע בסעיף
12. ואולם, בכך לא באה
בחינת הסוגיה לכלל לסיום. שכן השאלה הבאה שמתעוררת היא האם נתונה למערער אפשרות
להשיג על ההחלטה דווקא מכוח סעיף
13. אכן, בעבר דן בית משפט
זה בערעורים על החלטות שלא לעכב ביצוע צווי הריסה עד להכרעה בהליך ערעורי שעניינו
חוקיות צו ההריסה,מכוח סעיף
5
14. מבלי להכריע בכל
ההיבטים הנוגעים להחלתו של סעיף
"יש שהדין הספציפי ביקש לחרוג מהדין הכללי ולקבוע הסדר, שהוא שונה מהדין הכללי בשל המיוחדות של המסגרת הספציפית. תכלית זו יש לכבד, על-כן, מקום שהדין הספציפי מתפרש, על רקע תכליתו, כשולל הסדר של הדין הכללי, יש ליתן תוקף לדין הספציפי ולא לדין הכללי" (ראו: ד"נ 20/82אדרסחמריבניןבע"מנ' הרלואנדגונ'סג.מ.ב.ה., פ"דמב(1) 221, 263 (1988)).
15. המסקנה אליה הגעתי מתחייבת גם מהגיונם של דברים, שכן על פני הדברים מצב שבו ניתנת אפשרות להשיג על החלטת ביניים שלא לעכב ביצוע פסק דין מקום בו לא ניתן להגיש כל הליך ערעורי על ההחלטה הסופית, אינו מצב רצוי (השוו: ע"פ 2763/08 גןהזיתארועיםוכנסיםבע"מנ' הוועדההמקומיתלתכנוןובניה "זמורה", פסקה 22 (10.4.2008); ע"פ 3633/11 הולדרליסינגבע"מנ' הועדההמקומיתלתכנוןובניהנתניה, פיסקה 12 (26.5.2011); ע"פ 4650/08 גוליהנ' מדינתישראל, פיסקה ט (19.6.2008); ע"פ 5348/13 מילטנ' מדינתישראל, פיסקה יב' (1.8.2013)).
16. המסקנה העולה מהאמור
לעיל היא כי הדין אינו מאפשר להשיג על החלטת ביניים של בית המשפט המחוזי שלא לעכב
צו הריסה עד להכרעה בהליך ערעורי שהוגש מכוח סעיף
מהכלל אל הפרט
6
17. צו ההריסה בעניינו של
המערער אושר על-ידי בית המשפט לעניינים מקומיים בהחלטתו מיום 3.3.2019. היינו,
מדובר בצו הריסה "סופי". אשר על כן, מקור הסמכות לבקשה לעיכוב ביצוע צו
ההריסה אשר הוגשה לבית המשפט לעניינים מקומיים, מצוי בסעיף
18. מכאן, שהחלטת בית
המשפט לעניינים מקומיים מיום 3.6.2019 ניתנת לערעור ברשות בפני בית המשפט המחוזי
(סעיף
19. אשר על כן, אני מורה על מחיקת ההליך שבכותרת.
החלטתי זו תובא לידיעת המזכירה הראשית אשר תדאג ליישום מתאים שלה על-ידי מזכירות בית המשפט.
ניתנה היום, ו' באב התשע"ט (7.8.2019).
|
|
|
שרית עבדיאן |
|
|
|
ר ש מ ת |
_________________________
19045630_D05.docx מש
