ת”פ 52650/02/16 – מדינת ישראל נגד נור כראמה
בית המשפט המחוזי בירושלים |
|
לפני כב' השופט רפי כרמל
|
ת"פ 52650-02-16 |
1
המאשימה |
מדינת ישראל באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים
|
נגד
|
|
הנאשם |
נור כראמה ע"י ב"כ עו"ד ג'יג'יני
|
גזר דין |
2
1. הנאשם הורשע על יסוד הודאתו,
במסגרת הסדר טיעון, בעבירת סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, עבירה לפי סעיף
2. ואלה המעשים על פי עובדות כתב האישום המתוקן: ביום 2.1.14, בסמוך לשעה 00:40, הגיע הנאשם למחסום משטרתי בכביש מספר 1 בסמוך למחלף רמת מוצא לכיוון ירושלים. הנאשם נהג ברכב מסוג הונדה שהורד מן הכביש בשנת 2012 בשל אבדן גמור (להלן: "הרכב"). הנאשם נהג ברכב ללא רישיון נהיגה וללא רישיון רכב, כשהוא מסיע שלושה נוסעים. לבקשת שוטר, נעמד הנאשם בצד הדרך. משהתקרב השוטר וביקש מהנאשם להפעיל את מחווניו, האיץ הנאשם את הרכב ונמלט לכיוון ירושלים. ניידת המשטרה דלקה אחר הנאשם תוך שימוש בסירנה ובכריזה, אך הנאשם לא שעה להוראות, נכנס לתחומי העיר ירושלים בנהיגה במהירות מופרזת, חצה מספר רמזורים באור אדום, תוך שגרם לכלי רכב אחרים לסטות מנתיבם ולבצע בלימות פתע. הנאשם נעצר לאחר כ- 13 ק"מ ולאחר שרכבו פגע בניידת וגרם לה נזק.
טענות הצדדים
3. הסדר הטיעון אינו כולל הסכמה לעונש, והצדדים חופשיים בטיעוניהם.
3
4. המאשימה טענה כי
הערכים שנפגעו מהעבירות שביצע הנאשם הינם שלומם וביטחונם של משתמשי הרכב, וכי
מדובר בפגיעה חמורה בערכים אלה, שכן הנאשם נהג ברכב שהורד מהכביש ללא רישיון
נהיגה, ביטוח ורישיון לרכב, כשהוא מסיע שלושה אנשים נוספים, ומשנעצר, החל בנהיגה
פרועה תוך סיכון חיי אדם, חצה רמזורים באור אדום, גרם לרכבים לסטות מנתיבם ופגע
בניידת. במעשיו סיכן הנאשם גם את עצמו ואת שלושת הנוסעים שהיו עמו, שלאורך כל הדרך
הפצירו בו לעצור. לנאשם היו הזדמנויות לעצור את הרכב אך הוא נעצר רק לאחר שפגע
בניידת והתנגש בפח אשפה. אך בדרך נס לא הסתיים האירוע בנפגעים בנפש. עוד נטען כי במעשיו
בתיק דנן הביע הנאשם זלזול בוטה ב
5. ב"כ הנאשם טען כי כתב האישום הוגש כשנתיים וחודשיים לאחר האירוע וכי העובדות בו אינן תואמות את סעיפי האישום. הגיש פסיקה לגביה טען כי עוסקת במקרים דומים, בהם הוטל עונש שנע בין של"צ לעבודות שירות. לעמדתו, אין מדובר בתיק שמצדיק מאסר, שכן זה תיק של פזיזות, קלות ראש, העדר שיקול דעת וחציית רמזור אדום. הסנגור טען כי הנאשם הינו אדם צעיר, ללא עבר פלילי, בעל תעודת בגרות ולו משפחה תומכת. התסקיר שניתן בעניינו הינו חיובי. כיום חלפו 3 - 4 שנים מעת האירוע, הנאשם לקח אחריות והבין את הפסול במעשיו, ומבקש להקל עמו בגין מעשים שביצע ללא שיקול דעת. הסנגור הסכים כי עונש של עבודות שירות הינו עונש מתאים והפנה לפסיקה, בה, לטענתו, הוטלו 7 - 8 חודשי מאסר. עוד נטען כי לא הוכח שנגרם נזק כתוצאה ממעשיו של הנאשם, וממילא מדובר בנזק אפסי. לעומת זאת, לנאשם נגרם עוול גדול, רכבו חולט על בסיס חומר לא נכון ומבלי שניתנה לו הזדמנות להגיב.
הנאשם ביקש סליחה והביע חרטה על מעשיו, טען כי לא ידע מה הוא עושה וכי לא גרם נזק.
תסקיר שירות המבחן
4
6. מתסקיר שירות המבחן שנערך בעניינו של המערער עולה כי הינו כבן 24 שנים, רווק, מתגורר עם משפחתו בכפר סילוואן, מזה כחודש עובד במכבסה במלון בירושלים, לפני כן עבד כ - 9 חודשים בקונדיטוריה, וקודם לכן בעבודות מזדמנות שונות. המשפחה מוכרת לשירותי הרווחה בגין בעיות תפקודיות והתנהגותיות של אחיו של הנאשם, בן ה-18, אך שירות המבחן התרשם כי מדובר במשפחה תומכת. לנאשם אין עבר פלילי קודם, אך ברישומו התעבורתי עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה, בגינה נדון בשנת 2013 לעונשים שונים, ובכללם מאסר בפועל. הנאשם קיבל אחריות מלאה לביצוע העבירות והביע חרטה על מעורבותו. שירות המבחן התרשם כי הנאשם הינו בעל רמת אינטליגנציה בינונית ויכולת וורבלית תואמת וקושי בהפעלת שיקול דעת ומודעות לתוצאות האפשריות של מעשיו. הומלץ להימנע ממאסר בפועל, וכי אם יוטל, ירוצה בעבודות שירות. כמו כן, הומלץ על העמדתו בצו מבחן למשך כשנה, במהלכה תיבדק אפשרות שילובו במסגרת טיפולית.
דיון
6.
תיקון 113 ל
5
התיקון יצר מנגנון תלת שלבי לגזירת העונש. בשלב הראשון,
יש לבדוק האם הנאשם הורשע בכמה עבירות, והאם אלו מהוות אירוע אחד או כמה אירועים
נפרדים. כאשר מדובר בכמה אירועים, יש לקבוע עונש הולם לכל אירוע בנפרד ולבסוף ניתן
לגזור עונש נפרד לכל אירוע או עונש כולל לכל האירועים. בשלב השני, יש לקבוע
את מתחם הענישה הראוי כעולה מסעיף
7. הנאשם הורשע בביצוע מספר עבירות, המהוות אירוע אחד, כפי שעולה מהתיאור העובדתי המפורט בכתב האישום. הערכים החברתיים שנפגעו במקרה זה, בהתייחס לכלל העבירות, הם בראש ובראשונה, הערך של חיי אדם ושלמות גופו וכן ערכי שלום הציבור ובטחונו. מדובר בעבירות חמורות, שהפכו לחזון נפרץ בימינו. משנה חומרה יש לראות בעבירה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, שעל חומרתה ניתן ללמוד מהעונש שקבע המחוקק לצדה.
בענייננו, הנאשם פעל כמי שאין לו מורא מן ה
6
8.
הנאשם, יליד 1993, כיום כבן 24 שנים. לזכותו יש לשקול את גילו הצעיר, העדר עבר
פלילי, קבלת האחריות על ביצוע העבירות והבעת חרטה. הודאתו של הנאשם ייעלה את ההליך
והביאה לחיסכון בזמן שיפוטי. מאידך, העבירות שביצע הנאשם הינן חמורות, ואך בדרך נס
לא נגרם נזק משמעותי יותר מזה שנגרם בפועל. יתרה מזו, מעשיו של הנאשם בתיק זה אינם
בבחינת מעידה רגעית וחד פעמית. הנאשם ביצע עבירות אלו שעה שתלוי ועומד נגדו מאסר
מותנה ופסילת רישיון נהיגה על תנאי בגין עבירה קודמת של נהיגה ללא רישיון נהיגה
משנת 2012, בגינה נדון גם למאסר בפועל לתקופה של 25 ימים שרוצה בדרך של עבודות
שירות, ונהיר כי לא היה בכל אלה כדי להרתיעו מלשוב על עבירה זו כשנה לאחר שנגזר
דינו. כמו כן, שירות המבחן התרשם כי לנאשם קושי בהפעלת שיקול דעת ובמודעות לתוצאות
האפשריות של מעשיו. המלצתו העונשית של שירות המבחן אינה הולמת את העבירות דנן,
נסיבות ביצוען, נסיבותיו האישיות של הנאשם ואת עברו התעבורתי של הנאשם. כל אלה
מחייבים מתן משקל משמעותי יותר לצורך בהרתעתו וכן לאינטרס ההגנה על הציבור מפני
הסיכון הנובע ממעשיו, ובכלל זה אין לקבל את טענת ההגנה לטעות רגעית בשיקול הדעת,
שכן מדובר במי שאינו סר למרות ה
9. בנסיבות אלה, ולאחר שקלול כפי שפורט לעיל, גוזר על הנאשם כלהלן:
א. מאסר בפועל לתקופה של 22 חודשים.
ב. אני מורה על הפעלת המאסר המותנה לתקופה של 3 חודשים התלוי כנגד הנאשם במסגרת ת"פ 2051-10-12. עונש זה יצטבר לתקופת המאסר שלפי סעיף א'.
ג. אני מורה על פסילת הנאשם מלקבל רישיון נהיגה לתקופה של 6 שנים מיום שחרורו ממאסר.
זכות ערעור לבית משפט העליון בתוך 45 ימים מהיום.
ניתן היום, ט"ו תמוז תשע"ז, 17/7/2017, במעמד ב"כ המאשימה, ב"כ הנאשם והנאשם בעצמו.
7
|
רפי כרמל, שופט |