תת"ע 10925/06/17 – מדינת ישראל נגד זיאדה עאמר
בית משפט השלום לתעבורה בירושלים |
|
|
|
תת"ע 10925-06-17 מדינת ישראל נ' זיאדה עאמר
|
1
בפני |
כבוד השופט ארנון איתן |
בעניין: |
מדינת ישראל עו"ד רפי לאון
|
|
|
|
המאשימה |
|
נגד
|
|
|
זיאדה עאמר
עו"ד אשרף עבד אל קאדר
|
|
|
|
הנאשם |
הכרעת דין |
|
1. על פי כתב האישום נהג הנאשם ביום 9.6.17 ברכב מנועי מסוג אוטובוס זעיר פרטי מ.ר 9492360 (להלן: "הרכב") בכביש 437 כשמעולם לא היה מורשה לנהוג ברכב מסוג זה. לנאשם מיוחסת עבירה נלווית נוספת שעניינה נהיגה מבלי שהייתה לו או לאדם אחר פוליסת ביטוח בת תוקף על השימוש ברכב.
2
בהתאם יוחסו לנאשם העבירות הבאות:
"איסור
לנהוג בלא רישיון נהיגה" עבירה בניגוד לסעיף
"חובת
פוליסה" עבירה בניגוד לסעיף
2.
בתשובתו לאישום לא חלק ב"כ הנאשם על העובדות שבו ועל כך שהסיע 12 נוסעים. על
פיו הנאשם מחזיק ברישיון נהיגה מסוג C1, המתיר לו לנהוג ברכב ולהסיע בו עד 11 נוסעים. במצב דברים זה טען
כי לא נכון היה לייחס לו עבירה בניגוד לסעיף
3. ב"כ המאשימה ציין, כי בנסיבות בהן הנאשם מאשר את עובדות כתב האישום, נכון היה לייחס לו עבירה בניגוד לסעיף 10(א) לפקודה, שכן הנאשם אינו מחזיק ברישיון מסוג D3 אלא ברישיון מוגבל מסוג C1 כאמור. ב"כ המאשימה אף הפנה לעובדה שהנאשם עבר עבירה נוספת שעניינה נהיגה ברכב מבלי שיש בידו פוליסת ביטוח תקפה על השימוש ברכב. בהתאם לכך, ביקש לדחות את טענת ההגנה ולהרשיעו בכתב האישום.
דיון:
4. סעיף 10 (א) לפקודה שכותרתו "איסורלנהוגבלירישיוןנהיגה"מציין: "לאינהגאדםרכבמנועיאלאאםהואבעלרישיוןנהיגהתקףלרכבמאותוסוג, שניתןעלפיפקודהזו, ולאינהגאדםאלאבהתאםלתנאיהרישיוןזולתאםפוטרמחובתרישיוןנהיגהובמידהשפוטר".
3
סעיף
בענייננו קובעת ההוראה כי ביחס לאוטובוס זעיר - כפי שצויןברישיוןהרכב, אולם לאחר ביטול הוראה זו, נקבע הדבר בהתאם לסוג רישיון הנהיגה. כאמור הצדדים אינם חלוקים בכך שהנאשם רשאי לנהוג ברכב מסוג זה, והם גם אינם חלוקים בכך שרישיון הנהיגה של הנאשם (C1ׂ) מתיר לו להסיע עד 11 נוסעים, בעוד שלצורך הסעת 12 נוסעים, כפי שמתואר באישום נדרש הוא לרישיון מסוג (D3).
5. עיון בהוראת הסעיף שכותרתו "איסור לנהוג בלי רישיון נהיגה" מלמד, כי קיימות בו שתי חלופות. האחת, "... רישיון נהיגה תקף לרכב מאותו הסוג", ולכך מכוונת ההגנה, שהרי אין חולק שהנאשם כשיר לנהוג ברכב מסוג זה, ועל כך גם המאשימה אינה חולקת. מאידך, להוראת סעיף זה חלופה נוספת הנוגעת לתנאי הרישיון, על פיו: "... לא ינהג אדם אלא בהתאם לתנאי הרישיון ...".
כאמור כותרתו של הסעיף מלמדת כי עיקרו ברישיון הנהיגה, ולא בסוג הרכב ובכך הרי ענייננו. יתר על כן, בנסיבות בהן מסיע נאשם מספר נוסעים העולה על המותר, ושלא בהתאם לתנאי הרישיון בו הוא מחזיק, הרי שהוא מבצע עבירה בניגוד לסעיף 10 א', שכן תנאי הרישיון בהם הוא מחזיק (C1) אינם מאפשרים לו להסיע את מספר הנוסעים שהסיע, ולכך נזקק הוא לרישיון אחר, גבוה יותר מסוג (D3) שאין כאמור ברשותו.
6. לכך יש להוסיף את כוונת המחוקק באשר לתכלית חקיקת סעיף 10 א', לפיו נהג רכב יהיה כשיר לנהוג רק בהתאם לתנאי הרישיון בהם הוא מחזיק. בעיני ועל אף העובדה שמדובר בנוסע בודד מעל מה שהותר לו בתנאי הרישיון, אין המדובר בעניין שולי, ודאי כשמדובר בנהג המסיע מספר רב של נוסעים ברכב ציבורי. דרגות הרישיון המאפשרות להסיע מספר נוסעים גדול יותר קובעות קריטריונים ובהם וותק נהיגה וניסיון נצבר לצד הכשרה מתאימה, שכן על הפרק נהג שאחראי לביטחונם של נוסעים רבים. באופן דומה מסווג רישיון הנהיגה של רוכבי אופנוע, כשכל דרגה מבטאת הגבלה על סוג הכלי ונפח המנוע שלו. בהתאם לכך, העובר על תנאי הרישיון שנקבעו לו, מפר את הוראת סעיף 10 א' באותו אופן בדיוק. על כן, בהסעת נוסעים במספר רב יותר, גדל הסיכון הבטיחותי וישנו צורך להבטיח כי נהג, ודאי נהג ציבורי, ינהג בהתאם לתנאי הרישיון בהם הוא מחזיק.
4
7.
אוסיף, כי בכל מקרה הוראת סעיף
8.
בבחינת למעלה מן הצורך, אוסיף כי ב
9. לאור כל האמור אני מרשיע את הנאשם בעבירה שיוחסה לו.
ניתנה היום, כ' שבט תשע"ח, 05 פברואר 2018, במעמד הצדדים
חתימה
