ע"פ 65358/02/18 – גמאל האדיה נגד מדינת ישראל – הוועדה המקומית לתכנון ובניה
בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית-משפט לערעורים פליליים |
|
|
|
ע"פ 65358-02-18 האדיה נ' מדינת ישראל |
1
בפני |
כבוד השופטת חנה מרים לומפ |
|
מערער |
גמאל האדיה |
|
נגד
|
||
משיבה |
מדינת ישראל - הוועדה המקומית לתכנון ובניה |
|
|
||
|
|
|
פסק דין |
||
לפניי ערעור על החלטות
בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים (כבוד השופט פאול שטרק) מיום 17.1.18 בת"פ
62385-05-13 שאוחד עם ת"פ 62384-05-13 (להלן בית משפט קמא) במסגרתן קיבל
בית משפט קמא את בקשת המשיבה למתן צו הריסה ללא הרשעה לפי סעיף
רקע
1.
ביום 20.5.13
הגישה המשיבה שתי בקשות למתן צו הריסה לפי סעיף 212(1) ו- סעיף
2. ביום 10.7.13, המערער הגיש התנגדויות לבקשות מטעם המשיבה ללא תצהיר.
2
3. ביום 20.2.14 התנהל דיון הוכחות אשר במסגרתו העיד מטעם המשיבה המפקח, ומטעם המערער, המערער בעצמו, ונוכח הצהרת המערער בעדותו כי הוא אחראי לביצוע העבודות, דיון ההוכחות נפסק.
4. ביום 18.1.16 המשיבה הגישה בקשה למחיקת התנגדות המערער בהיעדר זכות קניינית בנכס.
5. ביום 20.6.17 התקיים דיון בבקשות אשר במסגרתן העידו המפקח, מר משה והמערער בעצמו.
6.
בד בבד להליך האמור, הוועדה המקומית לתכנון
ולבניה ניהלה הליכים במסגרת ה"פ 41421-06-14 אשר אוחד עם ה"פ
41486-16-14 בבית המשפט המחוזי בירושלים, במסגרתם הגישה שתי תובענות בדרך של המרצת
פתיחה, למתן צו למסירת חזקה במקרקעין מופקעים לפי סעיף
7. בית המשפט המחוזי (כב' הנשיא השופט אהרון פרקש) בהחלטתו מיום 26.9.15 קבע, כי לא עלה בידי המשיבים שם, וביניהם המערער כאן, להוכיח כי הם הבעלים של המקרקעין הנטענים על ידם וכי המבנים שנבנו על המקרקעין נבנו בהיתר. עוד קבע, כי התשריטים שהציגו לא מעידים על זכותם במקרקעין כטענתם (להלן: פסק הדין של בית המשפט המחוזי). המערער הגיש ערעור על החלטה זו לבית המשפט העליון.
8.
בית המשפט העליון במסגרת ע"א 7977/15
דחה את הערעור וקבע, כי צו ההפקעה ניתן כדין בהתאם לסעיף
החלטת בית המשפט קמא
9. בית המשפט קמא קיבל את בקשת המשיבה למתן צו הריסה, כפי שיפורט להלן:
3
א.
בית המשפט קמא קבע, כי המערער לא הוכיח שהוא
הבעלים של הקרקע ובעדותו אף מסר שאחותו היא המתגוררת בנכס ולא הוא. כן מסר שהקרקע
היא בבעלות אביו המנוח וההיתר אינו בידו, לפיכך אין המערער נחשב כ"נפגע"
הרשאי להגיש צו התנגדות בהתאם לתקנה
ב.
עוד קבע בית המשפט קמא, כי התנאים למתן צו
הריסה בהתאם לסעיף
ג.
בית המשפט קמא דחה את הטענה, לפיה יש לקבל את
בקשת המערער מטעמי צדק, שכן על מנת לבסס טענה זו, על בעל הדין להראות ניקיון כפיים
ולנהוג באופן נורמטיבי ללא שהוא עובר על ה
ד. עוד דחה בית המשפט קמא את הטענות בדבר פרוצדורה וכללים בהליך הפלילי, משום שבענייננו מדובר בהליך ללא הרשעה, שאינו מופנה ישירות נגד נאשם, אלא נגד נכס.
10. על החלטה זו הוגש הערעור דנן.
טענות הצדדים
4
11.
לטענת המערער, הוא הבעלים היחיד המחזיק הבלעדי
בנכס וחי בו מעל 60 שנה, כך שיפגע מביצוע הצו. העדר התיעוד של זכות הקניין לא מהווה
היעדר זכות בנכס והיעדר זיקה. לטענתו, שאלת זכות הקניין בהליכים של צווי
הריסה צומצמה בפסיקה ונקבע, כי יש להעניק זכות עמידה רחבה מקום בו מדובר במבנה הקיים
זמן רב ובאנשים המתגוררים בו, אף ללא כל זכות שבדין, משך תקופה ארוכה. לדבריו, טענה
זו מבוססת על לשון ה
12.
עוד טען המערער, כי בית משפט קמא בהחלטתו העביר
את נטל ההוכחה מהמשיבה למערער, כך שהמערער לא הוכיח כי יש לו זכות קניינית בנכס, על
אף שמדובר בבקשה לפי סעיף
13.
המערער הוסיף וטען, כי סעיף
14.
המערער ציין, כי שגה בית משפט קמא בקביעתו שהתקיימו
יסודות סעיף
15. עוד הוסיף המערער, כי המבנה עומד על תילו מזה 20 שנה וכן התוכנית שמייעדת את האזור לבית ספר (מבנה ציבור) מאושרת כבר 20 שנה, ועד היום לא נבנה בהתאם לתוכנית כאמור, דבר. לפיכך, תכלית שמירת הסדר הציבורי ומניעת מטרד באי הריסת המבנה, לאחר 20 שנה בה התוכנית מאושרת, מתקיימת.
5
16. בדיון שב המערער על טיעוניו בהודעת הערעור והדגיש, שהחלטת בית המשפט קמא היא מוטעית מיסודה ויש להורות על ביטולה. לדבריו, בית המשפט קמא הסתפק בהכרעה בבקשה בפסק דינו של בית המשפט העליון, ללא כל הנמקה או פירוט מדוע בבקשה למתן צו למסירת חזקה במקרקעין מופקעים, למערער יש זכות קניינית בקרקע ואילו בהליך בבית משפט קמא אין לו זכות קניינית.
17.
עוד הפנה לפסיקה בת"פ 4/87 שם נקבע, שבהליך
לפי סעיף
18.
המשיבה הפנתה לתכלית תיקון 116 ל
19.
עוד ציינה, כי הסיבה להפיכת נטל ההוכחה, היא נוכח
העובדה שהמערער לא הוכיח זיקה למקרקעין, ולפיכך לא עומדת לו זכות ההתנגדות בהתאם לסעיף
20.
ביחס לשאלת החלת
21. לסיום, לדבריה, המערער לא הוכיח ולא הציג כל מסמך המלמד שיש היתר למבנה או אינטרס ציבורי שהמבנה יעמוד על תילו, כאשר הנטל להוכיח שאין מקום לצו הריסה מוטל על כתפיו במקרה זה.
22.
המערער בתשובתו לתגובת המשיבה טען, כי הבקשה למסירת
חזקה בהתאם לסעיף
6
דיון והכרעה
23. לאחר שעיינתי בתיק בית משפט קמא, בהודעת הערעור ושמעתי ברוב קשב את טענות ב"כ הצדדים, החלטתי כי דין הערעור להידחות.
- סעיף
212 לחוק קובע, כי בית המשפט יהיה רשאי להורות על הריסת מבנה במקרה שבו נעברה עבירה על פרק י' לחוק , גם אם לא הורשע אדם בגין אותה עבירה, וזאת, בין היתר, אם לא ניתן למצוא את האדם שביצע את העבירה, או שבלתי מעשי למסור לו את ההזמנה לדין, או שלא ניתן להוכיח מי ביצע את העבירה. זאת בהוכחת קיומם של שלושה תנאים: האחד, שנעברה עבירה שאילו הורשע בגינה אדם היה ניתן לצוות כאמור בסעיף205 לחוק . השני, שהתקיימה אחת מחלופות (1) עד (5) שבסעיף212 לחוק . בית המשפט העליון קבע תנאי שלישי - הוכח כי צו ההריסה מוצדק מטעמים של עניין ציבורי. (ראה למשל: רע"פ 8025/09 אלדבעאת נ' מדינת ישראל, 26.1.10 [פורסם בנבו]).
25. ההוראה המאפשרת ליתן צו נגד מי שלא הורשע בפלילים, היא חלק ממערך האכיפה של חוקי התכנון והבניה, כדרך נוספת למנוע מצב שבו החוטא יוצא נשכר. לעניין זה יפים דבריו של כב' השופט א' רובנשיין (כתוארו אז):
"המחוקק הנחיל את סעיף 212 כדי להתגבר על המקרים שבהם אכיפה פלילית אינה אפשרית. על בתי המשפט לתת יד לרשויות כדי שההפקרות לא תשרור וכדי להבטיח שמרשת האכיפה ה"מעשית" לא יחמוק מבנה שלגביו ישנה "יתמות" אכיפתית, כעולה מחלופות הסעיף - קרי, חוסר אפשרות למצוא את מבצע העבירה או להזמינו לדין, חילופי בעלי הבניין, חוסר אפשרות להוכיח מי ביצע את העבירה או שהלה הלך לעולמו, או אינו בר עונשין מסיבות שלא יהפכו את פעולתו לחוקית" (ר' רע"פ 3072/11 - אלעזר קרבסי ואח' נ' מדינת ישראל (27.4.11) פסקהז'.
26. ברע"פ 6136/12 ימין בן זקן נ' מדינת ישראל (ניתן 4.9.12), הרחיב בית המשפט העליון וקבע, כי "...יש ליתן משקל נכבד גם לפגיעה באינטרס הציבורי הנובעת מעצם הותרתו על כנו של מבנה בלתי חוקי בהיקף משמעותי. לטעמי שירוש בניה בלתי חוקית הוא הוא אינטרס ציבורי, ועל כן הנטל להראות שאין מקום להריסה מוטל על הטוען לכך. בבניה בלתי חוקית, על הריסה להיות הכלל והימנעות הימנה - החריג, שכמובן יתכן במקרים המתאימים".
7
- אם כן, תכלית סעיף
212 לחוק היא לאכוף את דיני התכנון והבנייה במטרה לשמור על הסדר הציבורי ולמנוע מטרד מהציבור בשל עצם קיומו של מבנה בלתי חוקי, שעה שלא ניתן לפנות לדרך המלך ולהעמיד לדין את מבצע העבירה מסיבות שונות המפורטות בסעיף זה.
- אשר לטענות המערער המכוונות לקביעת בית משפט קמא, ממצאי עובדה ומהימנות, דינן להידחות. כלל הוא כי ערכאת הערעור, שלא ראתה העדים, לא התרשמה מעדויות, לא הבחינה באותות אמת במהלך העדות, לא תתערב בממצאי עובדה שנקבעו בערכאה קמא. כלשונו של בית המשפט העליון ברע"פ 8106/15 אסולין נ' הוועדה המקומית לתכנון ולבניה בני ברק (30.11.15):
"לא בנקל תתערב ערכאת הערעור בממצאים כגון דא, כאשר הערכאה הדיונית היא שמתרשמת באופן ישיר בלתי אמצעי מן העדים שהופיעו לפני, ויכולה לתור אחר "אותות האמת" שהתגלו בעדותם ולהסיק מסקנות בדבר מהימנותם".
אומנם, ניתן לסטות מכלל זה, אך לא מצאתי בהודעת הערעור ובטענות המערער טיעון המצדיק, התערבות בממצאים שנקבעו.
- כך גם באשר למסקנתו של בית-משפט קמא, לפיה התקיימו שלושת
התנאים המצטברים הנדרשים להוצאת צו הריסה ללא הרשעה, לפי סעיף
212 לחוק , היא נסמכה על התשתית הראייתית שהובאה לפניו, והייתה מעוגנת בדין, כפי שיפורט להלן.
- קביעתו של בית-משפט קמא, לפיה התקיים התנאי הראשון להוצאת
צו לפי סעיף
212 לחוק , קרי - כי בהקמת המבנים נעברה עבירת בנייה לפי פרק י' לחוק , התבססה על עדות המפקח אשר העיד כי לא נופקו היתרי בנייה למבנים (ר' עמ' 2 לפרוטוקול הדיון מיום 20.6.17, ש' 8-9, ש' 15-16) והמערער לא חלק על כך, ואף לא הציג היתרים להוכחת זיקתו למבנים, אלא רק מסר "אבא שלי הוא זה שבנה והוא אמר לי שיש רישיון ואני לא יודע" (ר' עמ' 6 לפרוטוקול הדיון מיום 20.6.17, ש' 25).
8
- קביעותיו העובדתיות ומסקנותיו של בית-משפט קמא, בכל
הנוגע לקיומו של התנאי השני להוצאת צו הריסה ללא הרשעה, זאת בכל הנוגע
לחלופות שבסעיפי המשנה (1) ו-(4) לסעיף
212 לחוק , לפיהן אין למצוא את מי שביצע את עבירת הבנייה, או אין להוכיח מי ביצע את העבירה - היו מבוססות ומנומקות כדבעי. בענייננו, המערער לא הוכיח את טענותיו כי הוא אחראי לביצוע העבירה. הגם שאמר שיגיע לחקירה בעת ביקוריו של המפקח במבנים כמה וכמה פעמים, הוא לא התייצב לחקירה (ר' עמ' 1-3 לפרוטוקול הדיון מיום 20.6.17, ש' 16-21, ש' 4-7, ש' 23-30). המערער מסר שהמבנים נבנו לפני עשרות שנים ועברו מחזקת אביו לחזקתו, ובזמנו אביו קיבל היתר מהשלטון הירדני (ר' עמ' 6 לפרוטוקול הדיון מיום 20.6.17, ש' 25). דברים אלה, שנאמרו בעלמא ללא כל בסיס ראייתי, אין בהם כדי להוכיח מי ביצע את העבירה ועל כן חל סעיף212(4) לחוק הקובע כי "אין להוכיח מי ביצע את העבירה". על סמך דברים אלה אין ביכולתה של המשיבה להוכיח כי העבירה בוצעה על ידי אביו של המערער או על ידי המערער, הן בשל תוכנם והן מאחר שלא התייצב לחקירה.
- צדק בית-משפט קמא במסקנתו, לפיה התקיים אף התנאי
השלישי להוצאת צו הריסה שיפוטי לפי סעיף
212 לחוק , המתייחס לקיומו של אינטרס ציבורי חשוב המצדיק מתן צו הריסה. במקרה דנן, קיים אינטרס ציבורי ברור ומובהק, המצדיק מתן צו הריסה ללא הרשעה, זאת הואיל ומדובר בשני מבנים , אשר נבנו ללא היתר בנייה ובניגוד לתוכנית 5222 המייעדת את השטח למבנה ציבורי- בית ספר וגני ילדים (ר' עמ' 5 לפרוטוקול הדיון מיום 20.6.17, ש' 10-13). לכך יש להוסיף, כפי שציין בית-משפט קמא, כי הותרת המבנים הבלתי חוקיים על כנם, עלולה להעביר לציבור מסר של אוזלת יד באכיפת החוק , ואף לעודד בעקיפין עבריינות בנייה.
- אשר לטענת המערער לפיה, זכות המערער להתנגד לצו הריסה זה נובעת מעצם ישיבתו במקרקעין או שימושו בהם זמן רב, ואיננה נובעת מזכותו הקניינית במקרקעין. יפים לענייננו הדברים שנאמרו לאחרונה ברע"פ 246/18 פאטמה אבו רקייק נ' יו"ר הועדה המקומית לתכנון ובניה רמלה, 6.2.18):
"זכותו של אדם להתנגד לצו הריסה אינה צומחת מעצם ישיבתו במקרקעין או שימושו בהם, כי אם ממעמדו כמחזיק בהם כדין".
דומה, כי זהו המצב
במקרה דנן. המערער לא הצביע, ולא הניח תשתית ראייתית כאמור, ביחס לזיקתו למקרקעין,
מלבד הטענה כי המקרקעין שייכים לאביו והוא עושה במבנים שימוש ומתגורר בהם שנים
רבות. אומנם בעניין אבו רקייק דובר בצו הריסה מנהלי, וכאן עסקינן בצו לפי
סעיף
9
- יוער, כי פסק הדין של בית המשפט המחוזי אושר
בבית משפט עליון במסגרת ע"א 7977/15 ונקבע כי למערער אין זכות קניינית בנכס,
" אין מחלוקת כי המערער אכן מתגורר בבית המיועד להריסה, אך בכל הנוגע
לזכויותיו במקרקעין התברר מעמדת האפוטרופוס- שהינו הבעלים הרשום של המקרקעין-
כי המערער אינו מחזיק בהם מכוח זכות שבדין או מכוח זכות שביושר, אלא פלש אליהם
שלא כדין". לפיכך, לא ברורה טענת המערער כי עצם נקיטת ההליך בהתאם לסעיף
8 לפקודת הקרקעות מעידה כי המערער ישב בקרקע כדין.
- אשר ליתר טענותיו של המערער לא מצאתי בהן ממש כפי שיפורט להלן.
36.
לא מצאתי ממש בטענת המערער, כי סעיף
- על פי סעיף
5(א) ל
חוק החנינה : "לא יינקט הליך פלילי בבית משפט בשל עבירה שנעברה לפני כ"ו באייר תשכ"ז (5 ביוני 1967) זולת עבירה מן המנויות בסעיף1(ג) , ואם ננקט הליך כזה-יופסק". עבירת ה"בניה" ללא היתר, אינה עבירה המנויה בסעיף 1(ג) לחוק החנינה . מכאן שאם נעברה עבירת בנייה, קודם למועד 5 ביוני 1967, לא ניתן לנקוט בהליך פלילי כנגד עובר העבירה. אולם סעיף212 לחוק מופנה כנגד מבנה ולא כנגד אדם, ועל כן אין מניעה לפנות לאפיק זה.
- בעניין זה אפנה לע"פ 874/78 סואעד נ' הוועדה המקומית לתכנון ובנייה,
הגליל המרכזי, פ"ד לה(1) 678 (1980) שם נפסק, כי "סעיף 5(א)
ל
חוק החנינה וסעיף 7(א) לחוק סדר הדין הפלילי אינם עושים את המעשה הבלתי חוקי לחוקי, אלא שהם מונעים הרשעת העבריין והענשתו בגין ביצוע העבירה. התוצאה של העבירה נשארת תוצאה בלתי חוקית, ולפי סעיף7 לחוק החנינה אין החוק שולל הליך למתן צו הריסה, שאינו הליך פלילי להענשת העבריין, כי אם הליך לסילוק תוצאות העבירה".
- מכאן עולה, כי מקום שבוצעה עבירת בנייה
שלא כדין וניתן צו הריסה, הרי שסעיף 5(א) ל
חוק החנינה אינו מכשיר את עבירת הבנייה ואינו הופך את "המעשה הבלתי חוקי" ל"חוקי", אלא רק מונע את הרשעת וענישת הנאשם בגין ביצוע אותה עבירה, אך אינו מבטל את הצורך ב"הריסת" המבנה הלא- חוקי. לא הוצגו היתרי בניה עבור המבנים נשוא המחלוקת בעניינו כאמור, כך שהם אינם חוקיים ויש לפעול להריסת מבנים אלה. לפיכך, הטענה לפיה למערער עומדת הגנה מכוחחוק החנינה , דינה להידחות.
10
- עוד, לא מצאתי ממש בטענת המערער, כי טעמים של עניין ציבורי אינם מתקיימים בשל העובדה שהמבנה עומד על תילו מזה 20 שנה, ותוכנית המתאר מאושרת אף היא זה 20 שנה. תוכנית מתאר צופה את צורכי העיר שנים קדימה, ומייעדת מקרקעין לצורכי ציבור בשים לב לצורכי האוכלוסייה העתידיים. העובדה כי המקרקעין לא נוצלו במשך שנים לצורכי ציבור, אין בה כדי להעיד כי צורך כזה אינו קיים כעת. במקרה דנן, המשיבה פועלת מזה חמש שנים לפינוי המקרקעין במסגרת תיק זה ובמסגרת ה"פ 41486-16-14, בשל התחייבותה בבג"צ 5373/08 אבו ליבדה נ' משרד החינוך (6.2.11) שם התחייבה המדינה לבנות בתי ספר במגזר הערבי. מכאן שקיים אינטרס ציבורי מובהק במקרה זה.
41.
מטעמים אלה, אני סבורה, כי התנאים הנדרשים לצורך
מתן צו הריסה לפי סעיף
42. המערער יישא בהוצאות המשיבה בסך 2,000 ₪ .
43. בשל הרמדאן ועיד אל פיטר שיחול לאחריו, הצו יכנס לתוקפו ביום 25.6.18.
המזכירות תשלח את פסק הדין לב"כ הצדדים.
ניתן היום, כ"ד סיוון תשע"ח, 07 יוני 2018, בהעדר הצדדים.
