ת”פ 26951/03/13 – מדינת ישראל נגד פלוני
1
בית משפט לנוער בבית המשפט המחוזי בבאר שבע
ת"פ 26951-03-13 מדינת ישראל נ' פלוני
בפני כב' השופט א' אינפלד
מדינת ישראל
ע"י ב"כ עו"ד ליאת לוי סיגל, פמ"ד
נגד
פלוני
ע"י ב"כ עו"ד נועם בונדר
החלטה
הנאשם הקטין הודה בכתב
האישום המתוקן. בהכרעת הדין נקבע כי הנאשם ביצע את העבירה והדיון נדחה לשם מתן
תסקיר אודותיו. המדינה מבקשת כי יינתן גם "תסקיר נפגע". הסנגור מתנגד
בטענה שאין סמכות לבית המשפט לנוער, בניגוד לבית המשפט הרגיל, להורות על מתן תסקיר
נפגע. יאמר שישנ ג דעה נוספת לפיה אין מקום להורות על תסקיר נפגע בעניין קטין, אלא
אם בית המשפט "הרשיע" כבר את הנאשם, כלשון סעיף
בשאלת הסמכות להורות על תסקיר נפגע בטרם הרשעת הקטין, כבר נחלקו שופטים בבית משפט זה. עם זאת, הסנגור לא הצביע על פסק דין בכל ערכאה שהיא, בה נתקבלה עמדתו לפיה מוסד "תסקיר נפגע" אינו חל כלל בבית המשפט לנוער, בין לפני ההרשעה ובין לאחריה. טרם נפסקה הלכה בבית המשפט העליון. בהעדר הלכה מחייבת, אין מנוס מלהכניס ראשי בין ההרים הגדולים ולצרף עמדתי הצנועה לאחד הצדדים.
2
לאחר עיון בפסקי הדין של חברי, ולאחר עיון בטיעוני הצדדים כאן, אצרף דעתי לדעת המרחיבים, היינו המפרשים "הרשיע" - אף הכרעה בדבר אשמה, שאין בה "הרשעה" במלוא קלונה, במשמע. אין מדובר בפירוש בניגוד לפשט הכתובים. זאת, משום שלכאורה המחוקק משתמש במונח "הרשעה" בשתי משמעויות שונות, האחת - קביעת אחריות פלילית, והשנייה - ההחלטה להטיל את קלון ההרשעה לאחר שהאחריות כבר נקבעה. לטעמי, סעיף 187 כולו, לרבות סעיף 187(ב) לעניין תסקיר הנפגע, מתייחס למשמעות הראשונה, וקובע שכבר לאחר קביעת האחריות בפלילים ניתן לקבל ראיות לעונש ולהזמין תסקיר נפגע. לפיכך, אורה על עריכת תסקיר נפגע, למרות שטרם הוחלט אם להרשיע ולהעניש או לנקוט ב"דרכי טיפול", ועל מנת לסייע בקבלת החלטה זו.
חוק הנוער לעומת ה
1. שורש המחלוקת
הפרשנית נעוץ בפער בין הפרוצדורות השונות והניסוחים השונים בהם השתמש
2. אין מחלוקת כי בהתאם
להוראות סעיף
3. השלב הבא מוכתר ב
4. לעומת זאת, עוד לפני
פרק "עונשים ודרכי טיפול" מורה
"קבע בית-משפט לנוער שהקטין ביצע את העבירה והוגשו לו תסקיר של קצין המבחן ותוצאות הבדיקות והחקירות.... יחליט אחד מאלה:
(1) להרשיע את הקטין ולגזור את דינו;
(2) לצוות על אחד או יותר מהאמצעים ודרכי הטיפול....;
(3) לפטור את הקטין בלא צו כאמור."
3
5. זהו, אם כן, הבדל
בולט בין ההליך בבית המשפט לנוער לבית המשפט הפלילי הכללי. בדרך כלל, הכרעת הדין
הקובעת אשמה משמעה הרשעה (אף שיש גם אפשרות אחרת שאינה "הרשעה", כסעיף
תסקיר קרבן - השאלה והמחלוקת
6. נראה כי המחלוקת בין הצדדים לעניין תסקיר הקרבן נובעת מ"שינוי המיקום" של ההחלטה בדבר ה"הרשעה" בבית המשפט לנוער. כאמור, בבית המשפט הכללי, ההרשעה היא בדרך כלל חלק מהשלב הראשון, היינו תשובה אפשרית לשאלה "האם הנאשם אשם?". לעומת זאת, בבית המשפט לנוער ההרשעה היא חלק מהשלב השני, משמע ההרשעה היא תשובה אפשרית לשאלה "מה יעשה במי שנמצא אשם?", כאשר רק ה"הרשעה" מאפשרת השתת ענישה, בניגוד ל"דרכי טיפול".
7. השאלה היא אם
המחוקק, כאשר התנה הוראה דבר תסקיר קרבן במילים "הרשיע בית המשפט בעבירת מין
או בעבירת אלימות" (סעיף
8. כאמור, נחלקו פוסקים בבית משפט זה. בתפ"ח 44932-09-13 מדינת ישראל נ' פלוני (מיום 7.1.14), הציע כב' השופט אזולאי לקבל את הדעה המצמצמת ולקבוע שאין לבית המשפט סמכות להורות על מתן תסקיר קרבן לאחר הכרעת דין בעניין קטין, בטרם החליט בדבר הרשעה. הדעה המרחיבה הובעה על ידי כב' השופט זלוצ'ובר, אליו הצטרפה כב' השופטת רז - לוי ובכך, בדעת רוב, ניתנה הוראה בדבר מתן תסקיר קרבן. בת"פ 24478-11-11 מדינת ישראל נ' פלוני (מיום 4.2.14) דחה כב' השופט עדן את עמדת המדינה, והצטרף לעמדתו המצמצמת של השופט אזולאי, אם כי מטעמים שונים במקצת.
תמצית נימוקי המרחיבים
4
9. השופט זלוצ'ובר בחוות דעתו
עמד על כך שאמנם לשון החוק "הרשיע בית המשפט" בפרשנות דווקנית, משתמעת
כמחייבת הרשעה. עם זאת, סובר השופט זלוצ'ובר כי הדרך הנכונה לבחון הדברים היא על
דרך הפרשנות התכליתית. לשיטתו, תכלית תסקיר הקרבן נובעת ממגמת המחוקק ב
10.השופט זלוצ'ובר עמד על כך שהטיעון אם להרשיע ואם לאו דומה באופיו לשלב הטיעונים לעונש. בבית המשפט לנוער ניתנת עדיפות לדרך השיקום לגבי קטינים, אולם לעיתים ננקטת דרך ההרשעה והענישה. מצבו של קרבן העבירה רלוונטי להחלטה אם להרשיע ואם לאו, ולפיכך ראוי שהתסקיר אודות מצב הנפגע יעמוד לפני בית המשפט בטרם יכריע בשאלת ההרשעה.
11.עוד הפנה השופט זלוצ'ובר את תשומת הלב לכך
שכבר נפסק בסוגיה פרשנית דומה, כי בית המשפט רשאי להורות על מתן פיצוי לקרבן
עבירה, לפי סעיף
12.לעניין פרשנות הסעיפים עצמם, הצביע השופט
זלוצ'ובר גם על כך ש
13.על שיקולים אלה הוסיפה המדינה וטענה בתיקנו כי משמעות העמדה ההפוכה היא פיצול מיותר ומלאכותי של הדיון. שכן, בית המשפט יצטרך להחליט, על יסוד נתונים חלקיים אודות הקטין, אם ראוי להרשיע. אם יחליט להרשיע לא יוכל להורות על ענישה מיד, שכן יצטרך לדחות הדיון על מנת לאפשר תסקיר קרבן. זאת, כאשר בדרך כלל ההחלטה בדבר ההרשעה והעונש היא החלטה אחת.
14.המדינה טענה כי ממילא יש אפשרות חוקית להביא את עמדת הנפגע לפני בית המשפט, על ידי עדות הנפגע או הגשה של "הצהרת נפגע". כך, הנאשם ממילא אינו צפוי להרוויח דבר, אולם, דווקא נפגע העבירה עלול להיפגע, כאשר עניינו יובא בדרך חסרה או אם יאלץ להעיד, עם כל הקושי הכרוך בכך.
5
15.במישור הפרשני המדינה הפנתה גם לאמרת אגב של
כב' השופט רובינשטיין בעניין סעיף
תמצית נימוקי המצמצמים
16.השופט אזולאי בחוות דעתו, לאחר סקירת עמדות הצדדים ונימוקיהם, הכריע על יסוד הפרשנות הנוחה לנאשם, מבלי לקבוע איזו פרשנות הולמת יותר. השופט אזולאי סבור שלא ניתן לקבוע כי הפרשנות המצמצמת אינה סבירה, ודי בכך. הפירוש תואם את לשון החוק. לשיטתו די בכך שיש הגיון בפירוש, כאשר הוא עולה בקנה אחד עם הלשון, כדי להעדיף הפירוש הנוח לנאשם. לדבריו, אכן יש היגיון בהבחנה בין שלב קביעת האשמה לשלב ההחלטה בדבר ההרשעה, שכן בעת ההרשעה מחליט בית המשפט להטיל קלון על הנאשם וכך ליצור רישום פלילי שיכול להשפיע בתחומי חיים שונים. השופט אזולאי הזכיר כי לפי דיני הראיות הרגילים, תסקיר קרבן לא היה קביל. ייתכן בהחלט שהמחוקק לא רצה ליצור חריג לכללי הקבילות אלא במקרים בהם הוחלט, על יסוד ראיות קבילות, להרשיע הנאשם.
17.השופט אזולאי היה מודע לפסיקת בית המשפט העליון ביחס לפיצוי לקרבן אלא שלשיטתו אין הנדון דומה לראייה משום שהשתת הפיצוי הוא עניין אזרחי. נוכח האמור, סבור השופט אזולאי שהדרך הנכונה היא לקבל תצהיר קרבן בלבד בשלב הראשון, ורק אם יוחלט על הרשעה, ליתן הוראה בדבר קבלת תסקיר נפגע.
18.השופט עדן בהחלטתו הנ"ל ראה את הנימוק העיקרי במישור אחר, עקרון היסוד לפיו אין להרשיע בפלילים אלא על יסוד ראיות המשכנעות מעבר לספק סביר, לאחר שניתנה לנאשם הזדמנות נאותה להתגונן מולם. לעקרון זה צרף השופט עדן את כלל הפרשנות לטובת הנאשם ועקרון הבכורה לפירוש הטבעי של לשון החוק, עליהם עמד השופט אזולאי.
6
19.השופט עדן הזכיר בהחלטתו את המשקל המשמעותי שיש להרשעה במשפט בכלל, ולהרשעת קטין בפרט. השופט עדן עמד על כך שהכלל הוא שאין להרשיע אלא כאשר כל העובדות הרלוונטיות הוכחו מעבר לספק סביר, נוכח המשקל החמור של ההחלטה בדבר הרשעה. השופט עדן הזכיר כי דיני הראיות וכללי הקבילות, הם מחסום חשוב לוודא שלא ייקבעו עובדות לחובת נאשם, בהקשר להרשעתו, אלא אם ייבחנו כראוי. תסקיר נפגע, לעומת זאת, מערב עדויות שמיעה וסברה, אינו נבחן לעומקו ותוכנו לא יהיה קביל בדרך כלל. כך, קבלת תסקיר הקרבן יוצרת סיכון להרשעה שלא על יסוד עובדות שהוכחו מעבר לספק סביר.
20.השופט עדן מוסיף ומציין כי אכן מצבו של הנפגע רלוונטי לשאלת ההרשעה. אולם, הכללים הנוגעים לתסקיר הקרבן אינם מאפשרים חקירה נגדית של הקרבן, ובחלק מהמקרים אף לא נחשפת התמונה כולה בפני הנאשם. בנסיבות אלה, לא ראוי שראיה מסוג זה תשפיע על ההחלטה. השופט עדן מציין כי הוא מודע לכך שמשמעות עמדתו היא כי יהיו מקרים בהם לא יהיה מנוס מהבאת הקרבן להעיד, דבר שיש לו מחיר, אך יש לאזן את המחיר של החלטה זו אל מול זכותו של הנאשם למשפט הוגן, והזכות האחרונה גוברת.
21.השופט עדן סבור כי, בשים לב לתכליות של
22.בטיעונים בתיק זה פנה הסנגור לטיעון מעט
שונה. עו"ד בונדר הדגיש כי סדר הדין הקבוע ב
23.לשיטת הסנגור, הפרשנות שמציעה המדינה אינה סבירה כלל, וממילא לא מתעוררת שאלה אם ניתן לבחור בפירוש זה. זאת, משום לשונו הברורה של החוק. לדעת הסנגור, ההצעה של המדינה היא למעשה הצעה לכתוב את החוק מחדש, ליצור טקסט חדש, במקום הכתוב בו.
24.עוד טוען הסנגור כי דווקא ההיסטוריה החקיקתית
מביאה למסקנה שלא הייתה כוונה בכלל להחיל את סעיף 187(ב) על קטינים. זאת, משום ש
7
25.הסנגור מצביע עוד על כך שאין זה המקום היחיד
בו יש הבחנה לעניין הראיות לעונש בין קטין ובגיר. שהרי גם תיקון 113 ל
26.לעניין המדיניות, מציע הסנגור לראות בהחלטה למנוע אפשרות לקבל תסקיר קרבן, חלק מהתפיסה הכללית ביחס לטיפול בקטינים עוברי עבירה. ביחס לקטין, המחוקק העניק משקל רב לשיקולים אינדיווידואליים של הקטין עצמו, בעיקר במישור השיקום, תוך המעטה במשקל של יתר שיקולי הענישה. אפשר שדווקא המיקוד בקטין עובר העבירה, נועד לצמצם את נוכחות הקרבן, ואת שטח המריבה בין הצדדים לעניין הטיפול הראוי בקטין.
דיון - נוסח
ה
27.הצדדים לא הותירו לי ברירה אלא לנקוט בעמדה במחלוקת שנפלה בין הצדדים ובין השופטים, ושומה עלי לעשות כן. לאחר עיון בשלשת הדעות, דעת השופט זלוצ'ובר, השופטת רז - לוי והמדינה, לפיה ניתן להורות על תסקיר קרבן בשלב זה; דעת השופט אזולאי והשופט עדן, לפיה לא ניתן להורות על תסקיר קרבן בשלב זה אלא לאחר החלטה להרשיע הקטין; ודעת הסנגור לפיה אין כלל סמכות להורות על תסקיר קרבן בבית המשפט לנוער; אצרף דעתי הצנועה לדעה הראשונה.
28.לאחר שהדברים הובאו בהרחבה על ידי רבים וחכמים, אין לי צורך אלא להוסיף מעט, תוך הצבעה על סעיפי החוק בלבד, מבלי להידרש לפסיקה נוספת, מעבר למה שהובא על ידי קודמי.
29.ראשית, מקובלים עלי הנימוקים שהנחו את דעת
הרוב בתפ"ח 44932-08-13, וכל שאומר בא להוסיף ולא לגרוע מנימוקיהם הנכונים.
עם זאת, אציין כי, לעניות דעתי, הדגש הפרשני מונח במקום אחר, לא בתכלית החקיקה
בדבר תסקיר הקרבן וחשיבות מעמד נפגע העבירה, אלא בלשון החוק עצמו, במבנה סדרי
הדין, בהיגיון הפנימי שלהם ותכליתם של ה
30.כידוע, כאשר באים אנו לבחון משמעות של מונח
אשר המחוקק השתמש בו בתיקון לחוק, יש משקל רב לפירושו של אותו מונח בהקשרים אחרים
באותו חוק. לעניין סעיף
8
31.סעיף 187(א) הוא הסעיף המאפשר לבית המשפט
לקבל ראיות תביעה לעניין העונש בכלל, הרשעות קודמות ואף עדים לעניין העונש. כזכור,
הסעיף היחיד ב
32.נמצאנו למדים שאין הבדל לשוני בין הסמכות
להורות על תסקיר נפגע לבין הסמכות לקבל ראיות מטעם המדינה לעניין העונש. כי אם
סעיף
33.אם כן, בהמשך לקו זה, לשיטת המרחיבים, מגיע
בית המשפט לנוער להחלטה לפי סעיף
34.ואם תאמר אין הכי נמי, אולי באמת אין להביא כל ראיות מטעם המדינה לגבי קטין שלא הורשע (למעט תסקיר אודותיו ו"חקירות ובדיקות"), צריך עיון אם הנאשם עצמו יהיה רשאי להביא ראיות לפני ההרשעה. לכאורה, זכות הנאשם להביא ראיות לעניין העונש, כקבוע בסעיף 189, בא לאחר ש"סיים התובע להביא ראיותיו לעניין העונש או שלא הביא ראיות כאלה". משמע, ראיות מטעם הנאשם לכאורה אינן חלות אלא במקום בו יש גם לתובע זכות להביא ראיות.
35.תוצאה כזו, לפיה בית המשפט יהיה חייב להרשיע את הנאשם, על מנת שיוכל לשמוע את עדות המדריך בקהילה הטיפולית המבקש לא להרשיע הנאשם, אינה סבירה כלל וכלל. הרי אז משמעות קבלת הפירוש המצמצם היא שבית המשפט לנוער יסתמך למעשה באופן כמעט בלעדי על תסקיר של שירות המבחן. אכן, תסקיר שירות המבחן לנוער הוא חשוב, חשוב מאוד. אולם, יש לזכור כי תסקיר זה יכול להיות גם שלילי, ואין לנאשם אפשרות לחקור נגדית את עורך התסקיר. האם אין לו זכות להביא ראיות נגדיות?
9
36.דומני שהכול יסכימו כי התוצאה לפיה תישלל מן הנאשם כל אפשרות להביא ראיות מטעמו לפני הרשעה, אינה סבירה, והכול יסכימו כי הנאשם רשאי להביא ראיות במסגרת סעיף 189, גם אם הוא קטין לפני שלב ההרשעה, ולעניין ההרשעה. אולם, אם מקבלים הנחה זו, מבלי שמניחים שגם התובע רשאי להביא ראיות, יימצא בית המשפט במצב יחיד במינו במשפט, בו רק צד אחד מביא ראיות. לכאורה, התובע לא יוכל אפילו להזים את ראיות ההגנה ולהוכיח, לדוגמא, כי מי שמציג עצמו כמדריך הנאשם בפנימייה טיפולית המדווח על התקדמות, כלל אינו מדריך אלא השתחרר זה עתה ממאסר, בו שהה יחד עם הנאשם בתא אחד למשך חודשים ארוכים, ועמו ביצע כבר מספר מעשי עבירה בצוותא. או, בהקשר מצוי יותר, אם יאמר בתסקיר (בשגגה) שאין רישומים קודמים, לא תוכל המדינה להציג את מרשם. קשה לקבל חסימה כזו של המדינה מלהביא ראיות מכל סוג, ולעניות דעתי אין מנוס מלפרש את סעיף 187(א) כסעיף החל לאחר "הרשעה" לרבות קביעת אשמה של קטין (הכרעת הדין), אף בטרם ה"הרשעה" בשלב השני, כמטילה את קלון ההרשעה ומקימה סמכות לגזור דין לענישה.
37.מעבר לשיקולים פרשניים אלה, הנוגעים לסעיפי הראיות
לעונש, מתקבל הרושם ש
38.עיון ב
39.הראיה הפרשנית העיקרית היא מסעיף 182, המגדיר את תפקיד בית המשפט בהכרעת הדין, אשר לכאורה קובע שתי אפשרויות בלבד, לזכות או להרשיע. זאת, כאשר יש בהכרח אפשרויות נוספות, כגון החלטה להימנע מהרשעה לשם צו של"צ, צו מבחן או התחייבות, או החלטה כי הנאשם לא היה בר עונשין בעת ביצוע העבירה, מחמת מחלת נפש, תוצאה שאינה זיכוי ואינה הרשעה. בהכרח יש לקבוע כי "זיכוי" - אף קביעה בדבר פטור מחמת מחלת נפש במשמע, ו"הרשעה" - אף החלטה בדבר אשמה ללא הרשעה (כגון בכוונה להטיל התחייבות) במשמע.
40.אכן, גם ה
10
הרשעה "מעבר לספק סביר"?
41.נדבך מרכזי בהנמקתו של כב' השופט עדן הוא
העיקרון כי "אדם לא יורשע אלא אם הוכחה אשמתו מעל לספק סביר"
(סעיף 5 להחלטתו). אולם, המחוקק ניסח זאת אחרת: "לא יישא אדם באחריות
פלילית לעבירה אלא אם כן היא הוכחה מעבר לספק סביר" (סעיף
42.לעומת זאת, ההחלטה לפי סעיף 24 בדבר הרשעת קטין וענישתו, בניגוד לנקיטה ב"אמצעי טיפול", נעשית בראש ובראשונה על יסוד תסקיר בעניין הנאשם עצמו. תסקיר, שמטיבו וטבעו אינו כפוף לדיני הראיות הנוקשים ואף ספק אם המידע המובא בו מוכח מעבר לספק סביר. למעשה, ההחלטה בדבר הרשעת קטין לעולם אינה יכולה להיות תלויה במידע מלא מעבר לספק סביר, שכן הדבר כרוך, בין השאר, בהערכת עתידו של הקטין, סיכויי שיקומו, משמעות המאסר לגביו וכד'. הרי העתיד לעולם מוטל בספק. אמנם תסקיר קרבן אינו עוסק בנאשם עצמו, אלא בנסיבות ביצוע העבירה, שכן הוא מתייחס לנזק שנגרם לנפגע. אך עדיין אופיו דומה. מדוע שתסקיר נאשם יהיה קביל לעניין ההרשעה, ותסקיר קרבן לא?
43.יוזכר שגם החלטה להימנע מהרשעה, כגון לגבי
בגיר עם "מבחן טהור", יכולה להביא להרשעה ואף למאסר, אם יופר צו המבחן.
לפיכך, הכלל אודות הספק הסביר, הקבוע בסעיף
44.לעומת זאת, דווקא פשטות הלשון של סעיף
שני דינים - המילה "הרשעה" היא דו משמעית
11
45.נוכח כל האמור, נראה כי אין משמעות אחת למילה
הרשעה בחקיקה הישראלית, אלא שתי משמעויות שונות. האחת ביחס למעשה, השנייה ביחס
לאדם. האחת עובדתית, השנייה ערכית. האחת "הרשעה" - קביעה כי הנאשם עשה
"מעשה רשע"; השנייה "הרשעה" - קביעה כי הנאשם ראוי להיקרא
"אדם רשע". האחת - קביעה כי הנאשם עשה מעשה המוגדר כעבירה, השנייה קביעה
כי הנאשם על פי שילוב נתוני המעשה והאדם ראוי להרשעה בגין המעשה אותו עשה. אין
משמעות אחת למילה זו. כך, ברור ש
46.דומני שמעבר ל
47.בית המשפט העליון עמד על דו משמעות המונח "הרשעה", בשלשה הקשרים לפחות. האחת ראייתית (ע"א 18/89 שלג נ' כלפה (לא פורסם) - כפי שהובא בעניין אסף), השנייה לעניין פיצוי לפי סעיף 77 (רע"פ 2976/01 אסף נ' מדינת ישראל פ"ד נו(3)418, בדברי השופט חשין והשופט ריבלין), ובהקשר לדיני המעצרים (אמרת אגב של השופט רובינשטיין בבש"פ 5409/13 מדינת ישראל נ' פלוני (מיום 7.8.13)). ויוער שאין לומר כי עיקרה של ההכרעה בעניין אסף הוא בשל היות הפיצוי אזרחי ולא פלילי. זאת, הן משום שהשופט חשין (כתוארו אז) נדרש באריכות לשאלת פירוש המונח "הרשעה" למרות הכרעתו כי מדובר בעניין אזרחי, והן משום שהשופט ריבלין (כתוארו אז) אשר הצטרף לתוצאה של השופט חשין, סבר שאין להכריע בדבר טיבו של הפיצוי, אם פלילי או אזרחי.
12
48.יאמר עוד כי ההתייחסות למעשה קביעת האשמה העובדתית כ"הרשעה", בין שהיא עם "הרשעה" (במובן המוסרי - ערכי) ובין בלעדיה, נפוצה גם בז'רגון המקצועי. כך לדוגמא, הביטוי "הרשעת חפים מפשע" כביטוי לשגיאה עובדתית נוראה, המשמשת כותרת למאמרים וספרים רבים, אינה נוגעת לרכיב הקלון, אלא דווקא להכרעה בדבר האשמה העובדתית. זאת, אפילו ביחס למקום בו הקלון מועט, כגון בעבירות תעבורה, שאינם חלק מהרישום הפלילי הרגיל. דוגמא נוספת נשמעת תדיר, בעת "הטיעון לעונש" בעניין קטין, נאמר לא פעם כי הוא "הורשע" בעבירה זו ולא באחרת. זאת, לא משום בורות עורכי הדין, אלא משום שהמילה "הורשע" משמשת לשון קצרה לבטא "נמצא אחראי בפלילים".
49.ביחס לבגיר, בדרך כלל "הכרעת דין
מרשיעה" מבטאת את שתי המשמעויות כאחת. אולם, רשאי בית המשפט להחליט בדבר אשמה
עובדתית, ללא "הרשעה" ערכית, ולבחון את שאלת ה"הרשעה", על פי
הנסיבות האישיות וכללי הפסיקה. בשלב זה של הדיון, למרות שהנאשם טרם
"הורשע" במובן השני, במובן הערכי, יש לראות את הנאשם אכן כמי
ש"הורשע" במובן הראשון, במישור העובדתי, לעניין סעיף
50.הוא הדין כאשר באים אנו לבחון את סעיפי
סיכום
51.פרוש החוק, לרבות פרשנות תכליתית תלויה בסבירות הפירוש מבחינה מילולית. המצבים בהם בית המשפט נאלץ לפרש החוק שלא על פי פשוטו יהיו מעטים ונדירים, וזה לא אחד מהם.
52.אני מסכים עם המסקנה ועם עיקרי חוות דעתו של
כב' השופט זלוצ'ובר, עמו הסכימה גם השופטת רז -לוי. אולם, אני סבור כי מסקנתם
מתחייבת מפירוש החוקים הפליליים עצמם,
13
53.יש מספר סעיפים ב
54.לפיכך, אין מנוס מן המסקנה שלמונח "הרשעה" שתי משמעויות אפשריות בחקיקה. כאשר נתקל הפרשן במילה זו, עליו לברור את המובן היותר מתאים, על פי הקשרם של דברים ותכלית החקיקה. יש לבחון כל מופע של המונח "הרשעה" לפי ההקשר, אם הכוונה היא להרשעה העובדתית, היינו קביעה בדבר אחריות הנאשם ל"מעשה רשע"; או שהכוונה היא להרשעה הערכית, היינו להחלטת בית המשפט להכריז על הנאשם אישית כ"רשע", שכן כך ראוי לו, על פי נסיבותיו האישיות והמעשה.
55.היות המונח "הרשעה" מונח דו משמעי, נובע למעשה גם מפסיקת בית המשפט העליון.
56.סעיף 187 כולו תלוי בתנאי "הרשיע בית המשפט". כמעט בלתי אפשרי לפרש את סעיף 187(א) כסעיף שאינו חל אלא אם כבר הוחלט להטיל הקלון שבהרשעה הערכית, שכן סעיף זה עצמו הוא המאפשר להביא את ראיות התביעה החיוניות להכריע בעניין זה, כגון הרשעות קודמות ומאסרים על תנאי. לפיכך, עבור סעיף 187(א) יש לבחור בפירוש הראשון. יש לפרש את סעיף 187(א)(רישא) כך ש"הרשעה" - משמעה קביעת אשמה עובדתית במעשה, ותו לא. סעיף 187(ב), שהוא המשכו של אותו סעיף, מטרתו דומה והוא ראוי לפירוש דומה. זאת, הן מחמת "סמיכות פרשיות" והן משום "דבר הלמד מעניינו".
57.נוכח כל האמור, יש לקבוע שסעיף
מהכלל אל הפרט
58.בדיון שהתקיים ביום 25.4.14, נמצא הנאשם אשם,
על פי הודאתו, במספר עבירות לפי סעיפים 348(א) שנעשו בנסיבות של סעיף 345(ג),
היינו מעשים מגונים בקטינה שטרם מלאו לה 14 שנה. זוהי "עבירת מין"
כהגדרתה בסעיף
14
59.בשים לב לכך שהנאשם "הורשע" (במישור העובדתי) במספר עבירות כלפי נפגעת אחת, ישנה חשיבות לשקול את מצבה של המתלוננת במערך השיקולים אם לנקוט בדרכי טיפול, או לנקוט ב"הרשעה" (במובן הערכי) שתאפשר לגזור את דינו של הנאשם לענישה.
60.לפיכך, יוכן תסקיר אודות מצבה של נפגעת העבירה, לקראת הדיון הקבוע ביום 7.7.14.
61.המזכירות תעביר העתק של החלטה זו, כתב האישום המתוקן ופרוטוקול הדיון מיום 24.4.14, לשירות המבחן, לשם הכנת תסקיר נפגע.
62.הפרקליטות תעביר את פרטי הנפגעת לשירות המבחן.
63.עותק החלטה זו יועבר לב"כ הצדדים.
ניתנה היום, י"ב סיוון תשע"ד, 10 יוני 2014, בהעדר הצדדים.
