ת”פ 14739/03/14 – טל אברמזון נגד מדינת ישראל
בית משפט השלום בקריות |
|
|
|
ת"פ 14739-03-14 פרקליטות מחוז חיפה נ' אברמזון(עציר)
תיק חיצוני: _-1476-14___-____ |
1
בפני |
כב' השופט מוחמד עלי
|
|
המבקש |
טל אברמזון |
|
נגד
|
||
המשיבה |
מדינת ישראל |
|
החלטה |
1. בגדרי הבקשה שבפניי, המוגשת בהתאם לסע'
2. ביום
17.6.2014, בעקבות בקשה שהגישה המשיבה לפי סע'
3. בבקשתו הנוכחית טוען הסנגור כי יומיים לאחר מתן ההחלטה אושפז המבקש, שברקע סובל מבעיות נפשיות, במרכז לבריאות הנפש, ובבדיקה שנערכה לו, שתוצאותיה צורפו לבקשה, אובחן כשרוי במצב קטטוני וכי קיימת אצלו פעילות הלוציניטרית. עד למועד הדיון בבקשה היה המבקש מאושפז. במצב דברים זה, טוען הסנגור, יש חשש שהמבקש אינו מבין את מהות ההליך ואת תנאי הפיקוח שהוטלו עליו, ומבקש כי בית המשפט יורה על קבלת חוות דעת פסיכיאטרית שתבחן זאת, ולאחר מכן, ובהתאם לתוצאות חוות דעת, להורות על ביטול הצו.
2
4. המשיבה
מתנגדת לבקשה וטוענת בין היתר כי המבוקש על ידי הסנגור עומד בניגוד לתכליתו של
ה
5. לאחר שהאזנתי לטענות הצדדים ועיינתי בבקשה ושבתי ועיינתי בהחלטתי הקודמות בגדרה ניתן הצו ובמסמכים שצורפו לה, אני סבור כי דין הבקשה להידחות. הן לגבי קבלת חוות דעת פסיכיאטרית והן לגוף הדברים. אפרט.
6. עוד
בדיון בבקשה לפי סע'
7. ב"כ המבקש טוען כי כעת, בשונה מהמצב עת ניתן הצו, הונחה בפני בית המשפט תשתית ראייתית המצדיקה בחינת מצבו הנפשי מחדש לרבות השאלה הם הוא מסוגל להבין את ההליך שננקט נגדו לרבות תנאי הפיקוח שהוטלו, ולמצער מתן הוראה לקבלת חוות דעת פסיכיאטרית שתבחן שאלות אלה. אלא שמעבר לתשתית הראייתית לגבי מצבו הנפשי של המבקש, נימוקים לגוף העניין מחייבים דחיית הבקשה.
8. הסנגור לא הצביע על מקור נורמטיבי שבגדרו ניתן לבחון את שאלת כשירותו של המבקש - כשאלה מקדמית ונפרדת - להבין את תנאי הפיקוח שהוטלו עליו ולהבין את חובתו לקיים את הצו, וכנגזרת מכך להביא ראיות ובכלל זה חוות דעת להוכחת מצבו הנפשי.
3
דומה
כי אין בהוראת סע'
מנגד, סע'
בהקשר
זה ניתן להפנות גם לסע'
כדי להשלים את
התמונה נציין כי סע'
4
9. למסקנה
לפיה אין מקום לדון בשאלת הכשירות לעמוד לדין (ובהקשר שלנו רלוונטית הכשירות
הדיונית) אלא רק במסגרת ההליך העיקרי, קרי בהליך בירור אשמת הנאשם, הגיון רב. ליבת
ההליך הפלילי היא קביעת אחריות הנאשם לביצוע העבירה, בין אם במישור הבירור העובדתי
ובין אם בשאלה אם ניתן להעמידו לדין מפאת מחלת נפש שפגעה ברוחו וגרמה לכך שלא יהיה
אחראי למעשיו, או שבשעת ניהול המשפט הפלילי אינו יכול להבין, ולו באופן בסיסי, את
ההליך המשפטי ותוצאותיו. העיקר הוא שאלת האחריות בדין, ויתר ההליכים הם במעגלים
העוטפים את שאלת בירור האשמה והם מכשירים נלווים. כך היא למשל הבקשה למעצר עד תום
ההליכים וכך היא הבקשה לפי סע'
10. אין
משמעות הדברים כי למצבו הנפשי של נאשם אין חשיבות באותם הליכים נלווים להליך
הפלילי. נהפוך הוא. המצב הנפשי הוא נתון חשוב ומשמעותי, אך נפקותו אינה בקביעת הכשירות
לקיום אותו ההליך כלפי הנאשם, אלא בשאלות אחרות הנוגעות בעיקר לאיזון שיש לערוך
ולאופן שיש להחזיק במעצר או לטפל בנאשם. לדוגמה: סע'
5
11. גם
בהליך לפי
12. מאחר
ואני סבור כי אין מקום לבחון בגדרי הליך זה את השאלה אם המבקש "מסוגל לעמוד
לדין" (במובן ההליך לפי
13. צו
הפיקוח ניתן בדרך כלל לתקופה ארוכה, במקרה שבפנינו ניתן לתקופה של 3 שנים. במהלך
חיי הצו יכולים להיות שינויים כאלה ואחרים אצל המפוקח, ובכלל זה בתנאים הפיזיים ובמצבו
הנפשי והמנטלי. לקצין הפיקוח, שבידיו סמכויות שניתנו לו על ידי בית המשפט, שיקול
דעת בהפעלת הסמכויות בשים לב לשינויים שיכולים להתרחש. קיומן של סמכויות בידי קצין
הפיקוח אין משמעותו חובה להפעילן כל הזמן, בכל תנאי ובכל מצב. אופן הפעלת
הסמכויות, המידה והעיתוי בהם תופעלה הם חלק משיקול דעת קצין הפיקוח. כביטוי לשיקול
הדעת הרחב שניתן לקצין הפיקוח, ניתן להפנות לאפשרות כי קצין הפיקוח לא ידווח על
הפרת תנאי הפיקוח אם ההפרה היא קלת ערך (סע'
14. במקרה שלפנינו, אין מחלוקת כי המבקש מאושפז בבית חולים בשל מצב נפשי. לאור האבחנה כי הוא מצוי במצב קטטוני ניתן להסיק שמצבו כלל לא פשוט. מובן כי בתנאים אלה אין זה סביר כי קצין הפיקוח ידרוש קיום תנאי הפיקוח (ולא נטען כי הוא עשה כן), וברי כי תנאי הפיקוח יושעו לשעה עד שיתאפשר ביצוע פיקוח וקיום התנאים יהיה אפשרי ואפקטיבי. הדברים יפים גם למקרה בו ישתחרר המבקש מאשפוז ומצבו הנפשי יוותר כזה שאינו מאפשר לו לתקשר עם סביבתו.
6
איני שותף לחשש שמובע על ידי הסנגור כי חוסר ההבנה הקיים אצל המבקש, יגרום לכך שהוא ימצא כמי שמפר את תנאי הפיקוח. כפי שצוין לעיל סמכויות הפיקוח צריכות להיות מופעלות באופן תואם-נסיבות תוך התחשבות בנתונים קיימים ובשינוים מעת לעת. חשוב מכך - גם אם יקרה מצב בו המבקש יפר את תנאי הפיקוח מאחר ולאור מצבו הנפשי אין הוא מודע להם ואינו מסוגל לדעת את הפסול שבהפרתם, הרי בהתקיים התנאים לכך, תעמוד למבקש ההגנה המתאימה ויוכל ליהנות מסייג לאחריות פלילית אם יועמד לדין בשל כך.
15. משמעות קבלת בקשת הסנגור (בהנחה כי המבקש אכן אינו מבין את משמעות ההליך) היא שחרור המבקש - שנקבע כי נשקפת ממנו מסוכנות מינית - מכבלי הפיקוח, והותרתו ללא כל פיקוח וללא כל מגבלות. מצב דברים זה יוצר סיכון לציבור שחוק ההגנה על הציבור בא למנוע. אכן, על האמצעים שיש לנקוט כדי להגן על הציבור להיות מידתיים, יש לצמצם את הפגיעה בעבריין המין מעבר למידה הנדרשת, ויש לערוך איזון בין השיקולים. איזון זה נערך כבר בהחלטה במסגרתה ניתן הצו.
זאת עוד, קבלת המתווה שמציע הסנגור, מחייבת עריכת בדיקה תקופתית לגבי מצבו הנפשי של המבקש, כדי להעריך כל פעם מחדש אם חל שיפור במצבו ואם מתגלה אצלו תובנה לגבי המגבלות והתנאים שהוטלו עליו. דומה שלא לכך נתכוון חוק ההגנה ואין זו התכלית בהסדרי הפיקוח שנקבעו בו, אשר נועדו ליצור מנגנוני פיקוח לתקופה ארוכה תוך מתן סמכויות רחבות כדי לאפשר קיום פיקוח שוטף באופן יעיל ואפקטיבי.
16. לאור הדברים שהובאו לעיל, אני מחליט לדחות את הבקשה.
המזכירות תשלח את ההחלטה לב"כ הצדדים.
ניתנה היום, י"א אב תשע"ד, 07 אוגוסט 2014, בהעדר הצדדים.
