רע”פ 3829/15 – ירדאו קסאי נגד מדינת ישראל
1
בבית המשפט העליון |
לפני: |
|
|
כבוד השופט ע' פוגלמן |
|
כבוד השופטת ד' ברק-ארז |
|
נ ג ד |
המשיבה: |
מדינת ישראל |
בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה ב-ע"פ 60910-02-15 (כב' השופטים: י' גריל [אב"ד], כ' סעב ו-ש' ברלינר) מתאריך 30.04.2015 |
בשם המבקש: |
עו"ד אלקנה לייסט; עו"ד יגאל (איגור) בלפור |
בשם המשיבה: |
עו"ד אריה פטר |
1. בפנינו בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה (כב' השופטים: י' גריל [אב"ד], כ' סעב ו-ש' ברלינר), ב-ע"פ 60910-02-15, בגדרו נדחה ערעורו של המבקש על פסק דינו וגזר דינו של בית משפט השלום בחיפה (כב' השופט ע' קוטון), ב-ת"פ 53685-11-12.
להלן אביא את הנתונים הנדרשים להכרעה בבקשה.
רקע והליכים קודמים
2
2. בתאריך
28.11.2012 הוגש נגד המבקש כתב אישום, בגדרו יוחסו לו העבירות הבאות: איומים לפי
סעיף
3. לפי הנטען בכתב האישום, וכמפורט בפסקי הדין של הערכאות קמא הנכבדות – המבקש עוכב בתאריך 25.11.2012 על-ידי פקחי עירייה בחוף הים בחיפה, לאחר שסירב להזדהות בפניהם. לאחר מכן, הפקחים לקחו את המבקש לחדר, אשר נמצא בחוף הים, ושם התברר כי המבקש החזיק בכיסו סכין. בשלב מאוחר יותר הגיעו למקום שוטרים, ואלה ערכו חיפוש על גופו של המבקש ומצאו שהוא מחזיק בטלפון סלולרי החשוד כגנוב.
4. במהלך האירועים המתוארים לעיל, המבקש איים על השוטרים תוך שימוש בביטויים: "תוריד את המדים ונראה" ו-"אני נקמן". כמו כן התנגד המבקש לכבילתו ולהובלתו לניידת, ואמר לאחד השוטרים: "אני עוד אשמיד אותך". המבקש המשיך לאיים על השוטרים בניידת במהלך הנסיעה לתחנת המשטרה, תוך שאמר לאחד מהם: "אני אשב יומיים בקישון ואז אני אפגוש אותך". בתחנת המשטרה המבקש המשיך באיומיו על השוטרים, ירק על אחד מהם והשתמש באלימות פיזית כלפיהם.
5. בתאריך 16.01.2014 בית
משפט השלום הנכבד (ת"פ 53685-11-12, כב' השופט ע' קוטון) הרשיע את המבקש בכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום. בית משפט השלום הנכבד
קבע כי לפקחים נתונה סמכות שבדין לביצוע עיכוב, ומשכך עיכובו של המבקש בוצע באופן
חוקי. בתוך כך נקבע כי סמכות זו מעוגנת הן בסעיף
3
6. בתאריך 15.01.2015 ניתן גזר הדין בעניינו של המבקש. במסגרת גזר הדין, בית משפט השלום הנכבד בחן, בין היתר, את רקע נסיבות ביצוע העבירות ואת עוצמתן, את הערכים שנפגעו מהן, את מידת אשמתו של המבקש ואת מדיניות הענישה הנהוגה בעבירות כגון דא – וקבע כי מתחם העונש ההולם נע בין שני חודשי מאסר לשנים-עשר חודשי מאסר בפועל. לזכות המבקש, בית משפט השלום הנכבד זקף, בין היתר, את נסיבותיו האישיות הקשות והחריגות, כפי שאלה עלו מתסקיר שירות המבחן שהוגש בעניינו, ואת העובדה שאין למבקש הרשעות קודמות.
בסופו של דבר, בית משפט השלום הנכבד הטיל על המבקש עונשים של שלושה חודשי מאסר בפועל, שירוצו על דרך של עבודות שירות, שישה חודשי מאסר על תנאי לשלוש שנים והעמדת המבקש בפיקוח שירות המבחן למשך שנה תחת צו מבחן.
7. המבקש הגיש ערעור על
פסק דינו ועל גזר דינו של בית משפט השלום הנכבד. בתאריך 30.04.2015 התקיים דיון
בערעור בבית המשפט המחוזי בחיפה (ע"פ 60910-02-15, בפני כב' השופטים: י' גריל [אב"ד], כ' סעב ו-ש' ברלינר). לאחר שמיעת טענות הצדדים, בית המשפט המחוזי הנכבד דחה את הערעור, בציינו,
בין היתר, כי קביעותיו של בית משפט השלום הנכבד מבוססות וכי אין מקום להתערב בהן.
כן נקבע כי לפקחים נתונה סמכות לבצע עיכוב מכוח סעיף
בית המשפט המחוזי הנכבד לא ראה גם מקום להתערב בעונש שהושת על המבקש בבית משפט השלום הנכבד.
8. פסק הדין הנ"ל של בית המשפט המחוזי הנכבד הוא מושא בקשת רשות הערעור שבפנינו.
יחד עם בקשת רשות הערעור, הוגשה לבית משפט זה בקשה לעיכוב ביצוע עבודות השירות, עד להכרעה בבקשת רשות הערעור, וזו נתקבלה על ידי.
טענות הצדדים
9. לטענת המבקש, דין הבקשה לרשות ערעור – להתקבל, וזאת ממספר טעמים מרכזיים:
4
ראשית, המבקש טוען כי מתעוררת כאן שאלה עקרונית באשר לבחינת קיומו של חשד סביר, הנחוץ לביצוע עיכוב – והיא האם ניתן לבחון קיום של חשד סביר על בסיס של עדות מפי השמועה. לטענת המבקש, יש להשיב לשאלה זו בשלילה. בתוך כך, המבקש טוען כי בעניינו הפקחים קיבלו הודעה מקצין ביטחון על קיומו של "פדופיל" המסתובב על אופניו בחוף הים, כאשר קצין הביטחון קיבל דיווח שונה מאזרח ששהה באזור על אדם שעלול לפגוע בקשישים. הפקחים הבחינו במבקש, שהתאים לתיאור שנמסר להם, ודרשו ממנו להזדהות. משסירב לעשות כן – הפקחים עיכבו אותו בחדר אשר ממוקם בחוף הים. לשיטת המבקש, בנסיבות העניין הפקחים לא הבחינו בעצמם בכך שהמבקש מתנהג באופן חשוד, אלא חשדם התבסס על דיווח שהם קיבלו מקצין הביטחון (שלא העיד על כך). יתרה מכך, המבקש טוען כי ללא מענה לשאלות כגון: על סמך מה קבע קצין הביטחון שהאדם עליו הוא דיווח, חשוד בפדופיליה, או מתי נעברה "עבירת הפדופיליה", אשר לסברת קצין הביטחון בוצעה – ישנו קושי לקבוע כי התקיים חשד סביר אובייקטיבי אצל קצין הביטחון. יתר על כן, המבקש מדגיש כי קיים פער בין הדיווח שנמסר לקצין הביטחון על חשש מפגיעה בקשישים, לבין הדיווח של קצין הביטחון לפקחים הנוגע ל"עבירת פדופיליה". נוכח האמור לעיל, המבקש גורס כי לא הוכח קיומו של חשד סביר, המהווה תנאי לעיכוב.
שנית, המבקש טוען כי אף אם הוכח קיומו של חשד סביר – לפקחים לא היתה סמכות
לעכבו. בהקשר לסעיף
5
שלישית, המבקש טוען כי השאלה האם מוטלת על שוטר חובה לבקש הסכמה של חשוד לחיפוש,
בטרם ביצוע החיפוש, ואף במקרה שבו יש חשד סביר, הינה שאלה עקרונית נוספת, אשר עולה
בענייננו. לשיטת המבקש, התשובה על שאלה זו צריכה להיות בחיוב. המבקש טוען בהקשר זה
כי בנסיבות העניין – החיפוש בוצע עליו כשהוא לא היה נתון במעצר, ומשכך הסמכות
לביצוע חיפוש זה מעוגנת בסעיף
בהקשר דומה, המבקש גורס כי בקשת השוטר לבצע בו חיפוש בהפשטה היתה בקשה בלתי חוקית, ולכן לא היה מקום לעכב ולעצור אותו בגין סירובו לחיפוש זה. המבקש מוסיף וטוען כי לא היה בעובדה שנמצא בכיסו מכשיר סלולארי – שהשוטר סבר שהוא גנוב כדי להצדיק חיפוש על דרך של הפשטה, שכן בימינו נשיאת מכשיר סלולארי הינה דבר נפוץ, ולא ניתן להעלות על הדעת כי הימצאות מכשיר שכזה תעורר חשד שמא אותו אדם מסתיר דבר מה תחת בגדיו.
10. בשולי הדברים, המבקש טוען כי לא ננקטו בעניינו כלל הליכי בדיקה, או חקירה ביחס לתלונתו הנוגעת לאלימות שננקטה כלפיו על-ידי השוטרים, ואף התקבל לגביו "אישור שפיטה" כבר באותו יום שבו חומר החקירה הועבר למחלקה לחקירת שוטרים. פגם זה, בשילוב עם פגמים נוספים שנפלו, לשיטתו, בהתנהגות הפקחים והשוטרים, שביניהם אי חוקתיות עיכובו ומעצרו, מצדיקים, לטענת המבקש, את ביטול כתב האישום נגדו בטענה של: "הגנה מן הצדק".
מעבר לכך, המבקש טוען כי מעצרו היה בלתי חוקי, ולכן היתה שמורה לו הזכות להתנגד למעצר זה – אותה מימש באופן סביר. בנוסף, לגישתו, דין הראיות החפציות שנמצאו (הטלפון הנייד והסכין) היה להיפסל בהתאם לכללים שנקבעו ב-ע"פ 4988/08 פרחי נ' מדינת ישראל, פ"ד סה(1) 626 (2011) (להלן: עניין פרחי).
לבסוף, לטענת המבקש לא הוכחו במקרה דנן היסודות הנדרשים לביצוע עבירה מסוג החזקת סכין, משום שהוא החזיק בסכין למטרה כשרה.
6
11. המשיבה בתגובתה, שהוגשה בהתאם להחלטה שהורתה לה לעשות כן, מציינת כי היא מסכימה שהבקשה למתן רשות ערעור מעלה בחלקה סוגיות חשובות שטרם לובנו בפסיקת בית משפט זה, אך היא גורסת כי יש לדחות את ערעורו של המבקש לגופו של עניין, כך שהרשעתו והעונש שהוטל בגינה יוותרו על כנם.
ביחס לסוגיית החשד הסביר, המשיבה טוענת, בין היתר, כי התקיים חשד סביר לכך שהמבקש ביצע, או עומד לבצע עבירה. יתרה מכך, לטענת המשיבה, חשד סביר יכול להיווצר גם אם הבסיס שלו נובע מעדות מפי השמועה.
במקרה דנן, המשיבה טוענת כי בית משפט השלום הנכבד יכול היה לבחון את המידע שהוביל לגיבוש החשד, שכן האזרח שדיווח לקצין הביטחון על אדם חשוד העיד בדיון שהתקיים בבית משפט השלום הנכבד בתאריך 14.11.2013, והסביר באופן מפורט מדוע התעורר אצלו חשד זה (ראו: שורות 27-15 בעמ' 21 לפרוטוקול הדיון מתאריך 14.11.2013).
עוד טוענת המשיבה כי לא היה צורך להעיד גם את קצין הביטחון במשפט, משום שהוא לא היה המקור הראשוני של המידע, אלא האזרח שמסר לו את הדיווח. מכאן שהבאתו של קצין הביטחון להעיד במשפט לא היתה מעלה, או מורידה בענייננו, משום שעדותו לא היתה דרושה כדי לבחון באופן אובייקטיבי את המידע שהוביל לגיבוש החשד.
12. ביחס לסוגיית סמכות הפקחים, המשיבה גורסת כי פניית הפקחים אל המבקש, ודרישתם שיציג תעודת זהות – נעשתה כדין, שכן הפקחים היו מוסמכים לעכבו.
באשר לסעיף
7
13. באשר לטענת המבקש לפיה היה צורך לקבל את הסכמתו לפני ביצוע החיפוש עליו – המשיבה טוענת כי עניין בן חיים, עליו התבסס המבקש בטענתו זו, לא קבע באופן נורמטיבי כי יש חובה לבקש הסכמה בטרם חיפוש, וכי הנשיאה ד' בייניש קבעה בהמשך אותו פסק דין שבמידה וקיימת עילת חיפוש בדין, הסכמת הפרט לעריכת חיפוש איננה רלבנטית (ראו: עניין בן חיים, פיסקה 37; בש"פ 1636/13 קאניאוונג נ' מדינת ישראל (24.03.2013)). נוכח האמור, המשיבה גורסת כי בנסיבות בהן קיים חשד סביר – אין חובה שבדין לבקש את הסכמתו של אדם לביצוע חיפוש עליו.
14. ביחס לשאר טענות המבקש, המתוארות לעיל – המשיבה גורסת כי טענות אלו לא מעלות שאלות עקרוניות המצדיקות מתן רשות ערעור בגלגול שלישי.
דיון והכרעה
15. הלכה היא כי רשות ערעור ב"גלגול שלישי" תינתן רק במקרים מיוחדים, שבהם מתעוררת שאלה משפטית עקרונית, בעלת השלכות ציבוריות החורגות מעניינם של הצדדים הישירים להליך (ראו: רע"א 103/82 חניון חיפה בע"מ נ' מצת אור (הדר חיפה) בע"מ, פ"ד לו(3) 123 (1982)).
16. לאחר שעיינו בבקשה, בנימוקיה ובתגובת המשיבה, ושמענו את טענות באי-כוח הצדדים – הגענו לכלל מסקנה כי במרבית העניינים אין מקום ליתן רשות לערער, ואולם מקצת השאלות באות בגדר החריגים המיוחדים בהם אכן מתעוררות גם שאלות החורגות מענינו של הפרט המבקש ולכן החלטנו ליתן כאן רשות ערעור בשלוש סוגיות שתתוארנה להלן ולדון בהן כבערעור (עיינו: רע"פ 523/13 דזנשוילי נ' מדינת ישראל (25.08.2015)). המבקש יקרא לפיכך מכאן ואילך המערער.
17. במקרה דנן, מתעוררות שלוש שאלות משפטיות עקרוניות שלגביהן ניתנת כאמור רשות ערעור. אציג כעת את השאלות הללו על פי סדרן ואלבן אותן בסמוך ראשון-ראשון ואחרון-אחרון.
בחינת קיומו של חשד סביר
18. השאלה הראשונה המתעוררת בענייננו היא האם ניתן לבחון קיומו של חשד סביר, הנדרש לביצוע עיכוב, על בסיס עדות מפי השמועה. סבורני כי התשובה לכך חיובית.
8
אתחיל בהצגת הרקע הנורמטיבי של הסמכות לבצע עיכוב ולחשד הסביר המהווה תנאי לקיומה, ולאחר מכן איישם את האמור על המקרה שבפנינו.
19. פעולת העיכוב
מוגדרת בסעיף
"66. בפרק זה, "עיכוב" – הגבלת חירותו של אדם לנוע באופן חופשי, בשל חשד שבוצעה עבירה או כדי למנוע ביצוע עבירה כאשר הגבלת החירות מסויגת מראש בזמן ובתכלית, הכל כאמור בפרק זה."
כעולה מהסעיף
הנ"ל, עיכוב הוא בגדר סמכות אכיפה המגבילה באופן ארעי את חופש התנועה של
הפרט, והוא מעגן בחוק, במסגרת "פיסקת ההגבלה" שבסעיף
20. זאת ועוד – אחרת. בבית משפט זה נפסק, ביחס לחשד סביר הנדרש לשם ביצוע מעצר, כי שוטר יכול להתבסס על טענות של צד שלישי בגיבוש החשד, ואין הכרח שהחשד שהתעורר אצל השוטר ייווצר מעובדות שנחזו בפניו (ראו: בג"ץ 465/75 דגני נ' שר המשטרה, פ"ד ל(1) 337, 352 (1975); ע"פ 702/77 אזולאי נ' מדינת ישראל, פ"ד לב(2) 135, 140-139 (1978); ע"פ 3179/91 שיאחי נ' מדינת ישראל, פ"ד מו(2) 52, 58-57 (1992); דנ"פ 9263/99 מדינת ישראל נ' בקשי, פ"ד נד(3) 556, 568 (2000); קיטאי סנג'רו, בעמ' 263-261).
9
הדברים
נכונים ביתר שאת בענייננו, שכן פעולת אכיפה מסוג מעצר הינה פוגענית הרבה יותר מאשר
פעולת אכיפה של עיכוב, וזאת ממספר טעמים: עיכוב רק מגביל בזמן נתון את חופש התנועה
של המעוכב, ואילו מעצר שולל לחלוטין את חופש התנועה של העצור; מעוכב איננו שוהה
בתא מעצר; סיום עיכוב איננו מצריך הליך פורמלי, בניגוד לסיום מעצר המצריך הליך של
שחרור; פרק זמן העיכוב מוגבל למספר שעות, לעומת מעצר שעשוי להימשך זמן רב יותר
(ראו: קדמי, בעמ' 1, 3, 25; קיטאי סנג'רו, בעמ' 81). יתרה מכך, סעיף
לפיכך, משנקבע בפסיקתנו כי חשד סביר הנדרש לביצוע מעצר של אדם יכול להתבסס על טענות של צד שלישי, מקל וחומר שניתן להסתפק, לצורך ביסוס חשד הנדרש לביצוע עיכוב, בדיווח שנמסר לגורם המעכב מאדם שלישי, ואין הכרח כי החשד הנ"ל יתבסס דווקא על התרחשות שנקלטה בחושי מעכב הביצוע.
לשיטתי, ניתן
לקבוע על בסיס האמור לעיל כי במקרים בהם א'
מדווח ל-ב' על חשד סביר שהתעורר אצלו, ו-ב' מוסר את הדיווח הנ"ל ל-ג' – החשד, אשר בא
בפני ג' יכול למלא את דרישת החשד הסביר הנדרשת
לביצוע עיכוב, על אף שהחשד הנ"ל הינו "חשד מועבר", המבוסס על עדות
מפי השמועה, וזאת בתנאי שאפשר לבחון את סבירות היווצרות החשד הראשוני אצל א', כנדרש ב
21. בדומה לכך, גם בארה"ב נפסק כי חשד סביר יכול להתבסס על עדות מפי השמועה במעגלים שני ושלישי, וכי הבחינה היא איננה של אורך שרשרת המידע, אלא של מהימנות והמידע עליו נשענים הדברים, וכך נאמר שם:
"Hearsay statements may, in whole or part, establish probable cause, so long as the People establish both that the informant was reliable and had some basis for the knowledge transmitted... Even hearsay-upon-hearsay may establish probable cause, as "the issue is not the length of the chain but rather whether both prongs of the [Aguilar-Spinelli] test are met at each level".
(ראו: People of New York v. Gibson, 117 A.D. 3d 1317, 1321 (2014); People of New York v. Parris, 632 N.E.2d 870 (N.Y. 1994)) (ההדגשות שלי – ח"מ).
10
דברים אלה נקבעו ביחס לחשד סביר הנדרש לצורך מעצר, אך כאמור – ניתן ללמוד מכך מקל וחומר לעניין ביצוע עיכוב. לפיכך, המשמעות היא כי במקרים מסוימים, בהם נראה כי החשד שהתעורר אצל הגורם הראשוני הינו אמין וצולח את מבחן האובייקטיבית – אין הכרח להעיד בבית המשפט את כל שרשרת העדים המבססים את החשד הסביר. עם זאת, במקרים בהם ישנן מספר גירסאות שונות לדיווחים שהועברו, באופן שמקים חשש שמא אחד מן הדיווחים איננו אמין – יתעורר הצורך לבחון את כל הגורמים בשרשרת הדיווח, ולא ניתן יהיה להסתפק בהעדת הגורם הראשוני גרידא לצורך ביסוס חשד סביר אצל הגורם השלישי, שהוא מבצע העיכוב.
22. בהקשר דומה, עולה שאלה נוספת והיא האם יכול להיווצר חשד סביר לפי עדות מפי השמועה מקום בו א' – הגורם הראשוני, שקלט את ההתרחשות בחושיו ואשר אצלו נוצר החשד הסביר הלכתחילי, הינו אנונימי, או שאין אפשרות להשיגו כדי לבחון את אופן היווצרות החשד אצלו. בענייננו לא כך הדבר, שכן הגורם הראשוני הינו האזרח (להלן: מר יעקב), אשר דיווח לקצין הביטחון על המערער, ואותו אזרח העיד בהליכים הקודמים, כפי שיבואר בהמשך. משכך אותיר שאלה זו בצריך עיון.
23. בענייננו,
הגורם שביצע את העיכוב איננו שוטר, אלא פקח עירייה – ולכן המקרה לא נכנס תחת סעיף
"75. (א) כל אדם רשאי לעכב אדם אחר עד לבואו של שוטר אם נתקיים אחד מאלה:
(1) האדם חשוד כי ביצע בפניו עבירת אלימות, פשע, גניבה או עבירה שגרמה נזק של ממש לרכוש;
(2) אדם אחר הקורא לעזרה מצביע על אדם החשוד שביצע בפניו עבירה, כאמור בפסקה (1).
והכל אם יש חשש שהחשוד יימלט או שזהותו אינה ידועה."
(ההדגשות שלי – ח"מ).
כעולה מלשון הסעיף, במקרה של עיכוב המבוצע על-ידי אדם פרטי, לא קיימת דרישה לקיום חשד סביר והתנאים הם מחמירים יותר. משכך מתייתר הצורך לדון בנסיבות שבפנינו בשאלת קיום חשד סביר בקרב הפקחים, שהם אמנם גורמי רשות, אך אינם בבחינת שוטרים.
11
24. למעלה מן הצורך, אף אם אניח שיש צורך לבחון את סבירות החשד שהתעורר בקרב הפקחים במקרה שבפנינו – במקרה דנן, החשד שהתעורר אצל הפקחים התבסס כאמור על דיווח שקיבלו מקצין הביטחון, אליו פנה מר יעקב, לאחר שהבחין במערער. לפיכך, מר יעקב הוא הגורם הראשוני, המקור שבקרבו התעורר החשד אותו יש לבחון באופן אובייקטיבי. ואכן, לבית משפט השלום הנכבד היתה הזדמנות בענייננו לבחון את אובייקטיביות החשד שהתעורר אצל מר יעקב. בעדותו בדיון שהתקיים בבית המשפט המברר – פירט מר יעקב את הסיבות שבגינן התעורר חשד בליבו. בגדר עדותו, ציין מר יעקב, בין היתר, כי חש ש"יש משהו חשוד" בהתנהגות המערער, והביע את פחדיו מכך נוכח סברתו שהמערער ינסה לפגוע בקשישים ששהו בקירבת מקום.
עם זאת, בענייננו המצב הסתבך, שכן קצין הביטחון, אשר קיבל את הדיווח ממר יעקב, דיווח לפקחים כי המערער חשוד בהיותו פדופיל (יצוין כי כל אחד מהפקחים מסר פרטים שונים באשר לדיווח שהתקבל אצלם: אחד מהם מסר כי המערער "ניסה להטריד קטינות"; השני ציין כי קיבל דיווח על "בחור שחשוד בפדופיליה... שיש לו סכין ומאיים על ילדים קטנים" והשלישי אמר כי קיבל דיווח על "אדם שחשוד בפדופיליה" (ראו: הכרעת הדין בבית משפט השלום הנכבד מתאריך 16.01.2014, בעמ' 43-40)).
25. נוכח האמור לעיל – על אף שייתכנו כאמור מקרים בהם ניתן יהיה להסתפק ב"חשד מועבר" לצורך ביצוע עיכוב ולהעיד את הגורם הראשוני בלבד כדי לבסס חשד סביר אצל מבצע העיכוב, סבורני כי המקרה שבפנינו לא נכנס לגדר מקרים אלה, שכן בנסיבות העניין נוצר פער בין הדיווח שמסר הגורם הראשוני (מר יעקב) לגורם השני (קצין הביטחון), הנוגע לחשש מפני פגיעה בקשישים, לבין הדיווח (שהתייחס ל"עבירת פדופיליה"), שמסר הגורם השני לגורם השלישי (הפקחים, מבצעי העיכוב), ולפיכך נפגמה אמינות שרשרת הדיווח כולה. להשלכות הדבר – נחזור בהמשך (בפיסקאות 36-32 שלהלן).
סמכות הפקחים לבצע עיכוב
26. השאלה השניה
העולה מהמקרה דנן נוגעת לסמכות פקחי עירייה לעכב אדם. כאמור, המערער טוען ביחס
לסוגיה זו כי לא היתה נתונה לפקחים סמכות לעכבו, וכי לא ניתן למצוא עיגון לסמכות
הנ"ל ב
27. כמצוין לעיל,
12
75. (א) כל אדם רשאי לעכב אדם אחר עד לבואו של שוטר אם נתקיים אחד מאלה:
(1) האדם חשוד כי ביצע בפניו עבירת אלימות, פשע, גניבה או עבירה שגרמה נזק של ממש לרכוש;
(2) אדם אחר הקורא לעזרה מצביע על אדם החשוד שביצע בפניו עבירה, כאמור בפסקה (1),
והכל אם יש חשש שהחשוד יימלט או שזהותו אינה ידועה.
(ההדגשות שלי – ח"מ).
הנה כי כן,
28. סבורני
שבנסיבות ניתן לומר כי הפקחים נכנסים לגדרי המונח "כל אדם" שבסעיף
עם זאת,
סבורני כי לא ניתן לומר שבנסיבות העניין המערער היה "מי שחשוד שביצע
עבירה" בפני מר יעקב, שכן כפי שעולה מעדותו של מר יעקב, המערער רק התנהג "באופן חשוד", באופן
שהקים אצל מר יעקב חשש שמא תבוצע על ידו עבירה כנגד קשישים. נוכח האמור – לא התקיימו
כאן כל הדרישות המנויות בסעיף
29. יתר על כן –
סעיף
סעיף 24 הנ"ל קובע כדלקמן:
13
24. (א) העוצר
אדם יזהה את עצמו תחילה בפני החשוד, בציון שמו או כינויו הרשמי והיותו
שוטר או עובד ציבור, יודיע לו מיד שהוא
עצור ויבהיר לו את סיבת
המעצר בהקדם האפשרי במהלך ביצוע המעצר; שוטר יזהה את עצמו גם בהתאם
להוראות סעיף
(ב) הוראות סעיף קטן (א), למעט החובה להודיע לחשוד על המעצר ולמסור לו עותק מהצו, לא יחולו –
(1) אם ברור בנסיבות הענין, כי זהות השוטר וסיבת המעצר ידועים לעצור;
(2) אם מילוין עלול לסכל את ביצוע המעצר;
(3) אם מילוין עלול לגרום לפגיעה בבטחון מבצע המעצר בשעת ביצוע המעצר או להעלמת ראיה;
חלפו הנסיבות שמנעו מילוי הוראות סעיף קטן (א), יקיים מבצע המעצר את ההוראות האמורות מוקדם ככל האפשר.
(ג) מילוי החובות האמורות בסעיפים קטנים (א) ו-(ב) הוא תנאי לחוקיות המעצר.
(ההדגשות שלי – ח"מ).
הנה כי כן, הסמכות לבצע עיכוב כפופה לאותם תנאים אליהם כפופה הסמכות לבצע מעצר, אשר מנויים בסעיף שלעיל. בנסיבות העניין נראה כי לא התקיימו פה כלל הדרישות המנויות בסעיף הנ"ל: הפקחים לא הזדהו בפני המערער, לא הודיעו לו כי הוא מעוכב ולא הבהירו לו את הסיבה לעיכובו (שבענייננו, כאמור, נבעה מחשד לפגיעה בקשישים (כפי שדווח על-ידי מר יעקב), או מחשש לביצוע עבירות פדופיליה (כפי שנמסר לחלק מהפקחים, על פי דבריהם, מקצין הביטחון)). כמו כן לא נראה כי מתקיימים בנסיבות אחד מהחריגים המנויים בסעיף 24(ב) שלעיל (ראו: פיסקאות 12-10 לפסק דינו של בית משפט השלום הנכבד, בהן מתוארות עדויות הפקחים ביחס להשתלשלות האירועים שהובילו לעיכוב).
במאמר מוסגר
אציין כי סעיף
14
נוכח כל האמור לעיל, המסקנה המתחייבת היא כי עיכוב המערער שבוצע על-ידי הפקחים היה לא חוקי, ועל נפקות אי חוקיות זו עוד אעמוד בהמשך.
30. מבלי לגרוע
מהאמור לעיל – יש להדגיש כי באופן עקרוני לפקחים קיימת סמכות לבצע עיכוב בשל
היכללותם בגדרי המושג: "אדם פרטי", וזאת במקרים בהם מתקיימים התנאים
המנויים בסעיף
31. למעלה מן הצורך, מצאתי לנכון להתייחס גם ל
נפקות אי חוקיות העיכוב במקרה שלפנינו
32. כפי שציינתי בפיסקאות 29-28 שלעיל, עיכוב המערער, שבוצע על-ידי הפקחים, היה לא חוקי. כמו כן, כמתואר בפיסקאות 4-1 שלעיל, העיכוב הנ"ל הוביל לכך שנמצאה סכין אצל המערער. לפיכך מתעוררת השאלה מהי נפקות אי חוקיותו של העיכוב ביחס לראיה החפצית שנמצאה בעקבותיו – הסכין.
אקדים ואומר
כי לשיטתי, יש לפסול את קבילות הראיה הנ"ל נוכח אי החוקיות שבביצוע העיכוב,
באופן שיוביל לזיכוי המערער מהעבירה של החזקת הסכין לפי סעיף
15
33. כידוע, לבית המשפט נתון שיקול דעת המאפשר לו לפסול קבילות של ראיה, אם הראיה הושגה שלא כדין וקבלתה פוגעת באופן מהותי בזכות הנאשם להליך פלילי הוגן. זוהי דוקטרינת הפסלות הפסיקתית, שגובשה ב-ע"פ 5121/98 יששכרוב נ' התובע הצבאי, פ"ד סא(1) 461 (2006) (להלן: עניין יששכרוב); ראו שם: בפיסקה 63 לפסק דינה של השופטת ד' ביניש (כתוארה אז). קיימים איפוא שני תנאים לתחולת דוקטרינת הפסלות הפסיקתית:
התנאי הראשון – לפיו הראיה הושגה שלא כדין על-ידי רשויות אכיפת החוק, וקיימת זיקה בין הפעלת האמצעי הפסול לבין השגת הראיה;
והתנאי השני – לפיו קבלת הראיה תפגע מהותית בזכות הנאשם להליך הוגן, שלא על-פי תנאי "פיסקת ההגבלה" החוקתית. במסגרת תנאי זה, בית המשפט ישקול, בין היתר, את אופי וחומרת אי החוקיות שהיתה כרוכה בהשגת הראיה; את מידת ההשפעה שהיתה לאמצעי הפסול על אמינות הראיה, את מהות העבירה ואת הנזק והתועלת החברתיים הכרוכים בפסילת הראיה (ראו: עניין יששכרוב, בפיסקאות 74-63 לפסק דינה של השופטת ד' ביניש (כתוארה אז); עניין פרחי, בעמ' 642; ע"פ 4109/15 מירז נ' מדינת ישראל, בפיסקה 23 לפסק דינו של השופט צ' זילברטל (09.07.2017); ע"פ 2868/13 חייבטוב נ' מדינת ישראל, בפיסקאות 88-87 לפסק דינו של השופט א' שהם (02.08.2018)).
אפנה כעת ליישום המסגרת הנורמטיבית הנ"ל על נסיבות המקרה שבפנינו.
האם מתקיים בענייננו התנאי הראשון לתחולת דוקטרינת הפסלות הפסיקתית?
34. בהקשר זה, השופטת ד' ביניש (כתוארה אז) קבעה בעניין יששכרוב כך:
"השאלה מהי ראיה שהושגה "שלא כדין" אינה ניתנת לתשובה מדויקת וממצה. ככלל, ניתן לומר כי מדובר בראיה שהושגה באמצעי חקירה בלתי חוקיים, קרי - מנוגדים להוראה הקבועה בחוק, בתקנה או בנוהל מחייב; באמצעים בלתי הוגנים; או באמצעים הפוגעים שלא כדין בזכות-יסוד מוגנת..." (ראו: עניין יששכרוב, בפיסקה 64; ההדגשה שלי – ח"מ).
16
הנה כי כן,
עינינו הרואות כי ראיה המושגת במסגרת פעולת אכיפה המנוגדת להוראה הקבועה בחוק –
עלולה להיחשב כראיה שהושגה שלא כדין. בענייננו, כאמור, עיכוב המערער בוצע שלא
כדין, נוכח אי קיום הדרישות המנויות בסעיף
האם מתקיים בענייננו התנאי השני לתחולת דוקטרינת הפסלות הפסיקתית?
35. ביחס לתנאי הנ"ל נקבע בעניין יששכרוב כך:
"לשם פסילתה של ראיה שהושגה שלא כדין נדרש כי קבלתה במשפט תפגע בהגינות ההליכים כלפי הנאשם - פגיעה שהיא משמעותית, לתכלית שאינה ראויה ובמידה שעולה על הנדרש. בנסיבות אלה, קבלת הראיה במשפט תעלה כדי פגיעה שלא כדין בזכות החוקתית לכבוד ולחירות. כדי למנוע פגיעה זו, על בית-המשפט לפסול את קבילותה של הראיה." (ראו: עניין יששכרוב, בפיסקה 67).
בנסיבות העניין, סבורני כי ניתן לומר שקבלת הראיה פגעה בזכות המערער להליך הוגן, באופן המקיים את דרישות התנאי השני הנ"ל. הדבר נעוץ במספר טעמים עיקריים, וזאת בהתאם לאמות המידה המנחות להפעלת שיקול הדעת השיפוטי בגדר דוקטרינת הפסלות הפסיקתית, כפי שנקבעו בעניין יששכרוב:
ראשית, אי החוקיות שהיתה כרוכה בהשגת הראיה בענייננו נבעה
מהפרה של הוראת חוק מפורשת המעוגנת ב
שנית, בנסיבות העניין הראיה לא היתה מתגלית אלמלא הפקחים היו מעכבים את המערער באופן לא חוקי.
שלישית, העבירות המיוחסות למערער בענייננו אינן מן הסוג החמור ביותר, ועל כן סבורני כי המחיר הכרוך בפסילת הראיה הנ"ל הינו נמוך מן התועלת החברתית שתצמח מכך.
(ראו: עניין יששכרוב, בפיסקאות 73-71).
17
36. סיכומם של
דברים, סבורני כי בנסיבות המקרה דנן מתקיימים התנאים לתחולת דוקטרינת הפסלות
הפסיקתית, שהרי: עוצמת אי החוקיות היתה קשה ובלעדיה לא היתה מושגת הראיה,
והעבירה שיוחסה למערער בהקשר זה איננה חמורה יחסית, באופן שהטעמים לפסילת הראיה
גוברים על הטעמים לקבלתה. המסקנה המתבקשת היא כי יש לפסול את הסכין כראיה,
כך שהמערער צריך להיות מזוכה מעבירה של החזקת סכין שלא כדין לפי סעיף
הסכמה בטרם ביצוע חיפוש
37. השאלה השלישית העולה בענייננו היא האם יש צורך בקבלת הסכמה טרם שיבוצע חיפוש על אדם, אף במקרה בו מתקיים חשד סביר להימצאות דבר אסור בהחזקה – על גופו. לטעמי התשובה לכך – שלילית.
טרם שאדרש לשאלה הנ"ל, אציג בקצרה את המסגרת הנורמטיבית של דיני החיפוש במשפט הישראלי.
38. הסדרת דיני
החיפוש במשפט הישראלי נועדה לאפשר את אכיפת החוק על-ידי המשטרה, ובמקביל להגן על
האדם מפני פגיעה בזכויות הפרט שלו (ראו: עניין בן חיים,
פיסקה 16 לפסק דינה של הנשיאה ד' ביניש).
אחד המקורות הנורמטיביים המעגנים סמכות חיפוש הינו סעיף
3(ב). "היה לשוטר, לחייל מוסמך או למאבטח חשד סביר שאדם נושא עמו שלא כדין נשק, או עומד לעשות שימוש שלא כדין בנשק, או שנשק המוחזק שלא כדין נמצא בכלי תחבורה, רשאי הוא לערוך חיפוש על גופו של האדם או בכלי התחבורה."
(ההגדרה של "נשק" לצורך זה היא רחבה – ראו: סעיף 2 לחוק שמירה על בטחון הציבור).
18
הנה כי כן, הסעיף הנ"ל מעגן סמכות לביצוע חיפוש בגופו של אדם, במקרה בו יש חשד סביר שאותו אדם נושא עמו נשק. כמצוין לעיל בנוגע למבחן החשד הסביר הנדרש לביצוע עיכוב, גם ביחס לביצוע חיפוש – מבחן החשד הסביר הוא מבחן אובייקטיבי, בו יש לבחון את סבירות שיקול הדעת של השוטר המבצע את החיפוש. בבחינת סבירות החשד, ייבחנו, בין היתר: נסיבות המקרה, המידע שהיה בידי השוטר בעת עריכת החיפוש ונסיונו ושיקול דעתו המקצועיים (ראו: עניין בן חיים, פיסקה 16 לפסק דינה של הנשיאה ד' ביניש).
39. בענייננו, השוטרים שהגיעו לחדר הממוקם בחוף הים ביצעו את החיפוש במערער לאחר שהבחינו בבליטה חשודה במכנסיו, ולאחר שהמערער איים עליהם תוך שאמר לאחד מהם: "אני ואתה נילחם, תוריד את המדים ונראה". משכך החיפוש שערכו השוטרים מילא בנסיבות הענין את דרישות הסעיף המובא לעיל, ועל כן הוא נעשה באופן חוקי.
בהמשך לכך, המערער סומך את טענותיו ביחס לאי חוקיות החיפוש על עניין בן חיים, כמתואר בפיסקה 8 שלעיל. לעניין זה יפים דברי הנשיאה ד' ביניש, אשר קבעה שם כדלקמן:
" ...ניתן להניח כי במקרים רבים שבהם המשטרה מוסמכת לערוך חיפוש ללא צו שיפוטי וללא הסכמת האדם מושא החיפוש עדיין תתבקש ההסכמה, וזאת כדי להפחית את החשש מפני עימות סביב עריכת החיפוש וכדי להימנע מהפעלת כוח פיזי בלתי הכרחי כלפי האזרח.
... בנסיבות אלה (בהן היתה עילה לביצוע חיפוש גם ללא צו שיפוטי – התוספת שלי – ח"מ) הסכמתו של המבקש לעריכת החיפוש לא הייתה רלוונטית..." (ראו: עניין בן חיים, פיסקאות 27 ו-37 לפסק דינה של הנשיאה ד' ביניש); (ההדגשות שלי – ח"מ).
הנה כי כן, הנשיאה ד' ביניש אמנם קבעה כי קבלת הסכמה בטרם ביצוע חיפוש הופכת את החיפוש לפחות פוגעני, אך לשיטתי אין ללמוד מקביעתה הנ"ל שקיימת חובה שבדין לקבלת הסכמה בטרם שיבוצע חיפוש על גופו של אדם, מקום בו יש חשד סביר להימצאות דבר אסור על גופו.
19
יתרה מכך, עניין בן חיים עסק במקרה בו לא היתה קיימת עילה בדין לביצוע חיפוש, ומשכך הוכרע בו כי במקרים מסוג זה, הסכמתו של אדם עשויה להוות מקור עצמאי לביצוע חיפוש. כאמור, ענייננו שונה מעניין בן חיים, שכן במקרה דנן היה קיים חשד סביר שהצדיק ביצוע חיפוש על גופו של המערער – בליטה חשודה במכנסיו ושימוש באלימות מילולית מצידו כלפי השוטרים. משכך, סבורני כי לא ניתן להסיק מהאמור שם על ענייננו.
נוכח כל האמור לעיל – טענות המערער ביחס לאי חוקיות החיפוש נדחות, ומשכך נדחות גם טענותיו הנוגעות לפסילת הראיה שנמצאה בחיפוש – המכשיר הסלולארי, שהסתבר כי היה גנוב.
40. לקראת סיום,
רואה אני לנכון להדגיש את ההבדלים בין הראיה שנמצאה עקב עיכובו של המערער – הסכין,
לבין הראיה שנמצאה במסגרת החיפוש שבוצע בו – המכשיר הסלולארי: הסכין נמצאה בעקבות
עיכוב שבוצע על-ידי פקחים באופן לא חוקי (ועל כך עמדתי בפיסקאות
29-28 שלעיל), ואילו המכשיר הסלולארי נמצא עקב חיפוש שבוצע על-ידי שוטרים
באופן חוקי, לאחר שהתעורר בקרבם חשד סביר, כנדרש לפי סעיף
41. באשר ליתר טענותיו של המערער – לא מצאתי כאמור כי טענות אלו מעוררות שאלות משפטיות עקרוניות המצדיקות מתן רשות ערעור בגלגול שלישי, ועל כן אציע לחברי ולחברתי לדחות את בקשת רשות הערעור ביחס לסוגיות הנ"ל.
אחרי הדברים האלה
42. בעקבות קריאת חוות דעת חבריי מוצא אני להעיר:
א. לשיטתי החלת הוראות סעיף
20
מכאן
שבניגוד להשקפת חברתי, השופטת ד' ברק-ארז,
הסבורה כי עובד ציבור המפעיל סמכות המגבילה את חירותו של אדם חייב להסביר לאותו
אדם מי הוא ומדוע הוא עושה כן – מכח חובת ההגינות הכללית המוטלת עליו (אליה הצטרף
בנקודה זו חברי, השופט ע' פוגלמן), אני
אוחז בדעה שעובד הציבור מחויב לנהוג כך מכח הסמכה סטטוטורית מפורשת (במקרה שלנו –
סעיף
ב. גם אני סבור כחברתי וכחברי כי יש ליצור מסגרת אחידה של
סמכויות פיקוח עקרוניות ברשויות המקומיות כדי ליצור וודאות באכיפת הדין, ואולם
כאשר עושים כן יש לוודא כי הפקחים שיוסמכו כאמור יקבלו מראש הכשרה מתאימה בתחום
הסמכויות שיהיו נתונות להם (השוו: סעיף
סוף דבר
43. נוכח כל האמור
לעיל – הגעתי לכלל מסקנה כי יש לקבל חלקית את הערעור ולזכות את המערער מעבירת
החזקת סכין לפי סעיף
המשנה-לנשיאה
השופטת ד' ברק-ארז:
21
1. האם עיכובו של המערער על-ידי פקחים עירוניים בשפת הים נעשה כדין? אני סבורה שזו השאלה העיקרית שמתעוררת בפנינו במקרה זה, על רקע סוגיות פרשניות שעולות כאן לראשונה באשר לסמכות העיכוב המוקנית לאנשים פרטיים. עם זאת, כרוכות בה שאלות נוספות, הממוקדות בעיקרן בנסיבות המקרה: האם סמכות החיפוש הופעלה כלפי המערער כדין? כמו כן, בהנחה שנפל פגם בפעולות האכיפה שננקטו כלפי המערער, האם מדובר בפגמים המצדיקים בנסיבות העניין את פסילת הסכין שנתפסה ברשותו של המערער במסגרת החיפוש שנעשה במהלך העיכוב? כפי שאסביר להלן, תשובותי לחלק מן השאלות שונות במידת מה מאלה שנותן להן חברי המשנה לנשיאה ח' מלצר, אך בסיכומו של דבר אני מסכימה לתוצאה שאליה הגיע.
התשתית העובדתית
22
2. עיקרי העובדות תוארו על-ידי חברי בחוות דעתו. עובדות אלה ישמשו בסיס גם לחוות דעתי, מלבד בכל הנוגע למספר פרטים נוספים שעולים מפסק דינו של בית משפט השלום, ולא הודגשו על-ידי חברי. ואלה העובדות שדומה כי אינן שנויות במחלוקת בשלב הנוכחי: המערער עוכב על-ידי פקחי עירייה בחוף הים בחיפה. הפקחים ביצעו את פעולת העיכוב לאחר שקיבלו מקצין הביטחון הממונה עליהם דיווח על פניה של אזרח למוקד העירוני ביחס לצעיר ממוצא אתיופי הלובש בגדים ארוכים ורוכב על אופניים אשר "יש משהו חשוד בהתנהגות שלו". במקור, אותו אזרח הביע חשש שמדובר במי ש"ינסה לשדוד או לפגוע" וש"מישהו מהמבוגרים יכולים להיפגע ממנו" (פסקה 7 לפסק דינו של בית משפט השלום). עם זאת, המידע שמסר קצין הביטחון לפקחים נגע לכך שמסתובב בחוף הים עם אופניים בחור ממוצא אתיופי, הלובש מכנסיים בצבע אפור, שהוא "פדופיל" שניסה להטריד קטינות (פסקה 10 לפסק דינו של בית משפט השלום). כמו כן, אחד הפקחים אמר שהדיווח מקצין הביטחון היה על "בחור שיש לו סכין ומאיים על ילדים קטנים", אך לא הובהר מה היה מקור הדיווח (פסקה 11 לפסק דינו של בית משפט השלום). בהמשך, הפקחים הבחינו במבקש שהתאים לשיטתם לתיאור שנמסר להם ובנסיבות אלה עיכבו אותו, מבלי שראו בעצמם כי הוא מבצע עבירה או כל דבר חריג אחר (פסקה 11 לפסק דינו של בית משפט השלום). במהלך העיכוב התברר כי המערער מחזיק בכיסו סכין. לטענת הפקחים, הם גילו את הסכין מבלי שביצעו כל חיפוש על גופו של המערער. לדבריהם: "בזמן שהיה בחדר הבחנו שהוא מתנהג מוזר ודוחף את היד מתחת למזרון [...] ביקשנו שיקום ומצאנו שם סכין" (פסקה 10 לפסק דינו של בית משפט השלום). עם זאת, בהמשך כן נערך חיפוש על גופו של המערער, על ידי שוטרים שהגיעו למקום. בחיפוש נמצא כי המערער מחזיק בטלפון נייד החשוד כגנוב. המערער סרב לכך שייערך על גופו חיפוש לאחר שיסיר את בגדיו. בשלב זה הוא נעצר ונלקח לתחנת משטרה שבה בוצע בו חיפוש נוסף – לאחר שזו הפעם הסכים לבקשה להסיר את בגדיו – ובאותו חיפוש לא נמצא דבר נוסף. בסיכומו של דבר, המערער היה נתון במעצר מאחורי סורג ובריח במשך כחודש וחצי, במעצר בית מלא למשך שמונה חודשים פחות שבוע, ועד לסיום ההליכים נגדו היה עצור במעצר בית לילי.
3. בגין המעשים המתוארים לעיל המערער הועמד לדין והורשע במספר עבירות, ובהן העבירה של החזקת סכין. העבירות הנוספות שיוחסו לו ושבהן הורשע היו החזקת נכס החשוד כגנוב, ביחס לטלפון הנייד שנמצא ברשותו, וכן עבירות של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו ואיומים שהופנו כלפי השוטרים – כל זאת ביחס לשלב שבו כבר הגיעו למקום שוטרים שהפעילו את סמכויותיהם כלפיו. בהמשך הדברים אבקש להתמקד בשלב הראשון של האירוע, שנסב על הפעלתה של סמכות העיכוב כלפי המערער.
המסגרת הנורמטיבית: דיני העיכוב
4. כפי שאסביר בהמשך, ביני לבין חברי נפלה מחלוקת ביחס לפרשנותה של סמכות העיכוב המוקנית בדין לאדם פרטי. מחלוקת זו היא עקרונית ומרכזית במקרה דנן, בהתחשב בכך שלפקחים אשר הפעילו את סמכות העיכוב כלפי המערער לא הוקנתה סמכות עיכוב מיוחדת הנלווית לתפקידם. בנסיבות אלה, שאלת חוקיותו של העיכוב שביצעו קמה ונופלת על היקפה של סמכות העיכוב המוקנית לאדם פרטי. על כן, אפתח בסקירה של דיני העיכוב, ובהמשך לכך אפרט מהי לשיטתי הפרשנות הראויה להם.
5. דיני העיכוב הישראלים מוסדרים בפרק ג' ל
23
6. פרק ג' שבו
עסקינן נחקק במסגרת התיקון הראשון לחוק (
סמכות העיכוב המוקנית לשוטר
7. סמכות העיכוב
הבסיסית המוקנית לשוטר קבועה בסעיף
24
8. בנוסף להגדרת
המצבים שבהם מוקנית סמכות עיכוב לשוטר, כולל פרק ג' ל
סמכות העיכוב המוקנית לאדם פרטי
9. בשונה מן
ההסדרים המפורטים הנוגעים להפעלתה של סמכות עיכוב על-ידי שוטרים, ההסדר הנוגע
לסמכות העיכוב של "אדם פרטי" הוא מצומצם וקונקרטי – ומתמצה כולו בסעיף
10. סמכות זו החליפה
את ההסדר החקיקתי שנהג בעבר בדבר סמכות מעצר המוקנית לאדם פרטי כאשר הוא נחשף
לביצוע עבירה מסוג "פשע" (בסעיף
25
11. סמכות העיכוב המוקנית לאדם פרטי שונה באופן מהותי מסמכות העיכוב המוקנית לשוטר. היא לא נועדה להעניק לאנשים פרטיים סמכויות אכיפה רחבות המבוססות על בילוש והפעלה של שיקול דעת. כך, אנשים פרטיים יכולים לבצע עיכוב רק כאשר הם נחשפים לעבירה מן הסוג שקובע החוק (עבירת אלימות, פשע, גניבה או עבירה שגרמה נזק של ממש לרכוש) – בעצמם או על דרך הצבעה. בנוסף, הם לא אמורים לבצע עיכוב לאחר שיבלשו אחר "חשוד" שתואר בקווים כלליים, או אחר מי שעתיד לכאורה לבצע עבירה – אלא רק כאשר יש חשד כי האדם המעוכב כבר ביצע עבירה. מדובר בחריג לכלל העקרוני של הפעלת סמכויות אכיפה על-ידי שוטרים או בעלי תפקידים מוסמכים אחרים, בשל הפגיעה בזכויות אדם הכרוכה בהפעלתן.
26
12. לגישתי, ברור
אפוא כי מכלול ההסדרים הכלולים בפרק ג' ל
13. אקדים ואומר כי
אין בדברי אלה כדי לשלול באופן גורף תחולתן של חובות מסוימות על בעל תפקיד כדוגמת
פקח המפעיל סמכות אותה סמכות עיכוב. עם זאת, כפי שאבהיר להלן, המקור החוקי לאלה
אינו מצוי ב
עיכוב על ידי פקח: מקרה ביניים מורכב
14. פקחים, בניגוד
לאנשים אחרים מן הישוב, פועלים מכוח סמכויות שהוענקו להם בדין, בחקיקה ראשית או
מכוחה בחקיקת משנה, לפי העניין. למעשה, המונח "פקח" הוא מילת מסגרת
המאגדת תחתיה סוגים שונים של בעלי תפקידים, שלהם מוקנות סמכויות בהיקפים שונים
בדברי חקיקה שונים. מטבע הדברים לא זהות סמכויותיו של פקח תברואה לאלה של פקח חניה
או של פקח עירוני המוצב בחוף הים וכיוצא באלה. על כן, כאשר עסקינן בסמכויות
המוקנות לפקח יש לבחון כל מקרה לגופו (ראו למשל: סעיף
27
15. עיון בהתפתחויות
חקיקתיות מן השנים האחרונות ובתגובות להן מלמד כי השאלה אם יש להסמיך פקחים לפעול
בתחום האכיפה היא שאלה מורכבת, שנתונה לא אחת לוויכוח. הקניית סמכויות אכיפה
לפקחים הפועלים מטעם רשויות מקומיות היא במידה רבה סוג של הפרטה של סמכות שלטונית,
לפחות במובן של ביזור האחריות לאכיפה. בהתאם לכך יש הגורסים כי אין מקום להסמיך
פקחים להפעיל סמכויות כופות, ויש הסבורים כי זהו כורח המציאות. מבין דברי החקיקה
הרלוונטיים לדיון הקרוב ביותר לענייננו הוא ה
16. קודם שאמשיך, אני מוצאת לנכון להעיר כי לכאורה יש קושי בכך שאין הגדרה ברורה ואחידה של הסמכויות המוקנות לפקחים הממלאים תפקידים דומים ברשויות מקומיות שונות. אכן, ניתן להבין כי נדרשת היערכות להחלתו של חוק המקנה סמכויות לפקחים ברשויות מקומיות שונות. אולם, מן ההיבט של אחידות הדין ויצירת ודאות אזרחית באשר לפעולות שאנשים הנמנים עם הציבור יכולים לצפות שיופעלו כלפיהם יש קושי בכך שדברים משתנים עם המעבר הסמוי מן העין במקרים רבים של מעבר מתחומיה של רשות מקומית אחת לאחרת. דומה שבהסתכלות כללית מהיבטו של האינטרס הציבורי ראוי היה ליצור מסגרת אחידה של סמכויות פיקוח עקרוניות המוקנות לפקחים ברשויות המקומיות, כדי ליצור ודאות באכיפת הדין. אזרחי המדינה זכאים לדעת, בקווים כלליים, אלו סמכויות יכול שיופעלו כלפיהם על-ידי פקחים עירוניים.
17. כך או כך, מכל
מקום, במקרים שבהם לא הוקנו לפקחים סמכויות אכיפה מיוחדות ברי כי הם רשאים להפעיל
סמכות עיכוב רק במסגרת הכללים והמגבלות החלים על עיכוב בידי אדם פרטי. במצבים אלה
הם אינם רשאים לבצע חיפוש אצל המעוכב, ולכאורה אף אינם חייבים להזדהות בפניו מכוח
ההסדר הקבוע בסעיף
28
18. לצד זאת, כאשר
פקח מפעיל סמכות עיכוב כחלק מביצוע תפקידו ראוי שיפעל ברוח ההסדר הקבוע בעניין
זיהוי והודעה על עילת העיכוב – וזאת בתוקף החובות הכלליות החלות עליו כמי שפועל
בשירות הציבור. אם כן, בשונה מחברי, אינני סבורה כי חובת ההזדהות של פקח בפני אדם
שכלפיו מבוצעת סמכות עיכוב נגזרת מן ההסדרים הקבועים ב
19. במבט רחב יותר אפשר להצביע על כך שלאורך תקופה הוקנו סמכויות אכיפה שונות לפקחים מסוגים שונים. אין ספק שהציבור זכאי להגנה על שלומו ובטיחותו. אולם, לצד זאת, חשוב מאד שהקניית סמכויות אכיפה תיעשה במלוא תשומת הלב ותוך חידוד של גבולות הסמכות המוקנית לכל אחד מבעלי התפקידים.
20. בשלב זה, ועל רקע כל האמור לעיל, אפנה לבחון את נסיבות העניין – הן בסוגיית העיכוב והן ביחס לשאלות האחרות שהתעוררו כאן.
21. חוקיות העיכוב – אם כך, וכאשר ההנחה היא שהפקחים יכלו להפעיל
סמכויות עיכוב רק בתוקף ההסמכה הכללית המוקנית לכל אדם, האם סמכות העיכוב שלהם
הופעלה במקרה דנן כדין? כפי שצוין לעיל, סעיף
22. חברי
סבור שבמקרה זה לא התקיימו התנאים המבססים את הפעלתה של סמכות העיכוב. בעיקרו של
דבר, הוא סבור שלא התקיימו דרישות סעיף
29
23. כאמור, אני
חולקת על מסקנתו של חברי באשר לסוגיית ההזדהות של הפקחים בפני המערער. במישור
העובדתי, יש לציין כי לא נקבע בעניין זה ממצא פוזיטיבי ברור בפסק דינו של בית משפט
השלום, שככלל ביכר את עדות הפקחים על זו של המערער. מעבר לכך, כפי שהוסבר לעיל,
אני סבורה כי במישור המשפטי סמכות העיכוב של אדם פרטי אינה מלווה בחובת הזדהות
סטטוטורית מכוח סעיפים
24. לצד זאת, אף לשיטתי נפלו פגמים – אחרים, ואף מהותיים יותר – בעיכובו של המערער, כפי שיפורט להלן.
25.
כזכור, בחלופה הרלוונטית לענייננו שבסעיף
26. אני סבורה שפרשנות זו עולה בקנה אחד הן עם תכליתה של סמכות העיכוב המוקנית לאדם פרטי – שנועדה לאפשר לאדם פרטי לסייע באכיפת הדין כאשר יש לו מעורבות הדוקה בחשיפה לעבירה (כקרבן העבירה או כמי שהתבקש לסייע בלכידתו של אדם ספציפי); והן עם ההיסטוריה החקיקתית שלה, שצמצמה כאמור את הסמכות שניתנה קודם לאדם פרטי לבצע מעצרים.
30
27. בענייננו, הדיווחים שעל-פיהם עיכבו הפקחים את המערער עסקו בתיאור חיצוני כללי העשוי להיות רלוונטי לרבים (אדם ממוצא אתיופי הרכוב על אופניים), ובכל הנוגע לשוד הקשישים – דובר בחשד עתידי ומעורפל ("יש משהו חשוד בהתנהגות שלו"), שלא נתמך בכל מעשה מצד המערער. במצב דברים זה, לא הייתה נתונה לאדם פרטי, ובכלל זה לפקח בחוף הים, סמכות לעכב את המערער, שכן רכיב ה"הצבעה" כלל לא התקיים. על כך יש להוסיף, גם אם למעלה מן הצורך, כי תיאור השתלשלותו של האירוע מעורר תחושה לא נוחה באשר ל"קלות הבלתי נסבלת" של הפיכת אדם לחשוד, ולא כל שכן כאשר אחד המאפיינים שנמסרו לגביו לפקחים הוא זיהויו כאדם ממוצא אתיופי.
28. חוקיות החיפוש – כפי שצוין, במקרה זה בוצע גם חיפוש על גופו של המערער, ובו התגלה הטלפון החשוד כגנוב, וחיפוש נוסף בגופו של המערער, כשהוא ערום, בתחנת המשטרה, ובהם לא נמצא דבר. יוזכר כי הסכין נתפסה במהלך העיכוב על-ידי הפקחים לאחר שהמערער ניסה להצפינה מתחת למזרון.
29. בעניין זה
העקרונות החלים כבר הותוו ברע"פ 10141/09 בן חיים נ' מדינת
ישראל (6.3.2012) (להלן: עניין בן חיים), ואף אני – כמו חברי –
רק מבקשת לחזור עליהם. מאחר שבעניינו מדובר בחיפוש בגופו של אדם אתייחס רק לאותו
חלק של פסק הדין בעניין בן חיים שעסק בכך, ושבו אף לא
נחלקו דעות השופטים. ככלל, חיפוש כאמור צריך להיעשות מכוח סמכות, ולא מכוח הסכמה. בעניין זה יש מקום להבחנה
בין החיפוש שבוצע במערער בחוף הים לבין החיפוש שבוצע בו בתחנת המשטרה. החיפוש
שנעשה בחוף הים התבסס על "חשד סביר", שהתגבש לאחר מציאת הסכין, ולנוכח
הבחנתם של השוטרים בבליטה בכיסו של המערער והתרשמותם מן הקללות שהפנה כלפיהם.
בנסיבות אלה, אין לומר שנדרשה הסכמה לחיפוש על מנת שיהיה חוקי, אם כי ברי שמוטב,
כאשר הדבר אפשרי, לפנות לאדם ולבקש את הסכמתו, מטעמים של כבוד בסיסי בין בני אדם.
לעומת זאת, החיפוש שהתבצע בתחנת המשטרה נעשה לכאורה ללא סמכות. חברי לא נדרש לחלק
זה של האירוע, מאחר שבחיפוש האמור לא נתפסו אצל המערער פריטים נוספים, שהולידו
אישומים. אולם, למען שלמות התמונה אבקש להתייחס אף לכך. חיפוש באדם כשהוא עירום
הוא "חיפוש חיצוני" כהגדרתו ב
31
30. שאלת פסילת הראיות – חברי קובע בחוות דעתו כי בנסיבות העניין יש מקום
לפסול את הראיה שהושגה במהלך הפעלתה של סמכות העיכוב, שנעשתה לשיטתו שלא כדין, מן
הטעמים הבאים: הפרת הוראה מפורשת של
31. האמת ניתנת
להיאמר שהתלבטתי מאד בסוגיה זו. כפי שהסברתי, אף אני סבורה שנפל פגם בהפעלת סמכות
העיכוב בידי הפקחים לנוכח היעדרו של תנאי ההצבעה הקבוע בסעיף
32
32. אבקש להוסיף ולהדגיש, כי לשיטתי ההקלה בעונש במקרה זה נובעת לא רק מן הזיכוי מאחת העבירות, אלא מבטאת אי-נחת רבה מהתנהלותן הכוללת של רשויות האכיפה בעניין ומעוצמתה של חוויית הפגיעה מנקודת מבטו של המערער, גם בשלב שהתרחש בתחנת המשטרה. אזרח ללא עבר פלילי קודם נוסע על אופניו על חוף הים והנה עטים עליו מכל עבר פקחים השוללים את חירותו בחדר שנמצא על החוף. לאחר מכן הוא מתבקש להתפשט. בסופו של דבר, לאחר שנלקח לתחנת משטרה, הוא אף מסכים, בתנאים שהסכמה לא יפה להם, להתפשט על מנת שיתבצע חיפוש בגופו. קשה לשער את תחושת הפגיעה הכרוכה בכך, ואולי יש בהתבוננות זו בדברים כדי להסביר, גם אם לא להצדיק, את התנהגותו התוקפנית של המערער כלפי בעלי הסמכות שאפפו אותו. למעשה, אפילו לא היה מזוכה המערער מן העבירה כאמור, ניתן היה להגיע לתוצאה זו בגדר הדוקטרינה של הגנה מן הצדק, כפי שטען גם המערער בבקשה דנן, וזאת על יסוד בחירה בסעד הרך יחסית של הקלה בעונש (ראו למשל: בג"ץ 9131/05 ניר עם נ' משרד התעשייה המסחר והתעסוקה, פסקה 5 (6.2.2006); ע"פ 5124/08 ג'אבר נ' מדינת ישראל, פסקה 31 (4.7.2011); ע"פ 8551/11 סלכגי נ' מדינת ישראל, פסקה 15 (12.8.2012); ע"פ 7621/14 גוטסדינר נ' מדינת ישראל, פסקאות 44, 49 ו-50 לחוות דעתו של השופט נ' הנדל, פסקה 58 לחוות דעתו של השופט י' עמית ופסקה 70 לחוות דעתי (1.3.2017)).
סוף דבר
33. לא אוכל לסיים
מבלי לחזור להיבטים העקרוניים שבהם פתחתי בנוגע להפעלתה של סמכות העיכוב על-ידי
בעלי תפקידים. המקרה שבפנינו מגלה כי לכאורה יש מרחב של אי-בהירות באשר להיקף
סמכויות העיכוב של פקחים, כמו גם לאופן המדויק שבו עליהם להפעיל את סמכויות אלה.
נוכח הזמן שחלף מאז נחקק החוק משנת 2011 דומה שאף הגיעה העת לשקול חקיקתו של הסדר
קבע בנושא, במתכונת שתהיה אחידה לכלל הרשויות המקומיות, וזאת מבלי לנקוט עמדה באשר
לפרטיו של הסדר זה. חקיקה ברורה בנושא אף אמורה לכלול הוראות ברורות בעניין זיהוים
של פקחים, כפי שנקבע למשל בסעיף
ש ו פ ט ת
השופט ע' פוגלמן:
1. חבריי, המשנה לנשיאה ח' מלצר והשופטת ד' ברק-ארז, סקרו את העובדות ואת הדין. חבריי סבורים שניהם כי לפקחים שהפעילו את סמכויות העיכוב כלפי המערער לא הוקנתה סמכות עיכוב מיוחדת ושאלת חוקיותו של העיכוב נגזרת מסמכות העיכוב המוקנית בדין לאדם פרטי. שניהם מסכימים – כל אחד בדרך הניתוח המפורטת שהוא מציג – כי העיכוב היה לא חוקי. בהינתן מאטריה פרטיקולרית זו, כמפורט גם להלן, מצטרף אף אני למסקנת חבריי שלפיה יש לזכות את המערער מעבירה של החזקת סכין ולבטל את רכיב עונש המאסר בעבודות שירות.
33
2. עיקרון בסיסי בהפעלת סמכויות לאכיפת חוק הוא כי "המדינה, באמצעות הגופים השונים הפועלים מכוחה, היא האחראית לביטחון הציבור ולאכיפת החוק הפלילי" (בג"ץ 2605/05 המרכז האקדמי למשפט ולעסקים נ' שר האוצר, פ"ד סג(2) 545, 601 (2009) (להלן: עניין הפרטת בתי הסוהר). ראו גם שם, עמ' 602–603, 689–691). המדינה אוכפת את הדין הפלילי באמצעות בעלי תפקידים שכפופים לה, ויש לה כלים לחייב אותם לנהוג כדין במילוי תפקידם. כך פוחתות הסכנות לניצול לרעה של כוח שלטוני שטמונה בו פגיעה בזכויות אדם, ולשימוש בו בשרירות או למטרות זרות (עניין הפרטת בתי הסוהר, עמ' 604; דנ"פ 10987/07 מדינת ישראל נ' כהן, פ"ד סג(1) 644, 696 (2009)). אדם פרטי או גוף פרטי אינם מחויבים לעמוד באמות מידה מיוחדות, ועל כן הם עשויים להפעיל סמכויות אכיפה בשונה מהמדינה וגופיה.
34
3.
העיכוב הוא כלי לאכיפת החוק הפלילי.
אפשר להשתמש בו "בשל חשד שבוצעה עבירה או כדי למנוע ביצוע עבירה" (סעיף
4.
בקשיים שעמדתי עליהם אין כדי לשלול
מעיקרה את סמכות העיכוב בידי אדם פרטי. פגיעת העיכוב בחירות נמוכה מהפגיעה בה
באמצעות מעצר (כפי שציין חברי בפסקה 20 לחוות דעתו) ומאסר, ובמקרים מתאימים היא
מוצדקת (על כך ועל טעמים נוספים בזכות הענקת סמכות עיכוב לאדם פרטי ראו רינת קיטאי
סנג'רו המעצר: שלילת החירות טרם הכרעת הדין
349–350 (התשע"א) (להלן: קיטאי סנג'רו)).
המחוקק קבע מגבלות על סמכות העיכוב בכלל ועל סמכות העיכוב בידי אדם פרטי בפרט, כפי
שתיארה חברתי בפסקה 11 לחוות דעתה (ראו גם קיטאי סנג'רו,
עמ' 350). לצד זאת, העיכוב בידי אדם פרטי מעורר את החששות הכלליים אשר להפקדת
סמכות אכיפה בידי גורם פרטי. מי שמבקש לעכב את חברו אינו מודע בהכרח לתנאים
המדויקים להפעלת הסמכות, שכן הוא לא עבר הכשרה מתאימה. הוא אינו מיומן בהפעלת כוח
כדי לשלול חירות ועלול להפעיל כוח רב מדי, לפגוע בחירות במידה רבה מדי וכדומה. הוא
עלול להפעיל את הסמכות מטעמים זרים. פרטים שונים יפעילו את הסמכות בדרכים שונות,
וכך נפגעת האחידות באכיפה. אם מעכב יחרוג מסמכותו, לא בהכרח יהיו דרכים לנקוט נגדו
אמצעים הולמים. הדברים אמורים בעיקר בהפרות קלות של הדין: אילו היה מדובר בעובד
מדינה, היה אפשר לנקוט נגדו הליך משמעתי, אולם מעכב פרטי עשוי להיפטר מאחריות,
למשל בשל הסייג לאחריות פלילית שעניינו זוטי דברים (סעיף
35
5. הפועל היוצא מהקשיים הכרוכים בעיכוב על ידי פרט, הוא שמירה קפדנית על מגבלות הסמכות שנקבעו בדין. במקרה דנן משנחצו הגבולות והעיכוב היה שלא כדין, מסכים גם אני – בהינתן ייחוד המאטריה שעמדתי עליו – כי הפעלת שיקול דעת שיפוטי ראוי בגדרה של הלכת ע"פ 5121/98 יששכרוב נ' התובע הצבאי הראשי, פ"ד סא(1) 461 (2006), מחייבת את פסילת הראיה שהושגה שלא כדין ואת זיכוי המערער מעבירה של החזקת סכין, וכפועל יוצא הקלה בעונש, כמוצע על ידי חברי המשנה לנשיאה.
6.
חבריי נחלקו בשאלה אם יש תחולה לסעיף
מצטרף אני גם לקריאה ליצור מסגרת אחידה של סמכויות פיקוח עקרוניות ברשויות המקומיות, כדי ליצור ודאות באכיפת הדין.
ש ו פ ט
הוחלט פה אחד לקבל את הערעור – כאמור בפיסקה 43 לפסק דינו של המשנה לנשיאה ח' מלצר.
ניתן היום, י"ב בטבת התשע"ט (20.12.2018).
המשנה לנשיאה |
ש ו פ ט |
ש ו פ ט ת |
_________________________
15038290_K06.doc על
