ע”פ 7982/09/17 – עירית ירושלים נגד יוסף זר
בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית-משפט לערעורים פליליים |
ע"פ 7982-09-17 עירית ירושלים נ' זר
תיק חיצוני: |
1
בפני |
כבוד השופטת חנה מרים לומפ |
|
מערערת |
עירית ירושלים על ידי עו"ד יפעת ליפץ |
|
נגד
|
||
משיב |
יוסף זר על ידי עו"ד סלביק רודנקו |
|
|
פסק דין
רקע
לפניי ערעור על החלטת בית
משפט לעניינים מקומיים בירושלים (כבוד השופט הבכיר פ' שטרק) שניתנה ביום 29.6.17
בתיק ב"ש 945/17 (להלן: בית משפט קמא), במסגרתה נקבע כי למערערת אין
כל סמכות לאכוף צו סגירת עסק, שהוא צו שיפוטי בהתאם לסעיף
העובדות
1.
נגד המשיב הוגש ביום 25.1.17 כתב
אישום בת"פ 944/12 המייחס לו עיסוק בעסק ללא רישיון או היתר זמני, עבירה לפי סעיפים 4 ו- 14(א)ל
2. ביום 2.2.17 התקיים דיון בבקשה אשר במסגרתו העידה וטרינרית המחוז, ד"ר גל זגרון. לאחר עדותה, הגיעו הצדדים להסכמה דיונית לפיה היקף הצו יצומצם, כך שהמשיב יהיה רשאי להפעיל את העסק כמזנון בלבד, ללא מכירת מזון מן החי.
3. ביום 15.2.17, הגיש המשיב בקשה דחופה לביטול הצו המצומצם לסגירת העסק. לאור שינוי נסיבות להן טען, ביקש לקבוע מועד דיון בבקשתו, הואיל ולטענתו כל המפגעים בתחום התברואתי טופלו, הוא ביצע ניקיון יסודי בעסק, הוא החל בהליך רישוי לקומה השנייה והמעלית תוקנה, כך שקיבל אישור מהנדס לבטיחות המעלית. על כן סבר כי יש בפעולות אלה להצדיק את ביטול הצו.
2
4. ביום 21.2.17 קיים בית המשפט קמא דיון בבקשה זו במעמד הצדדים. במהלך הדיון שמע בית המשפט קמא את מכלול טענות הצדדים ואף נערכה לפניו חקירה של המשיב ובוחנת רישוי עסקים גברת יעל וקנין. ביום 27.2.17 דחה בית המשפט קמא את הבקשה, והצו המצומצם נותר על כנו. על החלטה זו הוגשה מטעם המשיב בקשה לעיון מחדש, וביום 9.3.17 נערך דיון במעמד הצדדים, שבסיומו הותיר בית משפט קמא את ההחלטה על כנה.
5. ביום 15.3.17 המשיב ערער לבית המשפט המחוזי על החלטת בית המשפט קמא (ע"פ 35059-03-17).ביום 9.4.17 דחיתי את בקשת המשיב לביטול הצו מאחר שלא מצאתי כי נפל פגם בשיקול דעתו של בית משפט קמא, כאשר איזן בין אינטרס הפגיעה בחופש העיסוק ובפרנסתו של המשיב, אל מול אינטרס מובהק של שלום הציבור ובריאותו. שכן סגירת המסעדה נועדה למנוע ולצמצם את הסכנה לציבור, ולמנוע לגיטימציה לעסק אשר פועל ללא היתר בנייה. עוד קבעתי כי הצו המצומצם מאזן נכוחה בין האינטרסים השונים, וממזער את הפגיעה בחופש העיסוק של המשיב.
6. בעת ביקור שנערך בעסק ביום 21.6.17, נראה המשיב מוכר מזון מן החי, וזאת בניגוד לצו הסגירה המצומצם. לנוכח זאת, ביום 22.6.17 המערערת אכפה את מימוש צו הסגירה שהוטל על ידי בית המשפט קמא.
7. ביום 25.6.17 הגיש המשיב בקשה לבית המשפט קמא לביטול או לעיכוב צו הסגירה, בטענה כי צו הסגירה המצומצם אסר על הכנת מזון מן החי, ולא על מכירת דגים. ביום 26.6.17 דחה בית המשפט קמא (כבוד השופט א' דהאן) את בקשתו נוכח החלטת בית המשפט המחוזי בע"פ 35039-03-17, וקבע כי אין מקום לבטל את הצו או לעכבו.
8. ביום 26.6.17 הגיש ב"כ המשיב בקשה לבית משפט קמא, בה ביקש להבהיר כי ההסכמה בין הצדדים לצמצום את הצו שניתן ביום 28.1.17, אשר קיבלה תוקף של החלטה ביום 2.2.17, אינה חלה על חצריו של העסק, ועל כן טען כי אין לפעול לסגירת העסק של המשיב ללא החלטה מפורשת של בית המשפט.
9. בית המשפט קמא (כבוד השופט א' דהאן) בהחלטתו מיום 26.6.17 הבהיר כי מטרת הצו שניתן על ידי כבוד השופט פ' שטרק היא מניעת כל צורה של הכנה, עשייה ומכירה של מזון מן החי במקום. משכך, אם מכר הנאשם מזון מן החי או הכין אותו בדרך כלשהי בעסקו, הרי שהפר את הצו. כבוד השופט א' דהאן ציין כי החלטה זו ניתנה כהכרעה זמנית בבקשה דחופה, עד לשובו של כבוד השופט פ' שטרק, שהוא המוסמך להבהרת החלטותיו.
10. ביום 29.6.17 נערך דיון במעמד הצדדים בבקשה לביטול הצו ולעיכוב ביצוע צו הסגירה, כאשר במרכזו עמדו טענות המשיב שלא ניתן צו סגירה לחצרים ועל כן הרשות עשתה דין לעצמה כאשר אכפה את צו הסגירה המידי ללא הגשת בקשה לבית משפט קמא.
3
11. באותו הדיון, החליט בית המשפט קמא (כבוד השופט פ' שטרק) כי היה על המערערת לפנות לבית משפט ולא לעשות דין עצמי ולסגור את העסק ללא פניה שכזו. בית משפט קמא סבר כי היה על המערערת להגיש בקשה מסודרת לסגירת העסק לבית המשפט, בשל ההפרות הנטענות על ידה וזאת לאחר קבלת דוח משרד הבריאות ביום 2.7.17. בית משפט קמא הבהיר, כי לא ניתנה כל החלטה שיפוטית, מלבד צו סגירת העסק הקיים מיום 28.1.17 אשר צומצם בהסכמת הצדדים ביום 2.2.17. בהיעדר כל החלטה אחרת הצו המצומצם, נשאר על כנו. בית משפט קמא ציין כי ככל שטוענת המערערת כי בשל הפרת הצו יש להורות על סגירת העסק, עליה להפנות בבקשה מתאימה לבית המשפט ולא לפעול על דעת עצמה ללא החלטה שיפוטית.
12. יצוין, כי המערערת הגישה בקשה לעיכוב ביצוע החלטת בית המשפט קמא ובקשתה נדחתה, נוכח העובדה כי בית משפט קמא קבע, שלא ניתנה כל החלטה אופרטיבית על ידו, אלא הותיר את המצב הקיים, בהתאם לצו המצומצם.
טענות המערערת
13.
לטענת ב"כ המערערת, בית משפט קמא
שגה כאשר קבע כי למערערת לא קיימת כל סמכות לאכוף את צו הסגירה המידי שניתן ביום
28.1.17, וכי עליה להגיש בקשה לבית המשפט. לדידה, לרשות סמכות לפעול לסגירת העסק
וזאת בהתאם לסעיף
14.
טענה נוספת שהעלתה ב"כ המערערת
היא, כי עולה מסעיף
4
15.
עוד טענה ב"כ המערערת כי מנוסח
החלטת בית משפט קמא מיום 28.1.17 אשר העיר כי "הפעלת מסעדה שאינה עומדת
בדרישות משרד הבריאות מהווה סכנה לבריאות הציבור ודי בכך כדי להורות על הסגירה
המבוקשת". כלומר, כאשר בית משפט קמא נתן את צו הסגירה אשר בסמכותו, הוא
לא הסביר בנוסח החלטתו כי על המערערת לבקש את אישורו לסגירת העסק. ב"כ
המערערת הדגישה כי הצו ניתן בסמכות במסגרת הליך פלילי, ולכן אין כל פגם בהפעלת
שיקול דעתה בבואה לבצע את צו הסגירה, שכן ביצוע הצו משמעותו ביצוע הוראה שיפוטית.
ויודגש כי בית המשפט קמא העניק סמכות לרשות המקומית לבצע את צו הסגירה ולא תחם
סמכות זו בזמן. לשיטתה, סעיף
16.
לדבריה, החלטת בית משפט קמא, כי על
המערערת להגיש בקשה מסודרת לאכיפת צו סגירה, עומדת בסתירה לתכלית ה
17.
לסיום, ב"כ המערערת טענה כי בכל
הליך שהתנהל מול המשיב, הוא מעולם לא המציא והגיש כל מסמך המעיד על כך שהוא בעל
רישיון עסק לפי ה
טענות המשיב
18. לטענת ב"כ המשיב, החלטת בית המשפט קמא מושא הערעור כלל לא עוסקת באכיפת צו סגירת העסק שניתן ביום 28.1.17, אלא בצו מיום 2.2.17 שצמצם את הצו מיום 28.1.17 ונקבע בהסכמת הצדדים כי מותר להפעיל במקום עסק של מזנון. ב"כ המשיב הדגיש כי המערערת לא צירפה את פרוטוקול הדיון מיום 2.2.17 לערעורה ולא הזכירה כלל את קיומו ודי בכך כדי לדחות את הערעור. עוד הפנה לסעיף 22 להחלטת בית משפט קמא מיום 27.2.17 המבהיר כי הצו צומצם באופן שאינו אוסר הפעלת מזנון במקום. בנסיבות אלה, ברי כי הצו לא הסמיך את המערערת על דעת עצמה לסגור את חצריו של העסק ולמנוע פעילות כלשהי בעסק, כולל הפעלתו כמזנון.
19. עוד טען ב"כ המשיב, המערערת התעלמה מקיום הצו מיום 2.2.17 בבואה לעשות דין עצמי ולסגור בכוח את חצריו של עסקו של המשיב. לא פעם הבהיר בית המשפט קמא למערערת, לרבות בהחלטתו מושא הערעור, כי ככל שסבורה המערערת שיש הצדקה למנוע פעילות כלשהי בחצריו של העסק, על המערערת לפנות לבית משפט בבקשה מתאימה. המערערת נמנעה בעקביות מלעשות כן, ומשיקולים השמורים עמה התעקשה לפעול בכוח הזרוע ומבלי שנתונה לה הסמכות בדין.
5
20. ב"כ המשיב הוסיף וטען כי טענות המערערת לפיהן המשיב כביכול הפר צו שיפוטי, כלל לא נדונו ובוודאי לא הוכחו בפני בית משפט קמא.
21.
בנוסף טען ב"כ המשיב, כי המערערת
מנסה לייצר סמכות שכלל לא הוענקה לה, שכן לדידו ה
22.
לשיטתו, ה
23. לסיום טען, כי אין כל עילה להתערב בהחלטת בית משפט קמא ועל כן יש לדחות את הערעור.
טענות הצדדים בדיון לפני
24.
בדיון שנערך לפניי, ב"כ המערערת
שבה על טענותיה בהודעת הערעור והדגישה כי מבחינת ה
6
25.
ב"כ המשיב שב על טענותיו בתשובה
שהגיש בכתב. לטענתו, הדוגמא שהביאה ב"כ המערערת בסוף הטיעון ביחס לצו להריסת
מבנה במסגרת החלטה שיפוטית, מבהירה כי אין מקום להגשת ערעור זה. הרשות אינה מוסמכת
לבצע צו הריסה ללא החלטת מפורשת של בית המשפט, המטילה על הוועדה המקומית לבצע את
הצו. הוא הפנה לסעיף
26.
ב"כ המערערת בתגובה הדגישה כי
הערעור הוא משפטי ולא עובדתי וכי יש לפרש את ה
27. ב"כ המשיב הדגיש בסוף דבריו, כי אם הרשות סבורה שהצו מופר, בהתאם לסעיף 24 עליה לפנות לבית המשפט על מנת לאכוף את ביצוע הצו. עוד יש בידה להגיש כתב אישום בשל אי ביצוע הצו.
דיון והכרעה
28. לאחר ששקלתי את טענות הצדדים, לא מצאתי לשנות מהחלטת בית המשפט קמא, ועל כן דין הערעור להידחות.
29. השאלה המשפטית שעולה בענייננו היא האם צו הסגירה המצומצם שהוטל על העסק ביום 2.2.17 הוא בגדר צו סגירה מנהלי או האם מדובר בצו סגירה שיפוטי. כפועל יוצא מכך, האם למערערת הייתה סמכות לאכוף את צו סגירת העסק ללא פניה לבית משפט או שמא היא נדרשת לפנות לבית המשפט בבקשה לאכיפתו.
7
30.
למערערת סמכות לאכוף באופן מידי סגירת
עסק ככל שמדובר בצו סגירה מנהלי, בהתאם לסעיפים
31.
מאחר שמדובר בצו שיפוטי, עיון בהוראות
ה
32.
סעיף
מנוסחו
של סעיף זה עולה, כי ה
לעומת
זאת, סעיף
33.
סעיף
מנוסחו של סעיף זה עולה, כי אם לא ניתנה הוראה שיפוטית מפורשת בדבר אופן ביצוע צו שיפוטי, משמע שאסור למערערת לעשות פעולות לאכיפתו, מבלי שביקשה מבית המשפט לעשות שימוש בסמכות.
8
לכאורה
קיים קושי בפרשנות זו, שכן סעיף 24 מפנה גם להוראות סעיף
34.
על מנת שתכלית ה
35. לפיכך דין הערעור להידחות.
36. בנסיבות העניין לא ניתן צו להוצאות.
המזכירות תשלח ההחלטה לב"כ הצדדים.
ניתן היום, ט' כסלו תשע"ח, 27 נובמבר 2017, בהעדר הצדדים.
