מ”ת 36108/12/22 – מור זוהר (עצור/אסיר בפיקוח) נגד מדינת ישראל
בית המשפט המחוזי בחיפה |
|
|
|
מ"ת 36108-12-22 מדינת ישראל נ' זיני(עצור/אסיר בפיקוח) ואח'
תיק חיצוני: 5116/22 |
לפני |
כבוד השופט זיו אריאלי
|
|
מבקש |
מור זוהר (עצור/אסיר בפיקוח) |
|
נגד
|
||
משיבה |
מדינת ישראל |
|
|
||
החלטה
|
1. המבקש עצור בתנאי פיקוח אלקטרוני, על פי החלטה מיום 15.10.23.
2. בעניינו של המבקש התקבלו מספר תסקירים מאת שירות המבחן. האחרון שבהם מיום 6.4.24, ממנו עולה כי להערכת שירות המבחן, נוכח ההשפעה המרתיעה של תקופת מעצרו של המבקש בתנאי פיקוח אלקטרוני, השתלבות המבקש בהליכי טיפול ומעורבות בני משפחתו וחשיפתם להתנהגותו הבעייתית - פחת הסיכון במצבו. שירות המבחן העריך כי ניתן לשקול הקלות בתנאים המגבילים, בהמשך לפיקוח אנושי רציף על המבקש. משכך המליץ שירות המבחן להסיר את הפיקוח האלקטרוני, וכן לאשר למבקש לצאת ממקום מעצר הבית לצורכי עבודה, בליווי מי ממפקחיו.
3. בדיון בפני היום ביקש הסנגור לאמץ את המלצות שירות המבחן. נטען כי המבקש יוכל לעבוד עם אחיו (המשמש ממילא כמפקח), וזאת במהלך יציאתו של המבקש לעבודה במסעדה אשר גם המפקח עובד בה.
4. המשיבה הסכימה כי נוכח התסקיר החיובי, היעדר הפרות בתנאים המגבילים ושיתוף הפעולה עם הליכי הטיפול - יש מקום להורות על הסרת הפיקוח האלקטרוני, ואף להתיר יציאה של המבקש לעבודה. עם זאת, לטעמה של המשיבה יש לבצע את התהליך באופן מדורג, ובשלב ראשון לאפשר יציאה לעבודה בהיקף שלא יעלה על 6 שעות, בליווי מפקח.
5. לאחר ששמעתי את טענות הצדדים נחה דעתי כי יש מקום להיעתר לבקשה, גם אם לא באופן מלא. אכן, ישנם מקרים בהם ראוי כי "התרת רסן הפיקוח" תיעשה באופן מדורג ומדוד [השווה בש"פ 977/20 בעניין עמאר]. עם זאת, ייתכנו גם מקרים אחרים, ודומני כי עניינו של המבקש נמנה עליהם. ספק בעיניי אם יעלה בידי המבקש לאתר מקום עבודה מוגבל, התואם לעמדת המשיבה, דבר אשר יצריך גם עיבוי של מערך הפיקוח האנושי והוספת מפקח במקום העבודה. המשמעות היא כי היענות להסתייגות המשיבה תותיר את המבקש ללא אפשרות תעסוקה, וחלון הפיקוח לצורכי תעסוקה יוותר כאפשרות "על הנייר" בלבד.
6. מערך הפיקוח האנושי הנוכחי - הוכיח את עצמו כאפקטיבי, משך תקופה של מספר לא מבוטל של חודשים. כאשר מצטרפת לנתון זו גם התגייסות המבקש להליך הטיפולי, וההפחתה ברמת הסיכון - כעולה מתסקיר שירות המבחן - נראה כי יש לאפשר למבקש יציאה לעבודה, בליווי אחיו, המפקח.
7. כפי שנקבע לא אחת, יש יתרון בכך שמי שמשוחרר ממעצרים בתנאים מגבילים - יוכל לצאת לעבוד, ככל שהדבר אפשרי ומכלול הנסיבות מאפשר זאת [השווה בש"פ 5585/22 לוי נ' מדינת ישראל (25.8.22)]. אפשרות זו, לכשעצמה, יש בה לא אחת כדי להפחית אף יותר את הסיכון להישנות עבירות, לסייע בחזרה למסלול חיים נורמטיבי ויצרני, ובכך ייצא נשכר לא רק המבקש אלא האינטרס הציבורי בכללותו.
8. נוכח האמור, ועל מנת להותיר לעת הזו מידה מסוימת של פיקוח ומגבלות על המבקש, אני נעתר להמלצת שירות המבחן באופן חלקי ומורה כדלהלן:
א. לבקשת המבקש ובהסכמת המשיבה אני מורה על ביטול הפיקוח האלקטרוני.
ב. המבקש ישהה בתנאי מעצר בית בתנאים אשר נקבעו בהחלטת בית המשפט מיום 15.10.23 [לרבות מקום מעצר הבית, הערבויות הכספיות וכן צו איסור יציאה מן הארץ].
ג. על אף האמור ב"ק (ב) לעיל, אני מתיר למבקש לצאת ממקום מעצר הבית בימים א'-ה', בין השעות 11:00-23:00, בליווי אחיו, מר יונתן זוהר, לצורך עבודה במסעדת "ישקה" [רחוב דיזינגוף 105 תל אביב], ולתכלית זה בלבד. במהלך כל תקופת שהותו של המבקש מחוץ למקום מעצר הבית - ישהה המבקש תחת פיקוחו של אחיו.
ד. לעת הזו, בימי שישי ושבת איני מתיר יציאה לעבודה. אני מתיר למבקש לצאת ממקום מעצר הבית בימים שישי ושבת בין השעות 13:00-16:00, בליווי מפקח שאושר בהחלטות קודמות.
9. היה והמבקש יעמוד בתנאים המגבילים ולא תירשמנה הפרות נוספות, ניתן יהיה לשקול בעוד מספר חודשים הקלות נוספות, ככל שיעלה הצורך וככל שיתקבל תסקיר חיובי.
10. על מנת לאפשר למינהלת הפיקוח האלקטרוני להיערך, ולמשיבה לשקול הגשת ערר, אני מורה כי ביטול הפיקוח האלקטרוני ייעשה לא יאוחר מיום ראשון, 19.5.24, שעה 11:00, ואילו היתר היציאה לעבודה (בליווי מפקח) ייכנס לתוקף החל מיום שני, 20.5.24, שעה 11:00.
המזכירות תעביר את העתק ההחלטה לצדדים וכן למינהלת הפיקוח האלקטרוני.
ניתנה היום, ח' אייר תשפ"ד, 16 מאי 2024, בהעדר הצדדים.