מ”ת 29468/07/16 – מדינת ישראל נגד שמעון עמוס
בית משפט השלום בירושלים |
|
|
|
מ"ת 29468-07-16 מדינת ישראל נ' עמוס(אחר/נוסף) ואח'
תיק חיצוני: 2618/2016 |
1
בפני |
כבוד השופט דוד שאול גבאי ריכטר
|
|
המבקשת |
מדינת ישראל ע"י פרקליטות מחוז ירושלים פלילי
|
|
נגד
|
||
המשיב |
שמעון עמוס
|
|
|
||
החלטה בעניינו של המשיב שמעון עמוס |
||
לפניי בקשה להקל בתנאי שחרורו של המשיב כך שיתאפשר לו לצאת ממעצר הבית בו הוא נתון לצורך השלמת ריצוי עבודות שירות (לתקופה של כ-4 חודשים). כמו כן מבקש שירות המבחן להטיל עליו צו פיקוח מעצרים לתקופה של חצי שנה לצורך שילובו בטיפול אמבולטורי בתחום ההתמכרות, אשר יאפשר מענה טיפולי לצד המשך ביצוע עבודות השירות.
נגד המשיב הוגש כתב אישום בגין החזקת סם שלא לצריכה עצמית ועסקה אחרת בסם. יחד עם כתב האישום הוגשה בקשה להותיר על כנם תנאי שחרור במעצר בית מלא. התנאים אושרו, ובמסגרת ההליכים כאן וכן בהליכי ערר נקבע, כי קיימת חולשה משמעותית של הראיות לכאורה בנוגע לעבירת ה"עסקה האחרת" בסם. בשורה התחתונה מדובר בהחזקת 30 גרם קוקאין שלא לצריכה עצמית. אין מחלוקת בין הצדדים, כי המשיב ביצע, ע"פ החשד, את העבירה המיוחסת לו כאן, בעודו מרצה עבודות שירות בגין עבירת אלמ"ב (פרו' מיום 24.8.2014, עמ' 9, ש' 10-11).
2
המבקשת מתנגדת לבקשה בשל אלה: המשיב ביצע את העבירה המיוחסת לו ע"פ החשד בעודו מרצה עונש של עבודות שירות; מדובר בכמות סם המבססת מסוכנת גבוהה לביטחון הציבור; שירות המבחן סבר בחודש אוגוסט, כי המשיב זקוק לטיפול אינטנסיבי במסגרת קהילה טיפולית והדבר אינו מתיישב עם המלצתו הנוכחית, ומבלי ששירות המבחן נימק את השינוי בעמדתו; תנאי השחרור הנוכחיים מתאימים לרמת המסוכנות הנוכחית כפי שנקבע ע"י כב' השופט קורנהאוזר; עבודות שירות אינן בגדר חלופה מפוקחת.
הסניגור מבקש להיעתר לבקשה מהטעמים הבאים: המשיב משוחרר למעשה בתנאים; אין ראיות התומכות עבירה של "עסקה אחרת" בסם; תסקיר שירות המבחן חיובי, הן ביחס לניקיונו של המשיב מסמים עד להתדרדרותו האחרונה, הן בעניין טיפול והן בעניין שובו לריצוי עבודות שירות; הממונה על עבודות שירות דחה את ההחלטה בעניין השימוע שנערך למשיב לצורך שקילת הפקעת העבודות, עד להכרעה בעניינו כאן.
לאחר ששקלתי בדבר, נחה דעתי כי יש לקבל את הבקשה.
כאמור, מספר מותבים הכריע בשאלת קיומן של ראיות לכאורה ביחס לחולשת הראיות הנוגעות ל"עסקה אחרת", ונותרנו עם החזקת סם שלא לשימוש עצמי. אכן מדובר ב-30 גרם קוקאין, ומדובר בסם מסוכן מאוד, ואולם קיים לכך הסבר, שמגובה גם בהתרשמות שירות המבחן מהתדרדרותו של המשיב בתקופה האחרונה, לאחר שנים ארוכות של ניקיון.
כמו-כן, הגם שיש ממש בטענות המבקשת, כי יש חומרה יתירה בכך שהעבירה בוצעה לכאורה, שעה שהמשיב מרצה עבודות שירות, הרי שגם כאן ההסבר נעוץ בהתדרדרות במצבו. כאן נכנס לתמונה בית המשפט, כשעליו לשאול האם האינטרס הציבורי של הרתעה המבוסס על כך שמדובר באדם עם רישום פלילי רלבנטי, שהפר את תנאי המאסר בעבודות שירות, בבצעו, לכאורה, עבירה חמורה אחרת, גובר על האינטרס הציבורי האחר, הנוגע לשיקומו של אדם, באופן שעשוי לעקור את "שורש הרע" מהתנהגותו, ולחסוך בכך, כך יש לקוות, מעורבות עתידית נוספת שלו בפלילים? אך מובן, כי האינטרס הציבורי שבאי-הישנות עבירות מצד המשיב, עולה בקנה אחד, במקרה זה, עם האינטרס האישי שלו, הנוגע לשיקום ולהשבת חייו למסלולם הנורמטיבי.
אני סבור, כי במקרה זה, יש להושיט למשיב יד מסייעת, שעשוייה לעזור לו לצאת מהמעגל השוטה השלילי שבו הוא נמצא כעת, ותיתן לו פתח תקווה לשינוי המצב לטובה.
3
שירות המבחן עומד בתסקירו האחרון על השינוי החשיבתי שחל במשיב, אשר לטענת שירות המבחן, מבין את הקשיים שהובילו להתדרדרות במצבו, ומוכן להשתלב כיום בטיפול, שייתן מענה לצרכיו, ויסייע לו להשיב את חייו למסלולם התקין. להתרשמות שירות המבחן, המשיב רואה במצב הדברים הנוכחי גורם מדרבן לשינוי חיובי. לנוכח זאת, ולנוכח נכונות הערֵב הנוכחי ללוות את המשיב אל מקום עבודות השירות וממנו, ממליץ השירות על מתן אפשרות למשיב לצאת לריצוי יתרת עבודות השירות, וכן ממליץ על הטלת צו פיקוח מעצרים למשך חצי שנה, לצורך ההליך הטיפולי.
יוצא, אפוא, כי שירות המבחן, בניגוד לתסקירו הקודם, עמד באופן מספק על השינויים שחלו במשיב מאז אוגוסט האחרון, ויש בכך כדי לנמק באופן משביע רצון את השינוי האמור.
אני סבור, כי למשיב יש הרבה יותר מה להפסיד מקבלת בקשתו, מאשר מדחייתה, משום שאם יימצא, חלילה, כי הוא יפר את אמון בית המשפט, שירות המבחן והממונה על עבודות שירות, כי אז עניינו לא יוכל להידון, אלא בהקשר של מעצר ממש עד לתום ההליכים נגדו, והוא אף יעמוד בסיכון ממשי לכניסה אל מאחורי סורג ובריח בשל הפקעת עבודות השירות.
לפיכך, אני מורה כדלקמן:
א. המשיב יוכל לרצות את יתרת עבודות השירות בכפוף להסכמת הממונה, ובכפוף לכך שהממונה יעדכן את בית המשפט, מיד עם קבלת החלטתו, מה הן שעות העבודה והיכן תבוצע;
ב. בכפוף לכך, המפקח, מר כפיר בן שלום, ילווה את המשיב ממקום מעצר הבית למקום ריצוי העבודות ובחזרה ממנו, באופן הישיר והקצר ביותר. יתר התנאים בהקשר למעצר הבית יוותרו על כנם.
ג. מטיל על המשיב צו פיקוח מעצרים לתקופה של חצי שנה, וזאת לצורך שילובו של המשיב בטיפול שיקומי באחריות שירות המבחן. מובהר בזה כי המשיב חייב לשתף פעולה עם שירות המבחן, לרבות מתן בדיקות שתן ועריכת כל בדיקה אחרת נדרשת, בכל עת שיידרש.
לפיכך, תנאי מעצר הבית יישארו על כנם עד לקבלת הודעה מהממונה על עבודות שירות, כמפורט בסעיף קטן א', וזאת עד ליום 1.1.2017 לכל המאוחר. ככל שתוגש הודעה קודם לכן, התנאים החדשים ייכנסו לתוקף רק אחר שאתן החלטה בהתייחס להודעת הממונה.
שירות המבחן יכין תסקיר משלים ויגישו עד ליום 5.2.2017.
4
המזכירות תשלח החלטתי לפרקליטות, לעו"ד הלוי, לשירות המבחן למבוגרים וכן לממונה על עבודות שירות.
ניתנה היום, ד' כסלו תשע"ז, 04 דצמבר 2016, בהעדר הצדדים.