עפ"ת 40569/06/14 – מדינת ישראל נגד אילן אפלאלו
1
בית המשפט המחוזי בנצרת בשבתו כבית-משפט לערעורים פליליים |
|
|||
22 מרץ 2015 |
|
|||
עפ"ת 40569-06-14 מדינת ישראל נ' אפלאלו
|
|
|||
בפני |
ד"ר אברהם אברהם, נשיא |
|||
המערערת |
מדינת ישראל |
|||
נגד
|
||||
המשיב |
אילן אפלאלו |
|||
ערעור על החלטת בית המשפט לתעבורה בנצרת (כב' השופטת מ' חליחל-דיאב) בתת"ע 6252-07-13
פסק דין |
1. המשיב אוחז ברישיון נ ג דרגה D1. הוא נתפש נוהג בכלי הרכב מסוג N2. לגישת המערערת, רישיון נ ג דרגה D1 איננו מתיר נהיגה בכלי רכב מסוג N2. היא העמידה, על כן, את המשיב לדין באשמה כי נהג בכלי רכב בלא שיהא בידו רישיון נהיגה מתאים (ובלא ביטוח בר־תוקף).
המשיב טען להגנתו, כי הרישום ברישיון הרכב (כסוג N2) איננו מעלה או מוריד, כיוון שהגדרתה של דרגת רישיון נהיגה D1אינה מתייחסת כלל לסוג כלי הרכב הרשום ברישיון הרכב, קרי N2, כי אם למאפייני כלי הרכב בהם רשאי לנהוג האוחז ברישיון D1, ובמאפיינים אלה מתאפיין כלי הרכב בו הוא (המשיב) נהג. על כן אין לומר עליו, כי נהג בכלי רכב בלא רישיון נהיגה המתאים לכלי הרכב, כך המשיב.
בית המשפט קמא קיבל את עמדת המשיב, ולכן ביטל את כתב האישום. מכאן בא ערעורה של המערערת.
2. על מנת להבין את המחלוקת אניח, תחילה, בתמצית, את התשתית הנורמטיבית הצריכה לנו.
סעיף
"איסור לנהוג בלי רישיון נהיגה
לא ינהג אדם רכב מנועי אלא אם הוא בעל רישיון נהיגה תקף לרכב מאותו סוג..."
מלים אחרות, אדם איננו רשאי לנהוג רכב מנועי, אלא אם רישיון הנהיגה בו הוא אוחז מתיר נהיגה בכלי רכב מן הסוג בו הוא נוהג. התאמה דרושה, אפוא, בין סוג רישיון הנהיגה, לבין סוג כלי הרכב בו מבקש לנהוג המחזיק באותו סוג של רישיון הנהיגה.
3.
ה
2
דרגות
רישיון הנהיגה הוגדרו בסימן ב' ("רישיונות נהיגה והיתרים לסוגיהם")
שבפרק השני ("רישוי נהגים") של חלק ג' ("נהגים") ל
מן העבר
השני, סוגי כלי הרכב הוגדרו בסימן א' ("רישיון רכב") שבפרק השני (רישום
ורישוי רכב מנועי") של חלק ד' ("כלי רכב") ל
4.
המערערת מבקשת לשכנע, כי מתבקשת התאמה בין דרגות רישיון הנהיגוה לבין סוגי כלי
הרכב, כפי שאלה הוגדרו ב
5. על מנת להמחיש את הקושי נִפנה הישר אל המשיב שלפנינו ואל כלי הרכב בו הוא נהג:
כאמור, המשיב אוחז ברישיון דרגה D1, והוא נתפש נוהג בכלי רכב שברישיונו צוין כסוג N2. תקנה 271א(א)(2) מגדירה סוג רכב N כך:
"רכב מנועי מסחרי בעל 4 גלגלים לפחות אשר תוכנן, נבנה ומיועד להובלת טובין או רכב שצוין ברישיונו כרכב עבודה"
ובהמשך מוגדר תת־הסוג N2:
"רכב N שמשקלו הכולל המותר עולה על 3,500 ק"ג אך אינו עולה על 12,000 ק"ג.
שילובן של השתיים מתאר כלי רכב מסוג N2 ככלי רכב מנועי מסחרי בעל 4 גלגלים לפחות, אשר תוכנן, נבנה ומיועד להובלת טובין, או רכב שצוין ברישיונו כרכב עבודה, ומשקלו הכולל הוא בין 3.5 עד 12 טון.
מן העבר השני, דרגת הרישיון D1 מוגדרת בתקנת משנה 184(א)(1) לאמור:
"רישיון נ ג דרגה D1 הוא רישיון לנהוג:
ברכב מנועי שמשקלו הכולל המותר עד 5,000 ק"ג ומספר מקומות הישיבה, על פי רישיונו, אינו עולה על 16 נוסעים למעט הנהג;"
3
6. עינינו הרואות, דרגה D1 אינה מפנה לסוג הרשום ברישיון הרכב, משמע N2. אין היא אומרת, כי האוחז רישיון דרגה D1 מוגבל לנהיגה בכלי רכב שברישיונו נרשם כסוג N2. יתר על כן, אין התאמה מלאה בין מאפייני כלי הרכב כפי שתוארו בדרגת רישיון הנהיגה D1 (קרי תקנה 184), לבין אלו שהוגדרו בסוג כלי הרכב N2 (תקנה 271א(א)(2)). לבד ממגבלות משקל הרכב, והרי אלה שונות בשתי ההגדרות (2.5-12 טון בהגדרת הסוג N2, לעומת עד 2 טון בדרגה D1), בדרגה D1 מופיעה מגבלה של מספר נוסעים (עד 16) שאינה מופיעה בסוג כלי הרכב N2, ועל כל אלה - דרגה D1 אינה אוסרת נהיגה בכלי רכב שייעודו הובלת טובין, כפי שמגביל הסוג N2.
אם נתבונן על מאפייני כלי הרכב המוגדרים בדרגה D1, תוך התעלמות מייעודה של הנסיעה, הרי שאלה מתאימים למאפיינים של כלי הרכב בו נהג המשיב, שכן משקלו של כלי הרכב בו הוא נהג אינו עולה על 5,000 ק"ג, ומספר מקומות הישיבה שבו אינו עולה על 16. מכאן מתבקשת, לכאורה, המסקנה, כי המשיב רשאי היה, כמי שאוחז ברישיון דרגה D1, לנהוג בכלי הרכב הנ"ל.
7. מן הדברים עד כה עולה, כי ניצבים אנו בפני הכרעה פרשנית של הדין, כאשר המערערת אוחזת בפירוש, לפיו רישיון דרגה D1 מתיר נהיגה בכלי רכב שייעודו הוא בהכרח הובלת נוסעים, משמע אין הוא מתיר נהיגה בכלי רכב שתכליתו הובלת טובין, קרי N2; בעוד המשיב טוען, כי האוחז ברישיון דרגה D1 רשאי לנהוג בכלי הרכב בו הוא נהג, כיוון שכלי הרכב בו הוא נהג עונה, לפי מאפייניו (משקל וכד'), על המאפיינים המופיעים בהגדרת דרגה D1.
8.
הדרך לפירושו של דין פלילי נקבעה בסעיף
"ניתן דין לפירושים סבירים אחדים לפי תכליתו, יוכרע הענין לפי הפירוש המקל ביותר עם מי שאמור לשאת באחריות פלילית לפי אותו דין".
דרך פרשנית זו הינה דו־שלבית, כאשר בשלב הראשון על הפרשן לאתר את הפירושים האפשריים הסבירים השונים, המגשימים את תכלית דבר החקיקה, ובשלב השני לבחור מתוכם את הפירוש המקל ביותר עם הנאשם. ובמילותיו של הנשיא א' ברק (דנ"פ 1558/03 מדינת ישראל נ' אסד (07.07.2006), פסקה 16-17):
"אכן, התוצאה הפרשנית הקבועה בסעיף
4
"נקודת המוצא של סעיף
9.
מכאן לעניינו, ושאלה ראשונה שעלינו לשאול היא, האם הפירוש שמציע כל אחד מבעלי הדין
הולם את לשונו של דבר החקיקה. אם תינתן תשובה חיובית לשאלה זו, יהא עלינו לראות
האם כל אחד משני הפירושים עשוי להגשים את התכלית אליה התכוון המחוקק. אם נבוא לכדי
מסקנה, כי כל אחד משני הפירושים המוצעים עשוי להגשים את התכלית, בכך השלמנו את
השלב הראשון במלאכה הפרשנית עליה מצווה סעיף
10.
ככל הנוגע ללשון ה
מסקנה זו ברורה ככל הנוגע לפירוש אותו מציע המשיב, שכן תקנה 184 מגדירה את הדרגה D1 ככזו המתירה נהיגה בכלי רכב מנועי, שמשקלו פלוני ומספר הנוסעים בו פלמוני. אין לנו, לפי פירוש זה, כי אם לבחון האם מאפייני כלי הרכב בו נהג המשיב מתאימים למאפיינים שהוגדרו בתקנה 184 הנ"ל.
אלא שגם הפירוש שמציעה המערערת מתיישב עם לשון ה
5
11.
הפירושים שמציעים שני הצדדים מתיישבים, אפוא, עם לשון ה
12. האם הפירוש שמציע כל אחד מבעלי הדין מגשים תכלית זו?
ככל הנוגע לפירוש אותו מציע המשיב, פירוש זה איננו מגשים את תכליתו של הדין. התמקדות במאפייני כלי הרכב, כפי שתוארו בכל דרגה ודרגה, בלא להתבונן במבנה הכולל של הגדרת הדרגות השונות, על רקע הגדרתם של סוגי כלי הרכב, מביאה לידי תוצאות בלתי מתקבלות על הדעת, כאלה שמחוקק המשנה לא נתכוון אליהן. לשם ההמחשה אביא שתי דוגמאות:
האוחז ברישיון דרגה B רשאי לנהוג "ברכב מנועי שמשקלו הכולל המותר אינו עולה על
3,500 ק"ג, ושמספר הנוסעים בו מלבד הנהג אינו עולה על 8, ולמעט מונית, רכב
סיור ואוטובוס ציבורי" (תקנה 180(א)). אם ניטול הגדרה זו, לפי לשונה, בלא
להתבונן ימין ושמאל, כך מתבקש מן הפירוש שמציע המשיב, הרי שהאוחז ברישיון מסוג B רשאי לנהוג באופנוע, שכן "רכב
מנועי" לפי הגדרתו בסעיף
דוגמא אחרת לכשל שבפירוש שמציע המשיב ניתן לראות בנהיגה ברכב
מסחרי. "רכב מסחרי" הוגדר בסעיף
13.
דוגמאות אלה הן מקצת מרבות אחרות שניתן להביא מתוך ה
14. דרגות הרישיון הוגדרו נדבך על נדבך. תחילה הוגדר רישיון דרגה A לנהיגת רכב מנועי דו־גלגלי (אופנוע), למאפייניו השונים (משקל, ספק וכד'). אחר כך הוגדר רישיון דרגה B, והריהו הרישיון הבסיסי לנהיגת מכונית ארבע־גלגלית, על מאפייניה (משקל ומספר נוסעים). אחר כך מרחיב מחוקק המשנה את דרגה B לשתי דרגות, C ו-D, כאשר האוחז בכל אחת מהן רשאי לנהוג בכלי רכב שרישיון דרגה B מתיר לו, אך מיתוספים לכל אחת מהן מאפיינים, הצובעים כל אחת בצבע שונה:-
דרגות C ו-C1
מגדירות במפורש (ב
6
דרגות D, D1, D2, D3 מגדירות (בתקנות 183א, 183ב, 184, 185) מאפיינים שונים של כלי הרכב, בלי שתזכרנה את סוג כלי הרכב, משמע את ייעוד הנהיגה בו. ואף על פי כן, ניתן ללמוד על ייעוד זה מתוך המבנה הכללי של הגדרת הדרגות, כמו גם מתוך תוכנן של אלו.
ככל הנוגע למבנה, דרגות C ו-D, המרחיבות כאמור את דרגה B, משלימות זו את זו. בעוד שדרגות D כוללות התייחסות למספר הנוסעים, ללמדך על הייעוד של הסעת נוסעים, דרגות C אינן כוללות כל התייחסות למספר הנוסעים, שכן עניינן הוא בנהיגת כלי רכב מסחרי, משמע להובלת טובין, להבדיל מהסעת נוסעים. מלים אחרות, דרגות D יועדו להסעת נוסעים, והמשלימה לייעוד זה - הובלת טובין, יוחדה לדרגות C.
וככל הנוגע לתוכן הגדרתן של שתי הדרגות: דרגות C מציינות, כאמור, במפורש נהיגת כלי רכב מסחרי. דרגות Dכוללות סוגים שונים של כלי רכב, שכולם נועדו להסעת נוסעים: אוטובוס, אוטובוס זעיר, אוטובוס זעיר פרטי, טיולית, מונית, ורכב סיור.
15. סיכום ביניים: הפירוש המוצע על ידי המשיב, לפיו יש לקרוא את הגדרת דרגת הרישיון בלא להתבונן על סביבתה של ההגדרה, איננו משיג את תכלית החקיקה, ומוליך לידי מסקנה שאינה מתיישבת עם כוונת המחוקק, כגון האפשרות שהאוחז ברישיון דרגה B רשאי לנהוג בכלי רכב מסחרי או באופנוע. מאידך, הפירוש המוצע על ידי המערערת מגשים תכלית זו, משהוא מתאים לסוגים שונים של כלי רכב את דרגות הרישיון המתאימות להם. לא די, אפוא, לעיין במאפיינים של כלי הרכב כפי שתוארו בדרגה D1. למאפיינים אלה מיתוספים תנאים אחדים, שכולם עניינם בייעודה של הנהיגה, או - מנקודת הסתכלות אחרת - למאפייני כלי הרכב המופיעים בהגדרת הדרגה D1 יש להוסיף את התנאים שנקבעו בהגדרת סוג כלי הרכב, לפי ייעודו (מסחרי, הסעת נוסעים וכד').
16.
את ייחודן של דרגות הרישיון לסוגי כלי הרכב אנו מוצאים, כאמור, בהגדרותיהם של סוגי
כלי הרכב, כפי שהוגדרו בסימן א' של הפרק השני לחלק ד' של ה
17. מכאן למשיב שלפנינו, שכאמור אוחז ברישיון נ ג דרגה D1, ונתפש כשהוא נוהג בכלי רכב מסוג N2. רישיון הנהיגה שלו (D1) מתיר הסעת נוסעים (קרי כלי רכב מסוג M), אך איננו מתיר נהיגה בכלי רכב מסחרי להובלת טובין (N2). לכן יש לומר על המשיב, כי הוא נהג בכלי רכב, בלא שבידו רישיון נהיגה מתאים (ופוליסת ביטוח בת תוקף).
18. סוף דבר, מכל הטעמים הללו הנני מקבל את הערעור, ומבטל את החלטת בית המשפט קמא בה בוטל כתב האישום.
בעלי הדין הגיעו לידי הסכמה, לפיה אם יתקבל הערעור, כי אז יודה המשיב בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום, יורשע לפי הודאתו, וייגזרו עליו עונשים כפי שפרטו בהודעתם (ראו נא הסיפא לסיכומי הטענות המשלימים מטעם המערערת).
7
על יסוד הודאת המשיב הנני מרשיעו, אפוא, בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום: עבירה
בניגוד לסעיף
נוכח הנסיבות האופפות תיק זה, ובעיקר נוכח המחלוקת המשפטית הכנה שנפלה בין בעלי הדין, מצאתי לקבל את הסדר הטיעון, ובגדרו הנני גוזר על המשיב עונשים (עליהם הוסכם) כלהלן:
א. 30 ימי פסילה על תנאי של רישיון הנהיגה למשך שנתיים, והתנאי - הרשעה בעבירה מן העבירות בהן הרשעתי את המשיב.
ב. קנס בסך של 1,000 ₪, שישולם בתוך 30 יום מהיום.
ניתן היום, ב' ניסן תשע"ה, 22 מרץ 2015, בהעדר הצדדים.
