ת"פ 50156/10/14 – מתן אירועים בע"מ,אמיר לוי,תמר רחל פרידמן,סופרקיט שיווק (1995) בע"מ,אפרים ידגרוב,ווין דיזיין בע"מ,ערן עזרא נגד מדינת ישראל
בית משפט השלום בכפר סבא
|
|
|
|
ת"פ 50156-10-14 מדינת ישראל נ' אונגר ואח'
|
1
בפני |
כב' השופט עמית פרייז
|
|
המבקשים
בת"פ 50156-10-14 (הנאשמים 3-4) |
1. מתן אירועים בע"מ 2. אמיר לוי
1. תמר רחל פרידמן 2. סופרקיט שיווק (1995) בע"מ 3. אפרים ידגרוב 4. ווין דיזיין בע"מ 5. ערן עזרא
כולם ע"י ב"כ עו"ד גדעון בן אור |
|
נגד
|
||
המשיבה |
מדינת ישראל
ע"י המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה באמצעות נציגת היועץ המשפטי לממשלה עו"ד עופרה אורנשטיין |
|
החלטה |
בפניי טענה מקדמית, לפיה הגשת כתבי האישום על ידי פרקליטות המדינה- המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין נעשתה שלא בהתאם לחוק ובניגוד להנחיות היועמ"ש לממשלה.
כנגד המבקשים, בשני התיקים, הוגשו כתבי
אישום, במסגרתם מיוחסות להם עבירות שונות על
2
לטענת ב"כ המבקשים, כתבי האישום אמורים
היו להיות מוגשים באמצעות הוועדה המקומית הרלבנטית ולא באמצעות הוועדה המחוזית
מרכז. ב"כ המבקשים אינו חולק על כך שלוועדה מחוזית סמכות מקבילה לזו של וועדה
המקומית להגיש כתבי אישום, וזאת מכוח סעיף
באשר לתנאי השני הנטען, הרי שבכל אחד מהתיקים, מכתב שהוצא על ידי יחידת הפיקוח על הבנייה של מחוז המרכז וכותרתו "הודעה על טיפול יחידת הפיקוח המחוזי...", הממוען ליו"ר הוועדה המקומית הרלבנטית עם העתק לבעלי תפקידים אחרים בוועדה, לרבות התובע ומנהל תחום פיקוח על הבנייה, צורף לתגובת המשיבה. לא הוצגו אישורים בדבר קבלה ע"י יו"ר הוועדה המקומית הרלבנטית, אולם על פי חזקת תקינות פעולות המנהל ניתן להניח כי אכן כך נעשה, כאשר אמירה בעלמא של ב"כ המבקשים כי שוחח עם התובע וזה מסר לו כי לא קיבל זאת, אין די בה כדי לסתור הנחה זו. לאור האמור, המחלוקת מתמקדת בתנאי הראשון הנטען.
לעניין זה, בע"פ 2763/08 גן הזית
אירועים וכנסים בע"מ ואח' נ' הוועדה המקומית לתכנון ובנייה זמורה,נקבע
כי סעיף
3
יתר על כן, יצויין כי ב"כ המבקשים העלה
את הטענה בה עסקינן במסגרת עת"מ 1924/08 (ת"א) נבון נ' הועדה המחוזית
לתכנון ובניה מרכז ועת"מ (ת"א) 1972/09 רוטרו נ' הוועדה המחוזית
לתכנון ובנייה מחוז המרכז. במסגרת עתירות אלו דחה ביהמ"ש לעניינים
מנהליים את הטענה, כאשר בנוסף לפרשנות הכללית של סעיף
בד בבד, יש להידרש להנחיית היועמ"ש לממשלה מס' 8.1101, שהוזכרה על ידי ב"כ המבקשים. הנחייה זו קובעת בין היתר את התנאים להפעלת סמכות האכיפה המקבילה של המדינה (לרבות הוועדה המחוזית) בדיני התכנון והבניה, הן בהיבט חקירה, והן בהיבט הגשת כתב אישום, ביחס למרחב תכנון של וועדה מקומית. אמנם אף הנחיה זו אינה מתמצית בתנאים עליהם שח ב"כ המבקשים בטיעוניו המקוריים, אך כפי שציין בטיעוניו המשלימים, בהנחיה נכתב בלשון ברורה כי ככלל השימוש בסמכות האכיפה המקבילה ייעשה "באופן נקודתי, בהתקיים נסיבות מיוחדות, לגבי מקרה מסויים או סוג מסויים של מקרים, שבהם מתקיים עניין ציבורי חשוב, המצדיק טיפול על ידי מערכת האכיפה של המדינה".
בצדק טוען ב"כ המבקשים בטיעוני המשלימים כי בתגובת המאשימה לטענה אין התייחסות לשאלה מה המיוחד בנסיבות התיקים שבענייננו, כך שהוחלט להפעיל את סמכות האכיפה המקבילה. לא פורטו כל נסיבות אשר תואמות את הדוגמאות להגדרת הנסיבות המיוחדות שמובאות בהנחיה, ואף לא צויינו כל נסיבות אחרות אשר עונות להגדרת אותן נסיבות מיוחדות. בהיעדר התייחסות כאמור, הרי שלכאורה בוססה הטענה כי כתבי האישום הוגשו בניגוד לאותה הנחייה. עם זאת, במועד הדיון הקרוב, היינו 24/6/15, תוכל המשיבה להשלים טיעוניה בהבהרה מהן אותן נסיבות מיוחדות, ובנוסף, הנאשמים שלא נכללו בבקשה זו, יוכלו אף הם להשלים טיעון בעניין.
במאמר מוסגר יצויין כי טענה מקדמית נוספת של ב"כ המבקשים שבאה בפניי בדיון, הופנתה על ידו בסופו של דבר להכרעת נשיאת המחוז, כב' השופטת דפנה בלטמן קדראי, וזו נדחתה על ידה (ראו החלטה מיום 8/6/15).
ניתנה היום, 18/6/15, בלשכה, בהעדר הצדדים. העתקים יועברו על ידי המזכירות לצדדים בהקדם. כן יש לתייק ההחלטה בשני התיקים.
