ת”פ 33767/08/16 – מדינת ישראל נגד יצחק בית הלחמי,אינטרגז חברה לשיווק גז בע”מ
בית משפט השלום ברחובות |
|
|
|
ת"פ 33767-08-16 מדינת ישראל נ' בית הלחמי ואח'
|
1
|
|
||
בפני |
כבוד השופטת אפרת פינק
|
||
התביעה |
מדינת ישראל ע"י ב"כ עו"ד נדב גדליהו
|
||
נגד
|
|||
הנאשמים |
1. יצחק בית הלחמי
|
||
|
|||
|
מבוא
1. נגד הנאשמים הוגש ביום 14.8.16 כתב אישום המייחס להם עבירות כדלקמן:
שיווק ואחסון מכלי גז של ספק אחר, לפי סעיפים
2
מילוי גפ"מ ללא רשיון או הסמכה ובניגוד
לתקן הישראלי, לפי סעיף
שימוש אחר אסור במחסן גפ"מ, לפי סעיף
2. בא כוח הנאשמים העלה מספר טענות מקדמיות, תחילה ביום 4.11.16 במסגרת תשובתו לכתב האישום, לאחר מכן בדיון ביום 22.11.16 וכן בתגובתו לתגובת המאשימה מיום 18.12.16. בא כוח התביעה השיב על טענות אלו תחילה במסגרת תגובת המאשימה לטענות המקדמיות ביום 15.11.16 לאחר מכן בתגובתו לטענות שהועלו בדיון מיום 12.12.16.
3. כאן המקום לציין, כי במסגרת טענותיו המקדמיות, כפי שעוד יפורטו להלן, טען גם בא כוח הנאשמים כי החיפוש המשטרתי נעשה שלא כדין. טענה זו לא תידון בהחלטה דנן וזאת משום שהיא מצריכה בירור עובדתי במסגרת שמיעת הראיות. גם לא יידונו שאלות נוספות, ככל שעלו, המצריכות בירור עובדתי.
טענות הצדדים
הטענה הראשונה - פסק דין אזואלוס ביטל את מכלול הצווים שמכוח חוק הפיקוח
4. לטענת כוח הנאשמים, הפיקוח על מחירי הגז בוטל במסגרת בש"א 14471-01 אזואלוס נ' החברה האמריקאית הישראלית לגז ואח' (19.12.06) שאושרר בבית המשפט העליון בע"א 1212-07 אזואלוס נ' החברה האמריקאית הישראלית ואח' (2.7.09) (להלן יחד - "פסק דין אזואלוס"). מכאן טען שכל הצווים שעניינם במוצרי גז שהוצאו מכוח חוק הפיקוח, לרבות הצווים שעל יסודם הוגש כתב האישום - בטלים, וכתב האישום הוגש בחוסר סמכות.
5. בתגובתו טען בא כוח התביעה, כי עניינו של פסק דין אזואלוס בצווים שעניינם פיקוח על מחירי הגז ולא בצווים שעניינם בטיחות. לפי המיוחס בכתב האישום, הנאשמים הואשמו בעבירות לפי צווים שעניינם בטיחות ולא בצווים שעניינם מחירי הגז, ומכאן שצווים אלו לא בוטלו מכוח פסק דין אזואלוס וניתן לייחס לנאשמים עבירות על פיהם.
הטענה השניה - הצווים שבכתב האישום חורגים מתכלית חוק הפיקוח והוצאו בחוסר סמכות
3
6. עוד טען בא כוח הנאשמים, כי תכלית חוק הפיקוח לטפל בתופעות כלכליות של ספסרות מחירים, והוא נועד להחליף את חקיקת החירום בהקשר זה. לעומת זאת, כתב האישום שבנדון עניינו בשמירה על בטיחות. הואיל ולא ניתן להשתמש בסמכות הקבועה בחוק אלא למטרה שלשמה נועדה, צווים לפי חוק הפיקוח שעניינם בטיחות הוצאו בחוסר סמכות ולא ניתן להגיש כתב אישום לפיהם.
עוד טען בהקשר זה, כי על תכליתו הכלכלית של
חוק הפיקוח ניתן ללמוד מדברי ההסבר לחוק הפיקוח, שאין בהם כל אזכור של שמירה על
בטיחות. עוד ציין, כי החוק אמנם מתייחס ל"אספקה בטוחה", אולם הכוונה
לרציפות האספקה ולא לבטיחותה. לעניין זה הוסיף, כי סוגיית הבטיחות בגז הוסדרה ב
7. בתגובתו טען בא כוח התביעה, כי חוק הפיקוח נועד בעיקר לקיים "אספקה תקינה בטוחה ומסודרת של מתן שירותים חיוניים למשק המדינה". לפי סעיף 3 לחוק הפיקוח, אם השר סבור "שהדבר דרוש לקיום פעולה חיונית" באפשרותו להתקין צווים מכוח החוק. "פעולה חיונית" הוגדרה כפעולה "הנראית לשר כחיונית להגנת המדינה, לבטחון הציבור, לקיום אספקה סדירה או שירותים סדירים ...". לעניין זה הוסיף, כי גם מפסיקת בתי המשפט עולה כי תכלית חוק הפיקוח והצווים שהוצאו מכוחו היא, בין היתר, שמירה על בטיחות השימוש בגז בהיותו חומר מסוכן. מכאן, כי הצווים שעניינם בטיחות שהוציא השר, נכללים בגדר פעולה חיונית והם הוצאו בסמכות.
הטענה השלישית: הצווים שבכתב האישום בוטלו באופן פורמאלי ביום 23.2.15
8.
בא
כוח הנאשמים הוסיף וטען, כי
עוד טען, כי
4
9.
בא
כוח התביעה טען מנגד, כי
10.
עוד
הוסיף וטען בא כוח התביעה, כי הואיל והמחוקק טרם קבע את מועד התחילה של
הטענה הרביעית: היה מקום להעדיף את המישור המנהלי ולא להגיש כתב אישום פלילי
11.
עוד
טען בא כוח הנאשמים, כי היה מקום להעדיף נקיטת סנקציות נגד הנאשמים במישור המנהלי
ולא להגיש כתב אישום פלילי. לטענתו, לפי סעיף
12. בא כוח התביעה טען, כי ההחלטה אם להגיש כתב אישום היא החלטה מנהלית שבשיקול דעת התביעה, והיא התקבלה על יסוד מכלול הנסיבות והעובדות. לטענתו, אין חובה על הרשות המנהלית לפרט נימוקיה, אולם ממילא נימוקים אלו ניתנו במסגרת ההליך דנן. הואיל ומיוחסות לנאשמים שלוש עבירות, שרק אחת מהן רלוונטית למישור המנהלי, אין כל פסול בהגשת כתב אישום פלילי על שלוש העבירות יחדיו. עוד ציין לעניין זה, כי מסקנה זו מתחזקת לאור ההחמרה באכיפה בתחום הבטיחות בגז והכוונה לבטל את אפשרות הבחירה בהליך המנהלי בהקשר הנדון.
דיון והכרעה
13.
בית
המשפט רשאי לתקן או לבטל את כתב האישום, אם התקבלה טענה מקדמית (סעיפים
5
14.
אפתח
בסקירת המסגרת הנורמטיבית הרלוונטית לדיון בטענות המקדמיות, לרבות החקיקה, הצווים
והפסיקה הרלוונטית לחוק הפיקוח ול
חוק הפיקוח וצווי הפיקוח: המסגרת נורמטיבית
15.
לנאשמים
מיוחסות שתי עבירות לפי חוק הפיקוח וצווי הפיקוח, שעניינן שיווק ואחסון מכלי גז של
ספק אחר ומילוי גפ"מ ללא רשיון או הסמכה ובניגוד לתקן הישראלי, ועבירה אחת
לפי
16. תחילה לתכליתו של חוק הפיקוח וההיסטוריה החקיקתית של החוק.
17. חוק הפיקוח נחקק ביום 31.12.57. לפי דברי ההסבר לחוק הפיקוח, החוק נועד להחליף מספר פקודות מנדטורית שהיוו את הבסיס המשפטי לפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים בשינויים ובהתאמות, שהעיקריים בהם הם: תקפו של החוק המוצע מוגבל לתקופה שבה קיים במדינה מצב של חירום; תנאי מוקדם למתן צו לפי החוק כי השר שוכנע שהדבר דרוש לקיומה של "פעולה חיונית" (ה"ח 278 (29.10.56)).
18.
מדברי
ההסבר עולה כי הרציונל לחוק הוא הבטחת "פעולה חיונית" בתקופה שבה מתקיים
מצב של חירום במדינה. כידוע, טרם בוטל מצב החירום במדינת ישראל. עם זאת, לאור
השלכותיו מרחיקות הלכת של מצב החירום על תחומי חיים רבים של הפרט ומשך זמן החירום,
עדים אנו למגמה לעדכון החקיקה שמכוח מצב החירום וצמצום הפרשנות של הסמכויות שמכוח
שעת החירום (ראו, למשל:בג"ץ 8026/16 מוריס
נ' מפקד פיקוד העורף (20.10.16); בג"ץ 703/15 דרויש נ' מפקד
פיקוד העורף (19.3.15); בג"ץ 3091/99 האגודה לזכויות האזרח בישראל
נ' הכנסת (08.05.2012); והשוו: הנחיית היועץ המשפטי לממשלה מספר 1.2102
(13.9.16) בנושא: שימוש ב
19. "פעולה חיונית" הוגדרה בסעיף 1 לחוק הפיקוח, בנוסח שלהלן:
"פעולה הנראית לשר כחיונית להגנת המדינה, לבטחון הציבור, לקיום אספקה סדירה או שירותים סדירים, לקיום יציבות של מחירי מצרכים או שכר שירותים, להגדלת היצוא או להגברת הייצור, לקליטת עולים, או לשיקום חיילים משוחררים או נכי מלחמה."
6
20. סעיף 3 לחוק הפיקוח קובע את סמכותו של השר:
"לא ישתמש שר בסמכותו לפי חוק זה, אלא אם היה לו יסוד סביר להניח שהדבר דרוש לקיום פעולה חיונית, למניעת הפקעת שערים וספסרות או למניעת הונאת הציבור."
21. סעיף 5 לחוק הפיקוח קובע, בין היתר, צווים שהשר רשאי להסדיר:
"(א) שר רשאי להסדיר בצו -
(1) ייצורו של מצרך מסויים, שמירתו, החסנתו, הובלתו, העברתו ממקום למקום ומיד ליד, הפצתו, מכירתו, רכישתו, צריכתו, הטיפול בו והשימוש בו, לרבות שחיטת בהמות;
(2) פעולתו ודרכי הנהלתו של מפעל העוסק בפעולה חיונית;
(3) עשייתו של שירות בר-פיקוח.
(ב) כל מה ששר רשאי להסדיר לפי סעיף זה, רשאי הוא לאסרו, להגבילו, להטיל עליו פיקוח או בקורת, להתנותו בתנאים, לרבות תנאים לקבלת רשיון, כללי או מיוחד.
22. בית המשפט העליון דן, לא אחת, בסמכויות הרחבות שהוענקו לשרים מכוחו של חוק הפיקוח, להסדרת מצרכים ושירותים בכל תחומי המשק והכלכלה בישראל, ובייחוד לאור ההגדרה הרחבה של "פעולה חיונית" והתאמת הסמכויות ל"שעת חירום". עוד קבע, כי מסגרתו הרחבה של חוק הפיקוח פוגעת בשלטון החוק ומכאן שעל השרים לחסוך בשימוש בחוק הפיקוח ויש לצמצם את תחום פרישתו (ראו, למשל: בג"ץ 2740/96 שנסי נ' המפקח על היהלומים, משרד המסחר והתעשייה ואח', פ"ד נא(4) 481 (11.8.97); בג"ץ 2313/95 קונטקט לינסן (ישראל) בע"מ נ' שר הבריאות ואח', פ"ד נ(4) 397, בעמ' 403 (1996); בג"ץ 344/89 ח.ס.ה. - סחר בינלאומי בע"מ נ' שר התעשייה והמסחר ואח', פ"ד מ"ד(1) 456, בעמ' 464 (1990); בג"ץ 790/78, המ' 357/79 רוזן ואח' נ' שר המסחר התעשייה והתיירות ואח', ל"ג(3) 281, בעמ' 291 (1979); בג"ץ 156/63 היועץ המשפטי לממשלה נ' אוסטרייכר, פ"ד יז 2088 (1963)).
23.
להשלמת
המטריה הנורמטיבית יש לציין כי ביום 21.3.96 נחקק
7
24.
בהתאם
לסמכות המסורה לשר ב
25. לפי פסיקת בית המשפט העליון, צווי הפיקוח הנזכרים נועדו להבטיח את פיקוח הממשלה על תנאי הבטיחות באספקת גפ"מ ובמילוי מכלי גז. עוד קבע בית המשפט העליון, כי צווים אלו הוצאו בסמכות משיקולי בטיחות שנועדו, בין היתר, להבטיח קיומו של משק חופשי. לעניין זה יפים דבריו של כבוד השופט (כתוארו אז) אהרן ברק:
"צו הפיקוח נועד לאפשר מילויין של דרישות בטיחות יסודיות, בלא שהוא פוגע בעקרונות הרפורמה במשק הגז בישראל ... עם זאת, תחרות חופשית אינה שקולה כנגד הפקרות, ועמידה על דרישות של בטיחות מתיישבת עם עקרונות של משק חופשי" (בג"צ 2322/91 גז גל בע"מ נ' שר האנרגיה והתשתיות (4.7.91); וראו גם: ע"א 1100/09 סופרגז חברה ישראלית להפצת גז בע"מ נ' עיזבון המנוח איתן מימון ז"ל (20.3.2011); לעניין פרשנותו התכליתית של חוק פיקוח ראו גם: ע"א 2512/90 סופרגז חברה ישראלית להפצת גז בע"מ נ' תופיני סער, מה(4) 405 (1991)).
26.
נפסק
גם כי אף לאחר התקנת
27. מהתשתית הנורמטיבית של חוק הפיקוח עולה כי נושא הבטיחות נכלל בגדר מטרות המשנה של החוק, אולם מכל מקום יש לפרש את החוק בצורה מצמצמת בהיותו חלק מחקיקה שעניינה במצב החירום שבו נתונה ישראל.
28.
8
29.
לפי
סעיף
"השר רשאי להסדיר בצו את בטיחות הייצור, המילוי, ההחסנה, ההולכה או השיווק של גז או של מתיקן גז וכן את הצריכה של הגז .... כן רשאי השר להסדיר בצו את בטיחות הביצוע של עבודת גז...".
30.
ממשיך
31.
מכוח
32.
מ
33. פתרון ראשוני לחפיפה זו נמצא בצו הגז החדש משנת 2015.
34.
35.
סעיף
9
"תחילתו של צו זה ביום תחילתו של
36.
משמע,
תחילתו של
37.
סעיף
"תחילתו של
מלשונו של סעיף 10 עולה, כי ישנם שלושה תנאים
מוקדמים לכניסתן לתוקף של עבירות לפי
הואיל וסעיף
38.
לשונו
של סעיף
39.
על
פרשנות סעיף 10 - הוא סעיף התחילה - ניתן ללמוד מתוך פרוטוקול ישיבת ועדת הכלכלה
בנושא
10
40.
41.
להשלמת
התמונה הנורמטיבית יש להוסיף, כי פתרון עתידי כולל לחפיפה בין מטרות
האם בוטלו צווי הפיקוח מכוח פסק דין אזואלוס?
42. טענתו הראשונה של בא כוח הנאשמים היתה כי צווי הפיקוח, שמכוחם יוחסו לנאשמים עבירות של שיווק ואחסון מכלי גז של ספק אחר ומילוי גפ"מ ללא רשיון או הסמכה, בוטלו מכוח פסק דין אזואלוס.
43. לא מצאתי כל תשתית לטענה זו.
44. בפסק דין אזואלוס נדונו בקשות לאישור תובענות שהגישו לקוחות של חברות הגז הגדולות כתובענות ייצוגיות, בטענה כי חברות הגז גבו מהם תשלומים בלתי חוקיים. בין היתר התעוררה מחלוקת באשר למחירים שרשאיות חברות הגז הגדולות לגבות מהצרכנים לאחר שהוסר הפיקוח על מחיר הגז, מכוח שני צווים שעניינם יציבות המחירים שהוצאו ביום 10.5.95 וביטלו הפיקוח על הגז. בית המשפט המחוזי קבע, כי משבוטל הפיקוח על מחירי הגז, שוב אין דבר חקיקה האוסר על חברות הגז לגבות בגין מצרך או שירות כל סכום המתקבל על דעתן.
45. פסק דין אזואלוס ניתן בבית המשפט המחוזי ביום 19.12.06, ואושר בבית המשפט העליון ביום 2.7.09.
11
46. פסק דין אזואלס לא ביטל הפיקוח על מחירי הגז. נקבע בו מפורשות כי מחירי הגז בוטלו מכוח צווים ספציפיים שהוצאו לעניין זה. מכאן, שפסק דין אזואלוס אך קבע כי משבוטל הפיקוח על מחירי הגז, שוב אין דבר חקיקה האוסר קביעת מחירי הגז על ידי חברות הגז.
47. הפכתי והפכתי בפסק דין אזואלוס ולא מצאתי בו כל בסיס לטענות שטען בא כוח הנאשמים לפיו. קביעת בית המשפט בפסק דין אזואלוס היא למעשה קביעה הצהרתית וממוקדת, משום שהיא ניתנה לפי צווים שביטלו את מחירי הפיקוח. לא ניתן להסיק מקביעה זו על בטלותם של צווים אחרים שעניינם בטיחות, ושמכוחם יוחסו לנאשמים עבירות לפי כתב האישום. צווים אלו אינם מאוזכרים בפסק דין אזואלוס, ובטלותם כלל אינה מתיישבת או מתבקשת מתוך פסק דין אזואלוס.
הצווים שבכתב האישום חורגים מתכלית חוק הפיקוח והוצאו בחוסר סמכות
48. טענתו השנייה של בא כוח הנאשמים היא כי הצווים מכוח חוק הפיקוח, שלפיהם יוחסו לנאשמים שתיים מהעבירות שבכתב האישום הוצאו בחוסר סמכות.
49. גם טענה זו נעדרת תשתית של ממש.
50. כאמור, חוק הפיקוח הקנה לשר סמכויות נרחבות לשם הבטחת "פעולה חיונית", וכל עוד מצב החירום בישראל נמשך. "פעולה חיונית" כוללת בתוכה, בין היתר, אספקת מצרכים ושירותים שהוכרזו כחיוניים.
51.
לפי
פסיקת בית המשפט העליון, יש לפרש את הסמכויות שהוקנו לפי חוק הפיקוח ומכוח מצב
החירום, באופן מצמצם ובהתאם לתכלית שביסוד החוק. הגז הוכרז כמצרך חיוני. שר הכלכלה
הוציא מכוח חוק הפיקוח צווים שעניינם בטיחות הגז. בית המשפט העליון קבע כי בטיחות
הגז מתיישבת עם עקרונות של משק חופשי ומכאן שצווים שעניינם בבטיחות הוצאו בסמכות.
יתר על כן, חוק הפיקוח אין עניינו אך בפיקוח על מחירים, והראיה, כי גם לאחר חקיקת
האם בוטלו הצווים שבכתב האישום ביום 23.2.15
12
52.
מכאן
לטענה השלישית של בא כוח הנאשמים שלפיה לא ניתן לייחס לנאשמים עבירות מכוח
53.
כאן
המקום להעיר כי טענה זו עניינה ב
54.
כפי
שכבר הובהר, בין יום 23.2.15, שבו התפרסמו צווי הביטול, ובין יום 30.10.16 שבו
פורסם התיקון ל
55. כתב האישום הוגש ביום 14.8.16 במועד זה היו בתוקף צווי הגז וצווי הפיקוח הרלוונטיים לכתב האישום.
56.
ביום
30.11.16, משמע 30 יום לאחר פרסום התיקון ל
57.
מכאן,
שלא היתה תקופת ביניים שבה לא היו בתוקף צווי פיקוח הרלוונטיים לכתב האישום. עם
זאת,
58. בהקשר זה התעוררו השאלות הבאות: האחת, האם ניתן עדיין לייחס לנאשמים עבירה שבוטלה? לחלופין האם העבירה החדשה נכנסת במקום העבירה שבוטלה?
59.
לפי
סעיף
"נעברה עבירה ובוטל בחיקוק האיסור עליה - תתבטל האחריות הפלילית לעשייתה; ההליכים שהוחל בהם - יופסקו; ניתן גזר-דין - יופסק ביצועו; ולא יהיו בעתיד עוד תוצאות נובעות מן ההרשעה."
13
60.
סעיף
61. לא מצאתי כי במקרה הנדון חל שינוי ביסודות העבירה ובאיסור שעל פיה.
62.
מהשוואה
בין הוראות הסעיפים עולה, כי למרות שחלו שינויים סמנטיים וניסוחיים, כלל האיסורים
שהוגדרו בסעיפים
63.
מכאן
כי לא בוטלו בחיקוק האיסורים על העבירות אשר יוחסו מלכתחילה בכתב האישום המתוקן,
ואין תחולה לסעיף
64. עם זאת, חל שינוי מהותי בנוגע לעונש שנקבע לצד העבירות.
65.
העונש
שהיה קבוע ב
העובר על הוראות צו זה, דינו - מאסר ששה
חודשים או קנס כאמור בסעיף
66.
לעומת
זאת, העונש שלצד העבירות ב
העובר על הוראה אחרת מהוראות חוק זה, או תקנות
שהותקנו מכוחו או צו או הוראה שניתנו מכוחו, דינו - מאסר שנה או פי שלושה מן הקנס
כאמור בסעיף
67.
מכאן,
שהחלפת
68.
המסקנה
העולה מהאמור היא, כי
14
האם היה על המדינה לנקוט במישור המנהלי, ומה משמעות החלטתה?
69. עתה, לטענתו הרביעית של בא כוח הנאשמים, לפיה היה על המדינה להסתפק בנקיטת הליכים במישור המנהלי ולא להגיש נגדו כתב אישום פלילי.
70.
גם
כאן יש לציין כי שאלה זו רלוונטית אך לעבירה של שיווק ואחסון מכלי גז של ספק אחר,
לפי
71.
לפי
סעיף
"שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עבירה על הוראה שנקבעה בחוק מהחוקים המנויים בתוספת הראשונה או בתקנות שהותקנו לפיו, שאינה פשע, היא עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מנהלית (להלן - עבירה מנהלית); הקביעה יכול שתהיה דרך כלל, בתנאים או בסייגים".
72.
התוספת
ל
73.
יוער,
כי מאז הוגש כתב האישום, וכפי שכבר פורט, תוקנו התקנות הנזכרות וזאת במסגרת
74. האם נפל פגם בהגשת כתב האישום בקשר לעבירה של שיווק ואחסון מכלי גז של ספק אחר, ואם נפל פגם - ומה נפקותו?
75.
לפי
סעיף
15
"קביעת עבירה כעבירה מנהלית אין בה כדי לגרוע מסמכותו של תובע להגיש בשלה כתב אישום, כאשר הוא סבור שהנסיבות מצדיקות זאת מטעמים שיירשמו, ובלבד שטרם נמסרה הודעה על הטלת הקנס; סעיף זה אינו גורע מסמכותו של תובע להגיש כתב אישום אם ביקש מקבל ההודעה להישפט על העבירה."
76. מלשון הסעיף עולה, כי לתובע יש שיקול דעת להגיש כתב אישום חרף הגדרתה של עבירה כעבירה מנהלית, ועליו לעשות זאת מטעמים שיירשמו.
77. לא הוצג רישום של הנימוקים להגשת כתב האישום. רישום הנימוקים בעניין זה הוא לא עניין טכני בלבד, משום שיש בו גם כדי ללמד אם הרשות אמנם הפעילה את שיקול דעתה בהליך הוגן וראוי, לרבות הקטנת החשש מפני החלטות שרירותיות או שגויות, בדיקה וביקורת של ההחלטה (יצחק זמיר הסמכות המינהלית (1996 - התשנ"ו), בעמ' 897 - 898).
78. גם לא השתכנעתי, כי די בכך שהתביעה הביאה נימוקיה לידיעת בא כוח הנאשמים, במסגרת תשובתה לטענותיו המקדמיות, כדי להוות תחליף לחובה לרישום הנימוקים בעת קבלת ההחלטה, וזאת משום שמדובר ברישום בדיעבד, והיא לא מאפשרת לנאשמים לנקוט בהשגה על החלטה זו.
79. עם זאת, אין הכרח כי הפגם שנפל יוביל לביטול כתב האישום. כידוע, במסגרת דוקטרינת הבטלות היחסית, יש להבחין בין הפגם ובין תוצאות הפגם, והכל על רקע נסיבותיו הפרטניות של המקרה. על ההחלטה בדבר הסעד הראוי לקחת בחשבון את נסיבות המקרה, ובכלל זה: התנהגות הצדדים; הפגיעה שתיגרם להם או לאינטרס הציבורי; האפשרות לתיקון וריפוי הפגם; השלב שבו מועלית הטענה; פגיעה בהגנת הנאשם למול הפגיעה שתיגרם לתביעה ולאינטרס הציבורי (ע"פ 1053/13 הייכל נ' מדינת ישראל (23.6.13)). כך גם נפסק, כי אם נפל פגם ברישום הטעמים להגשת כתב אישום יש להפעיל את דוקטרינת הבטלות היחסית (ע"פ 70856/99 יצקן נ' מדינת ישראל (5.6.00)).
80. בהחלטה בדבר תוצאות הפגם לקחתי בחשבון מספר שיקולים. עניינו של הפגם בעבירה אחת בלבד מתוך השלושה שיוחסו לנאשמים בכתב האישום. טענת התביעה כי הואיל וכתב האישום כלל שתי עבירות נוספות, לא מצאה מקום להסתפק בהליכים מנהליים, הוא נימוק סביר, ומצוי במתחם שיקול הדעת של התביעה; ישנה אפשרות לתיקון הפגם, גם בשלב זה של ההליך, בדרך של בחינה מחודשת על ידי רשויות התביעה. תיקון דומה לפגם מתבצע בפגם של הפרת חובת השימוע, בדרך של שימוע בדיעבד (ראו למשל: ת"פ (רח') 37097-07-13 מדינת ישראל נ' ליטוב (19.1.15)).
16
81. המסקנה היא כי אין בפגם שנפל כדי להביא לביטול כתב האישום, וזאת מכוח דוקטרינת הבטלות היחסית, וניתן לרפא הפגם בדרך של הפעלת שיקול דעת מחדש ורישום הנימוקים. אני סמוכה ובטוחה שהתביעה תפעיל שיקול דעתה בנפש חפצה.
סוף דבר
82.
לאחר
שבחנתי את מכלול הטענות המקדמיות הגעתי למסקנה כי לא נפלו פגמים בכתב האישום, שיש
בהם כדי להוביל לביטול כתב האישום, או איזה מהעבירות שיוחסו בו לנאשמים. צווי
הפיקוח שעניינם בטיחות לא בוטלו בפסק דין אזואלוס. צווי הפיקוח שעניינם בטיחות לא
הוצאו בחוסר סמכות. העבירות שיוחסו לנאשמים לא בוטלו במסגרת
83. הואיל וחלה החמרה בענישה הרלוונטית לעבירה של שיווק ואחסון מכלי גז של ספק אחר המיוחסת לנאשמים בכתב האישום, אם יורשע הנאשמים בביצוע עבירה זו, יחול הדין המקל בקביעת עונשם.
84. נפל פגם באי רישום הנימוקים שביסוד ההחלטה שלא לנקוט בהליך מנהלי ביחס לעבירה של שיווק ואחסון מכלי גז של ספק אחר המיוחסת לנאשמים. מכאן, שעל התביעה להפעיל שיקול דעתה מחדש ולבחון אם יש מקום לנקוט בהליך מנהלי בהקשר זה, תחת ההליך הפלילי. התביעה תנמק את החלטתה ותעביר הנימוקים לעיון בא כוח הנאשמים, לא יאוחר מיום 15.2.17.
המזכירות תשלח ההחלטה לצדדים.
ניתנה היום, כ"א טבת תשע"ז, 19 ינואר 2017, בהעדר הצדדים.