ע"פ 8388/04/18 – עירית תל-אביב-יפו נגד יצחק פרטוש
בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו בשבתו כבית-משפט לערעורים פליליים |
|
|
|
עפ"א 8388-04-18 עירית תל-אביב-יפו נ' פרטוש
|
1
לפני |
כבוד השופטת עמיתה מרים סוקולוב |
|
מערערת |
עירית תל-אביב-יפו ע"י ב"כ עו"ד הניה שכטמן
|
|
נגד
|
||
משיב |
יצחק פרטוש ב"כ עו"ד בני קמפנר
|
|
פסק דין |
בפני ערעור על החלטתו של בית משפט לעניינים מקומיים בתל אביב (כב' השופט ע. מסארווה) מיום 15.2.18 לפיה צו ההריסה המנהלי נשוא הדיון לא ניתן על ידי הגורם המוסמך על פי חוק ועל כן קיבל בית משפט קמא את הבקשה לביטול הצו, והצו בוטל.
הרקע
ביום 13.11.17 ניתן צו הריסה מנהלי לגבי בניה ללא היתר של 2 תקרות בטון ובריכת שחיה בדירת דופלקס בקומות ג ו-ד של בניין בתל אביב.
2
הצו ניתן בהתאם להוראת סעיף
המשיב הגיש לבית משפט קמא בקשה לביטול צו ההריסה המנהלי והעלה טענה מקדמית לפיה מנהל מחלקת הפיקוח על הבניה איננו מוסמך ליתן צו הריסה מנהלי וכי מהנדס הועדה המקומית איננו רשאי להאציל לאחר את סמכותו לחתום על צווים מנהליים.
בית משפט קמא קבע בהחלטתו, בין היתר, כי
תיקון 116 ל
בנסיבות אלה, שתיקת המחוקק או העדר התייחסות
מפורשת בתיקון 116 ל
תמיכה נוספת לטיעוני המשיב מצא בית משפט קמא בכך שהמחוקק התיר באופן מפורש אצילת סמכויות בקבעו בסעיף 232 כי מנהל היחידה הארצית לאכיפה רשאי לאציל סמכות זו למשנהו, למנהל היחידה או למפקח מיוחד.
בית משפט קמא קבע כי "הילוכו זה של המחוקק מתיישב יותר עם הימנעות מהוראת אצילה שנעשתה במכוון ומדעת. השתיקה במקרה זה מלמדת על העדר הסכמה והעדר הסמכה" (עמ' 13 להחלטה).
מהטעמים הללו קבע בית משפט קמא כי אצילת סמכויות מהנדס הועדה המקומית לאחר דינה להפסל.
עוד נקבע כי מאחר ומדובר בסמכות הריסה באמצעות צו מנהלי שבעבר ניתנה רק ליו"ר הועדה המקומית ובהמשך הוענקה בנוסף גם לבעל תפקיד בכיר בועדה המקומית, אין זה ראוי שאותו בכיר יעביר סמכותו זו ליחידת האכיפה עצמה ואף לא לעומד בראשה.
מדובר בהחלטה מנהלית בלתי סבירה העומדת בסתירה לעקרונות שהתוו בפסיקה לעניין אצילת סמכויות.
כאמור, בית משפט קמא פסל את האצלת הסמכויות ממהנדס הועדה המקומית למנהל מחלקת הפיקוח וביטל את צו ההריסה המנהלי.
להלן בתמצית טיעוני המערערת
1. טעה בית משפט קמא כאשר קבע כי מהנדס הועדה המקומית איננו רשאי לאציל את
3
סמכותו להוצאת צווים
הריסה מנהליים לפי ה
בית משפט העליון
בפרשת עורקבי (רע"פ 5635/93 פ"ד מח(2) עמ' 397) הכיר באצילת סמכויות לפי
2.
טעה בית משפט קמא כאשר קבע כי סעיף
סעיף
3. טעה בית משפט קמא משקבע כי כוונת המחוקק היתה כי רק גורמים בכירים שאינם עוסקים במלאכת האכיפה השגרתית יוסמכו להוציא צווים מנהליים.
בתיקון ל
דיון והכרעה
לאחר ששמעתי באריכות את טיעוני באי כוח הצדדים ועיינתי בכתבי הטענות ובחומר המשפטי שהוגש בבית משפט קמא ובזה שצורף לערעור, שוכנעתי כי דין הערעור דנן להידחות.
צו ההריסה המנהלי, נשוא הדיון, ניתן בהתאם לסעיף
1. מנהל היחידה ארצית לאכיפה
2. יושב ראש הועדה המקומית
3. מהנדס הועדה המקומית
4
השאלה העיקרית השנויה במחלוקת בין הצדדים והעומדת לדיון בפני
היא, האם מהנדס הועדה המקומית היה רשאי לאציל את סמכויותיו? המערערת טוענת כי מאחר
ובהתאם לסעיף
לטענת ב"כ המשיב, מהנדס הועדה המקומית איננו רשאי לאציל את סמכויותיו מאחר ואין הוראת חוק הסמיכה אותו לאציל את סמכויותיו.
בסעיף
את סמכותו כמהנדס הרשות המקומית הוא רשאי
לאציל לפי הוראת סעיף
כאמור, שמעתי בקשב רב את טיעוני ב"כ
הצדדים ולאחר שחזרתי ובחנתי את כל הוראות ה
אין חולק כי בועדה מקומית אשר מורכבת מרשות
אחת, בהתאם להוראת סעיף
יודגש כי ברשויות מקומיות קטנות מדובר בשני נושאי תפקידים שונים לגביהם וודאי שאין לקבל את טיעונה של המערערת ונשאלת השאלה, מדוע יהיה שונה המצב החוקי כאשר מדובר בעירייה גדולה כעיריית תל אביב?
אין חולק כי בהתאם לסעיף
אין סמכות אצילה מפורשת בנוגע לסמכויותיו של מהנדס הועדה המקומית ועל כן אין הוא רשאי לאציל את סמכויותיו.
הסמכות ליתן צווים מנהליים ניתנה על פי
5
מאחר וקבעתי כי אין הוראת חוק המסמיכה את מהנדס הועדה המקומית להאציל את סמכויותיו, אין צורך לדון בשאלה האם ראוי היה לאציל את הסמכויות שהואצלו.
באמרת אגב יאמר, כי אם אכן היתה הוראת חוק המסמיכה את מהנדס הועדה המקומית לאציל את סמכויותיו הרי שבין היתר, מהטעמים שפרטה ב"כ המערערת, אינני סבורה כי לא ראוי היה לאציל את הסמכות דנן למנהל מחלקת הפיקוח על הבניה במערערת, כפי שקבע בית משפט קמא.
אין בסיס למסקנה לפיה כוונת המחוקק היתה להפקיד
את מלאכת הוצאת הצווים המנהליים דווקא בידי גורמים "שאינם עוסקים במלאכת
האכיפה עצמה", כפי שקבע בית משפט קמא שהרי המחוקק נתן סמכות למנהל היחידה
הארצית לאכיפה להוציא צווים מנהליים ואף הסמיכו להאציל סמכות זו לפי הוראת סעיף
זאת ועוד, סעיף 232 אף איננו יוצר הסדר שלילי לעניין אצילת סמכויותיו של מהנדס הועדה המקומית להוציא צווים מנהליים.
אשר על כן ומהטעמים שפורטו לעיל, אני דוחה את הערעור.
ניתן היום, ה' תמוז תשע"ח, 18 יוני 2018, בהעדר הצדדים.
