ע”פ 50533/05/14 – אורנה מנדס נגד ועדת המשמעת לפי חוק העובדים הסוציאליים,משרד הרווחה והשירותים החברתיים
בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית-משפט לערעורים פליליים |
|
בפני כב' השופט ארנון דראל |
08 יוני 2014 |
ע"פ 50533-05-14 מנדס נ' ועדת המשמעת לפי
|
1
בעניין: |
אורנה מנדס |
|
|
ע"י ב"כ עו"ד יפת אבישי |
המערערת |
|
נגד
|
|
|
1. ועדת המשמעת לפי 2. משרד הרווחה והשירותים החברתיים |
|
|
ע"י ב"כ עו"ד מיכל מזרחי, פרקליטות מחוז ירושלים |
המשיבים |
החלטה |
1.
בפני בקשה למתן סעד זמני בערעור (שכותרתה,
בטעות, "בקשה לעיכוב ביצוע"), שבה מבוקש כי יינתן צו לפיו המשיבה מס' 1
(להלן: "הוועדה" או "ועדת המשמעת") תימנע מליתן
הכרעת דין בעניינה של המערערת בקובלנה מ'1/12, וזאת עד להכרעה בערעור, אשר הוגש
בהתאם להוראות סעיף
2. נגד המערערת הוגשה קובלנה משמעתית מס' מ'1/12, וההליך המשמעתי כנגדה החל במהלך שנת 2012 והתנהל במשך כשנה וחצי. לאחר ניהול ההליך והגשת הסיכומים על ידי הצדדים, החליפה המערערת את ייצוגה, ובא כוחה הנוכחי הגיש מספר בקשות ובהן בקשה לפסילת המותב שדן בעניינה של המערערת.
3.
עיקר טענותיה של המערערת הינו בקשר לכהונתו
של חבר המותב, פרופ' אמנון לזר (להלן: "לזר"). כהונתו של לזר
כחבר ועדת המשמעת הסתיימה ביום 17.11.2011, והוא מונה מחדש על ידי שר הרווחה
והשירותים החברתיים ביום 1.11.2012, אלא שדבר מינויו לא פורסם ברשומות, כפי הנדרש
בסעיף
2
4. ביום 6.4.2014 הגישה המערערת בקשה לפיה יש לפסול את כהונתו של לזר, שהרי לא היה אמור להיות חלק ממנה, ואת מקומו היו צריכות לתפוס אחת ממלאות המקום. ביום 22.4.2014 דחתה הוועדה את הבקשה, בציינה כי מינוי ממלאות המקום לפרופ' לזר נועד למצבים בהם תהיה בעיה של ניגוד עניינים או היכרות מוקדמת עם אחד מהנקבלים. לעניין עצם המינוי קיבלה הוועדה את עמדת באת כוח המשיב מס' 2 (להלן: "המשרד"), לפיה הפרסום ברשומות על מינוי חבר ועדת משמעת אינו קונסטיטוטיבי, כי אם דקלרטיבי בלבד - ועל כן אי הפרסום, אשר נבע מתקלה טכנית, אינו פוגע בעצם קיומו של המינוי.
5.
ביום 22.4.2014 הגישה המערערת בקשה נוספת
לביטול קובלנה אשר חזרה על אותם הנימוקים. בין היתר נטען בבקשה כי הפגם האמור
במינויו של פרופ' לזר עולה כדי פגם מהותי בסמכות הפונקציונלית של הוועדה, פוגע
בעיקרון חוקיות המנהל ומצדיק את ביטול ההליכים מכוח הגנה מן הצדק. כן נטען כי
הפרסום ברשומות הינו קונסטיטוטיבי, מאחר ומדובר בתקנה בת פועל תחיקתי. אף בקשה זו
של המערערת נדחתה ביום 21.5.2014. בהחלטתה ציינה הוועדה כי אין למערערת זכות לעיון
חוזר בהחלטה שכבר ניתנה. לגוף העניין נתקבלה כאמור עמדת המשרד, לפיה הפגם שנפל
במינויו של לזר הינו טכני בלבד ואין בו כדי לפגוע בתוקפו של ההליך כולו. הוועדה אף
הפנתה לסעיף
6. אחר הדברים האלה הגישה המערערת בקשה נוספת והפעם לפסילת יו"ר הוועדה, בטענה כי החלטות הוועדה העלו טענות אשר לא נטענו על ידי באת כוח המשרד, באופן המעלה חשש כי הדברים לא עלו במעמד שני הצדדים. כן טענה המערערת למשוא פנים מצד יו"ר הוועדה. בקשה זו נדחתה אף היא, תוך שבהחלטה נקבע כי הבקשה משוללת יסוד, וכי המדובר בניסיון עז מצח מצד המערערת ובא כוחה להטלת דופי בוועדה ובחבריה.
7.
על החלטות אלו של הוועדה הגישה המערערת ערעור
לבית משפט זה, בהתאם לסעיף
3
8.
בבקשה טוענת המערערת כי בהתאם לסעיף
9. המשיבים טוענים כי אין מקום לקבל את הבקשה וכי יש לסלקה על הסף. לטענתם מדובר בהליך ארוך אשר התנהל במשך זמן רב ללא כל טענה מצד המערערת, כאשר כל שנותר הוא הקראת הכרעת הדין בפניה. המשיבים טוענים כי העלאת טענות בשלב זה של ההליך היא התנהגות הנגועה בחוסר תום לב ושימוש לרעה בהליכי משפט, כאשר אין כל מניעה כי הטענות האמורות בדבר סמכות הוועדה יידונו במסגרת הערעור על פסק הדין המשמעתי כולו, אם וכאשר יוגש. עוד נטענו טענות דיוניות ובהן כי הערעור הוגש כערעור פלילי כאשר מדובר בערעור שונה אזרחי, כי המשיב לערעור היא המשרד ולא הוועדה וכן טענות לגבי אופן המצאת הבקשה למשיבים. יצוין כי לבקשת המשיבים התאפשרה הגשת תגובתם עד להיום בשעה 16:00 ואולם זו אינה מונחת לפני בעת מתן החלטה זו, לאחר השעה 19:00. המשיבים הודיעו במקום להגיש את תגובתם כי הם מבקשים שתינתן החלטה בבקשתם לסילוק על הסף ולחלופין נזקקים לפרק זמן נוסף להגשת תגובתם.
4
10. במנותק מהשאלה אם דרך התנהלות זו מצד המשיבים ראויה - שעה שבית המשפט מורה על הגשת תגובה ומקציב לכך מועד - הרי שנוכח הדחיפות ובהינתן כי הטענות מופיעות בבקשה לסילוק על הסף, בתגובות המשרד לבקשות כפי שצורפו להודעת הערעור וכן בהחלטות הוועדה החלטתי לדון אף ללא תגובת המשיבים.
11. לאחר שבחנתי את טענות הצדדים, הגעתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה למתן סעד זמני בערעור להתקבל וכפועל יוצא מכך דין בקשת המשיבים לסילוק על הסף להידחות. איני נזקק לשאלה אם כותרת ההליך צריכה להיות ערעור שונה אזרחי כטענת המשיבים או כותרת אחרת שכן הדין החל על בקשות לסעד זמני בערעור אינו שונה והוא בוחן מחד את סיכויי הערעור ומנגד את מאזן הנוחות.
12.
בענייננו, הערעור מתייחס לפסלות המותב ואין
מדובר בערעור על פסק הדין. מתוך עיון ראשוני ומבלי לקבוע מסמרות בדבר, נראה כי
סיכויי הערעור אינם גבוהים במיוחד. ספק בעיני האם הונח בסיס מספיק לטענת הפסלות
והאם לגופו של עניין הפגם במינוי עליו הצביעה המערערת, עולה בכדי חוסר סמכות היורד
לשורשו של ההליך המשפטי ומצדיק את ביטולו מיסודו, בייחוד בהתחשב בשלב שבו עלתה הטענה.
לעניין זה אוסיף כי אף אם יתמנה חבר חדש לוועדה, הרי שבסמכות יו"ר הוועדה
להחליט מאיזה שלב ימשיכו ההליכים, תוך בחינה האם ייגרם לנקבל עיוות דין (ר' תקנה
13. עם זאת, מקובלת עלי טענת המערערת כי מאזן הנוחות נוטה בבירור לטובתה. מקום בו ההליך נמשך כשנה וחצי, לא ייגרם נזק רב מדחייה קצרה של מועד שימוע הכרעת הדין עד להכרעה בערעור, כאשר מנגד הנזק הנגרם מהרשעה בפסק דין משמעתי, אף אם ניתן לבטלו ככל שעמדת המערערת תתקבל, איננו דבר של מה בכך. מכאן ששיקול זה יש בו כדי להטות את הכף לטובת מתן הסעד הזמני למרות סיכויי הערעור הנחזים להיות נמוכים. הדעת נותנת כי נוכח המועדים שבהם נקבעת שמיעת ערעורים בבית משפט זה אין מדובר בפרק זמן ארוך במיוחד ומכל מקום ככך שפרק הזמן יארך ונקודת האיזון תשתנה שמורה למשיבים הזכות לפנות בבקשה לשינוי ההחלטה.
5
14.
איני סבור כי בהיעדר התייחסות מפורשת לכך בסעיף
15.
לסיכום, יש מקום לאפשר את אותה דחייה קצרה
בשימוע הכרעת הדין ולאפשר למערערת למצות את הליך הערעור שאותו יזמה. ועדת המשמעת
שלפי
ניתנה היום, י' סיוון תשע"ד, 08 יוני 2014,(בשעה 19:30) בהעדר הצדדים.
המזכירות תודיע לבאי כוח הצדדים מיידית.
