בש”פ 6718/17 – פלוני נגד מדינת ישראל
1
בבית המשפט העליון |
בש"פ 6718/17 |
לפני: |
העורר: |
פלוני |
|
נ ג ד |
המשיבה: |
מדינת ישראל |
ערר על החלטת בית המשפט המחוזי בבאר-שבע (כב' השופט ד' כהן) בצ"א 37657-08-17 |
בשם העורר: |
עו"ד ליאור חיימוביץ'
|
בשם המשיבה: |
עו"ד מורן פולמן |
ערר על החלטת בית המשפט המחוזי בבאר-שבע (כב' השופטת ד' כהן) בצ"א 37657-08-17 מיום 23.8.2017 במסגרתה הורה בית המשפט על הטלת צו פיקוח זמני על העורר.
הרקע לערר וטענות הצדדים
1. העורר הורשע ביום
20.4.2017 בהסדר טיעון, בעבירה של מעשה מגונה בקטינה שטרם מלאו לה ארבע עשרה שנים,
לפי סעיף
2
2. במסגרת הסדר הטיעון סוכם כי בטרם ייגזר דינו של העורר תתקבל הערכת מסוכנות בעניינו. ואכן, הערכת מסוכנות הוגשה ביום 5.5.2017 ובמסגרתה נקבע כי רמת המסוכנות הנשקפת מן העורר היא נמוכה-בינונית. כן צוין כי העורר אינו לוקח אחריות על מעשיו ונע בין הכחשה להודאה חלקית, תוך שהוא מטיל את האחריות על האלכוהול שצרך לטענתו קודם לביצוע המעשה. כן צוין כי לא ברור אם העורר הינו בעל רקע של שימוש לרעה באלכוהול.
3. ביום 30.7.2017 גזר בית המשפט המחוזי את דינו של העורר, ובהתאם להמלצת הצדדים במסגרת הסדר הטיעון הושת עליו מאסר בפועל למשך שישה חודשים שירוצו בדרך של עבודות שירות החל מיום 27.8.2017; שישה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים שלא יעבור עבירת מין שהיא פשע; פיצוי בסך של 10,000 ש"ח למתלוננת.
4. ביום 17.8.2017
הגישה המשיבה לבית המשפט המחוזי בקשה להוצאת צו פיקוח ומעקב לגבי העורר למשך 24
חודשים, לפי סעיף
לבקשה צורפו המלצת יחידת הפיקוח מיום 15.8.2017 והערכת המסוכנות שהוגשה כאמור בעניינו של העורר.
3
5. ביום 23.8.2017 התקיים דיון בבית המשפט המחוזי בבקשת המשיבה למתן צו פיקוח ומעקב כאמור. בא-כוחו של העורר ביקש לדחות את הדיון לצורך לימוד החומר והיערכות לקראת הדיון. בית המשפט נעתר לבקשת הדחייה, אך הטיל על העורר צו פיקוח ומעקב זמני בהתאם לתנאי הפיקוח והסמכויות אשר פורטו בבקשת המשיבה. בהחלטה נקבע כי חרף העובדה שניתן היה לכאורה להיערך להגשת הבקשה סמוך לאחר מתן גזר הדין, ואף התבקש הסבר מאת יחידת הפיקוח בעניין מועד גיבוש ההמלצה, השיקולים של הגנה על שלום הציבור מטים את הכף לטובת מתן צו פיקוח זמני כמבוקש. החלטה זו לא ערבה לחיכו של העורר ומכאן הערר שלפנַי.
6. העורר טען כי
לאור העובדה שהערכת המסוכנות בעניינו התקבלה בידי המשיבה כבר ביום 5.5.2017, היה
עליה לפעול להוצאת צו פיקוח ומעקב במועד מוקדם יותר ובאופן שבו יתקיים האמור בסעיף
7. כן נטען כי נגד
העורר הוצא צו פיקוח ומעקב זמני ללא שהתקיים דיון מהותי בבקשה להטלת הצו, וללא
שנבחן כראוי האיזון המתבקש בין האינטרס הציבורי לבין הפגיעה בזכויותיו, וזאת
בניגוד להוראת סעיף
8. בדיון שהתקיים
לפנַי ביום 4.9.2017 חזר בא-כוח העורר על עיקרי טיעוניו והדגיש כי המגבלה הבעייתית
ביותר מבחינת העורר היא המגבלה האוסרת עליו צריכת אלכוהול באופן גורף. מגבלה
האוסרת על צריכת אלכוהול בכמות שאינה עולה על הכמות המותרת לפי
4
9. מנגד טענה המשיבה
כי דין הערר להידחות. לטענתה, דיני המעצרים בהתאם ל
דיון והכרעה
10. אחת מתכליותיו המרכזיות של
5
11. ה
12. כחלק ממלאכת האיזון שעל בית המשפט לערוך בין האינטרס הציבורי לבין זכויות העבריין, יש להחיל את מבחני המידתיות בבחינת השאלה האם להטיל על עבריין מין צו פיקוח, לעניין משך תקופת הפיקוח והמעקב, כמו גם לעניין קביעת המגבלות שתוטלנה על עבריין המין במסגרת צו כאמור (עניין חורב, בש"פ 9220/10 פלוני נ' מדינת ישראל (6.1.2011)). במסגרת זו, בית המשפט נדרש לבחון אם תנאי הפיקוח והסמכויות המנויים בצו מקיימים את האיזון הראוי בין האינטרס הציבורי לבין זכויות העבריין וחירותו.
13. לצורך יישום עיקרון המידתיות פותחו בפסיקת בית משפט זה מספר מבחני משנה. ראשית, יש לוודא כי אמצעי הפיקוח שיוטלו על עבריין המין יהיו מותאמים לסיכון הנשקף מהעבריין. שנית, יש לוודא כי אמצעי הפיקוח והמעקב שיוטלו יהיו כאלה שהפגיעה בחירותו של העבריין ובזכויותיו תהיה המצומצמת ביותר. שלישית, יש לבחון האם הסיכון לפגיעה בציבור עולה על הפגיעה בזכויותיו של עבריין המין באופן המצדיק הטלת הצו כאמור (בש"פ 1098/12 פלוני נ' מדינת ישראל, פסקה 6 (3.6.2012); בש"פ 6880/12 פלוני נ' מדינת ישראל, פסקה 11 (5.11.2012); בש"פ 4223/13 פלוני נ' מדינת ישראל, פסקה 15 (4.8.2013)).
14. הנחת היסוד הינה אפוא כי תנאי צו הפיקוח נתפרים כ"חליפה אישית" המותאמת לעבריין המין על מנת למנוע ביצוע עבירות הדומות לאלה שהורשע בהן (ראו: עניין חורב, עמ' 656-658; בש"פ 6566/11 פלוני נ' מדינת ישראל, פסקה 4 (2.10.2011); בש"פ 1179/09 פלוני נ' מדינת ישראל, פסקה 8 (24.2.2009); בש"פ 4223/13 בעניין פלוני לעיל). על בית המשפט לבחון את התאמת צו הפיקוח המבוקש, לרבות תנאי הפיקוח והמגבלות המבוקשים, לסיכון הנשקף מהעבריין הספציפי בהתאם למאפייניו ולנסיבותיו הייחודיות במבט הצופה פני עתיד (בש"פ 1098/12 בעניין פלוני לעיל).
6
15. חרף הוראות ה
16. בדיני המעצרים ההנחה היא, כי הסמכות להורות על מעצר עד תום ההליכים טומנת בחובה גם סמכות נגזרת להורות על "מעצר ביניים" (בש"פ 1289/91 הררי נ' מדינת ישראל, פ"ד מה(2) 759 (1991) (להלן: עניין הררי)), שהוא פחות בדרגתו מבחינת רמת ההגבלה שהוא מטיל על חירות הפרט, שכן הוא ניתן מטבע הדברים למשך תקופה קצרה יותר. כבר נקבע בעבר כי מדובר בסמכות המתחייבת מן השכל הישר ומכורח המציאות, על אף שאין לה עיגון בהוראת חוק מפורשת (ראו גם: בש"פ 127/10 פיניאן נ' מדינת ישראל (19.1.2010); בש"פ 10776/08 בן חמו נ' מדינת ישראל (18.1.2009)). מעצר מסוג זה נועד ליתן מענה זמני למצבים בהם לא ניתן לקבל החלטה על מעצר עד תום ההליכים, אך נסיבות העניין מצדיקות השמתו של הנאשם במעצר עד לסיום הדיון בבקשה, חלף שחרורו (ראו גם: רע"ב 4937/14 אלבזיאן נ' היועץ המשפטי לממשלה (8.9.2014)). כמו כן, מעצר ביניים אינו מותנה בהסכמת הנאשם או בא-כוחו (עניין הררי; בש"פ 6190/08 מדינת ישראל נ' שושני, פ"ד נב(4) 515 (1998); בש"פ 2778/16 אלקשכר נ' מדינת ישראל (6.4.2016)).
7
17. מכל מקום, כדי להורות על מעצרו של אדם במעצר ביניים, על בית המשפט לבחון קיומה של עילת מעצר וכן תשתית ראייתית כלשהי לקיומן של ראיות לכאורה, כאשר די בשלב ההוא ב"ניצוץ ראייתי", היינו בראיות המתבססות על חומר החקירה וטרם עמדו בביקורת ההגנה (בש"פ 5863/98 כהן נ' מדינת ישראל, פ"ד נב(4) 503 (1998); בש"פ 4410/17 זר נ' מדינת ישראל, פסקה 13 (21.6.2017)). יודגש המובן מאליו, כי הנטל המוטל על המאשימה להראות "ניצוץ ראייתי" הינו קל יותר מן הנטל שעליה לעמוד בו לצורך קבלת החלטה בבקשה למעצר עד תום ההליכים המשפטיים (בש"פ 10776/08 בעניין בן חמו לעיל).
18. ואכן, מבחן השכל הישר
שהותווה בפסיקה לאפשר "מעצר ביניים" הוא גם זה שצריך לעמוד בענייננו.
הסמכות הקבועה ב
19. מכל מקום, בהשאלה מדיני המעצרים, גם "הרף הראייתי" הנדרש להוכחה לצורך הטלת צו פיקוח ומעקב זמני כאמור יהיה נמוך יותר מזה שיידרש במסגרת דיון בצו פיקוח ומעקב קבוע.
20. לצורך כך, בבואו לבחון הוצאת
צו פיקוח זמני, על בית המשפט לעמוד על נסיבותיו הפרטניות
של המקרה הנדון לפניו ולבחון האם קיים צורך לכאורה
ועל פני הדברים בהוצאת צו כאמור, בהתחשב בתנאי ה
8
21. בדומה להוצאת צו פיקוח קבוע, גם כאן יילקחו בחשבון, בין היתר, חומרת המעשים ואופי העבירות; רמת המסוכנות המינית שהוערכה בעניין עבריין המין; עצמת הפגיעה בזכויותיו מבחינת המגבלות שמבוקש להטיל עליו והסמכויות שמוצע להקנות לקצין הפיקוח. כן יתכן שיילקחו בחשבון שיקולים נוספים הרלוונטיים להליך ייחודי זה, כגון משך התקופה לגביה מוצע כי יחול הצו הזמני עד לקיומו של דיון בעניין צו הפיקוח הקבוע והאם חל עיכוב בהגשת הבקשה מטעם המשיבה, כמו גם האם דחיית הדיון מקורה בבקשות מוצדקות או שאינן מוצדקות, מטעם בא-כוחו של עבריין המין. כל זאת בפרספקטיבה הבוחנת האם מצב הדברים לכאורה בלבד מצביע על קיומו של סיכון המצדיק הטלת צו פיקוח זמני, תוך התחשבות מחד גיסא, ברמת הפגיעה בזכויותיו של עבריין המין ומאידך גיסא, בעצמת האינטרס הציבורי.
22. ויובהר, כפי שגם צוין בפסיקת בית משפט זה לגבי צו פיקוח ומעקב קבוע, לא הרי מגבלות הנוגעות באופן ישיר בגרעין של מאפייני עבירת מין, כגון המגבלה על החזקת חומר או כל דבר שנועד לעורר מינית, או המגבלה על צריכת משקאות משכרים ושימוש בסמים מסוכנים, כהרי מגבלות המגבילות את חופש התנועה של עבריין המין, כגון המגבלה על איסור יציאה מהבית בשעות מסוימות, הנתפסת כחמורה יותר מבחינת הפגיעה הכללית שהיא מטילה על חירותו של עבריין המין, ועל כן דורשת זהירות יתרה בקביעתה (ראו: בש"פ 8763/12 בעניין פלוני לעיל; בש"פ 9220/10 בעניין פלוני לעיל, פסקה 8). ולא הרי מי שמסוכנותו הוערכה כגבוהה או אף בינונית-גבוהה כהרי מי שהוערכה מסוכנותו כנמוכה-בינונית. כל מקרה ונסיבותיו הוא. בנסיבות מסוימות, יכול שתהיה הצדקה להטיל צו פיקוח זמני גם על עבריין מין אשר מסוכנותו הוערכה כנמוכה-בינונית, ויכול שלא תימצא הצדקה להטלת צו פיקוח זמני על עבריין מין שמסוכנותו גבוהה, גם אם ניתן להניח כי שחרורו של עבריין מין מפיקוח זמני במצב דברים זה ייעשה בנסיבות חריגות בלבד. כל מקרה ייבחן בהתאם לעקרון לפיו הוצאת צו נעשית על רקע הנסיבות הפרטניות של עבריין המין ובשים לב לבחינה "לכאורית" של קיום התנאים להוצאת צו כאמור.
9
23. גם עיכובים בהתנהלות המאשימה
אשר הביאו לקיום דיון כעבור זמן לאחר ששוחרר עבריין המין ממאסר, או בחלוף זמן מיום
שנגזר דינו כאשר לא מדובר בעבריין מין שהוטל עליו עונש מאסר, יכול שיילקחו בחשבון
במסגרת ביצוע האיזון הנדרש. גם יש להדגיש כי לפי הוראת סעיף
24. עם זאת, לא מצאתי לקבל את
טענת העורר, לפיה מקום בו התהלך עבריין המין חופשי, לא קמה הצדקה להטיל עליו צו
פיקוח זמני, אלא בנסיבות יוצאות דופן, וזאת בהסתמך על
אשר נקבע בעניין קוניוף. אכן, בעניין קוניוף נקבע כי נדרשות "נסיבות יוצאות דופן" על מנת להורות
על "מעצר ביניים" לגבי מי שלא היה עצור קודם לכן, או נעצר ושוחרר. אלא
שיישומה של הלכה זו לענייננו אינה פשוטה, וזאת מכמה נימוקים. ראשית, בעניין קוניוף דובר בעיקר על נאשם שלא ניתנה לבא-כוחו ההזדמנות לעיין בחומר
החקירה. שנית, גם בעניין קוניוף נקבע כי
נסיבות מסוימות מצדיקות אף הן להורות על מעצר ביניים גם לאחר שחרורו של נאשם ממעצר
(ראו גם: בש"פ 796/11 מנחם נ' מדינת ישראל (2.2.2011)).
שלישית, ואולי הנימוק הראשון מבחינת סדר החשיבות, כפי שכבר הובהר, ההיקש בין
המבחנים שנקבעו לעניין הליכי מעצר לבין הליכים מכוח
מהכלל אל הפרט
10
25. במקרה דנן העבירה בה הורשע העורר הינה ברף חומרה נמוך יחסית. הערכת המסוכנות שניתנה בעניינו של העורר הועמדה כאמור על "נמוכה-בינונית". עם זאת, במסגרת הערכת המסוכנות צוין כי העורר אינו לוקח אחריות על מעשיו ואף מטיל את האשמה למעשיו באלכוהול שצרך לפני ביצוע המעשה. ויודגש, העובדה כי עבריין מין מכחיש את ביצוע המעשים בהם הורשע מהווה גורם סיכון משמעותי (בש"פ 6817/11 בעניין רפאלי לעיל, פסקה 12; בש"פ 578/15 פלוני נ' מדינת ישראל, פסקה 10 (24.2.2015)). בפרט, בהינתן העובדה שהאינטרס העומד על הפרק הינו הגנה על קטינים מפני פגיעה בהם (ראו גם: בש"פ 5847/16 מדינת ישראל נ' פלוני, פסקה 15 (7.8.2016)), התייחסותו של העורר לביצוע העבירות, כפי שמשתקפת לכאורה מהערכת המסוכנות שהוגשה בעניינו, אכן מטה את הכף לטובת הוצאת צו פיקוח זמני.
26. העורר אומנם טען כי פער
הזמנים הממשי הקיים בין המועד שבו הוגשה הערכת המסוכנות ביום 5.5.2017, בין מועד
מתן גזר הדין שניתן כאמור ביום 30.7.2017 לבין המועד בו הוגשה הבקשה ביום
17.8.2017 אף הוא מצדיק את שחרורו מכבליו של צו הפיקוח הזמני. אלא שאין מקום לקבל
גם טענה זו. כמצוות המחוקק, דיון בעניין הוצאת צו פיקוח צריך להתקיים כאמור
"בסמוך לאחר מתן גזר הדין" (סעיף
27. אומנם, גם לאחר שניתן גזר הדין לא הוגשה הבקשה, וזאת לטענת המשיבה בשל טעמים הנעוצים בהשתהות יחידת הפיקוח. על אף שצודק העורר כי אין מקום להבחנה בין היחידות השונות מטעם המדינה בהקשר זה, עדיין לא מצאתי לקבל את טענתו לפיה ההשתהות בהגשת הבקשה מצדיקה את דחיית הבקשה למתן צו פיקוח ומעקב זמני. בית המשפט נתן דעתו לפער הזמנים המסוים בין המועד בו ניתן גזר הדין לבין המועד בו הוגשה לבסוף הבקשה להוצאת צו פיקוח ומעקב, ואף דרש במסגרת החלטתו הסברים מיחידת הפיקוח להשתהות לכאורה. חרף זאת, בית המשפט מצא לנכון לקבוע כי בעניין זה גובר אינטרס ההגנה על הציבור. בכך לא נמצא כי נפל כל פגם.
28. מכל מקום, את עיקר חיציו בעררו הפנה העורר נגד ההחלטה לאסור עליו לצרוך משקאות אלכוהוליים באופן גורף, ונגד סמכות הכניסה לביתו של העורר שהוקנתה לקצין הפיקוח במסגרת צו הפיקוח הזמני כאמור.
11
29. בעניין האיסור על צריכת משקה אלכוהולי. אכן, כטענת העורר, בכתב האישום, בכתב האישום המתוקן וכן בהכרעת הדין לא הוזכרה צריכת אלכוהול על ידי העורר. אלא שהעורר טען בפני מעריך המסוכנות כי העבירה בוצעה כשהיה בגילופין. נושא צריכת האלכוהול לא הובהר אפוא עד תום, וגם בהערכת המסוכנות צוין כי "לא ברור האם הנבדק בעל רקע של שימוש לרעה באלכוהול" (עמוד 6 להערכת המסוכנות). אלא שבהתחשב בהודאת העורר עצמו, כי הוא צורך משקאות אלכוהוליים וכי שתה לשכרה בסמוך ובטרם בוצע מעשה העבירה, לא מצאתי כי קיימת עילה להתערב בהשתת צו פיקוח זמני הכולל מגבלה כאמור, בהתחשב ברמה ה"לכאורית" בלבד המשתמעת לקשר בין המגבלה האמורה לבין הסיכון הנשקף מהעורר. גם אין מדובר במגבלה החמורה מבין המגבלות שניתן להטיל על עבריין מין (ראו גם: בש"פ 3567/14 פלוני נ' מדינת ישראל, פסקה 11 (26.5.2014)). אכן, בשלב זה גם לא נבחנה עד תום האפשרות להורות על מגבלה קלה יותר, כדוגמת הצעת העורר למגבלה על שתיית משקה אלכוהולי עד לרמה מסוימת, אך לעת הזו, בשלב הוצאת צו פיקוח ומעקב זמני, לא ניתן לומר כי נפל פגם בהחלטה. ניתן להניח כי במסגרת הדיון בצו הפיקוח הקבוע תינתן לעורר ההזדמנות להשמיע טענותיו בענין זה והן גם תיבחנה לעומקן, תוך ביצוע האיזון הנדרש.
30. ובאשר לסמכות הכניסה לביתו של העורר. העורר טען בעניין זה כי ניתן היה להקנות לקצין הפיקוח סמכות כניסה לביתו באופן שיצמצם את הפגיעה בו, וזאת אם הדבר ייעשה רק לאחר תיאום עמו מראש. ואכן, דיון במסגרת הצו הקבוע צריך שייעשה תוך בחינת האפשרויות השונות והתאמתן למגבלות שתוטלנה עליו במסגרת הצו הקבוע. עם זאת, על פני הדברים, יש בסיס לכאורה למתן סמכות זו בהתחשב בכך שהפגיעה בקטינה בוצעה בבית של קרובת משפחה. ואכן, גם אם את סמכות הכניסה לבית ניתן לצמצם באופנים שונים כך שהפגיעה בפרטיותו של עבריין המין תקטן (ראו למשל: בש"פ 1098/12 בעניין פלוני לעיל), לא ניתן להתעלם מכך שמדובר בסמכות בסיסית המאפשרת יצירת בסיס איתן של הרתעה ויכולת של פיקוח יעיל על מעשי העבריין. יש לצפות כי במסגרת הדיון בצו המעקב והפיקוח הקבוע יבוא גם עניין זה לידי דיון במסגרת בחינת מכלול השיקולים הרלוונטיים לעניין.
31. יש גם להזכיר כי כפי שכבר
צוין, לפי הוראות ה
12
אשר על כן, האיזון הכולל בין השיקולים השונים בהתחשב בנסיבות העניין מצביע על קיומו של צורך בהוצאת צו פיקוח זמני על מגבלותיו ותנאיו באופן שאין בו כדי לתמוך בקבלת הערר. הערר נדחה אפוא.
ניתנה היום, כ' באלול התשע"ז (11.9.2017).
|
|
ש ו פ ט |
_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 17067180_N01.doc דמ
מרכז מידע, טל' 077-2703333 ; אתר אינטרנט,
![text](https://www.verdicts.co.il/wp-content/themes/verdicts/images/plain_text_icon.gif)