דנ"פ 2952/20 – אליעזר מושיא נגד מדינת ישראל
1
|
בית המשפט העליון |
|
|
||
|
|
|
לפני: |
|
נגד |
המשיבה: |
מדינת ישראל |
בקשה לקיום דיון נוסף בפסק דינו של בית משפט זה מיום 18.2.2020 ברע"פ 8182/18 וברע"פ 8462/18 אשר ניתן על ידי כבוד השופטים נ' סולברג, ד' ברק-ארז וי'אלרון
תגובת המשיבה לבקשה לדיון נוסף מיום 20.8.2020 |
בשם המבקש: עו"ד מנחם שטאובר
בשם המשיבה: עו"ד אופיר טישלר
זוהי בקשה לקיים דיון נוסף על פסק דינו של בית משפט זה (השופטים נ' סולברג, ד' ברק-ארזוי' אלרון)מיום 18.2.2020 ברע"פ8182/18וברע"פ 8462/18 (להלן: פסק הדין).
2
1.
שמעון שוורץ ואליעזר מושיא(להלן:שוורץ ומושיא
בהתאמה) הועמדו לדין בשל כך שקיב
שוורץ ומושיא הגישו ערעורים לבית המשפט המחוזי בירושלים (ע"פ 11606-01-18 וע"פ 5629-02-18) ובמסגרתם השיגו על החלטתו המקדמית של בית משפט השלום בדבר חוקיות התקנות. ביום 16.10.2018 דחה בית המשפט המחוזי (השופטים א' דראל, ע' זינגר וח' מאקקלמנוביץ') את הערעורים וקבע כי התקנות הותקנו בסמכות, כי האיסור הפלילי שנקבע בהן הוא לתכלית ראויה ובהתחשב בכך שההסדר אינו אוסר על קיבוץ נדבות באופן גורף, הוא מידתי. כמו כן, נקבע כי מדיניות האכיפה שפירטה המשיבה (להלן: המדינה) בבית המשפט, ולפיה מוגש כתב אישום רק לאחר שאדם קיבל שלוש אזהרות, היא ראויה.
3
2.
שוורץ ומושיא לא השלימו עם פסק דינו של בית המשפט המחוזי, והגישו בקשות רשות ערעור
לבית משפט זה. בית המשפט קיבל את הבקשות ודן בהן כבערעורים עצמם, אך לגוף הדברים
דחה את הערעורים ברוב דעות של השופטים ד' ברק-ארז ונ' סולברג, כנגד דעתו החולקת של
השופט י' אלרון. השופטת ד' ברק
ארז, אשר כתבה את דעת הרוב, ציינה כי
במוקדהדיוןעומדותשלוש שאלות: האם יש פגם בהעלאת טענות נגד תוקפן של התקנות במסגרת
תקיפה עקיפה; האםתקנות השמירה על המקומות הקדושיםהותקנובסמכות, וככל שכן, האם
האיסור הקבוע בהן עומד בתנאי פסקת ההגבלה שב
השופטת ברק-ארזהוסיפה ודחתה את
טענת המבקשים כי במקרה דנן נסתרת החזקה האמורה וזאת בשל מספר טעמים. ראשית,
ההיסטוריה החקיקתית של חוק השמירה על המקומות הקדושים מלמדת שכבר במועד חקיקתו התכוונו
חברי הכנסת להתקין תקנות מכוחו, ובכלל זה תקנות הקובעות עבירות קלות מאלו שנחקקו בחוק
עצמו. שנית, ההיסטוריה החקיקתית של סעיף
3. לעניין עמידת התקנות בתנאי פסקת ההגבלה, השופטת ברק-ארז קבעה כי סעיף 4 לחוקהשמירהעלהמקומותהקדושים, אשר מכוחו הותקנו התקנות, נוקטבלשוןרחבהשאינהמוגבלתלגדריהעבירותשנקבעובחוקעצמו, ועלכןהעבירהשנקבעהבתקנהאינהחורגתמלשוןההסמכהשבחוק. כמוכן, לגישתה, אףשהתקנה פוגעתבמספרזכויותיסוד – ובהןהזכותלמינימוםקיוםאנושיבכבוד, חופשהביטויוהזכותלחופשהעיסוק – פגיעהזועומדתבתנאיפסקתההגבלה, שכן תכלית התקנות לאפשר גישהלכותל תוךשמירהעלהסדרהציבורי, היא תכלית ראויה; משום שמדובר בפגיעה מידתית לאור העובדה שהאיסורעלפשיטתידמוגבלמבחינהגיאוגרפיתלרחבתהכותלבלבד;ובשל המדיניות להמעיט באכיפת עבירה זו.
4
4. באשר לשאלה השלישית, השופטת ברק-ארז ציינה כי לגישתה "האכיפה של אורחות ההתנהגות ברחבת הכותל בהיבט הפלילי צריכה להיות מצמצמת וזהירה" ועל כן,יש לקבוע כללים ברורים לגבי הנסיבות שבהן ייעשה שימוש בהליך הפלילי, להבדיל מפעולה במישורים אחרים, כגון הרחקה מרחבת הכותל. עוד צוין כי אף אם מתקבלת החלטה להעמיד לדין בגין פשיטת יד לפי התקנות, יש להוסיף ולברור את העונשים ההולמים הרשעה בה. בנסיבותיו הפרטניות של המקרה דנן, הגיעה השופטת ברק-ארז לכלל דעה כי אין להתערב בתוצאה העונשית בעניינם של שוורץ ומושיא, וזאת מן הטעם שהם כלל לא טענו לפגם כלשהו בתוצאה זו וממילא לא הניחו תשתית עובדתית מספיקה שתאפשר התערבות בגזרי הדין.
השופט סולברג הצטרף למסקנה שאליה הגיעה השופטת ברק-ארז ולעיקרי נימוקיה והוסיף כי לשיטתו מסקנה זו מתבקשת גם נוכח איזון בין האינטרסים והזכויות של פושטי היד, לאלו של התיירים, המבקרים, והמבקשיםלהתפלל במקומות הקדושים.
5.
השופט אלרוןסבר מנגד כי יש לקבל את הערעור,
וזאת בעיקר משום שלשיטתו סעיף 2(ב) לחוקהעונשין חל על התקנות למפרע. השופט אלרון
עמד על כך שלשוןהחוק "שותקת" באשרלתחולהבזמןשלסעיף
2(ב), ו"סובלת" שתיפרשנויות. לכן, לשיטתו,
איןמקוםלהניחכידווקאתקנותאשרקדמולחקיקת סעיף זה אינןכפופותלביקורתפרלמנטרית.
לדידו, גישתה של השופטת ברק-ארז מעניקה
הכשרגורףלתקנותישנותשלאעברותחתשבטביקורתןשלועדותהכנסת, וזאת ללא צידוק מהותי.
תמיכהבמסקנהכיסעיף
5
6.
מכאן הבקשה שבפניי אשר הוגשה על ידי מושיא בלבד, ובה נטען כי בפסק הדין נקבעה
הלכהחדשה בשאלת התחולה למפרע של סעיף 2(ב) לחוק העונשין ביחס לתקנות שבהן נקבע ועבירות
ועונשים ואשר לא אושרו על ידי ועדה של הכנסת. המבקש סבור כי בדעת הרוב לא ניתן
משקל מספק לתכלית הסעיף כפי שהיא עולה מההיסטוריה החקיקתית שלו, ולכלל הפרשנות
המקלה עם הנאשם הקבוע בסעיף
7.
המשיבה מצידה סבורה כי יש לדחות את הבקשה. לשיטתה, בפסק הדין לא נקבעה כל הלכה
חדשה, ודאי לא הלכה הסותרת הלכות קודמות או כזו המצדיקה קיומו של דיון נוסף בהרכב
מורחב. היא סבורה כי דעת הרוב יישמה את החזקה הפרשנית הכללית והידועה בדבר העדרה
של תחולה רטרוספקטיבית של חקיקה. על כן, לא ניתן כלל לומר כי נפסקה במקרה זה הלכה.
המשיבה מוסיפה כי אף אם יש בפסק הדין משום חידוש מסוים, הרי שמדובר בחידוש המהווה
המשך ישיר של כלל המבוסס היטב בפסיקה ואשר נתמך בנימוקים מפורטים שהתייחסו הן
לתכליתו של סעיף
8.
לאחרעיוןבפסקהדיןובטענותהצדדים, הגעתילכללמסקנהכידיןהבקשהלהידחות. סעיף
6
התקנות נושא פסק הדין הותקנו כעשר שנים ויותר קודם לחקיקת סעיף
אשרעלכןהבקשהנדחית.
ניתנההיום, כ' באלולהתש"ף (9.9.2020).
ניתןהיום, כ' באלולהתש"פ (9.9.2020).
|
|
ה נ ש י א ה |
_________________________
20029520_V05.docx מב
מרכז מידע, טל'077-2703333, 3852* ; אתר אינטרנט, l
