ת”פ 35848/06/13 – מדינת ישראל נגד בוריס קוגן
1
בפני כב' השופט מרדכי פלד, סגן נשיא |
|||||||
המאשימה |
מדינת ישראל |
||||||
נגד
|
|||||||
הנאשם |
בוריס קוגן ע"י ב"כ עו"ד אופיר כתבי |
החלטה
1.
כנגד הנאשם הוגש בתיק זה כתב אישום, המייחס לו עבירה של החזקת סם מסוכן ,מסוג חשיש,
במשקל כ-9 גרם, נטו, שלא לצריכה עצמית, על פי סעיף
2
2.
בפניי בקשה, שהוגשה מטעם הסנגוריה, להורות על מחיקת סעיף העבירה מכתב האישום,
המייחס לנאשם עבירה של שימוש רשלני בחומר מרעיל, על פי סעיף
3. על פי הנטען בעובדות כתב האישום, בתאריך 28.9.11, הפריע הנאשם לשוטר במילוי תפקידו, בכך שנמלט אל חנות בשם "המקום" (להלן: "החנות"), עת ניגש אליו השוטר, כשבאותן נסיבות, תוך כדי ריצה, השליך הנאשם מכיס מכנסיו, אל רצפת החנות, שקיות ניילון ובתוכן 17 קפסולות המכילות חומר מסוג MPA. כמו כן, החזיק הנאשם בכיסו שתי קפסולות נוספות מאותו סוג.
בנוסף, נטען, כי הנאשם החזיק חומרים שונים נוספים, שהיו מוסתרים במקומות שונים ברחבי החנות, ובאלו 57 כדורים המכילים חומר מסוג MPA ו- 295 קפסולות, המכילות חומר מסוג MPA.
4. בכתב האישום נטען עוד, כי בחדר אחורי בחנות נמצא הנאשם, מחזיק בדרך נמהרת או רשלנית, שיש בה כדי לסכן חיי אדם או לגרום לו לחבלה, בשקיות ובהן 259 קפסולות של חומר מרעיל או מסוכן מסוג AM2201.
בכתב האישום פורט כי הסם המסוכן מסוג "חשיש" במשקל 9.46 גרם, נטו, כאמור, הוחזק במסילה, בדלתו של חדר פנימי, בחנות.
5.
במהלך הדיונים שנגעו לבקשה זו, טענה הסנגורית, כי בהתאם לתיקון 62 (
נטען, בנוסף, כי גם על פי חלק ג' לתוספת הראשונה א', שלעיל, לא ניתן להקנות לתביעה המשטרתית סמכות להגשת כתב אישום בעבירה זו שהיא עבירת עוון, מאחר ופרקליט מחוז רשאי להעביר לטיפולו של תובע רק עבירה מסוג פשע, ולא עבירה מסוג עוון, וזאת בשל העדר חומרה יתרה בנסיבות ביצוע העבירה ואי מורכבות הראיות.
לפיכך, עתרה הסנגורית, עו"ד כתבי, להורות על מחיקת סעיף העבירה הנ"ל מכתב האישום, מאחר והוגש על ידי המאשימה בחוסר סמכות.
3
6.
הסבתי את שימת ליבה של הסנגורית לכך, כי בין לבין, התקבל תיקון מספר 62-
7.
הסנגורית הוסיפה וטענה כי פרקליטת המחוז כלל לא הסמיכה, באופן מפורש, את התובע
המשטרתי לטפל בעבירה של שימוש רשלני בחומר מרעיל, על פי סעיף
8.
מנגד, עולה, לטענת הסנגורית, וזאת לאור ניסוחו של כתב האישום, כפי שהוגש על ידי
התובע המשטרתי, כי העבירה המרכזית נשוא כתב האישום, הינה עבירת העוון, על פי סעיף
338 (א) (9) הנ"ל, כשרוב רובו של כתב האישום (סעיפים 2-6) עוסק בעבירה זו, ואילו
יתרת העבירות הינן בגדר עבירות הנילוות לעבירה, שנתבררה כעבירה המרכזית בכתב
האישום, דהיינו, העבירה על פי סעיף
4
9. נטען, על כן, כי בהיות העבירה על פי סעיף 338, העבירה המרכזית בתיק, כמתברר מניסוחו של כתב האישום שהוגש ע"י התובע המשטרתי, היה על הפרקליטה להורות, על פי הגיונם של דברים, כי התיק מועבר לטיפולו של תובע משטרתי, בגינה של עבירה זו, שהינה העבירה המרכזית, לכאורה, בתיק, ומשנהגה אחרת והעבירה את התיק לתובע המשטרתי, בגינה של עבירה שולית - כעולה מכמות הסם הקטנה, של החזקת סם מסוכן שלא לשימוש עצמי, עבירה שהינה ממילא בסמכות המשטרה - יש מקום למחוק את העבירה על פי סעיף 338 מכתב האישום, שאליה כאמור כלל לא התייחסה הפרקליטה, כעבירה המרכזית, משסברה כי אין לה כל ביסוס ראייתי, וזאת גם כמתבקש מהכותרת שנרשמה בהעברת התיק לתובע המשטרתי, לאמור, בגין עבירה של החזקת סם מסוכן שלא לשימוש עצמי.
10.
בנוסף לטיעונים אלו, הגישה הסנגורית טיעון נוסף, בכתב, לפיו, העבירה של החזקת סם
שלא לצריכה עצמית הינה ממילא ומלכתחילה בסמכות התביעה המשטרתית (על פי סעיף
11.
מנגד, טענו ב"כ המאשימה, כי יחידת התביעות המשטרתית פעלה בסמכות וברשות,
בהגשת כתב האישום, המייחס לנאשם, בין השאר, עבירה של שימוש רשלני בחומר מרעיל,
כאמור לעיל. נטען, כי בעקבות התיקון השני ל
5
12.
עוד נטען, כי התיק הועבר לתובע המשטרתי ע"י פרקליטה, שהואצלו לה סמכויות לשם
כך על ידי פרקליט מחוז, לאחר שהפרקליטה שקלה והחליטה להעביר את התיק לטיפול תובע
משטרתי, בעבירה המרכזית, שהינה ונותרה אכן עבירת החזקת סם שלא לצריכה עצמית. נטען
עוד, כי ניתן ללמוד כי זו, אכן, העבירה המרכזית בתיק, מהמסמך המעביר, שכותרתו
הינה: "החזקת סם שלא לצריכה עצמית", כשהעבירות האחרות שבוצעו,
שלובות בה. עוד מפנה המאשימה להוראת סעיף
כללי
13.
תיקון 62 -
14. עם זאת, סעיף 60 (ד) בנוסחו הקודם, טרם התיקון השני שהינו מתאריך 11.11.2013, העניק שיקול דעת לפרקליט מחוז, משקבע כי חומר שהושג בחקירה בעבירת פשע, המנויה בחלק ג' לתוספת הראשונה א', יועבר לטיפולו של פרקליט, אלא אם כן החליט פרקליט מחוז, בתיק מסויים, כי בשל העדר חומרה בנסיבות העבירה, ואי מורכבות הראיות, מוצדק להעביר את התיק לטיפולו של תובע משטרתי.
חלק ג', לתוספת הראשונה א', אליו מפנה סעיף 60 (ד) הנ"ל, פרט בכותרתו, טרם התיקון השני כלהלן:
"חלק ג': עבירות פשע שפרקליט מחוז רשאי להעבירם לטיפולו של תובע משטרתי בשל העדר חומרה יתירה בנסיבות ביצוע העבירה ואי מורכבות הראיות.
(4): עבירה אחרת שבטיפול פרקליט ואינה בסמכותו הייחודית של בית משפט מחוזי, שנחקרה יחד עם עבירה שבטיפול תובע משטרתי והיא כרוכה ושלובה בה, ואשר פרקליט מחוז מצא כי בנסיבות העניין, העבירה שבטיפול תובע משטרתי היא העבירה המרכזית".
15.
ראוי לחזור ולהביא מדבר התיקון השני שהתקבל, ולפיו תוקן, כאמור, בין היתר, סעיף
החלטת הפרקליטה להעביר את חומר החקירה לתובע המשטרתי ומועד הגשתו של כתב האישום בתיק זה, אירעו כמתברר, עובר לתיקון השני שלעיל.
6
16.
טרם כניסתו לתוקף של התיקון השני הנ"ל, עלתה בפני בתי המשפט השאלה, האם רשאי
להעביר פרקליט חומר חקירה בעבירת עוון, המנויה בחלק א' לתוספת הראשונה א', לטיפול
תובע משטרתי, בנסיבות סעיף
17. ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע בעמ"ת 48925-01-11 צגאי נ' מדינת ישראל, (פורסם ביום 13.2.11, כב' השופטת רויטל יפה-כץ), קבע בנוגע לכך, כי במידה וקמה לפרקליט מחוז סמכות להעביר עבירת פשע לטיפולו של תובע משטרתי, קל וחומר שסמכות מעין זו קיימת, לגבי עבירות קלות מעבירות פשע, כגון עבירות עוון. ביהמ"ש חזר על קביעתו זו בעמ"ת 30464-02-11 מדינת ישראל נ' אור כהן (פורסם ביום 17.2.2011).
התיקון השני ל
18.
חיזוק למסקנה זו ניתן למצוא בדברי ההסבר של הצעת
"כדי להסיר ספק
מוצע להבהיר כי פרקליט מחוז רשאי, בהתקיים התנאים האמורים בסעיף
נמצא, כי הייתה נתונה הסמכות בידי פרקליט המחוז להעביר את התיק בעבירה נשוא המחלוקת, שהינה עבירת עוון, לתביעה המשטרתית ואין אפוא מקום לטענה שהועלתה תחילה בדבר העדר סמכות בידי פרקליט מחוז - טרם התיקון השני - להורות על העברת התיק לתובע משטרתי, בעבירה שהינה עוון.
7
19.
אף טענת הסנגורית כי פרקליטת המחוז לא הסמיכה כלל את התביעה המשטרתית לטפל בעבירה
נשוא המחלוקת, כאשר מלכתחילה העבירה של החזקת סם שלא לצריכה עצמית הינה בסמכות
יחידת התביעות, ועל כן לא הצריכה האצלת סמכות כלשהי ליחידת התביעות, כאשר בנוסף לא
הסמיכה הפרקליטה את התובע המשטרתי, באופן מפורש, לטפל בעבירה על פי סעיף 338,
שהינה העבירה המרכזית בכתב האישום, בניגוד לאשר סברה הפרקליטה, ועל כן לכאורה,
הגשת כתב האישום במתכונתו הנוכחית נגועה בחוסר סמכות, בכל הנוגע לעבירה על פי סעיף
20. המאשימה הציגה כאמור, במהלך הדיון, מסמך הכולל את החלטת הפרקליטה, עו"ד לייבה, שבו הוטבע, בצירוף חתימת הפרקליטה: "העבירו למדור תביעות להגשת כתב אישום", שאין לשלול שיש לראות בכך "הסמכה", כאשר בחלק העליון של המסמך הנ"ל, נרשם כי העבירה בתיק הינה "החזקת סם שלא לצריכה עצמית", שיש לראותה אפוא כעבירה שבטיפול התובע המשטרתי, שהיא העבירה המרכזית, ולא העבירה האחרת על פי סעיף 338 הנ"ל.
כפי שציינתי לעיל
אין גם מקום לטענה בדבר העדר סמכות בידי פרקליט מחוז להעביר את התיק לתובע משטרתי,
בעבירת עוון, טרם התיקון השני. כך קובע סעיף
"חומר שהושג בחקירה בעבירה המנויה בחלק ג' לתוספת ראשונה א', תעבירו המשטרה לפרקליט מחוז, לטיפולו של פרקליט, אלא אם כן החליט פרקליט המחוז, בתיק מסוים, כי בשל העדר חומרה יתרה בנסיבות ביצוע העבירה ואי-מורכבות הראיות, מוצדק להעביר את התיק לטיפולו של תובע משטרתי שהוא עורך דין המשרת ביחידת התביעות."
21.
יש לומר כי עיון בסעיף
יתרה מזו, השאלה אם
הפרקליטה פעלה כעניין שבשגרה, כטענת הסנגורית ואם הפעילה שיקול דעת ראוי לכאן
ולכאן, בכל הנוגע לקיומן של ראיות באשר לסעיף העבירה שבמחלוקת, קרי סעיף
כך קבע ביהמ"ש המחוזי בהחלטתו בעניין צגאי לעיל, כי אין מקומה של השאלה אם פרקליט מחוז הפעיל שיקול דעת, להתברר במסגרת זו, אלא שיש לבררה, ככל שיש צורך בכך, במסגרת של תקיפת שיקול הדעת המינהלי, כששיקול דעת זה אינו נתון לביקורת שיפוטית של בימ"ש שלום.
8
22. לא ניתן גם לשלול על הסף, בנסיבותיו של התיק, כי עבירת השימוש בסם שלא לצריכה עצמית, הינה העבירה המרכזית בתיק, הכל כשמדובר בעבירה שהעונש המירבי שקבע לה המחוקק הוא 20 שנות מאסר, לעומת הענישה המירבית בעבירת שימוש רשלני בחומר מרעיל, שהעונש שלצידה הינו 3 שנות מאסר.
אין ניתן גם, בשלב דיוני זה, לבחון ראיות ולדון בדיות הראיות ובמשקלן בתיק ולקבוע מסמרות לכאן ולכאן.
עוד בהקשר
זה יש לציין את הוראת סעיף
"טיפול בחומר חקירה בידי פרקליט או בידי תובע משטרתי שאינו לפי חלוקת הטיפול הקבועה בסעיף זה, אין בו כשלעצמו כדי לפסול הליך פלילי, ובלבד שלא נגרם לנאשם הליך של אי צדק".
23. משכך הוא, אף אם תאמר כי עולה אפשרות כי סעיף העבירה נשוא המחלוקת הוכלל בכתב האישום שהוגש, בהעדר הסמכה מפורשת מצד הפרקליטה, כאשר מלכתחילה יתכן היה על התיק להיות מנווט ליחידת התביעות, כדבר שבשגרה - כפי הטיעון שהועלה ע"י הסנגורית ופורט בפסקה 10 לעיל להחלטה זו, וכן כאשר על פי ניסוחו של כתב האישום, הפכה, על פי הנטען, העבירה על פי סעיף 338 לעבירה המרכזית - עדיין אין באלו כדי לאיין את הליך העברת התיק לטיפול יחידת התביעות, משלא ניתן לומר כי נגרם לנאשם אי צדק בכך שהתביעה המשטרתית היא זו שהגישה את כתב האישום, ולא הפרקליטות ואין לומר כי יכולתו להתגונן מפני עבירה זו נפגעה כהוא זה בנסיבות הללו.
24. כך בבש"פ 9195-10-10 קובר נ' מדינת ישראל, עמד כב' השופט הנדל, לעניין הוראת סעיף 60 (ו) לעיל, בדבר חלוקת העבודה בין הפרקליטות לבין התביעה המשטרתית, בציינו כי מדובר בעניין פנימי, מנהלי וארגוני בין שני הגורמים, כאשר חלוקת העבודה נשענת על שיקולים מקצועיים, אך היא גמישה ותלויה בנסיבות.
בנוסף, בהתאם לדוקטורינת הבטלות היחסית, החלה גם בהליכים פליליים, פעולה מנהלית שהחלה בחוסר סמכות, לא תביא בדיעבד לבטלות ההליך כולו (ראה ע"פ 10189/02 פלוני נ' מדינת ישראל, 19.9.2005), כאשר גם חריגה מסמכותו העניינית של ביהמ"ש, לא תביא בהכרח לבטלותו המוחלטת של פסה"ד, זאת כאשר לא נגרם עיוות דין לנאשם (ראה ע"פ 5937/12 ערן טובול נ' מדינת ישראל, 21.1.2013).
9
25. בהתאם לכך יש לבחון את מהות הפגם, אם אכן נפל פגם, על רקע נסיבות העניין בכללותו, כאשר הסעד שייבחר צריך לתאום את מכלול נסיבות העניין (ראה רע"פ 2413/99 גיספן נ' התובע הצבאי הראשי, פד"י נה' (4), 673). השיקולים המרכזיים המנחים הינם, האם נגרם עיוות דין לנאשם, מחד גיסא, מול הנזק שעלול להיגרם לאינטרס הציבורי, אם תבוטל ההחלטה המנהלית, מאידך גיסא.
26. בסופו של עניין, ובאיזון בין מכלול האינטרסים שלעיל, ובנסיבות המקרה שבפניי, מתבקשת המסקנה כי אין כל מקום להורות על מחיקת סעיף העבירה נשוא המחלוקת.
לא ניתן כלל ועיקר, בנסיבות העניין, להצביע על כך כי אי מחיקת סעיף העבירה עלול לגרום לעיוות דין לנאשם וזאת ממכלול הטעמים שפורטו לעיל.
לא ניתן גם לומר, כי הגשת כתב האישום על ידי תובע משטרתי, מקפחת מיכולתו של הנאשם להתגונן כדבעי מפני האישומים והעבירות נשוא כתב האישום.
יש גם לחזור ולציין את האינטרס הציבורי הקיים בניהול ההליך, דהיינו, בבירור האישומים המיוחסים לנאשם, במסגרת שמיעת הראיות (ראה בהקשר זה עמל"ע (י-ם) 38161-01-13 שמחה ניר נ' לשכת עורכי הדין הועד המרכזי).
על כן, בסיכומם של דברים, הבקשה שהוגשה מטעם הסנגורית נדחית.
ניתנה היום, ז' בסיוון תשע"ד, 05/06/2014, בהעדר הצדדים.
המזכירות תעביר עותק מהחלטה זו לצדדים.
